iVelo.cz Domácí servis kol

Domácí servis kol

Demontáž a montáž řetězu

1. díl 17x komentář střed Přichází okamžik položit si ruku na srdce. Náš časopis se věnuje širokému spektru témat, staví na technice, ovšem dosud úspěšně opomíjel jeden základní a důležitý článek (jak typické pro tento díl) – jednoduché základy oprav kol. Proto nyní začíná nová…


Výměna lanek a bovdenů

2. díl 11x komentář brzdy řazení Výměna lanek a bovdenů patří k častému bikerskému koloritu. Stačí trochu bláta, zanedbaná údržba a nezbývá nic jiného. Tedy, pokud se nehodláte smířit s tuhým, a v konečné fázi i nepřesným chodem řazení či brzd. Doma přitom nemusíte mít nic víc než kleště,…


Výměna brzdových špalků, seřízení brzd

3. díl 9x komentář brzdy silniční brzdy Pokud se sezona vyvede podobně jako ta uplynulá, mizí brzdové špalky rychle a pokorně do propadliště dějin. Bláto je dokonalou brusnou pastou, která jim jde vytrvale po krku. Není tedy divu, že špalky patří k nejčastěji měněným komponentům. Spolu s jejich…


Výměna gripů a omotávek

4. díl 1x komentář řidítka silniční řidítka Gripy a omotávky patří k položkám, které cenově až tak nezatíží kapsu a přitom dokáží znatelně ovlivnit zjev kola – tedy zejména omotávky u silniček (gripy se zase rychleji „opotřebují“). Proto je také občas měníme i bez toho, že by to bylo nutné z důvodu…


Seřízení přehazovačky

5. díl 12x komentář přehazovačka řazení Seřizování řazení provází cyklisty snad na každém kroku, není výjimkou ani jeho úprava během vyjížďky. Mimo dobrý pocit z toho, že vše funguje jak má, předejde správně nastavený řadící systém poškození materiálu při přeskakování řetězu, pomůže naplno využít…


Seřízení přesmykače

6. díl 4x komentář řazení Dva vojáci v poli, jeden spoléhající na druhého. Nefunguje-li jeden, je práce druhého téměř zbytečná. Vojáci – to vlastně není až tak vypovídající označení. Lépe by se hodilo „výkonní praporčíci“ přijímající rozkazy od důstojníků na řídítkách. Základem pro…


Výměna pláště

7. díl 9x komentář kola Zřejmě největším aspirantem na nejčastěji měněný komponent je plášť. S jeho demontáží se v mnoha případech nečeká až na úplné opotřebení, neměníme jej pouze po ničivém defektu. Zdaleka nejen závodníci mají k dispozici alespoň dva páry plášťů, na sucho a do…


Vyčištění a seřízení hlavového složení ahead

8. díl 13x komentář ahead Koupíte-li nové kolo, může být sebelépe seřízené, ale bývá téměř pravidlem, že první a mnohdy jedinou opravou po prvních kilometrech bude dotažení a seřízení hlavového složení. Stejné drobné doladění se však opakuje mnohdy i vícekrát za sezonu. A navíc –…


Výměna středové osy

9. díl 17x komentář střed Vůle u člověka je potřebná vlastnost, u středové osy už tolik ne. Osy nejsou komponentem, který by bylo nutné měnit v krátkých intervalech jako některé komponenty spotřební. Přesto – středová ložiska toho při jízdě napracují mnoho, takže se není co divit vůli…


Výměna kazety

10. díl 15x komentář přehazovačka řazení Seriál Domácí dílna slaví své malé jubileum v podobě desátého pokračování. Zaslouží si tedy malou oslavu, k níž může zahrát dobrá muzika! Vzhůru na kazety. Ačkoliv v audio sektoru jsou již mírně řečeno přežité, u kola jde o důležitý komponent. Jako takový…


Doplnění drátu do výpletu, docentrování kola

11. díl 4x komentář kola Prasklý drát nebo lehce rozcentrovaný ráfek jsou poměrně častými bolístkami zvláště u biků. Stačí trefit kámen a ráfek zapláče. Tyto rány, jsou-li jen povrchové, se však velmi snadno hojí. Pravda, obtížněji u zadního kola, neboť většinou bývá nutnost sundat…


Údržba závitového hlavového složení

12. díl 1x komentář řidítka V jednom z dílů Domácí dílny jsme se věnovali údržbě hlavového složení a-head. Vzápětí se na redakčním mailu objevily dotazy, jak si poradit se závitovým hlavovým složením. Pravda, tento typ je na výrazném ústupu z cyklistické scény, silniční nevyjímaje.…


Údržba předního náboje

13. díl 6x komentář kola Bez nadsázky jsou náboje komponenty, které toho odpracují nejvíc. Začnou, jakmile se kolo uvede do pohybu, a skončí až s jeho zastavením. Přínos jejich pravidelné kontroly a údržby je tedy na místě. Generálka předního náboje navíc patří k velmi snadným…


Údržba zadního náboje, demontáž ořechu

14. díl 7x komentář kola Přímá údržba ložisek zadního náboje se od předního, kterému jsme se věnovali v minulém čísle, příliš neliší. Rozdíly však plynou z přítomnosti volnoběžného ořechu. Na jeho údržbu a promazání dojde až v některém z příštích čísel, nyní bude řeč pouze o jeho…


Promazání kola před sezónou + odstranění nepříj. zvuků

15. díl 9x komentář celé kolo Sezónu jsme zvyklí dělit do dvou částí – zimní a letní. Přechod z jedné do druhé bývá spojen s kompletní údržbou kola. Z pohledu mazání komponentů jsou úkony běžné údržby, které je nutné provádět pravidelně (mazání lanek, řetězu, řazení, čepů brzd, údržba…


Výměna sedla a nastavení posedu

16. díl 5x komentář sedlo Přemýšleli jste někdy nad tím, se kterým komponentem je během sezony nejvíce a naopak nejméně práce? Sedlo se řadí k těm, které stojí na absolutním okraji našeho zájmu. No dobrá, čas od času trocha mytí a možná i ošetření kůže krémem. Výměna sedla je velmi…


Výměna a nastavení správné polohy kufrů u treter

17. díl 2x komentář střed Cyklista je s kolem v kontaktu na třech místech – ruce, zadek a nohy. Z pohledu celkové plochy těla nepatrná část v porovnání třeba s posedem v autě nebo na kancelářské židli. U nášlapných pedálů přenáší veškerou sílu vynaloženou nohama na pedál tak nepatrná…


Průběžná údržba řadícího systému

18. díl přehazovačka řazení Do změny převodů je zapojena celá řada komponentů. Spolehlivé a přesné řazení je velmi citlivé jak na správné seřízení, tak zejména na pravidelnou údržbu, tedy očistu každého prvku. Rám může jezdit celou sezonu pod nánosy bláta, neudržované brzdy, pokud…


Nastavení síly upínacího mech., údržba pedálů a mazání ložisek

19. díl 11x komentář střed Málokdo si uvědomuje, že pedály jsou jedním ze tří komponentů na kole, s nimiž je naše tělo ve stálém kontaktu. Jsou důležitým dělníkem při přenosu hnací síly, a přitom jim věnujeme tak málo pozornosti. Nároky pedálů na údržbu jsou nepatrné, důležitá je…


Centrování kol

20. díl 12x komentář kola Mohlo by se zdát, že v pořadí před centrováním kola by mělo být jeho zapletení. To však necháváme na příště záměrně, neboť centrování je časté, zatímco kola je třeba přeplést jednou za delší dobu. Centrování kol už patří k odbornějším servisním zásahům. Jde o…


Vyplétání kol

21. díl 23x komentář kola Pokud už máme „v malíku“ centrování kol, kterému jsme se věnovali v minulém čísle, můžeme kolo bez obav i sami vyplést. Výplet sice může připomínat změť drátů, ve které se člověk nevyzná, ale ke zdárnému výsledku stačí zachovat jednoduchý postup. Při…


Oprava defektu, výměna pláště

22. díl 6x komentář kola Defekt je zřejmě nejčastější závadou na jízdním kole. Vzhledem k jednoduchosti opravy by mělo být pro každého cyklistu standardem obejít se bez návštěvy odborné dílny. To vše samozřejmě za předpokladu, že naše podsedlová brašna při pohybu dále od domovské…


Údržba řetězu, pastorků a převodníků

23. díl 31x komentář střed řazení K často opomíjené a hlavně nesprávně prováděné činnosti při očistě kola patří postup údržby řetězu. Bohužel poměrně často se lze setkat s přemazaným ústrojím plným mastné „brusné“ směsi z oleje a prachu na jedné straně, nebo naopak se zrezlým a pískajícím…


