NEJSOU KOLA A DÍLY

23.9.2021

Nejsou kola. Jo, tahle fráze rezonuje cyklistikou od jara, možná dřív. Leckdo je na ni už alergický. Leckdo tu informaci vidí jen jako bulvární nafukování bubliny. Leckdo říká, že to není pravda, protože on šel a kolo, co chtěl, dostal, a řetěz a pláště a to další taky. Na to se nejspíš dá říct jediné, řekne jiný. Šťastný člověk.

Realita? Dodací lhůty někdy dokonce i 400 dnů, nutnost smířit se, že vysněný model holt nahradí nějaký jiný, který byl původně ve výběru až na čtvrtém nebo třeba desátém místě, to vše vyslechnete u obchodníků, dočtete se v diskuzích nebo to budete probírat s kamarády. Anebo prostě odložení nákupů na lepší časy.

Při dotazu na možnost odkoupení testovaného kola, protože jednoho z nás prostě pobláznilo, jsme byli českým zastoupením odkázáni na anglickou centrálu, odkud zaznělo, že jindy by byli moc rádi, ale že na tohle námi čtyři měsíce ježděné kolo už čeká vlastní zaměstnanec firmy. Ale že pro rok 2023 ho našemu testerovi mohou zamluvit.

Mám kamaráda, který manželce „ustřelil“ brzdové a řadicí páky Shimano GRX u jejího vysněného gravelu. Stihla ho pořídit ještě před nedostatkem, takže jednička ve výběru. Miláček. Cestou na víkend se tenhle kamarád nevešel s autem s koly na střeše pod most a roztrhal sedlo na svém kole. Cestou zpět ho žena žádala, ať to objede anebo kola raději sundá. Sundal sedlo. Ustřelil páky, a naštěstí jen je. Nevím jak, ale jo. Stane se, no… Dočasně nebyl miláček. „Tak to máš velkej problém,“ zmrazil jsem jeho optimizmus, když měl představu, že prostě zajde do mnou doporučeného servisu a tam mu to opraví. Nakonec se mu je povedlo dohledat kdesi v Německu. Možná na delší dobu poslední pár pák v Evropě možná zachránil vztah páru lidí.

„Jak mi jde obchod? Ty vole! Trávím tam denně o dvě hodiny víc času než dřív, ale dělám o hodinu méně,“ pravil sklesle kamarád, co provozuje cyklistický obchod po běžném zaměstnání. „Ten zbylý čas jsem na internetu a po celé Evropě sháním náhradní díly. Nic není.“

Když jsem si zjara kupoval jeden dvanáctkový řetěz do zásoby, ani mě nenapadlo, jak cenný materiál to zřejmě pořizuji. Stejně tak destičky.

Když jsem jel na gravelu po pěšině trávou a najednou jsem po obří ráně byl půl metru nad zemí, protože v trávě byl kámen a já ho trefil klikou, říkal jsem si, ty vole, jezdi Rudolfe vopatrně, něco zničíš a možná nejezdíš. To samé, když na trailu přišla šleha do ráfku. Čerstvě pořízeného za zdemolovaný minulý. S tím, že mám štěstí, že je poslední svého typu a další očekávají cca za 236 dnů… Z toho pak jeden začne klidně blbnout.

Ne, nespěju k tomu, jací jsme to my cyklisti chudáci, ani nevyvolávám paniku. To vůbec ne. Ostatně víte to už nejspíš dobře sami, jak to teď je. Ono je to podobné třeba s pračkami. S počítači. S mnoha a mnoha dalšími věcmi, a leckdy pro život podstatnějšími. Nejsou, jen tak nebudou, respektive ne takový výběr, budou dražší (a nehovoří se o malých procentech). Doba se prostě změnila. Lépe už bylo, řekl by pesimista, a optimista by mu odpověděl, že lépe zas bude. Ale teď je teď. Tahle doba nás možná naučí být opatrnější a skromnější, pokornější. Možná si zase začneme věcí více vážit, budeme o ně lépe pečovat a možná se zase budeme víc věnovat samotnému ježdění než právě těm věcem. A v obecném měřítku samotnému žití. A možná taky ne, protože se to brzy vrátí do normálu. Těžko říct, a vlastně ani nechci nějak hluboce filozofovat. To vůbec ne. Nechám to jiným, povolanějším.

Já těmito řádky jen nechci přejít fakt, že „doba“ trochu změnila i podobu Vela, což bylo patrné už na minulém vydání a na tomto rovněž tak. A bude asi i na příštím a pak se uvidí. Nejsou kola. Není tudíž co a asi ani proč testovat. Testovací flotily se stávají trochu zbytným článkem, co je, proudí „na krám“. Minule to byly dva končící dlouhodobé testy a jeden test klasický. Nyní dva testy. Tečka. Nic víc. Ale na druhou stranu zůstává více času a prostoru třeba na testy produktové (viz minulé vydání), které možná potěší více z vás, než kolik dokáže test jednoho konkrétního kola. I když ani ty produkty moc nejsou… A pak taky na samotné ježdění a život s kolem – na tipy na výlety, rozhovory, sondy, reportáže a podobné články. Snad vás Velo i ve své ne zcela obvyklé podobě bude bavit stále stejně. Budeme se snažit. A společně s vámi vyhlížet dobu, kdy se vše zase otočí prdelí od zdi.

Rudolf Hronza

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu