TEST: Trek Top Fuel 9.8 GX AXS

7.11.2023
Myslím, že není nic proti ničemu říci, že mám rád Trek, protože umí postavit kola, která mi sedí. Jedním z nich je celoodpružený model Top Fuel, který je stálicí v XC segmentu. Tedy tak tomu bylo ještě v roce 2019, kdy jsem měl možnost testovat tehdy novou generaci karbonového provedení. Po čtyřech letech mám k dispozici aktuální model a nevycházím z údivu.

 

Tehdejší verze cílila na maratony a pohodlnější cross country. Ta současná svými parametry a komponenty jednoznačně zapadá do kategorie trail biků. V Treku se jednoduše rozhodli přenechat segment celoodpružených XC Supercaliberu a Top Fuel přeřadit mezi nízkozdvihové trail biky. Doplní tak veleúspěšný model Fuel EX a endurový speciál Slash. Model Remedy buď čeká nová generace, nebo se z nabídky úplně vytratí.

 

 

Co se s kolem mezigeneračně stalo? Hlavní změnou je zcela přepracovaná geometrie. Tady musím zmínit, že ta byla představena již pro sezonu 2022. Celkově se rám přetransformoval na trailové ježdění. Hlavový úhel klesl na 65,5° a reach se lehce protáhl na 460 mm. Skutečný úhel sedlové trubky se drží hodnoty 75,5°. Tyto hodnoty odpovídají současným nízkozdvihovým trail bikům.

Nebyl by to Trek, kdyby chyběly takové prvky jako měnitelná geometrie díky prvku Mino Link nebo ochrana proti protočení řídítek Knock Block 2.0. Flip chip systému Mino Link se přestěhoval ze zadních vzpěr ke spodnímu čepu tlumiče. Výhoda je v tom, že stačí povolit jeden šroub pro otočení obou excentrických matic. Knock Block je naštěstí hodně otevřený, takže neomezuje ovladatelnost kola, která je famózní.

 

 

Za signál, že bike je určený pro drsnější zacházení, může být vnímán i návrat k šroubovacím miskám středového složení. Oproti původnímu Press fitu je tato konstrukce robustnější a lépe se udržuje. Nechybí ani otvory pro instalaci vodítka řetězu ve standardu ISCG. A v neposlední řadě nesmím zapomenout na robustní teleskopku Bontrager Line Elite o zdvihu 150 mm pro velikost rámu M/L. Výhodou průměru 34,9 mm je vyšší tuhost a fakt, že za celou dobu testování se neobjevila typická vůle.

Dosti však čísel. Mnohem důležitější je pocit z jízdy. A ten jsem si vychutnával od prvního okamžiku. Odpružení je klíčovým faktorem úspěchu tohoto modelu. Jak vidlice, tak tlumič jsou z letošní kolekce RockShoxu. A musím říci, že je to paráda. Vidlice Pike Select+ o zdvihu 130 mm dostala přepracovanou vzduchovou pružinu DebonAir+ a zcela novou tlumicí patronu Charger 3 RC2. Vnitřní nohy mají šířku 35 mm a nechybí ani přetlakové ventily na zadní straně, které známe od konkurenčního Foxu. Ovšem zásadní je tlumicí patrona Charger 3. Ta poprvé umožňuje nezávislé nastavení vysokorychlostní komprese (HSC), nízkorychlostní komprese (LSC) a odskoku. Stavitelná kolečka pro HSC a LSC jsou umístěna navrchu patrony, takže jimi lze otáčet i za jízdy.

 

 

Podobně je tomu u tlumiče Deluxe Ultimate. Opět zde nacházíme přepracovanou vzduchovou pružinu DebonAir+ a nezávislé nastavení nízkorychlostní komprese a odskoku. Nechybí ani přepínací páčka mezi dvěma kompresními polohami (odemčeno/ pedal).

Pro prvotní nastavení jak vidlice, tak tlumiče jsem použil přehledný návod na internetu. Poté přišlo na řadu jemné dolaďování. Nejvíce mi vyhovovalo, když jsem upustil tlak na spodní doporučenou mez pro mou hmotnost a zcela uzavřel nízkorychlostní kompresi. Dosáhl jsem tak výborné citlivosti v první třetině zdvihu s následným výrazným nárůstem progresivity a menší reakcí vidlice na šlapání. Stejně jako u předchozí verze patrony Charger nemá vidlice úplný lockout. Při správném nastavení není potřeba. Stačí si pohrát s kolečkem vysokorychlostní komprese, které má pět poloh s výrazným rozdílem mezi oběma krajními.

 

 

U tlumiče jsem zůstal na doporučené hodnotě tlaku a pouze jsem utáhl prstenec LSC. Ten je pouze třípolohový, takže rozdíl mezi jednotlivými polohami je hodně markantní. Ani tlumič nemá úplný lockout, ale v poloze pedal výrazně ztuhne. Zadní stavba se chová podobně jako vidlice. Výborně reaguje na malé i velké překážky, a naopak nepropruží při záběru do pedálů. Jedinou skvrnkou je horší přístupnost zmíněné páčky, když vezeme láhev v košíku. Jinak se odpružení nadmíru povedlo, a to píšu i proto, že je dokonale vyvážené. Je to prostě znát, když výrobce jen nevezme „nějakou“ vidlici a „nějaký“ tlumič a nedá je na rám, ale když vše vyladí. Trek to dělá.

 

 

Stále platí, že bezdrátové řazení je něco méně obvyklého. Ne každému sedí, čehož jsou si v Treku dobře vědomi, a proto nabízí model 9.8 buď s mechanickou sadou Shimano XT, nebo s bezdrátovou Sram GX Eagle AXS. Jsem rád, že mi připadla druhá z variant. Myšlenka bezdrátového řazení se mi líbí hlavně kvůli snadné instalaci a údržbě, ale zatím mé zkušenosti z jízdy v terénu byly spíše negativní. Proto jsem se tomuto řazení více věnoval a změnil jsem názor.

Řada GX je základní z bezdrátových sad, přesto fungovala bezchybně. Zprvu jsem bojoval s kolébkovým ovladačem, který supluje mechanické páčky. Při správném nastavení se palec ocitá v kolébce a jemným zatlačením nahoru či dolů přehazuje. Právě ten jemný stisk mi činil obtíže. Hlavně ve sjezdu jsem si občas nechtěně přehodil, jak palec zavadil o ovladač. Neposedný prst se však brzy zklidnil a můj požitek z jízdy se ještě znásobil.

Navíc jsem objevil funkci, kterou u mechanických páček Sram nenajdeme. Řazení pomocí ukazováčku. Přesně tak! To, co bylo dosud výsadou Shimana, už nabízí i Sram. Ovšem nejedná se o další páčku/tlačítko.

Spíše jde o jiný úhel stisku kolébkového spínače. Tak jako tak, funguje to.

 

 

Pro maximální personalizaci řazení se neobejdeme bez mobilní aplikace. V té lze nastavit chování tlačítek, jemně doladit polohu přehazovačky, zobrazit stav nabití jednotlivých prvků a instalovat aktualizace. Zásadní je ovšem personalizace. Můžeme si zvolit směr přehazování u jednotlivých tlačítek, ale i chování přehazovačky při dlouhém stisku. Na výběr je skok o dva nebo tři pastorky, nebo plynulý pohyb po celou dobu stisknutí tlačítka.

Bezdrátovou sadu doplňují hliníkové kliky GX Eagle o délce 170 mm a s převodníkem s 30 zuby a kazeta XG-1275 s 12 pastorky o rozsahu 10–52. Pohonnému ústrojí mohu vytknout jen malý převodník. Při jízdě z kopce mi převody chyběly a ve stoupání jsem nejlehčí pastorek nevyužil ani jednou. Myslím, že převodník s 32 nebo 34 zuby by kolu odpovídal lépe.

 

 

Top Fuel své XC geny nezapře. Nehledě na terén a sklon trasy, jakmile zaberu do pedálů, bike vystřelí kupředu. Napomáhá tomu nejen nízká hmotnost celku, ale i karbonových kol, a taky perfektní tuhost rámu, který se zkrátka nekroutí. A nekroutí se ani karbonová řídítka Bontrager Line Pro s průměrem 35 mm, i když vezmu pořádně za gripy, ani kola, nic.

Baví mě obratnost a hravost kola. Ten pocit, když zaberu do řídítek a kolo se zařízne do zatáčky, je srovnatelný s carvovým obloukem lyží na sněhu. Bezdušové provedení zapletených kol Bontrager Line Elite s 30 mm širokými ráfky umožňuje plášťům XR4 Team Issue naplno využít jejich vlastnosti. V terénu se na ně mohu zcela spolehnout. Na asfaltu je to o poznání horší a při delší jízdě tvrdém povrchu je doporučuji přifouknout.

 

 

K čemu by mi byl svižný a obratný bike bez pořádných brzd. U těch jsem trošku rozpačitý. Čtyřpístkový model Sram G2 RS má pohodlné páky a dobře dávkuje sílu, jen nerozumím volbě kotoučů. Vepředu 180 mm a vzadu 160 mm mi přijde zbytečně podhodnocené. Osobně bych zvolil o řád větší průměr. Zadní stavba pojme i 180 mm, tak proč toho nevyužít. Vidlice Pike zvládne až 220 mm, ale to už mi zas přijde na trail bike až moc.

Občas se defektům prostě vyhnout nelze. Proto se ve spodní rámové trubce nachází praktický úložný prostor nejen na nářadí. Ten je šikovně ukrytý pod košíkem na láhev a otevírá se otočením páčky. Uvnitř nacházím neoprenové pouzdro na nářadí. Předem je třeba dobře rozmyslet náklad. Sada nářadí, bombička a montpáka se vejdou, ale pumpičku už jsem dovnitř nezasunul. Je moc dlouhá. Naopak mobil, tyčinka, klíče od domu, to všechno se vměstná. Jen je dobré tvrdé předměty zabalit do měkkého obalu, jinak budou v rámu rachotit.

Při zasouvání neoprenového pouzdra dovnitř jsem si vzpomněl na dětství, kdy jsem zápasil s ježkem v kleci. Zpočátku je to dost podobný boj. Košík pojme láhev o maximálním objemu 750 ml a musí být s bočním vyndáváním.

 

 

Nový Top Fuel je vynikající nízkozdvihový trail bike, který mě bavil hlavně svou hbitostí a obratností. Nemám k němu žádnou zásadní výtku (snad jen k ceně). Po celou dobu testování jsem narazil pouze na jeden limit, a tím je vysoká rychlost v tvrdém terénu. Díky nižším zdvihům a progresivnímu chování odpružení ztrácí kolo se vzrůstající rychlostí stabilitu a jízda se stává nepohodlnou. Jenže na takové ježdění jsou na trhu jiná kola. Která by Top Fuel na trailech hravě strčil do kapsy.

Text a foto: Matěj Stejskal


TECHBOX

  • rám karbon OCLV, ABP, Mino Link, Knock Block 2.0, pevná boostová osa 148×12 mm, vnitřní úložný prostor
  • vidlice RockShox Pike Select+, DebonAir+, Charger 3 RC2, boostová osa 15×110 mm
  • tlumič RockShox Deluxe Ultimate RCT, DebonAir+
  • zdvihy 130/120 mm (P/Z)
  • řazení/přehazovačka Sram GX Eagle AXS (1×12)
  • kazeta Sram Eagle XG-1275 (10–52 zubů)
  • kliky Sram GX Eagle, DUB MTB Wide (převodník 30 zubů)
  • brzdy Sram G2 RS, čtyřpístkové (kotouče 180/160 mm)
  • zapletená kola Bontrager Line Elite 30, karbonové ráfky OCLV, vnitřní šířka 30 mm
  • pláště Bontrager XR4 Team Issue, 29×2,4“
  • teleskopická sedlovka Bontrager Line Elite, průměr 34,9 mm, zdvih 150 mm (velikost rámu M/L)
  • sedlo Bontrager Arvada, šířka 138 mm
  • řídítka Bontrager Line Pro, karbon OCLV, průměr 35 mm, prohnutí 27,5 mm, šířka 780 mm
  • představec Bontrager Line Pro, průměr 35 mm, délka 45 mm
  • hmotnost 13,10 kg (vel. M/L, bez pedálů)
  • hmotnost kol (P/Z) 2100/2650 g (včetně plášťů, tmelu, kazety, kotoučů, bez pevných os)
  • cena 194 490 Kč (aktuálně 159 990 Kč, viz oficiální web)

web produktu


 


ŘAZENÍ

Bezdrátová sada Sram GX Eagle AXS splňuje současné požadavky na čistý design kola a za každé situace perfektně řadí.

VIDLICE

Zcela přepracovaná vidlice RockShox Pike Select+ nabízí 130 mm zdvihu a novou tlumicí patronu Charger 3 s nezávislým nastavením odskoku, nízkorychlostní a vysokorychlostní komprese.

TLUMIČ

RockShox Deluxe Ultimate RCT funguje ve dvou režimech otevřeno/pedal. Díky nové vzduchové pružině DebonAir+ a nastavitelné nízkorychlostní kompresi si lze chování zadní stavby vyladit k dokonalosti.

ÚLOŽNÝ PROSTOR

Praktická vychytávka využívající vnitřní prostor mohutné spodní rámové trubky. Pojme nejen nářadí, ale i mobil a občerstvení na cestu.


BEZDRÁTOVÁ TECHNOLOGIE SRAM AXS

S příchodem „lidových“ řad GX Eagle AXS a Rival eTap AXS mnoho výrobců kol začíná osazovat elektronické komponenty i na modely střední třídy. Mezi nepopiratelné výhody systému jednoznačně patří snadná instalace a údržba. Dalším pozitivem jsou značné možnosti personalizace nastavení díky mobilní aplikaci. A pak čistý design kola. Že to Sram myslí s bezdrátovou technologií vážně, potvrzuje letos na jaře představený revoluční systém Transmission. Vychází z koncepce univerzální patky přehazovačky (UDH), kterou Sram již několik let prosazuje. Transmission sestává ze dvou řad XX a X0 (přičtěme ještě odlehčenou verzi XX SL), a to pouze v bezdrátovém AXS provedení.


FOTOGALERIE

 


 

 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu