
1. Mytí řetězu na kole
Pokud není řetěz vybaven rychlospojkou a nechceme ho pomocí nýtovače
neustále rozpojovat, musíme se spokojit s jeho očistou na kole. Tu velice
usnadní pračka řetězu. Ještě před jejím naplněním aplikujeme trochu
čistidla na řetěz, převodníky a pastorky (štětcem, rozprašovačem) a
necháme několik minut působit. Čistidlo se tak lépe dostane do špatně
přístupných míst a naruší vrstvy dlouhodobějších nečistot.
2. Po naplnění čistidlem nasadíme pračku podle návodu výrobce na řetěz a uzavřeme. Poté pomalu otáčíme klikami, dokud nebude řetěz zbaven nečistot.
3. Štětcem nebo kartáčkem důkladně očistíme převodníky
a pastorky, poté vše důkladně opláchneme vodou, nejlépe teplou.
Tip: Po umytí řetězu je ideální čas zkontrolovat míru jeho opotřebení pomocí měrky nebo posuvného měřítka (šupléry). Viz Velo č. 5/2003.
4. Nikdy
nezapomínáme ani na kladky přehazovačky, na kterých se snadno usazuje směs
oleje s prachem, zvláště pak na jejich zadní části.
5. V případě, že nečistoty stále ulpívají na převodnících či pastorcích, použijeme k jejich odstranění speciální kartáč. Pomoci si ovšem také můžeme např. starým kartáčkem na zuby. Po umytí otřeme řetěz, převodníky a pastorky suchým hadrem a necháme vyschnout.
6. Mytí řetězu po jeho demontáži Řetěz demontujeme pomocí rychlospojky (nebo roznýtováním) a vložíme do připravené misky s čistidlem. Opět je lepší chvíli počkat, než začne čistidlo působit. Poté štětcem nebo kartáčkem důkladně vyčistíme jednotlivé články řetězu (a také převodníky a pastorky) a opláchneme teplou vodou.
Pozor: Čas od času zkontrolujte dotažení šroubů převodníků, občas mají tendenci povolovat se (především u nových klik). Imbusové šrouby dotahujeme v pořadí „křížem“, tedy vždy pokračujeme protilehlým k právě dotaženému. Pokud se šroub protáčí, je zapotřebí použít speciální klíč. Interval čištění a mazání nelze přesně určit, záleží na provozních podmínkách a použití maziva. Může se jednat o 50 – 200 km.
7. Mazání
Mazání řetězu provádíme zásadně po jeho důkladném vyschnutí a
řídíme se pravidlem, že méně je někdy více. Moderní maziva jsou často
určena pro různé provozní podmínky. Pro silniční kola používáme
spíše maziva do méně náročného prostředí, naopak pro kola horská jsou
vhodná ta s označením extrém (pokud zrovna nepanuje dlouhodobé sucho).
Při mazání aplikujeme olej především do jednotlivých čepů řetězu.
K tomu dobře poslouží olejnička s kapátkem. Práce se sprejem sice není
tak zdlouhavá, ale hrozí potřísnění okolních komponentů (rám, ráfek) a
tedy současně olejem zbytečně plýtváme. Navíc se část oleje dostane
tam, kde ho uvítáme spíš v menším množství (z vnitřních částí
článků nejde přebytečné množství setřít).
8. Po částečném zaschnutí maziva řetěz otřeme suchým a
čistým hadrem. Prakticky každý výrobce popisuje na obalu správný postup,
který se vyplatí dodržovat. Například u emulzí na voskové bázi se tento
proces minimálně ještě jednou opakuje. Následuje montáž řetězu na
kolo.
Tip: Mějte na paměti, že neustálé roznýtovávání řetězu (pokud není vybaven rychlospojkou) výrazně zvyšuje riziko jeho rozpojení za jízdy a také snižuje jeho životnost.
Připravil: André Vebr Foto: Velo
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT