1. Rozhodně není pravidlem, že s novou vidlicí přijde
i nové hlavové složení. Pokud se snažíme demontovat stávající spodní
misku ze staré vidlice, postupujeme opatrně. Vidlici opřeme o pevnou
podložku a misku poklepáváme po obvodu menšími údery. Jedna velká rána
na stejné místo na životnosti nepřidá.
POZOR! Při seřizování se vyhněte přetažení hlavového složení, protože hrozí neopravitelné poškození dráhy pro ložiska, které zhorší ovladatelnost kola.
2. Před instalací spodní misky hlavového složení na novou
vidlici nejprve očistíme dosedací plochy a namažeme je trochou vazelíny.
Pro narážení je nejlepší použít narážecí trubku, poslouží ale také
miska ze starého hlavového složení a svěrák. Ty rozloží tlak úderů a
minimalizují riziko prasknutí misky. Pokud nezbude, než pracovat bez těchto
pomůcek, je třeba postupovat velice opatrně a naklepávat misku postupně po
obvodu menšími údery.
3. Před samotnou montáží musíme dobře zvážit budoucí
délku krku vidlice – je nutné počítat nejen s délkou hlavové trubky a
hlavovým složením, ale připočítat i počet potřebných vymezovacích
podložek a výšku představce. U ahead systémů se přebytečná část krku
vidlice odřízne, takže špatné měření rovná se nenávratný problém.
Nejlepší radou je v tomto případě sestavit celý mechanizmus hlavy
nanečisto, naměřit a vyznačit malou rysku.
4. Poté vidlici opět demontujeme. Odpočítáním
několika milimetrů pod rysku docílíme prostor pro budoucí
seřizování – navíc některé záslepky hlavového složení přesně
kopírují vnitřní průměr představce, takže zkrácení krku pod jeho
úroveň (cca o 3 mm) je nutné. Podle představce pak naznačíme linku po
obvodu krku – tedy důležitá příprava pro optimální řez.
5. Při
řezání postupujeme velice opatrně, soustředíme se, aby řez byl rovný.
Křivé uříznutí sice nemusí, ale může značit problém – může se
zhoršit kvalita upnutí představce. Pozor – pokud se budete snažit
nepřesný řez zarovnat, ohlídejte si minimální potřebnou délku krku.
Z touhy po dokonalosti se může stát, že zkrátíte příliš.
6. Hrany řezu začistíme pilníkem z vnější i vnitřní strany trubky. Tím se usnadní montáž „ježka“ i představce a také eliminuje riziko zbytečného poranění při manipulaci s vidlicí.
7. Před montáží vidlice do rámu je vhodné nakonzervovat
její krk tenkou vrstvou vazelíny.
8. Důležité je i správné umístění „ježka“ do
vidlice. S jeho pomocí se seřizuje optimální chod hlavového složení.
Nejlepší je použít speciální narážecí přípravek pro montáž,
v domácích podmínkách si můžeme vystačit s obyčejným šroubem
namontovaným do závitu v ježku, nebo s úzkou trubičkou. Musíme
postupovat opatrně, naražení nakřivo znesnadní seřizování vůle
hlavového složení i správné umístění záslepky.
9. Nezbývá než zkompletovat hlavové složení,
doplnit vymezovací kroužky a nasadit představec. Horní seřizovací
záslepku jemně dotáhneme a můžeme začít se seřizováním. O postupu
jsme psali ve Velu 7–8/02.
Připravil: André Vebr
Foto: Velo
Přidat komentář