1. Stejně
jako u předního náboje je i u údržby zadního prvním krokem
odstranění prachovky, povolení konusů (s tím rozdílem, že je potřeba
povolit konusy na levé straně náboje, nikoliv u ořechu, kde jsou špatně
nebo vůbec přístupné) a vyjmutí osy.
Konusy povolíte tak, že klíč
v pravé ruce putuje na vnější matku, klíč v levé na vnitřní a pak
zabrat směrem dolů. V okamžiku, kdy je osa venku z náboje, není od věci
zkontrolovat dotažení konusů na straně ořechu.
2. Proces vyjmutí kuliček, důkladné očisty jejich i osy,
drah ložisek v náboji a konusů je rozdílný pouze v tom, že na pravé
straně náboje jsou kuličky umístěny ne přímo v těle náboje, ale
v těle volnoběžného ořechu. Postup je však zcela shodný – nejprve je
potřeba demontovat krytky chránící kuličky.
3. Následovat může buď důkladné promazání ložiska a
zpětná montáž náboje, nebo demontáž volnoběžného ořechu. Při ní
přijde řada na imbusový klíč (č. 12) a trochu síly. Pokud je ořech
příliš utažen, pomůže násada (trubka apod.), která prodlouží páku
klíče. Před nasazením ořechu zpět se vyplatí vyčistit závit jak
v náboji, tak i na dříku ořechu.
4. Celou
operaci zakončí montáž osy a vymezení vůle ložisek. Osu protáhneme do
náboje ze strany ořechu, nasadíme a přitáhneme konus na druhé straně tak,
aby neměl vůli. Pak jej přidržíme klíčem a dotáhneme k němu
kontramatku. Závěrečnou fází je stažení do sebe pomocí konusových
klíčů – klíč v levé ruce na vnější misku, klíč v pravé na
vnitřní a oběma utahovat směrem dolů.
Náboje vybavené průmyslovým zapouzdřeným ložiskem bývají někdy označovány jako bezúdržbové. I jejich ložiska však čas od času potřebují alespoň zběžně očistit a promazat. K tomu, stejně jako k demontáži osy, je potřeba odstranit „konus“ s krytkou bránící přístupu nečistot. Existuje několik variant:
1. U některých kol (Marchisio, ZIP, atd.) je potřeba vyjmout
rychloupínák a poté použít dva imbusové klíče – na jedné straně osy
povolovat, na druhé přidržovat. Krytky jsou na ose našroubovány.
2. Mavic je typickým zástupcem výrobců, kteří k nábojům
dodávají speciální klíč pro povolení krytky našroubované na ose. Krytka
je proto vybavena odpovídajícími otvory.
3. Protože u nábojů uložených na průmyslových
ložiskách není důležité vymezovat vůli, stačí mnohdy pro zajištění
osy pouze navlečená objímka dotažená drobným šroubem („červem“). Ten
stačí povolit a objímku stáhnout.
Po uvolnění os u všech
tří variant je k její demontáži často potřeba kladívko, případně
palička, stejně tak i k její montáži.
Připravil: Rudolf Hronza
Foto: Velo
K vymezení vůle na konusech, máte – li rychloupínáky : Pokud vymezíte vůli úplně, utažením rychloupínáku utáhnete vůli ještě více, takže konusy potom jdou “na fest” a kuličky budou vypalovat nábu nebo konusy. Když dáte kolo na stojan, kolo se pak musí naprosto volně otáčet svou setrvačností. Takže před nasazením kola do rámu vždy s mírnou vůlí. Když utáhnete rychloupínák, vůle vám pak zmizí, jede se vám mnohem líp, konusy se nevypečou.