Jeden z nejrychlejších biků planety

12.1.2024
Supercaliber je pojem již sám o sobě. Jeden z úzké špičky nejrychlejších biků planety. Trek jen velmi nedávno vystřelil do světa jeho další, modernizovanou generaci a my jsme měli možnost na ni nasednout jen krátce po ukončení embarga. A tak jsme neváhali a šli do testu naplno. Jako ostatně vždycky.

 

 

Trek Supercaliber SLR 9.9 XX AXS Gen 2, tak se ten krásný kousek, co nám prošel testem, jmenuje. Jeho nastavení bylo jednoduché, dílem okamžiku. Nastavit všechny tlaky, řídítka dolů, jen na jednu podložku.

 

 

A začněme zrovna u nich. Závodní raketa dostala, co jí patří, tedy karbonové kombo řídítek a představce Bontrager RSL (Race Shop Limited). Komb nám rukama prošlo už mnoho, ale tady se nebojíme říci, že jde o to vůbec nejpovedenější. Všechny úhly a délky jsou dobře trefené, řídítka padnou do ruky jak ulitá, zápěstí máme ve zcela přirozené pozici. I tohle se samozřejmě pozitivně promítlo do ovládání biku na stezce.

A pějme píseň dále. Čtyřpístkové brzdy Sram Level Ultimate odváděly neskutečný kus práce. Potěší nastavitelností i designem, ale hlavně zastaví kolo kdykoliv a s velmi nízkými nároky na sílu vynaloženou na zmáčknutí brzdové páky. Její chod byl ze začátku méně čitelný, ale zvykli jsme si rychle a pak už si jen užívali dobrou dávkovatelnost a parádní maximální výkon. Tyhle brzdy by zvládli i divočejší bike, než je XC full.

 

 

Ovladač elektrického řazení od Sramu (že jde o top verzi XX SL, asi u takovéhoto stroje nepřekvapí) umožňuje svou nastavitelností najít ergonomicky dokonalou pozici na řídítkách a palec pak jen lehce kmitá mezi tlačítky a vysílá zcela jasné pokyny, zda zařadit na lehčí či naopak těžší převod. Nestalo se, že bychom sáhli vedle, vydali nechtěný pokyn. Ani když to drncalo. Jen jsme poprvé měli pocit, že je nové XX AXS pomalé oproti předchozímu provedení. Ono je ale vlastně chytré. Nedovolí kladkám naběhnout do kazety, a tak i když zavelíme o několik převodů nahoru či dolů, přehazovačka je zařadí postupně, rozvážněji. Tak, aby netrpělo převodové ústrojí a nehrozilo poškození řetězu. V situaci běžné vyjížďky to bylo příjemné, ale pokud by se jednalo o závod, možná by nás to omezovalo, pomalejší řazení by stálo cenný čas. Veškeré změny převodů jsou nekompromisně přesné.

 

 

Na levé straně řídítek čeká páčka teleskopické sedlovky, která reaguje vždy přesně a se skvělým chodem. Jen je klasický lehký model SL od Foxu spíše střílející sedlovkou nežli výsuvnou. Pohyb sedla nahoru je raketový jako tenhle Trek sám. Chod byl úžasný, ale od druhého dne testu se přidal akustický doprovod – praskání. A pak jsou tu jen dvě pozice – zasunuto a vysunuto. Nic mezi. To nás občas přivádí do rozpaků. Ne ve všech situacích potřebujeme mít sedlo úplně dole.

Levá ruka má u tohoto Supercaliberu ještě jeden úkol. Ovládat otočnou rukojeť, která diktuje pokyny odpružení. Jakkoliv je Supercaliber sám o sobě rychlý a s vychovaným odpružením, možnost regulace zde přesto nechybí. K dispozici jsou opět dvě pozice, odemčeno a zamčeno. Ovládání je velmi intuitivní a příjemné, nemusíme přehmatávat na gripu, a tak máme řídítka stále pod kontrolou.

Trochu zklamáním je absence osvědčeného systému Knock Block proti nechtěnému přílišnému pohybu řídítek. Šetřily se gramy. Takže při pádu (nebo při převozu kola) řazení nebo ovládání teleskopické sedlovky naráží do rámu a může dojít k jeho poškození. Proto jsme horní trubku raději hned obdařili ochrannou samolepkou.

 

 

Karbonový rám s osvědčeným systémem odpružení IsoStrut, kdy je tlumič vsazen do horní trubky, je lehce přepracovaný. Má zcela jinou geometrii. Více trailovou. Navíc se zvětšily i zdvihy – vidlice nyní operuje se 110 mm a zadní stavba s 80 mm. To už slibuje velmi příjemnou dávku emocí.

Naší výhodou v tomto testu bylo, že předchozí generaci Supercaliberu jsme jednak testovali poměrně nedávno, jednak jsme strávili týden s kamarádem, který právě tenhle bike sedlá. Nový rám nám v porovnání přišel mnohem tužší než u první generace, a to hlavně ve střední části. Ostatní partie zásadně nezaostávaly, tuhost byla všudypřítomná, takže zrychlování, ale i prudké změny směru byly okamžité, bez větší prodlevy. Byť bychom z paměti vylovili i ještě tužší konkurenci, to musíme přiznat, tak jsme nijak netrpěli nedostatkem. Ono se totiž k uvedenému stačí podívat na celkovou hmotnost – 9,7 kg! Až neuvěřitelné. Co by za to dala většina hardtailů na trhu.

