Základní údržba kotoučových brzd – 6.díl Magura

14.12.2020
<p>Šestý díl servisního seriálu o údržbě kotoučových brzd patří značce Magura. Všechny její brzdy používají pro přenos síly nízkoviskózní minerální olej, který je šetrný k životnímu prostředí a na rozdíl od kapalin DOT neabsorbuje vodu, tudíž nevyžaduje pravidelnou výměnu. Pro bezchybnou funkci brzd a dlouhou životnost doporučuje výrobce používat pouze originální olej Magura, který má oproti jiným výrobkům modrou barvu. Výměna destiček je velmi jednoduchý servisní úkon, k odvzdušnění systému je ale zapotřebí speciální sada. Některé modely jsou vybaveny odvzdušňovacím otvorem ve vyrovnávací nádobce, zde je možné použít redukci s hadičkou. V našem případě tomu ale tak nebylo a speciálnímu přípravku jsme se nevyhnuli. K nejvíce rozšířeným modelům patří řada Marta, proto modelovou údržbu budeme provádět právě na ní.</p>
MAGURA Ač to k tomu svádí, nebudeme se prodírat končinami pohoří Západních Karpat ani Bangladéše, a to i přesto, že v obou najdete destinace pojmenované Magura. Nahlédneme pod pokličku německého výrobce s dlouholetou historií – tento průmyslový gigant byl založen byl již v roce 1893. S nástupem motorizmu se pak v první polovině 20. století stal jedním z významných dodavatelů součástek vozidel a motocyklů jako Mercedes nebo BMW, které již v této době představovaly technický vrchol. Předně se jednalo o brzdovou soustavu a odpružení. Nastoupivší vlna mountaibikingu se pro značku stala další výzvou, její výhodou byly mimo jiné lety ověřené technologie, po úpravách použité na jízdních kolech. Cyklistická divize vznikla v roce 1983, tedy v začátcích boomu MTB. Prvním produktem byly ráfkové brzdy, avšak hydraulicky ovládané. Kotoučová verze si dávala načas, čehož využila v minulém čísle prezentovaná Formula – první značka, která nabídla kotoučovky pro horská kola. V současnosti Magura produkuje celkem sedm modelů kotoučovek a tři modely ráfkových brzd, vše v hydraulickém provedení. Své zkušenosti s odpružením uplatnila v cyklistickém odvětví také, dnes platí za rovnocenného hráče ostatním značkám i v této oblasti.

Potřebné nářadí:

  • odvzdušňovací sada
  • imbusové klíče 3 a 5 mm
  • klíč Torx T7
  • plochý předmět na roztažení destiček

Výměna a údržba brzdových destiček 1. Po vyjmutí kola pro lepší přístup k brzdovému třmenu roztáhneme pomocí plochého předmětu brzdové destičky. Pístky by měly být zcela schované v těle třmene.

2. Imbusovým klíčem demontujeme pojistný šroub.

3. Vyjmeme brzdové destičky, vyměníme je, popřípadě očistíme, stejně tak zbavíme nečistot i brzdové pístky a celý třmen. Pro montáž platí obrácený postup, přičemž destičky drží na magnetických pístkách, nerozpírá je tedy pomocná pružina, jak je tomu u jiných značek. Několikerým zmáčknutím brzdové páky se destičky usadí do správné polohy a vystředí. Mějte však na paměti, že po výměně destiček za nové dojde k nástupu plného brzdného výkonu až po několika kilometrech.

Plnění a odvzdušnění brzdové soustavy 1. Povolíme šrouby objímky brzdové páky a tu natočíme tak, aby vyrovnávací nádržka byla ve vodorovné poloze. Proti nechtěnému protočení při servisní operaci objímku zase dotáhneme. Do průhledné plnicí hadičky rukou zatlačíme koncovku se závitem M6 a O-kroužkem.

2. Druhý konec hadičky nasadíme na stříkačku, kterou naplníme brzdovým olejem až po okraj. Ujistíme se, že ve stříkačce ani hadičce nejsou žádné vzduchové bubliny, případně je tlakem na píst stříkačky vytlačíme

3. Kolo natočíme tak, aby spoj třmene a hadičky byl v nejvyšším bodě třmenu (hadička musí směřovat přímo nahoru). Může se tedy stát, že v některých případech budete muset odpojit spodní šroub držící třmen. Demontujeme odvzdušňovací šroub imbusovým klíčem, místo něho připojíme připravenou hadičku se stříkačkou a lehce rukou dotáhneme.

4. Pomocí malého torxního klíče demontujeme krytku vyrovnávací nádržky.

5. Místo ní umístíme speciální kompresní kleště, které pevně přichytíme k tělu páky tak, aby byl celý systém dokonale utěsněn.

6. Vyčnívající hadičku propojíme s plastovou nádobkou, ve které máme také připraven minerální olej, a zavěsíme ji na řídítka. V případě, že krytka je vybavena odvzdušňovacím šroubem, nahradíme ho adaptérem, taktéž s hadičkou, kompresní kleště tedy není třeba používat. Další možností je po demontáži krytky olej z nádržky průběžně odčerpávat a poté zase doplňovat, nejedná se ale o příliš pohodlný úkon.

7. Pístem stříkačky nasazené na třmeni začneme tlačit olej skrz systém do nádržky, dokud jím nepřestanou procházet vzduchové bubliny.

8. Pístem stříkačky nasazené na třmeni začneme tlačit olej skrz systém do nádržky, dokud jím nepřestanou procházet vzduchové bubliny.

9. Přitom dbáme, aby píst stříkačky směřoval kolmo vzhůru a případný vzduch se tak mohl kumulovat pod ním. Poté postup obrátíme a dolní stříkačkou olej nasáváme z horní nádržky (stříkačka je stále v kolmé poloze). To celé zopakujeme zhruba tři- až čtyřikrát. Při vtahování oleje do spodní stříkačky musí být vždy v nádržce a horní stříkačce dostatek oleje, jinak dojde k opětovnému zavzdušnění soustavy! Celý proces provádíme pomalu a plynule.

10. Během plnění občas opatrně zmáčkněte brzdovou páčku za současného stlačení či vytažení pístu stříkačky, čímž se ze systému zcela uvolní další nežádoucí vzduchové bubliny. Následně oddělíme hadičku (nebo kompresní kleště) z horní nádržky a tu zaslepíme krytkou nebo předtím demontovaným šroubem. Zde může dojít k drobnému úniku oleje, proto raději celou páku obalíme kouskem hadru. Poté vytáhneme stříkačku ze třmenu a otvor zaslepíme. I zde může dojít k drobnému úniku kapaliny, proto se snažíme postupovat rychle a s kouskem hadru. Brzdovou páku vrátíme do původní polohy a pokud je to nutné, utáhneme i brzdový třmen. Několikerým stiskem brzdové páky napumpujeme systém, aby se destičky dostaly do správné pozice vůči kotouči. Nakonec zkontrolujeme správnost provedené montáže stisknutím páčky, čímž odhalíme i případné netěsnosti systému. Přitom dáváme pozor na znečištění destiček olejem nebo vazelínou.

André Vebr, foto: Štěpán Hájíček

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu