Velo dlouhodobý test kol 2018 – Felt Decree 1 – 2. díl

6.9.2017

FELT DECREE 1 TESTER MARTIN MORÁVEK ZÁVĚREČNÉ ZHODNOCENÍ

Důkaz spokojenosti? Nechuť vracet!

Tak to nakonec přišlo, konec dlouhodobého testu. Doufal jsem, že by na mě mohli ve Velu zapomenout a Felt by mi doma zůstal. Ani bych se nezlobil. Kolo jsem měl původně vracet koncem května, ale nakonec jsem se na něm mohl vozit ještě začátkem září, což dohromady dělá přes osm měsíců. Měl jsem navíc štěstí, že letošní zima ježdění přála, takže jsem mohl testovat a jezdit pořád – takhle si i já představuji dlouhodobý test kola.

A že jsem Felta nešetřil. Dostal jsem ho 22. prosince a jezdil hned od Vánoc. V březnu jsem bike vzal na deset dní do Finale Ligure, kde jsem ho až na jeden den proháněl pouze dolů z kopce po místních parádních trailech. Původně jsem nad vývozy ohrnoval nos, ale tady bych se zvládnul pohybovat „za vlastní“ tak jeden dva dny a třetí bych umřel. Byl jsem tedy rád, že jsem se mohl celou dobu vozit nahoru dodávkou a trail, který by člověk zvládnul sotva jednou denně, jsme dali několikrát. Bohužel jsme letos neměli moc štěstí na počasí, byla dost zima, na trailech kolem Nato Base byly zbytky sněhu a hromady bláta, takže kolo dostalo každý den pořádnou nálož vody a špíny a bylo potřeba ho denně mýt. Ve Finale Ligure dostal tedy Felt řádně zabrat, najezdili jsme tu z kopce kolem 150 km po těžkých trailech. A kolo vše bez problémů zvládlo, i když na místní poměry bych ocenil ještě položenější geometrii, více zdvihu a možná i pružinový tlumič. Ale to už bych se možná dostal do jiné kategorie.

A další a další společné akce

Po italském rozježdění jsem na konci dubna s Feltem vyrazil na enduro závod do Trutnova. Bylo to skvělé, tedy až na drobné problémy s brzdovou pákou, kterou jsem po pádu nemohl vrátit do původní polohy a musel použít hrubou sílu. Přes tuto drobnost jsem si svůj první endurový závod moc užil, a kdybych věděl, že budu mít Felta doma tak dlouho, určitě bych se přihlásil i na nějaký další. Model Decree 1 tu obstál skvěle. Tak snad příští rok, ale už na jiném kole. Koncem května jezdíme již tradičně do Rychlebek a Felt jel pochopitelně se mnou. Byl jsem tu pět dní, jezdil bohužel jenom tři, ale jako každý rok i letos jsem byl nadšený. Tohle jsou přesně ty traily, kam se Felt Decree 1 parádně hodí, při výjezdech neobtěžuje vysokou hmotností a zdvihu má na místní traily tak akorát. Letos se bohužel v Rychlebkách vlivem sucha přemnožil kůrovec a některé traily byly kvůli kácení zasažených stromů zavřené, třeba oblíbenou Velrybu jsem si neprojel, ale Superfl ow naštěstí nakonec otevřeli a Obelix byl taky fajn. Stavitelům patří můj obrovský respekt, tohle bych vážně stavět nechtěl…

Kolo jsem taky vzal do dvou bikeparků. Jednou jsem byl na Monínci a jednou na Klínovci. Z Monínce jsem byl trochu rozpačitý, vypadalo to, že se tu o traily nikdo nestará, ale nakonec to nebylo špatné ježdění. Měl jsem tu ale smůlu a v jedné kamenité sekci procvakl zadní kolo. Tmel a knot nakonec pomohl. Na Klínovci se mi líbilo víc. Ze začátku jsem si sice musel zvyknout na místí povrch, kterému jsem moc nevěřil, ale když jsem se po několika jízdách rozjezdil, byla to pecka. I místní sjezdovou lajnu dal Felt se ctí. Chtěl jsem se podívat ještě na Špičák, kde se mi loni moc líbilo, ale to mi nakonec bohužel nevyšlo.

Skvělý univerzál

V mezičase jsem Felta pochopitelně poctivě trápil na lokálních známých trailech. Některé seděly kolu více, jiné méně, ale postupem času jsem si ujasnil jedno – Felt Decree je výborný univerzál. Výlety do bikeparků a do Finale Ligure ukázaly, že tohle kolo zvládne i hodně hrubé zacházení, aniž by se nějak kroutilo a člověk měl pocit, že už je to na něj moc. Jezdce tak omezují v rozletu pouze zdvihy, ale tuhost a odolnost rámu je při takto nízké váze celku až překvapivá. Na vyloženě strmé sjezdy by to chtělo vidlici ještě víc položit, ale i takto se dají zvládat se ctí. Naopak v hodně prudkých stoupáních je potřeba kvůli dost položenému sedlovému úhlu hodně pracovat s těžištěm a jít na špičku sedla, jinak se přední kolo zvedá a řízení je obtížné. Pokud bych tedy mohl do geometrie zasáhnout, o stupeň bych položil hlavu a naopak o dva až tři stupně napřímil sedlovku. Otázka je, zda by kolo potom nebylo už příliš krátké. Felt ale není ostré závodní enduro s dlouhou a extra položenou geometrií, je to bike, na kterém zvládnete jak dlouhé pohodové výlety (i když na toto použití bych určitě vyměnil gumy za rychlejší), tak den v bikeparku, aniž by měl člověk pocit, že kolo ničí. Pokud jde o rám samotný, vše funguje jako na začátku, zadní stavba chodí, nikde nic nevrže, vůle nejsou. Jednou jsem sice zaslechl ze zadní části kola při silových záběrech praskání, ale nakonec stačilo pouze lehce přitáhnout pevnou osu. Na biku jsem pochopitelně zažil i nějaké pády, ale kromě ohnuté patky přehazovačky, kterou jsem bez problémů zase srovnal, a několika šrámů kolo stále funguje jako nové.

I díly dělají bike

Ze začátku jsem měl problém se Sramem Eagle, ale nakonec se mi ho povedlo seřídit tak, že fungoval velice slušně (Shimano XTR u mne ale stále vede). Když kolo zhodnotím z hlediska jednotlivých komponentů, zásadní problémy se během testu neobjevily nikde. S Eaglem jsem si nakonec poradil a na brzdy Sram Guide si taky zvykl. Krok mají ale stále poměrně náladový (možná by pomohlo důkladné odvzdušnění). Po výměně destiček se u zadní brzdy zkrátil mrtvý chod tak, že jsem musel páku přiblížit na maximum ke gripu, aby zabírala ve stejný moment jako levá.

Po ježdění ve Finale Ligure a ne zrovna šetrném denním mytí se objevilo pouze praskání z oblasti hlavové trubky. Když jsem vyndal vidlici, narazil jsem na zrezlou spodní misku hlavového složení. Není zde kvalitní prachovka, která by bránila vodě dostat se k ložisku (složení FSA bych po dosloužení vyměnil). Ložisko samotné se točilo ale stále dobře, namazal jsem tedy řádně jeho uložení v hlavové trubce i protikus na vidlici, vše znovu smontoval a od té doby bylo ticho. Nicméně tento úkon by bylo potřeba při častějším mytí opakovat. Kola se točí pořád skvěle, ořech také, ale zadní výplet už by potřeboval lehce docentrovat. Ovšem na to, kolik toho má za sebou, nelze jeho odolnost hanět.

Vidlice fungovala bez problémů, zato tlumič začal ke konci našeho soužití lehce pouštět olej; určitě si už zaslouží servis. A stejně tak teleskopická sedlovka RockShox Reverb Stealth 1X, která přestože je údajně oproti první generaci kompletně předělaná, začala lehce zajíždět a pružit. Není to nic drastického, posun tak o 5 mm, ale je to cítit a obtěžuje to. Stejný problém jsem měl po prvním roce provozu s Reverbem na mém vlastním kole. Pomohl až servis Bike Live a vlastní sada gufer Dana Boubína, která je údajně těsnější než originální. Toto musím potvrdit, po tomto zásahu funguje moje sedlovka naprosto dokonale. Sedlovku bych ale rozhodně vyměnil za jinou se zdvihem minimálně 150 mm. Feltem zvolených 125 mm u takového biku prostě nestačí, neodpovídá jeho schopnostem. Asi bych musel ale sáhnout po jiném výrobci, protože 150mm Reverb by se do rámu téměř jistě nevešel, což je škoda. Ovládání sedlovky mi jinak velmi sedí, nová páčka nemá chybu a absence lanka je dle mého benefit.

V minulém příspěvku jsem tvrdil, že bych vyměnil řídítka a představec za tužší v novém standardu 35 mm. Teď bych si to rozmyslel, protože jsem měl možnost svézt se na kole s tak tuhými řídítky, že vše, co nepobrala vidlice a guma, šlo přímo do rukou, a to bylo hlavně v hodně rozbitém terénu dost nepříjemné. Karbonová řídítka na Feltovi krásně pruží a značně tak přispívají ke komfortu jízdy a kolu velmi sedí. Něco podobného jsem ale již několikrát četl i o karbonových kolech. Zkrátka není karbon jako karbon a komponenty jednotlivých výrobců se mohou velmi lišit. Čtěte proto recenze a zkoušejte, než si objednáte drahý karbonový díl, který může, jak jsem si sám vyzkoušel, paradoxně zhoršit kvalitu jízdy. Nejvíc mě ale překvapila výdrž „dvanáctirychlostního“ řetězu Sram X01. Za osm měsíců ježdění měrka zapadla hlouběji pouze o jeden zoubek, a to jsem opravdu nečekal. Bohužel nevím, kolik jsem na kole reálně najel, tachometr nevozím, ale když jsem na kole šlapal, bylo to většinou během náročných terénních výjezdů na lehké převody. Je pravda, že jezdím spíše frekvenčně a o řetěz se vzorně starám, přesto mě ale výdrž překvapila. Určitě tedy není třeba se obávat životnosti dvanáctirychlostního pohonu, protože ani na kazetě nepozoruji kromě lehce ošoupané barvy žádné opotřebení nebo omačkání. V případě koupě dalšího řetězu (nebo dvou) a točení vždy po opotřebení o jeden zoubek měrky by celý pohon jistě vydržel velmi dlouho, což vysokou cenu dílů kompenzuje. Zajímalo by mě, jestli mají ostatní uživatelé podobné zkušenosti.

Ještě se na chvíli zastavím u plášťů Schwalbe Fat Albert, které sice drží dobře, ale jejich odolnost není nejlepší. Zadní už má v sobě několik opravných knotů. Pláště jsou to ale příjemně lehké, což je fajn. Do zadního kola bych ale na novou sezonu asi pořídil nějakou z ochran proti procvaknutí, kterých je teď na trhu plno. A co rozměr kol? Tolik tedy moje zkušenosti a výhrady ke kolu za osm měsíců společného ježdění. Jsem moc rád, že jsem se mohl takto detailně seznámit i s 27,5“ rozměrem kol. Jezdilo se mi líp než na 29“? Někde určitě, především ale agilnost a hravost kola pramenící z nízké hmotnosti je velmi návyková. Všechna ostatní kola, na která jsem z Felta přesedl, se mi najednou zdála těžká a neohrabaná. Koupím si tedy 27,5“? Ne, velká kola mi stále hodně sedí a moderní geometrie jsou zase o něco dál. Ježdění na Feltovi jsem si ale moc užíval a určitě mi bude doma chybět. Snad mě bude ještě bavit jezdit na mém vlastním kole, které je kompletně vybavené „jen“ Shimanem XT, má velká kola a je o kilogram těžší, a nebudu muset hned běžet do obchodu pro nový bike v ceně ojetého auta. Felt mi totiž ukázal, že pořízení kola v této cenové relaci rozhodně nejsou vyhozené peníze, ale investice do vlastní radosti z jízdy. A pro radost přece jezdíme. Já tedy ano.

Martin Morávek Foto: Petr Štuka a autor

FELT DECREE 1 rám karbon UHC Advanced, boostová pevná osa vidlice RockShox Pike RC, boostová pevná osa tlumič RockShox Super Deluxe RCT řazení/přehazovačka Sram X01 Eagle (1×12, kazeta 10–50 zubů) kliky Sram X01 Eagle (převodník 34 zubů) brzdy Sram Guide RSC (kotouče 180/160 mm) zapletená kola Race Face Aeff ect-R pláště (P/Z) Schwalbe Fat Albert 27,5×2,35“ sedlovka RockShox Reverb Stealth 1X, zdvih 125 mm sedlo WTB Volt Race řídítka Devox carbon, 760 mm představec Devox, 60 mm zdvihy 150/140 mm (P/Z) hmotnost 12,2 kg (vel. M, bez pedálů) hmotnost kol (P/Z) 1815/2385 g (včetně plášťů, tmelu, kazety, kotoučů, bez pevných os) cena 155 990 Kč

První díl najdete zde: https://www.ivelo.cz/velo-dlouhodoby-test-kol-2018-felt-decree-1-1-dil/

 

 

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu