Elektrokola 2/2019

84 

Popis

Srovnávací test  23 e-kol 2019

S kůží na trh

text Martin Raufer, foto David Stella

Testy časopisů vydavatelství V-Press mají více než dvacetiletou tradici, což je zkušenost, která nemá obdoby. Ročně redakcí projde 100 – 150 kol, která je potřeba vybalit, smontovat, seřídit, jezdit na nich, vyfotit je a zase je rozmontovat, zabalit do krabice a odeslat zpět. Za tu dobu to je přes 2000 kol snad všech možných značek. Obrovská databáze zkušeností!

Redaktory V-Pressu nelze opít marketingovým rohlíkem. O kolech vědí úplně vše. Pamatujeme i případy, kdy konstruktéři změnili specifikace kol i celé konstrukce rámů na základě výsledků testu. Pamatujeme i dodavatele kol, kteří se rozhněvali na život a na smrt. Někteří na vždy, jiní za rok či dva přišli s omluvou a přiznáním, že jsme měli velký díl pravdy. Na těchto základech, na těchto zkušenostech jsme postavili i velký test elektrokol časopisu Elektrokola.

Elektrokola jsou ale něco nového a jak to vnímáme my, trochu jiného než kola určená pro víceméně informovanou cyklistickou komunitu. Elektrokola většinou hledají, nacházejí a používají lidé, kteří nemají žádnou předchozí zkušenost, na nic nenavazují. Jen malou část tvoří bývalí cyklisté. Proto jsme již před třemi roky zvolili metodiku jinou než v časopisech Velo, 53×11 nebo Cykloturistika, používáme jiný, snad srozumitelnější slovník a dáváme větší prostor dojmům a pocitům než číslům a wattům. Skupinu testerů jsme rozšířili o úplné laiky. Kola testoval student i důchodce, bývalý cyklistický profesionál i člověk, který na kole prakticky vůbec nejezdí, odborník na elektroniku i člověk elektrokoly zatím nedotčený, biker i turista, multisportovec i člověk spíše nesportovní, novinář i člověk, z něhož je těžké dostat řádku či větu. Výstupy jsou pestré, zajímavé a vypovídající. Vždyť o čem budete po jízdě nejvíc přemýšlet? O wattech a ampérhodinách? Nebo tom, jak se vám jelo, jak jste se cítili a jak jste si to užili?

Testování proběhlo ve dvou květnových dnech na standardizovaném okruhu. Baterie kol byla vždy vyjeta do prázdna a dojezd byl zaznamenán. Vždy jsme používali nejvyšší stupeň dopomoci, což může být někomu ku prospěchu, jinému kolu to může maličko uškodit, protože naladění motorů je různé. Někdo podporuje výkonovou špičku, jiný jí úmyslně potlačuje, a u některých systémů si lze s nastavením hrát pomocí aplikace v širokém rozsahu. V těchto případech jsme kolo používali v nastavení, v jakém jsme jej od dodavatele získali. Nebylo v našich možnostech najezdit na ekonomický mód přes sto kilometrů, což by v některých případech jistě šlo. Testovací okruh byl náročný převýšením i technikou a podpora motoru maximální, proto neberte nízkou ujetou vzdálenost jako dogma, je to spíše údaj pro srovnání jednotlivých kol mezi sebou. Prakticky vždy a za všech okolností musíte najet více.

Snažili jsme se do testu získat i kola dostupnější a oslovili jsme všechny značky, které u nás kola nabízejí. Proč některé pozvání nepřijaly, je jen na jejich rozhodnutí či svědomí. Soustřeďme se ale spíše na ty, kdo přišly se svou kůží na trh a měly odvahu postavit se konkurenci i přísnému testu čelem. Klobouk dolů před nimi. Kola jsme rozdělili do tří kategorií, ze strany dodavatelů byl největší zájem o to blýsknout se těmi nejlepšími a nejdražšími modely. Ale i to do určité míry napoví, jak se značka ke konstrukci elektrokola staví a co lze od ní očekávat. Převahu mají horská kola, což je možná trochu překvapivý, i když pochopitelný trend.

Výsledky testů lze generalizovat ve třech bodech.

  • Mezi testovanými modely není špatných elektrokol, i když rozdíly jsou značné.
  • Stejné motory se na různých kolech někdy chovají zcela rozdílně, což je překvapivé a matoucí, ale je to skutečnost ovlivněná i dalším nastavením systému. Podporuje to doporučení pro zákazníky, že vybrat kolo podle obrázku či parametrů v tabulce někdy nemusí stačit. Nic vám neřekne tolik jako jízda, test.
  • Elektrokola se ale neliší jen odlišnými vlastnostmi motorů, uživatel často více vnímá rozdíly v zobrazování na řídítkách, a především pak jízdní vlastnosti, ovládání, jistotu, bezpečí, obratnost. Inu, elektrokolo je pořád především kolo.

Tento test přebírá v plném rozsahu portál www.iDnes.cz a v jím vybraném rozsahu ji otiskne i v tištěné verzi magazínu Dnes. Stejné testy, které jsme provedli v loňském a předloňském roce, jsou ve vyhledávačích vždy na prvním místě a patří k nejčtenějším. Věříme, že se tento mezi ně také zařadí. Proto, chcete-li ještě více informací, porovnávejte i kola mezi jednotlivými ročníky našich testů.

Jaká kola jsme tedy testovali?

 

Celoodpružená kola

Focus Jam² 9.8 Drifter

Giant Trance E+ 2 Pro

Kellys Theos 60

Merida eOne-Twenty M#rida

Qayron Fatal eFS Q

Specialized Turbo Levo Comp Carbon

Trek Powerfly LT 9.7 Plus

 

MTB s pevným rámem

Apache Tuwan Comp 29“

Author Elevation 29

Bergamont E-Revox 6 29

Crussis e-Guera 8.4-S

Kellys Tygon 70

Liv Vall-E+ 3 Power

Merida eBig.Nine 500

MTF Mount 9.0

Rock Machine Storm e60-29 25th Anniversary

Specialized Women´s Levo Hardtail 29

Stevens E-Wave

Trek Powerfly 5 WSD

 

Krosová kola 

Author Empire

Merida eSpresso

MTF Cross Lady 9.0

Sense Mood 3

 

A další články…

 

prodejce radí

Údržba a servis elektrokola                                                                          1. díl miniseriálu

text a foto Lukáš Drahovzal, Akumo.cz

 

Každé kolo potřebuje určitou péči a údržbu, ne jinak je tomu samozřejmě u elektrokola. Čím pečlivější a častější péči svému kolu věnujete, tím lépe a déle vám bude elektrokolo fungovat. Společně se podíváme, na co si dát v rámci používání elektrokola pozor. Několik zajímavých tipů a doporučení, které vám ušetří čas, starosti i peníze, jsem připojil od svého kolegy Petra Drahovzala, vedoucího našeho servisu specializované prodejny elektrokol Akumo.cz v Mělníce.

 

Elektro ozvěny z veletrhu For Bikes

Větší, hezčí a plný novinek

text a foto Honza Galla

Letošní největší přehlídka elektrokol v České republice byla zase o něco větší než minulý rok. Stánky byly honosnější a kola jako by se více blýskala. To vše během veletrhu For Bikes, který se konal v pražských Letňanech na konci března. Elektrokolům byla již tradičně vyhrazena hala 4, po jejímž obvodu vedla testovací dráha. Spousta e-biků se ale dala najít i v dalších prostorách výstaviště. Už vlastně na prostranství před hlavním vchodem stála venkovní trasa pro vyzkoušení elektrokol všech možných druhů. A co vlastně bylo možné na veletrhu vidět? Pojďte se spolu s námi ohlédnout zpět.

 

Apache mění život

Být tu přesčas

připravila Slávka Chrpová

foto Lubomír Severin, archiv Tomáše Hauptvogela

Tomáš Hauptvogel byl moderátorem TV Prima a poté zastával funkci šéfredaktora on-line zpravodajství. V roce 2015 byl sražen řidičem auta na motorce. Po delší rekonvalescenci, i když stále s malými omezeními, se vrátil do aktivního života. Jako známá osobnost, která si to sama prožila a uvědomuje si, že způsob života se může změnit během vteřiny, se stal patronem projektu Apache mění život.

 

rozhovor

Absolutní komfort s minikaravanem

text Honza Galla foto Detlef Rohlfs

Den za dnem nás elektrokola udivují stále novými způsoby jejich použití. Kdo by kdy čekal, že se elektromotory objeví v silničních či bikepackingových kolech, a přesto najdete uživatele, pro které i elektro gravel bike dává smysl. Ovšem díky elektrokolům se mohou posunout hranice nejednoho z nás. I třeba hranice těch, kteří by si cestování na kolech užili ve dne, ale v noci by v běžném stanu nikdy nespali. A právě pro ně je určen B-Turtle. Malý vynález od rakouské společnosti GentleTent, který udělá z cykločundrování pětihvězdičkovou cykloturistiku.

 

zahraniční region

Autentická Laa

text Slávka Chrpová, foto autorka, Alexej Taukachou a archiv Therme Laa

Směrem na jih od českých hranic, co by kamenem dohodil, se nachází Laaerská nížina. Podnebí v okolí je jedinečné pro pěstování cibule, malin, mnoha druhů ovoce, ale především také vína na vápencových svazích vystupujících až 300 m nad okolní krajinu. Funguje zde čilý přeshraniční ruch a Češi tu jsou opravdu vítáni. Na návštěvníky tu čeká celá řada tematických, s rakouskou precizností značených cyklostezek a tras. Dostali jsme se do Dolního Rakouska. Konkrétně do okolí Laa na der Thaya.

 

Klasika versus e-bike – kolik energie ušetří motor?

Volt, já a tepy

 text a foto Rudolf Hronza

Když se mluví o elektrokolech, vždy zaznívají slova o výkonu motoru, o míře jeho přispění jezdci v jednotlivých provozních módech. Čísla a procenta, hodnoty až v řádu stovek, které berou dech. Ale dokážete si za nimi opravdu představit realitu? Kolega Rudolf Hronza, šéfredaktor Vela to neuměl, a proto se rozhodl učinit tomu přítrž. Za pomoci elektrokola, záznamového zařízení a nekonečného měření se vydal poznání v ústrety.

 

 

Menu