Správné uložení obsahu podsedlové brašny

24. díl 4x komentář sedlo Cyklisté mnohdy nepřisuzují správnému uložení náhradních věcí a nářadí v brašnách pod sedlem velkou pozornost. Ale nejde jen o lomoz, kterým o sobě hlavně bikeři dávají při jízdě vědět. V případě defektu pak nemusí být některé převážené věci použitelné,…


Výměna vidlice ahead

25. díl 14x komentář vidlice Montáž aheadové přední vidlice se na první pohled zdá naprosto jednoduchou záležitostí, ale opomenutí jakéhokoliv detailu může přinést zásadní problém při následném provozu. Víc než jindy platí pravidlo o dvojím měření před řezáním, protože není horší…


Odvzdušnění hydraulických brzd

26. díl 15x komentář brzdy Hydraulické kotoučové brzdy si na kolech našly za poměrně krátkou dobu stálé místo a těší se čím dál větší oblibě. K jejich hlavním přednostem patří zejména velká a hlavně neměnná účinnost při změnách počasí, minimální nároky na údržbu a v neposlední řadě…


Seřízení mechanických kotoučových brzd

27. díl 8x komentář brzdy Kotoučové brzdy ovládané lankem byly zpočátku vstupní branou do světa diskového brždění, obec bikerská k nim měla přece jen blíže – žádné obavy z náplní hydrauliky, snadná servisovatelnost, nižší hmotnost i pořizovací cena, mnohdy slušný výkon a v neposlední…


Zkracování řídítek, správné nastavení řadících a brzdových pák

28. díl 2x komentář řidítka brzdy řazení silniční řidítka silniční brzdy silniční řazení Správná šířka řídítek přispívá ke komfortnímu posedu, proto by se mělo i tak zdánlivé maličkosti věnovat více pozornosti. Zatímco u silničních kol můžeme vybírat řídítka v několika šířkách, u MTB kol se zpravidla setkáme s rozměrem jedním (od jednoho modelu),…


Montáž drátového cyklocomputeru

29. díl 10x komentář řidítka Cyklocomputer se rychle zabydlel na řídítkách cyklistů, a to i díky své dostupnosti. Dnes má již každý možnost za pár korun sledovat údaje o rychlosti a ujeté vzdálenosti doplněné navíc dalšími, v některých případech i nepotřebnými údaji. Montáži…


Běžná údržba odpružení

30. díl 17x komentář vidlice O jednotlivých systémech odpružení bylo popsáno mnoho řádek, stejně tak i o jednotlivých modelech vidlic či tlumičů. Jedná se někdy více, někdy méně, o technicky složité komponenty, na jejichž správném chodu závisí i výsledné jízdní vlastnosti kola. Mylně se…


Montáž a oprava defektu bezdušového pláště

31. díl 1x komentář kola O výhodách i nevýhodách bezdušových systémů bylo napsáno poměrně hodně, avšak s jejich větším rozšířením se stále častěji setkáváme s dotazy čtenářů, jak je to v případě defektu či zda existují nějaké triky pro montáž. Její postup se přeci jen od klasiky liší…


Oprava a výměna volnoběžného unašeče pastorků

32. díl 5x komentář přehazovačka kola řazení Unašeč pastorků na zadním náboji, v cyklistickém slangu ořech, nepatří zrovna mezi součástky, které by vyžadovaly zvýšenou péči a častý servisní zásah. Může se ale stát, zvláště po dlouhé jízdě v extrémních podmínkách, že je potřeba ho rozebrat a vyčistit.…


Seřízení ráfkových V-brzd

33. díl 3x komentář brzdy Až do minulého čísla jste mohli v tomto seriálu sledovat postupy při seřizování kola či návody na drobné opravy, které je průměrně zručný cyklista schopen zvládnout sám. Vzhledem k tomu, že náměty byly prakticky vyčerpány a že jsme s předstihem dali našim…


Odstranění problémů s karbonovou sedlovkou

34. díl sedlo Kvalitní karbonová sedlovka dokáže v některých případech výrazně zvýšit jízdní komfort díky vhodně poskládaným uhlíkovým vláknům i jejich vrstvení, případně tvarování komponentu. To vše dodává sedlovce pružnost, o jaké se může běžným hliníkovým produktům…


Montáž středového složení a klik Shimano Hollowtech II

35. díl 7x komentář střed Konstrukce klik, jejich spojení se středovým složením i ono samotné prošly v poslední době znatelnými technologickými změnami. Dlouhou dobu používaný čtyřhran nahradila různě drážkovaná osa (ISIS, Octalink) a v neposlední řadě přišlo Shimano s novou…


Montáž „G“ pružinek do řadící páky Campagnolo Ergopower 

36. díl 1x komentář řazení silniční řazení Tzv. „G“ pružinky jsou u řadících pák Campagnolo snad jediným zdrojem možné poruchy, nebo lépe řečeno snížené funkčnosti, pokud nepočítáme závady vzniklé pádem. Problémem je jejich únava – dochází ke snížení napětí pružinky zabezpečující stabilní zapadnutí…


Vyčištění pružin ramene přehazovačky

37. díl 3x komentář přehazovačka řazení Běžná údržba přehazovačky by měla probíhat v krátkých a pravidelných intervalech, jednou za delší období je ale dobrý i větší zásah. Pokud se vám zdá, že přehazovačka pomalu reaguje na napínání řetězu při přehození na menší převodník a stále častěji při jízdě…


Údržba zadního náboje Campagnolo

38. díl kola silniční kola V souvislosti se starými modely nábojů Campagnolo bez volnoběžného ořechu se mluvilo o tom, že nevyžadují údržbu. Současnost je ale trochu odlišná, složitější konstrukce s vícero součástkami čas od času nějaké to vyčištění a promazání potřebuje. Některé…


Jak na protáčející se gripy a shrnující se silniční omotávku

39. díl 5x komentář řidítka silniční řidítka Jednou z nepříjemných věcí, které vás na kole mohou potkat, jsou protáčející se gripy. Jízda s nimi je nejen nepohodlná, ale hlavně nebezpečná, neboť výrazně snižují pevný a jistý kontakt s řídítky. Špatné usazení gripu může způsobit vlhko spolu s nečistotami…


Výměna a údržba brzdových destiček

40. díl 21x komentář brzdy Kotoučové brzdy, ať již mechanické či hydraulické, začínají ovládat horská kola, o jejich kladech i záporech bylo již napsáno mnohé. K jejich velkým přednostem patří vedle například téměř neměnné účinnosti v různých podmínkách také nižší nároky na údržbu, což…


Seřízení přehazovačky

41. díl 25x komentář přehazovačka řazení V některých dílech tohoto seriálu se budeme na podnět čtenářů vracet k již probíraným postupům při opravě a údržbě jednotlivých komponentů, podíváme se na ně podrobněji či je doplníme o další tipy. Mnoho dotazů bylo směřováno k přehazovačce, přesněji k jejímu…


Seřízení přesmykače

42. díl 12x komentář střed řazení Seřízení přesmykače, případně montáž nového, je vedle „manuálu“ k nastavení přehazovačky jednou z častých otázek na téma Domácí dílna v redakční poště. Není divu – nefunkční řazení umí cyklistu potrápit. Následující popis neobsahuje jen návod na seřízení…


Výměna lanek a bovdenů

43. díl 1x komentář brzdy řazení silniční brzdy silniční řazení Tento díl Domácí dílny přináší odpověď na další frekventovanou otázku v naší redakční poště – co se špatně fungujícím řazením, popřípadě mechanicky ovládanými brzdami, když veškeré komponenty jsou správně seřízeny a nevykazují žádné poškození. Na vině bývají…


Výměna řetězu

44. díl 19x komentář střed řazení Výměna řetězu patří k pravidelným úkonům každého cyklisty. Tedy přinejmenším takového, který náležitě dbá na svůj stroj a není mu lhostejné znehodnocení převodníků a pastorků používáním vytahaného řetězu. Další situace, která vyžaduje zvládnout tento…


Detekce a odstranění nepatřičných zvuků z obl. šlapacího středu

45. díl celé kolo Cvakání, povrzávání, skřípání. Zvuky, které nikdo neslyší rád, zvláště když vycházejí za jízdy z kola a nelze s určitostí detekovat jejich původ. Někdo mávne rukou a dál vesele se zvukovými efekty brázdí krajinu, jiného popadá amok. Tyto zvuky jsou téměř vždy…


Servis vidlice Fox

46. díl 12x komentář vidlice Všechny popsané postupy vyžadují určitou technickou znalost, jistou dávku zručnosti a zároveň dílnu vybavenou příslušným nářadím. Těm, kteří nemají s rozebíráním vidlic vůbec žádné zkušenosti, doporučujeme při nejistotě návštěvu odborného servisu. Nešetrný…


Servis vidlice Marzocchi

47. díl 22x komentář vidlice Historie italského výrobce odpružení Marzocchi sahá až do padesátých let minulého století. Zakladatelé značky, bratři Stefano a Guglielmo Marzocchi, začínali jako konstruktéři u slavné italské značky vyrábějící motocykly – Ducati. Brzy ale začali budovat…


Servis vidlice Manitou

48. díl 9x komentář vidlice Pro demonstraci základní údržby jsme měli k dispozici vidlici Manitou Nixon Elite, ročník 2005, s vinutou pružinou, stavitelným zdvihem a tlumením TPC. Ukázka údržby vzduchové komory byla demonstrována na modelu Skareb a jako modelová vidlice mazaná pouze…


Servis vidlice RockShox

49. díl 31x komentář vidlice Značka RockShox uzavírá čtveřici nejznámějších a zastoupením produktů na sériových kolech nejrozšířenějších výrobců v oblasti předního odpružení. Nelze prostě popřít, že Fox, Marzocchi, Manitou a RockShox tvoří hlavní pilíře oboru a do značné míry společně…


Servis vidlice SR Suntour

50. díl 12x komentář vidlice K demonstraci základní údržby produktů SR Suntour nám posloužil typ XCP 75 z modelového roku 2005, který má v jedné noze vinutou pružinu a elastomer, v druhé pak olejový útlum schopný vidlici uzavřít. Abychom mohli předvést i údržbu vzduchové patrony, použili…


Servis vidlice RST

51. díl 18x komentář vidlice Prakticky všechny vidlice RST jsou mazány vazelínou a jejich údržba tak je poměrně jednoduchá. Jedinou výjimku tvoří model Space s olejovou lázní. Pro ukázku základní údržby nám byla modelem vidlice Capa T6 vybavená pouze pružinami a elastomery. Vidlicí, na…


Výměna lanka a seřízení systému Shimano Dual Control

52. díl přehazovačka řazení Z mateřské školy, místa hrátek a dovádění, nás věk vyžene do školy základní, rodiče do ústavu středního a vlastní rozum pak ke vzdělání vysokému. Popudem pro cyklistu ke „vzdělání v oboru“ může být více impulzů. Jedním z nejčastějších však je technologický …


Výměna zapouzdřených ložisek v náboji kola

53. díl 2x komentář kola Tímto dílem Vyšší školy domácího mechanika vás zavedeme do nitra nábojů pracujících na zapouzdřených (cyklistickou hantýrkou průmyslových) ložiskách. Ačkoli bývá toto provedení velmi odolné, velké namáhání spolu s nečistotami způsobí, že nevydrží navěky.…


Generální servis řadících a brzdových pák Campagnolo Ergopower

54. díl 4x komentář silniční kolo řazení brzdy Řadící a brzdové páky na silničních kolech budí u domácích servismanů respekt složitostí systému, ale nutno dodat, že trochu zbytečně. Ano, jde o složitější systém, ale k jeho zvládnutí stačí jen trochu umu a možná i následující tipy pro servis pák…


Servis řazení Shimano RapidFire

55. díl 6x komentář řazení S dvěma páčkami řazení Shimano RapidFire se na kolech setkáváme již téměř patnáct let. Za tu dobu se objevilo mnoho alternativních systémů, nelhal by asi ale ten, kdo by tvrdil, že japonské páčky v počtu přívrženců stále vedou. Hlavním důvodem je nejen…


Montáž a demontáž klik s integrovanou osou

56. díl 12x komentář střed Denně nám sdělovací prostředky přináší informace o probíhající integraci. Integruje se na poli ekonomickém, politickém i vojenském. A také na cyklistickém. Jisté například je, že kdo dnes neotáčí širokou osou středového složení s ložisky umístěnými vně rámu…


Zkrácení hadičky hydraulických kotoučových brzd, odvzdušnění

57. díl brzdy Kotoučové brzdy v současné době nemusí o svých kvalitách již nikoho přesvědčovat. Místo obvyklého výčtu výhod tak pouze konstatujme, že kdo se jednou svezl na kole vybaveném hydraulickými brzdami, k lankům a bovdenům se vrací již jen stěží. Servis…


