
Je praktickým pomocníkem při rozhodování, kterou z oprav je snadné provést doma a se kterou se již vyplatí navštívit servis.
- 0 – minimální náročnost
- 5 – akce pro průměrně zdatného mechanika
- 10 – nastal čas navštívit servis
Potřebné nářadí:
- odvzdušňovací sada
- štípačky
- křížový šroubovák, případně torxní či imbusový klíč a stranový klíč menších rozměrů (vše dle výrobce a provedení)
1. Mnoha problémům při seřizování brzdy předejdeme
kontrolou návarků pro uchycení třmene. Pokud jsou nerovné nebo
znečištěné barvou, nemusí být destičky s kotoučem rovnoběžné. To se
projeví například jejich přidrháváním a nerovnoměrným sjížděním.
V servisu nám proto mohou dosedací plochy zafrézovat.
2. Namontujeme brzdovou páku a třmen, poté naměříme
potřebnou délku hadičky. I zde platí ono známé: dvakrát měř, jednou
řež. Ke zkracování hadiček slouží speciální přípravek, postačí ale
i ostré kleště nebo nůž.
tip Součástí univerzálních sad pro práci s hydraulicými brzdami
bývají nejčastěji používaná zakončení hadiček.
3. Do hadičky vložíme novou jehlu a navlékneme novou olivu (lze pořídit jak originální, tak i z druhovýroby) a vše zajistíme maticí. Poté uchytíme hadičku ve třmeni a brzdové páce.
4. Nastavíme páku tak, aby odvzdušňovací šroubek
směřoval kolmo vzhůru (u jiných typů tak, aby byl okraj expanzní nádobky
vodorovně). Odstraníme víčko a nasadíme odvzdušňovací adaptér dle
konkrétní značky a modelu. Lze se obejít i bez něj a použít jakoukoliv
nádobku k zachycení přetékající kapaliny, ale pozor – znečistíte
minimálně celou páku a některé brzdové kapaliny jsou agresivní a mohou
poškodit lak či povrch komponentů.
5. Zatlačíme pístky do třmene. V ideálním
případě k tomu použijeme staré destičky. U nových hrozí, že je
šroubovákem omačkáme. Při plnění systému je navíc velké riziko, že je
potřísníme kapalinou. V tom případě je nutná jejich výměna. Pokud
staré destičky nemáme, postupujeme při zatlačování pístků velmi
opatrně. Nové destičky můžeme při práci ochránit, obalíme-li třmen
hadrem.
6. Nasadíme hadičku na plnící šroubek třmene a
povolíme jej (například u Hayesu pouze o přibližně čtvrtinu otáčky).
Nyní můžeme začít plnit systém kapalinou. K tomu použijeme nejlépe
originální sadu, případně ale i stříkačku s hadičkou o průměru
odpovídajícím plnícímu šroubku.
7. Když začne kapalina vytékat z páky, opakovaně zabrzdíme a necháme páku, aby se samovolně vrátila do původní polohy. Pokračujeme v plnění, dokud nepřestanou ze systému vycházet bublinky. Odvzdušnění lze urychlit tím, že poklepeme na hadičky.
8. Utáhneme plnící šroubek a vyzkoušíme chod páky.
Okamžik kontaktu destiček a kotouče by měl být na páce jasně znatelný.
Pokud tomu tak není, je uvnitř systému pravděpodobně ještě vzduch a
musíme v odvzdušnění pokračovat.
9. Když dosáhneme požadovaného chodu, odstraníme
odvzdušňovací adaptéry a zašroubováním odvzdušňovacího šroubku
(zakrytím expanzní nádobky) uzavřeme systém.
Karel Kuchler, foto: Štěpán Hájíček
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT