TIP Cyklistické ledvinky

12.3.2021

Lednové vydání časopisu Velo přineslo srovnávací test vybraných cyklistických ledvinek, podívejme se na jeho „účastníky“. Cyklistická ledvinka rozhodně není vynález poslední doby, pamatujeme deset i více let staré modely (neplést s porevoluční civilní módou, v níž byly ledvinky jako mor). Tehdy však trochu předběhly dobu, nerozšířily se, zůstalo u výjimek. Až v posledních letech jako by teprve vážně nastal čas položit si důsledně otázku, co vlastně opravdu potřebuju mít u sebe na vyjížďce.

Velo 1/2021 můžete prohlédnout a případně zakoupit zde

Cestě k minimalizmu dal zřejmě impulz už jen i fakt, že zrcadlovky, ale i kompakty – pokud nejste profíci anebo se tak nesnažíte působit – už většinou při focení dostatečně nahradí mobily (a že cyklisté jsou vášniví fotografové). Ale hlavně to bylo uvědomění, prozření. Většinu času na kole trávíme v domovině s předpověditelným vývojem počasí, ne ve vysokých horách s velkými výkyvy; v civilizaci, kde se můžeme v nouzi vždy někde najíst a doplnit tekutiny. A málo platné, čím větší přepravní prostor si na zádech táhneme, tím menší je komfort naší jízdy. Přitom potřebujeme základ, nic pro 20litrový batoh: větrovku, nářadí, duši, lepení, pumpičku, mobil, peněženku, nějakou tyčinku či dvě a pití, možná návleky na ruce nebo kolena. A dál? Moc už toho není, už tenhle seznam je nejspíš trochu nadsazený, protože leccos pojme kolo. Dříve především podsedlová brašnička, jíž ale především v MTB vystavily stopku teleskopické sedlovky, nyní různé pásky a sofistikované úchyty.

 

Ledvinka na rozdíl od batohu přináší jednoduchost, je lehká a záda se nepotí na tak rozsáhlé ploše. Jednoduchost? Jedna přezka a drží, cokoliv je potřeba, stačí celek na těle jen pootočit (anebo rozepnout tu jedinou přezku) a daná věc je hned po ruce. Při jízdě ve srovnatelných

situacích poskakuje, je-li kvalitní, méně než batoh, ale hlavně u toho nemlátí do přilby, jak to s chutí dělají některé batohy v kombinaci s hlubšími trailovými modely helem nejen při bunnyhopu, ale leckdy i jen na nerovnostech. Konstrukčně je ledvinka lehčí a vzdušnější, snáze se také udržuje, protože se na rozdíl od batohu s vyztuženými zády s přehledem vejde do pračky.

Máte obavu z přílišného stažení břicha a vlivu na dýchání? (Dýcháte-li jako muž správně do břicha – ženy zase ocení, že jim ramenní a prsní popruhy nikterak neutiskují prsa.) Není až tak na místě. Ano, určité sevření pocítíte, ale správně usazenou ledvinku není nutné utahovat velkou silou, dobře sedí ve spodním prohnutí páteře, nad boky. Navíc v testu jsou dva modely, které dokázaly předložit pružný, přesto plně funkční břišní pás.

Jste-li zvyklí na těžko vyčerpatelný třílitrový rezervoár, ve srovnání s batohem bederní miniatura neobstojí, ale na druhou stranu řada z provedení ledvinek rezervoár nabídne také, byť menší a v základním zpracování, anebo přihrádku pro něj či aspoň pro jednu dvě láhve.

Právě tento okamžik ale byl zdrojem výraznějších rozdílů – ona totiž jedna věc je něco pojmout a druhá neztratit tím na komfortu nošení. Ne pro každého znamená, že čím je něco větší, tím je to i lepší, test nabízí jak větší, tak i malá provedení, byť tato jsou v menšině. Ono se totiž stejně tak dá říci, že nevyužitý prostor u ledvinek nepřekáží a neobtěžuje, ale v případě potřeby se hodí.

Srovnání modelů (jejich počet ovlivnila mimo jiné aktuální dostupnost na trhu) obecně ukázalo, že není nutné bát se zásadních nedostatků – tedy pokud vyberete model odpovídající vašim potřebám. Všechny ledvinky takto obstály se ctí, stabilně seděly na bedrech, což je zásadní, u žádné nedocházelo ani k povolování břišního popruhu při delší jízdě či otřesech. Rozdíly tak přinesla propracovanost konstrukce a objem spolu s jeho využitelností. Naše zkušenost je totiž i taková, že některé modely osloví objemem, po jeho naplnění ale kvůli konstrukci ztratí ledvinka na stabilitě usazení. Nejčastější obecné neduhy? Prvním může být nedostatečná odolnost vodě, přece jen dlí ledvinka na místě, které je nejvíce vystavené mokru a nečistotám odletujícím od zadního kola. Nejde přitom jen o samotný materiál, ale i o úpravu zipů. Druhým měkká konstrukce, která se při větším naplnění vypoulí na zádech, ledvinka k nim přestane těsně přiléhat a začne při jízdě o něco více poskakovat. Třetím pak nedostatečně řešený odvod potu od zad, z pohledu pocení jsou bedra vcelku výkonná. Ale málo platné, jako u batohů platí, že se pod ledvinkou vždycky se zpotíte, jen v různé míře. Čtvrtým neduhem, který některé modely spojoval, byl nečleněný hlavní prostor. U plochých ledvinek to nevadí, u „trojrozměrných“ už ano – při neúplném naplnění převážené věci uvnitř poskakují, jsou v kontaktu. Je proto nutné myslet na ochranu těch citlivých, typicky mobilu.

Ledvinka je pomocník, který vám usnadní ujasnit si priority a zbavit se zbytečné zátěže. Přinést jízdě v důsledku obecně víc komfortu. Tím ale neříkáme, že batohy ztrácejí smysl. A rozhodně nejen s ohledem na množství převážených věcí či tekutiny. Roli hraje i bezpečí. Jste-li zvyklí vozit roky na zádech batoh, s ledvinkou si najednou přijdete nazí a na trailu mezi kameny možná i trochu ohrožení. I bez vloženého chrániče páteře přece jen umí batoh zjemnit následky pádu.

Rudolf Hronza

Foto: autor a Camelbak

 

RACEFACE Stash Hip Bag

hmotnost 332 g (plus 116 g rezervoár 1,5 l) objem 3 l kapsy 1 velká komora s organizérem, přihrádkou na rezervoár a přezkou na klíče (obvodový zip 57 cm), 1 střední (zezadu, zip 19 cm), 1 menší (zpředu, 10,5 cm), 2 postranní (1 síťovaná, 10 cm), 1 otevřená vnější cena 2055 Kč

 

 

CAMELBAK Podium Flow Belt Black

hmotnost 162 g (plus láhev 86 g) objem 2,5 l kapsy 1 hlavní se síťovanými přihrádkami uvnitř (zip 27 cm), 1 malá vnější (zip 13 cm), 1 na láhev cena 1299 Kč (včetně lahve Podium Dirt Series o objemu 0,62 l)

 

 

BONTRAGER Rapid Pack

hmotnost 222 g objem 1,64 l kapsy 2 hlavní s přihrádkami uvnitř (zipy 17 cm), 1 na láhev cena 1299 Kč (v nabídce i černá barva)

 

PINGUIN Hipbag

hmotnost 395 g objem 5 l kapsy 2 velké komory (obě se síťovaným organizérem uvnitř, první navíc s přihrádkou na rezervoár, druhá s přezkou na klíče, zipy 32/30 cm), 1 menší (17 cm), 2 postranní (1 síťovaná, zipy 17 cm), 2 na láhve cena 981 Kč

 

OSPREY Savu 5

hmotnost 374 g objem 5 l kapsy 1 velká komora se síťovaným organizérem a přezkou na klíče (zip 27 cm), 1 menší vnější (15 cm), 2 postranní (15 cm), 2 na láhve cena 1799 Kč

 

CANYON Cargo Hip Bag

hmotnost 205 g objem 3 l kapsy 1 hlavní nečleněná komora (zip 23 cm), 3 čelní s vnitřními kapsami (zipy 2× 11 cm a 8 cm) cena 839 Kč

 

 

AUTHOR Gale

hmotnost 280 g objem 2,8 l kapsy 1 velká komora (zip 18 cm), 1 menší vnější (15 cm), 2 malé postranní (9 cm), 2 na láhve cena 995 Kč

 

 

ROCKRIDER

hmotnost 378 g (plus 100 g rezervoár 1,5 l) objem 4 l kapsy 1 velká komora pro rezervoár (zip 37 cm), 1 hlavní komora (zipy 2× 14 cm plus suchý) s organizérem a dvěma vnitřními kapsičkami, 2 postranní (na zip 10 cm plus otevřená síťovaná) cena 999 Kč

 

Velo 1/2021 můžete prohlédnout a případně zakoupit zde

 

 

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu