Ač to k tomu svádí, nebudeme se prodírat končinami pohoří Západních Karpat ani Bangladéše, a to i přesto, že v obou najdete destinace pojmenované Magura. Nahlédneme pod pokličku německého výrobce s dlouholetou historií – tento průmyslový gigant byl založen byl již v roce 1893. S nástupem motorizmu se pak v první polovině 20. století stal jedním z významných dodavatelů součástek vozidel a motocyklů jako Mercedes nebo BMW, které již v této době představovaly technický vrchol. Předně se jednalo o brzdovou soustavu a odpružení. Nastoupivší vlna mountaibikingu se pro značku stala další výzvou, její výhodou byly mimo jiné lety ověřené technologie, po úpravách použité na jízdních kolech. Cyklistická divize vznikla v roce 1983, tedy v začátcích boomu MTB. Prvním produktem byly ráfkové brzdy, avšak hydraulicky ovládané. Kotoučová verze si dávala načas, čehož využila v minulém čísle prezentovaná Formula – první značka, která nabídla kotoučovky pro horská kola. V současnosti Magura produkuje celkem sedm modelů kotoučovek a tři modely ráfkových brzd, vše v hydraulickém provedení. Své zkušenosti s odpružením uplatnila v cyklistickém odvětví také, dnes platí za rovnocenného hráče ostatním značkám i v této oblasti.
Potřebné nářadí:
- odvzdušňovací sada
- imbusové klíče 3 a 5 mm
- klíč Torx T7
- plochý předmět na roztažení destiček
Výměna a údržba brzdových destiček
1. Po vyjmutí kola pro lepší přístup k brzdovému třmenu
roztáhneme pomocí plochého předmětu brzdové destičky. Pístky by měly
být zcela schované v těle třmene.
2. Imbusovým klíčem demontujeme pojistný šroub.
3. Vyjmeme brzdové destičky, vyměníme je, popřípadě
očistíme, stejně tak zbavíme nečistot i brzdové pístky a celý třmen.
Pro montáž platí obrácený postup, přičemž destičky drží na
magnetických pístkách, nerozpírá je tedy pomocná pružina, jak je tomu
u jiných značek. Několikerým zmáčknutím brzdové páky se destičky
usadí do správné polohy a vystředí. Mějte však na paměti, že po
výměně destiček za nové dojde k nástupu plného brzdného výkonu až po
několika kilometrech.
Plnění a odvzdušnění brzdové soustavy
1. Povolíme šrouby objímky brzdové páky a tu natočíme tak, aby
vyrovnávací nádržka byla ve vodorovné poloze. Proti nechtěnému
protočení při servisní operaci objímku zase dotáhneme. Do průhledné
plnicí hadičky rukou zatlačíme koncovku se závitem M6 a O-kroužkem.
2. Druhý konec hadičky nasadíme na stříkačku, kterou
naplníme brzdovým olejem až po okraj. Ujistíme se, že ve stříkačce ani
hadičce nejsou žádné vzduchové bubliny, případně je tlakem na píst
stříkačky vytlačíme
3. Kolo natočíme tak, aby spoj třmene a hadičky byl
v nejvyšším bodě třmenu (hadička musí směřovat přímo nahoru). Může
se tedy stát, že v některých případech budete muset odpojit spodní
šroub držící třmen. Demontujeme odvzdušňovací šroub imbusovým
klíčem, místo něho připojíme připravenou hadičku se stříkačkou a
lehce rukou dotáhneme.
4. Pomocí malého torxního klíče demontujeme krytku
vyrovnávací nádržky.
5. Místo ní umístíme speciální kompresní kleště,
které pevně přichytíme k tělu páky tak, aby byl celý systém dokonale
utěsněn.
6. Vyčnívající hadičku propojíme s plastovou
nádobkou, ve které máme také připraven minerální olej, a zavěsíme ji na
řídítka. V případě, že krytka je vybavena odvzdušňovacím šroubem,
nahradíme ho adaptérem, taktéž s hadičkou, kompresní kleště tedy není
třeba používat. Další možností je po demontáži krytky olej z nádržky
průběžně odčerpávat a poté zase doplňovat, nejedná se ale o příliš
pohodlný úkon.
7. Pístem stříkačky nasazené na třmeni začneme
tlačit olej skrz systém do nádržky, dokud jím nepřestanou procházet
vzduchové bubliny.
8. Pístem stříkačky nasazené na třmeni začneme
tlačit olej skrz systém do nádržky, dokud jím nepřestanou procházet
vzduchové bubliny.
9. Přitom dbáme, aby píst stříkačky směřoval kolmo
vzhůru a případný vzduch se tak mohl kumulovat pod ním. Poté postup
obrátíme a dolní stříkačkou olej nasáváme z horní nádržky
(stříkačka je stále v kolmé poloze). To celé zopakujeme zhruba tři- až
čtyřikrát. Při vtahování oleje do spodní stříkačky musí být vždy
v nádržce a horní stříkačce dostatek oleje, jinak dojde k opětovnému
zavzdušnění soustavy! Celý proces provádíme pomalu a plynule.
10. Během plnění občas opatrně zmáčkněte brzdovou
páčku za současného stlačení či vytažení pístu stříkačky, čímž
se ze systému zcela uvolní další nežádoucí vzduchové bubliny. Následně
oddělíme hadičku (nebo kompresní kleště) z horní nádržky a tu
zaslepíme krytkou nebo předtím demontovaným šroubem. Zde může dojít
k drobnému úniku oleje, proto raději celou páku obalíme kouskem hadru.
Poté vytáhneme stříkačku ze třmenu a otvor zaslepíme. I zde může
dojít k drobnému úniku kapaliny, proto se snažíme postupovat rychle a
s kouskem hadru. Brzdovou páku vrátíme do původní polohy a pokud je to
nutné, utáhneme i brzdový třmen. Několikerým stiskem brzdové páky
napumpujeme systém, aby se destičky dostaly do správné pozice vůči
kotouči. Nakonec zkontrolujeme správnost provedené montáže stisknutím
páčky, čímž odhalíme i případné netěsnosti systému. Přitom dáváme
pozor na znečištění destiček olejem nebo vazelínou.
André Vebr, foto: Štěpán Hájíček
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT