Značka Hayes vznikla již v roce 1946 v USA. Kromě cyklistů je také velmi dobře známa například fandům motocyklů Harley- Davidson, pro něž je dvorním dodavatelem brzd. Zajímavý zápis do historie firma zaznamenala v roce 1970, kdy byl těmito brzdami zakončen úspěšný pokus o rychlostní rekord. Raketové vozidlo jménem Blue Flame (modrý plamen) se tehdy na vyschlém dně Bonnevillského solného jezera dotklo hranice zvuku. Do cyklistické branže Hayes rázně vstoupil až v roce 1997, kdy svůj vyspělý technologický potenciál přenesl také na horská kola. Současná produkce čítá na patnáct modelů kotoučových brzd, těch s mechanickým ovládáním nevyjímaje, přičemž pokrývá celé spektrum MTB kol, odstupňovaných podle využitelnosti.
Potřebné nářadí:
- sada imbusů
- tenké kleště
- stranový klíč
- odvzdušňovací sada
- brzdová kapalina
- smirkový papír
Po demontáži kola opatrně, za pomocí tenkých kleští,
vytáhneme destičky za jejich spodní výstupky.
Destičky drží na pístkách díky tvarovaným pružinkám a
magnetům.
Destičky jemně obrousíme smirkovým papírem (nebo zaměníme
za nové), pozor však na jejich potřísnění mastnotou (aby se objevil
problém, stačí i jen mastné ruce) nebo brzdovou kapalinou.
Pomocí kousku hadříku navlečeného například na tenký
šroubovák vyčistíme celý pracovní prostor uvnitř třmenu, popřípadě si
můžeme pomoci čistícím prostředkem (například Cyklostar, může být
i přípravek na čištění brzd).
Obráceným postupem namontujeme destičky zpět na místo a
ujistíme se, že došlo k správnému zasunutí pružinek. Tenkým neostrým
nástrojem (třeba kónusový klíč) vloženým mezi destičky roztáhneme
pístky do výchozí polohy.
Po nasazení kola a několikerém zmáčknutí páky dojde
k automatickému vystředění destiček.
K vystředění brzdového třmenu se používají imbusové
šrouby. Po jejich povolení zatlačíme destičky do výchozí polohy (viz
popis výše), nasadíme zpět demontované kolo a několikrát zmáčkneme
brzdovou páku, aby se destičky a třmeny usadily.
Poté ji přidržíme stisknutou a utáhneme šrouby třmene.
Brzdový kotouč (za předpokladu, že je rovný) by pak neměl nikde škrtat.
Pokud k tomu dochází (při utažení šroubů třmene se přes veškeré
úsilí třmen nepatrně pohne), můžeme si pomoci proužky tenkého materiálu
(velmi dobře se osvědčily vizitky) vloženými před zmáčknutím páky mezi
destičky a kotouč.
Mechanika jako přes kopírák
Pro mechanické brzdy platí stejný postup pro výměnu destiček,
vystředění třmenu je podobné. Liší se pouze konstrukcí, kdy jedna
pohyblivá brzdová destička tlačí na kotouč a dále na zadní, pevně
uchycenou destičku. Tu je zapotřebí seřizovat v průběhu opotřebování
přibližováním ke kotouči.
Vzduch musí pryč
Odvzdušnění brzd Hayes se neprovádí konvenčním způsobem jako
u ostatních kotoučovek, tedy při odkryté expanzní nádobce, ale pomocí
odvzdušňovacích adaptérů dodávaných k brzdám. Pozice kola
v montážním stojanu by měla být minimálně vodorovná, lépe však
nakloněná tak, aby se odvzdušňovaná páka dostala do nejvyššího bodu.
V případě modelů HFX 9/Mag je navíc nutné povolit objímky a natočit
páky, aby odvzdušňovací otvory čněly kolmo vzhůru. Samotné
odvzdušnění se neobejde bez potřebných přípravků, v tomto případě se
jedná o speciální sadu, kterou lze nahradit tenkou hadičkou z měkčeného
PVC a uzavřenými, pokud možno průhlednými nádobkami. Dobře se také
osvědčilo použití velké injekční stříkačky. Využít lze i skleničky
či kelímky, manipulace s nimi je však špatná. Dále je zapotřebí
stranový klíč.
Pístky ve třmenu zatlačíme do původní polohy (viz popis
výše), spodní nádobku naplníme dostatečným množstvím kapaliny (horní
jen do té míry, aby hadička nemohla zpět nasát vzduch), nasadíme jednu
hadičku na odvzdušňovací šroub na třmenu brzdy, druhou za pomoci adaptéru
do těla páky. Zde ale nejprve buď vyšroubujeme malý šroub (HFX
Mag/Stroker) nebo odklopíme malou záslepku (HFX 9). Tuto činnost je
pohodlnější provádět ve dvou lidech, nebo si druhou nádobku zavěsit na
řídítka.
Šroub povolíme asi o čtvrtinu otáčky a zároveň lehce
tlačíme kapalinu do systému – jakmile začne protékat skrze brzdovou
páku, zmáčkneme ji a necháme samovolně vrátit do výchozí polohy.
Poté necháme kapalinu volně protékat do horní lahvičky tak
dlouho, dokud ze systému nepřestanou vycházet vzduchové bubliny.
Šroub s citem utáhneme – pozor na přetažení, hrozí
poškození závitu – a zaslepíme otvor v páce. Vše důkladně otřeme.
K vystředění destiček dojde také automaticky po nasazení kola a
několikerým zmáčknutí brzdové páky. Pozor na vytékající kapalinu, aby
se nedostala na destičky – hrozí jejich znehodnocení!
Krok podle prstů
Krok páky je možné přizpůsobit délce prstů pomocí nastavovacího
imbusového šroubu, ten se však typicky pro Hayes často samovolně povoluje a
neúměrně tak prodlužuje krok páky i během vyjížďky. K jeho
zajištění je ideální použít montážní lepidlo (například Loctite)
nebo kapku barvy.
Pakliže páky vykazují vůli v čepech, můžeme ji eliminovat
utažením šroubu v plášti páky.
Pokud jsme už u dotahování šroubů, nezapomeneme také na
kontrolu uchycení brzdového kotouče.
připravuje: André Vebr, foto: Štěpán Hájíček
Paráda, opotřebení destiček se dá doladit šroubkem v páce, je fakt že na to nesmí přijít matnota na destičky
Zajímavé je, že tlačí jen jeden pístek, pak se to ladí tou vizitkou asi
Dobrý den,
rád bych podotknul, že u mých brzd (hayes nine, nevím, jestli jsou ještě nějaké modely… třeba…) jsou stejné jako na těchhle obtázcích, stačí vyndat prostřední šroubek, ten je jedinou zátkou nádobky/prostoru, kde je brzdová kapalina, když provádíte jakoukoli akci, při níž otevíráte systém.
Krajní Torxové šroubky slouží pouze jako držáky destičky, která tiskne těsnění k nádobce.
Nevím, jestli to náhodou nejsou tyto brzdy jiný model, či co.
Mluvil jsem POUZE o SVÝCH brzdách, u jiných to může být jinak.