Výměna ložisek v zadní stavbě

58. díl V souvislosti s celoodpruženými koly jsou často zmiňovány hlavně jejich výhody na poli jízdních vlastností, méně již vyšší provozní náklady související se složitější konstrukcí zadní stavby. Kromě tlumiče, u nějž je vhodné jednou za rok vyměnit olej, jsou…


Oprava volnoběžného ořechu

59. díl 8x komentář Ořech, sídlo bájného cyklistického cvrčka, je jedno z nejkritičtějších míst na celém kole. Spokojenost tohoto malého tvora je pro nás životně důležitá. S nefunkčním řazením nebo brzdou vždy bez větších problémů dojedeme. Duši můžeme na místě zalepit, řetěz…


Údržba, případně výměna integrovaného hlavového složení

60. díl 2x komentář Hlavové složení nepatří ke komponentům, které by vyžadovaly extra zvýšenou péči, přesto i při provozu v běžných podmínkách zaslouží pozornost alespoň jedenkrát v roce. Systém ahead již mají cyklisté v malíku, zvládnou ho složit popaměti, integrované…


Servis a seřízení V-brzd

61. díl 4x komentář brzdy V posledních číslech Vela jsme věnovali značný prostor diskovým brzdám. Klasická „véčka“ ale ještě nejsou úplným anachronizmem – stále vládnou kolům nižší a střední třídy. Princip jejich funkce je sice jednoduchý, ale v průběhu své životnosti většinou…


Základní údržba kotoučových brzd – 1.díl Hayes

62. díl 28x komentář brzdy Hayes, legenda kotoučového brždění nejen u kol, startuje zcela nový seriál věnovaný servisním radám a tipům pro kotoučové brzdy. Nebudeme vás nutit v domácích podmínkách dělat na brzdách úplně vše, naše ambice však nejsou o mnoho menší: značku po značce…


Základní údržba kotoučových brzd – 2.díl Shimano

63. díl 62x komentář brzdy Pro hydraulické systémy Shimano platí společný jmenovatel – minerální olej namísto standardní brzdové kapaliny používané většinou ostatních výrobců, a to především z důvodu ochrany životního prostředí. S tímto médiem souvisí i důležité upozornění –…


Základní údržba kotoučových brzd – 3.díl Avid

64. díl 12x komentář brzdy Avid své majitele překvapí zcela originálním postupem odvzdušňování. Ukázkovou údržbu jsme provedli u řady Juice, u ostatních provedení se může odlišovat. Výměna destiček je velice jednoduchá a zvládne ji i méně zkušený uživatel, odvzdušnění však již…


Základní údržba kotoučových brzd – 4.díl Tektro

65. díl 8x komentář brzdy Nabídka kotoučových brzd firmy Tektro zahrnuje dva modely v hydraulickém a tři v mechanickém provedení. Systém hydraulik pracuje s minerálním olejem, obdobně jako například Shimano. Odvzdušnění si představíme na modelu Auriga Comp. Protože u tohoto typu je…


Základní údržba kotoučových brzd – 5.díl Formula

66. díl 12x komentář brzdy Kotoučové brzdy Formula jsou podle slov této firmy prvními, které se sériově objevily na horském kole. Značka fandí hydraulice, mechanický model v jejím sortimentu nenajdete. Všechny kotoučové brzdy značky Formula jsou hydraulické, svorně pracují s…


Základní údržba kotoučových brzd – 6.díl Magura

67. díl 1x komentář brzdy Šestý díl servisního seriálu o údržbě kotoučových brzd patří značce Magura. Všechny její brzdy používají pro přenos síly nízkoviskózní minerální olej, který je šetrný k životnímu prostředí a na rozdíl od kapalin DOT neabsorbuje vodu, tudíž nevyžaduje…


Základní údržba kotoučových brzd – 7.díl Hope

68. díl brzdy Sedmý a zároveň také poslední díl seriálu o údržbě hydraulických kotoučových brzd bude věnován značce Hope. Ukázkový postup jsme provedli na modelu Mini, který patří mezi nejrozšířenější. Pro následující úkony není zapotřebí žádné speciální nářadí, údržba…


Vytvoření bezdušového systému z dušového

69. díl 7x komentář kola Pokud toužíte po zvýšené ochraně před defekty, či byste rádi uspořili pár gramů na rotujících součástech, máte možnost svá kola přeměnit v systém postrádající běžnou duši. Na trhu je několik konverzních setů od různých výrobců. Jejich podoba je v principu…