Elektrokola č. 2/2020

84 

Koupit elektronickou verzi

Popis

velký srovnávací test elektrokol 2020

Neudělat chybu

text Martin Raufer, vydavatelství V-Press

foto Michal Červený

 

Testy kol jsou velmi oblíbenou kategorií a jejich výsledky velmi žádaným parametrem při výběru nového kola. Testy elektrokol, které předcházely tomuto, zabírají již po několik let přední příčky v internetových vyhledávačích. Je zajímavé srovnávat kola jednoho modelového roku, redakce vydavatelství V-Press ale může srovnávat i kola v běhu času, a to je často ještě zajímavější. Kola procházejí bouřlivým vývojem, což se měrou vrchovatou týká právě jízdních kol s elektrickým pohonem.

 

Záměrně už neděláme výrazný rozdíl v terminologii a nedeterminujeme zbytečně jeden typ kola předponou „elektro“. I elektrokolo je především kolo, což se i při tomto testu a při skladbě kol do testu zařazených potvrdilo. Ano, máme kategorie kol městských, cestovních, krosových, horských, celoodpružených, silničních, dětských. A všechno to jsou kola. A všechno to už dnes také existuje i v motorizované verzi. A také to všechno jsou především kola (i když říkáme pro přiblížení elektrokola). To, co dává velký smysl v jízdním testu ověřit, je právě ta cyklistická stránka – jak kolo jede, jak zatáčí, jak brzdí, jak řadí, jak se na něm sedí. To je totiž to vůbec nejdůležitější. Motory se v samotném základu mnoho neliší (tedy, ty, které mají tentýž výkon), ale konstrukce kola a geometrie rámu však mají rozpětí od žebřiňáku přes kamion až k formuli jedna. A to je vážně hodně.

S motory to samozřejmě také není tak jednoduché, i když výběr se v posledních letech ustálil na několika značkách: Bosch, Yamaha, Shimano, Bafang, Brose, Fazua a na pár motorech, které si výrobci kol nechávají konstruovat pro sebe od specialistů. Na domácím trhu se prosazuje i česko-japonský Comp Drives. Rozdíl je v Boschi loňském a Boschi letošním, rozdíl je ve výkonu motoru a nastavení dalších parametrů pro konkrétní kolo, liší se elektronika, způsob ovládání, displej, kapacita baterie.

Jsme si vědomi toho, že absolutní výsledky testu jsou maličko zavádějící v případě dojezdu kola i v případě hodnocení citlivosti a síly motoru. V testu se používala výhradně nejvyšší dopomoc (většinou označovaná jako „turbo“), aby byl test vůbec proveditelný a realizovaný za jeden den. V základním módu by se dojezd u mnoha kol dostal přes sto kilometrů, nástup dopomoci by byl jemný a plynulý.

Oslovili jsme všechny známé značky elektrokol na našem trhu, testovat jsme mohli pouze ty, jejichž zástupci se zařazením do testu souhlasili a kola nám ve správný čas dodali. Na nich byl také výběr konkrétního modelu. Možná překvapí, že je takový zájem o to prezentovat horská kola a speciálně velký zájem o testování celoodpružených horských kol. Mohl by přežívat dojem, že elektrokolo je kolo pro důchodce a lenocha, ale výběr kol a množství těch sportovních kol dokazují, že tomu tak dávno není. Doba se změnila a je již zbytečné argumentovat tím, pro koho a na jakou příležitost je elektrokolo ospravedlnitelné. Elektrokolo tu zkrátka je a je vhodné pro každou příležitost a každý způsob ježdění Pochybujme snad jen o smyslu plnohodnotného závodního měření sil. Za elektrokolo se už není třeba stydět a omlouvat, elektrokolo je zkrátka sport svého druhu – sport rekreační, kondiční.

Nároky zákazníků rostou a to je rozhodně dobře. Věříme, že vám test umožní hlubší proniknutí do tohoto tématu, a pokud vybíráte nové elektrokolo, pak vám bude i pomocníkem.

Jaká kola jsme testovali?
Fully

Apache Quruk Bosch Performance CX 625

Ghost HybRide ASX 6.7+

Giant Stance E+ 1 Pro 29

KTM Macina Chacana 293

Merida eOne-Forty 8000

MTF Xtreme 9.1

Scott Genius eRide 920

Specialized Turbo Levo SL Expert

Trek Rail 7

Whyte E-150 S

 

Hardtaily

Apache Yamka MX-I 1

Author Elevation 29

Bergamont E-Revox Sport

CTM Pulze

EasyBike Egoist

Giant Fathom E+ 3 Power 29

Haibike Sduro HardSeven 7.0

Kellys Tygon 10

Merida eBig.Nine 400

Moustache Samedi 27 Off 2

MTF Mount 7.1

Rockrider E-ST 900

Trek Powerfly 4

 

Krosy

Author Enigma

MTF Road 6.1

Scott Sub Cross eRide 20

Specialized Turbo Vado 5.0

Trek Dual Sport+

 

A připravili jsme i další články….

 

Elektrokolo vrací zpět do hry

Překonat hrdost

text Rudolf Hronza ml., šéfredaktor časopisu Velo

foto Martin Kozák a archiv Rudolfa Hronzy st.

Milovat kolo můžeme z různých důvodů a na různé způsoby. Můžeme vyzdvihovat nezávislost, svobodu pohybu, ekologii, snadnou dosažitelnost i vzdálenějších cílů, přínos pro zdraví a řadu dalších předností a vlastností, s nimiž se nespleteme. Anebo třeba kolu propadneme v závodní podobě, což je případ Rudolfa Hronzy st., otce šéfredaktora časopisu Velo.

„Ne, s tím na mě nechoď, na elektrokolo nesednu, dokud mi budou trochu sloužit nohy!“ Určitě jste ta slova slyšeli už vícero úst. Věděl, že tady nemá cenu lámat argumenty a násilně přesvědčovat. Že to chce čas. Nenápadné impulzy. Svým způsobem zákeřnost. S omluvou, že byla zvolena pro dobrou věc. Jeho otec celý život miloval kolo a ten samý život mu sem tam vystavil stopku. Nyní to bylo zdraví, které začalo vykreslovat limity…

 

Trhy s elektrokoly v Evropě

Elektrokola v době pokrizové

text Jakub Ditrich

foto archiv časopisu Cykloturistika

Pandemie, která se světem nečekaně prohnala, ještě výrazně zvýšila zájem o individuální dopravu na kole. Podíváme-li se informace z okolních evropských měst Mnichova, Berlína, Milána, Paříže nebo Budapešti, budeme velmi překvapení, jak moc místní samosprávy změnily ulice pro bezpečnou jízdu na kole…

 

přehled nákladních elektrokol

Svět cyklokamionů

text Honza Galla

foto archiv časopisu Elektrokola

 

To, že rozvoj elektrokol a technologií s nimi spojených znamenal revoluci v cyklistice, je už více než jasné. Ovšem v posledních letech to vypadá, že tento rozvoj možná bude znamenat i revoluci v tom, jak jednotlivci, ale i firmy, přemýšlejí nad pohybem a rozvozem zboží a služeb ve městech. Za vším stojí obrovský rozmach nákladních kol. Bez motorů to byly spíše dopravní prostředky pro zaryté cyklisty a zastánce ekologického přístupu k životu. Bylo a stále je obtížné vyjet s nimi mírný kopec a drobné ženy s nimi mohly jezdit jen v případě extrémní výkonnosti. S motorem je to ale úplně jiná písnička. Kopce se rázem staly rovinkou, do školky s dětmi a následně do práce přijedete bez kapky potu na čele, a pokud se správně zvolí model, snadno s ním zvládne jezdit i lesní víla.

Vlastní zkušenosti i přehled zajímavých nákladních elektrokol.

 

rozhovor

Žena, která vymyslela slovo Pedelec

připravil Honza Galla foto archiv pedelec-adventures.com a uvedení autoři

 

Značku Pedelec Adventures znám nejen z německých časopisů, ale také z veletrhu Eurobike. Tam se u velkého modrého náklaďáku, na němž byly nápisy Pedelec Adventures, bylo možné registrovat se pro otestování elektrokol. Nikdy mi ale nebylo úplně jasné, čím se tato organizace vlastně zabývá, jestli je to cestovka, nebo jen soukromý cestovatelský projekt. A proto nezbylo než si se Susanne popovídat. Naprostým překvapením celého rozhovoru byla zmínka o vzniku slova pedelec.

 

nastavení posedu snadno a rychle

Dobře sedět, lépe jet

 

text Karel Kuchler

foto autor a archiv časopisu Cykloturistika

 

Výběr kola či elektrokola může být oříšek, ale pokud zákazník ví, v jakém prostředí bude jezdit a kolik bankovek má v peněžence, svého favorita vždy najde. Z obchodu pak vyráží dychtivý nových zážitků a často zapomíná, že je vhodné přizpůsobit před jízdou nastavení kola svým tělesným proporcím.

 

 

zahraniční region                                                                  Achensee, Rakousko

Na e-biku, kam bychom se jinak nepodívali

 

text Jakub Mašata foto autor a Michaela Rajnová

 

Již delší dobu si autoři pohrávali s myšlenkou vyrazit do rakouských hor. Záměr byl jasný, mimo tolik očekávaného odpočinku od shonu pracovního života si chtěli především vyzkoušet fenomén poslední doby – elektrokolo. Jako cílovou destinaci pro svůj prodloužený víkend si vybrali oblast kolem jezera Achensee, útulný pension za rozumnou cenu našli konkrétně v městečku Alpbach asi 30 km jihovýchodně od tohoto krásného jezera. A jaké byly jejich první zážitky na elektrokolech?

 

 

e-test kros       Apache Wakita Tour MX

Počká na vás

text Lubomír Severin foto Rudolf Hronza

 

Několik tisíc let zpět v čase přišli ti, kteří se snažili zjednodušit si práci, a tedy i život, s vynálezem kola. Pokud se spojila osou, umožnila dopravu z místa na místo s daleko menší námahou. To je genetická stopa, která se v krystalické podobě objevila na elektrokole Wakita úpické firmy Apache, domácího průkopníka oboru.

 

 

e-test kros                   Rock Machine Crossride e450 Touring

Parťák do pohody

text Eda Pinkava foto Lubomír Severin

 

Nezávislost na směru, kterým se plánujete vydat, stejně jako povrchu, po němž se mají ubírat stezky za poznáním. Tak nějak mohla vypadat výzva, na jejímž je Crossride e450 z nabídky značky Rock Machine. Co všechno dokáže zvládnout?

 

 

Menu