 

 

Během jízd se nám bohužel neustále povoloval hlavní šroub čepu, který spojuje zadní stavbu s rámem na těle tlumiče. Po každé jízdě byl tento spoj volný, utahovali jsme vícekrát. Na tohle si pamatujeme i u první generace. To, že se po 150 km a zhruba 5500 výškových metrech začal rosit zadní tlumič, už bereme spíš jako technický problém jednoho kusu, vadu vzorku. Na odskoku jsme ale nepocítili změnu a test jsme bez problémů dokončili.

 

 

Trek Supercaliber přináší neskutečné pocity z jízdy. Karbonová kola nás ženou vpřed, kolo letí jako šíp, a to jak v terénu, tak na silnici. Byli jsme všude velmi rychlí. Pozměněná geometrie dovolila s kolem uhánět i z kopce, připadali jsme si jak na trail biku, ač jsme sedlali XC stroj. Trek byl velmi jistý ve stopě, příjemně se ovládal při změnách směru a čitelně padal do zatáček.

Pláště o šíři 2,2“ jsme i z uvedených důvodů vnímali jako nedostatečné pro tento stroj. To jen dokládá rozumné rozhodnutí produktových manažerů, protože sériově se Supercaliber prodává s plášti 29×2,4“.

 

 

Kolo jsme honili po štěrku, kamení. Brzdy kotvily v jakémkoliv okamžiku a nám to dovolovalo si s bikem hodně hrát. A on nás k tomu vybízel, a to i tím, že nemá ani problém jít do vzduchu. Ale chce to cit, pořád máme pod sebou velmi lehké závodní „iskcéčko“.

Ač jsme s ním poplatně tomu jezdili jen klasické XC tratě a netrápili ho za hranici jeho určení, brzy se začalo ozývat křupání v přední části. Hlavové složení jsme nerozebírali, ale na pohled je jasné, že je hodně odlehčené, a mastný prstenec pod ním věští, že nebude moc zdatně utěsněné. Pro nízkou hmotnost jsou z rámu vyjmuty všechny vodicí prvky pro lanka, bovdeny a hadice. A kdo by hledal horní vodítko řetězu, činil by tam marně. Je zde cítit snaha stlačit hmotnost co nejníže, bohužel leckdy za cenu kompromisů.

 

 

U prvních kol, jež byla čerstvě odprezentována veřejnosti, má testování vždy drobné úskalí – někdy jde o první kusy, kde ne vše je ještě zcela odladěno. A tak bez jakéhokoliv hodnocení, ale pro pořádek zmíníme pár detailů. Hezkým prvkem, který dává smysl, je plovoucí zadní třmen uchycený na ose zadního kola (přední šroub pak na levé řetězové vzpěře). Koncepce by měla zlepšit funkci brzdění, respektive pružení při brzdění. Ze spoje ale bylo při testu slyšet loupání. Hodně často jsme museli dotahovat patku UDH. Věříme ale, že toto už se sériových kol nebude týkat. Že už si na nich jen a jen budeme užívat razantního odpichu, tuhosti, lehkosti jízdy a perfektně trefené geometrie. Nový Trek Supercaliber SLR 9.9 XX AXS Gen 2 potvrdil ambice stát se jednou z nejrychlejších závodních raket planety.

Připravil: Ondřej Bílek

Foto: Petr Štuka


TECHBOX

  • rám Trek Supercaliber SLR, karbon OCLV
  • tlumič RockShox SIDLuxe
  • vidlice RockShox SID SL Ultimate
  • zdvihy 110/80 mm (P/Z)
  • řazení/přehazovačka Sram XX SL Eagle AXS, T-Type, 1×12, elektronické
  • kliky Sram XX SL Eagle, T-Type (převodník 34 zubů)
  • kazeta Sram Eagle XS-1299, T-Type (pastorky 10–52 zubů)
  • brzdy Sram Level Ultimate (kotouče 160/160 mm)
  • zapletená kola Bontrager Kovee RSL, 29“, vnitřní šířka ráfku 30 mm
  • teleskopická sedlovka Fox Transfer SL, zdvih 125 mm, průměr 31,6 mm
  • sedlo Bontrager Aeolus RSL, karbonové ližiny, šířka 145 mm
  • řídítka a představec (kombo) Bontrager RSL, karbon OCLV, prohnutí řídítek 0 mm, šířka 750 mm, délka/sklon představce 80 mm/-13°
  • hmotnost kol (P/Z) 1415/1845 g (včetně plášťů, tmelu, kazety, kotoučů, bez pevných os)
  • hmotnost 9,73 kg (vel. L, bez pedálů)
  • cena 279 990 Kč

web produktu


 


TELESKOPICKÁ SEDLOVKA

Zdvih Foxu Transfer SL má hodnotu 125 mm, což pro daný účel bohatě postačuje. K tomu přidává lehkou konstrukci a dobrou funkci – chod byl bez ohledu na podmínky vždy jednoznačný. Pravda, také ale velmi rychlý a jen se dvěma pozicemi. Těmi krajními.

BRZDY

Čtyřpístkové brzdy Sram Level Ultimate mají zcela dostatečný, spíše možná až naddimenzovaný brzdný účinek i v kombinaci s brzdovými kotouči o průměru jen 160 mm. Ani v Alpách v dlouhých sjezdech nám nevadly, vždy odváděly skvělou práci. Chod brzdové páky je jen o něco méně čitelný.

POHON

Řada Sram XX SL Eagle T-Type jsou ty nejlepší americké komponenty, které můžete na kole mít. Mají punc profesionality, preciznosti ve zpracování, výborné funkce a komfortního ovládání tlačítky, jež bezdrátově vysílají impulzy „nerozbitné“ přehazovačce. Kazeta s krajními pastorky 10/52 zubů v kombinaci s převodníkem s 34 zuby dovolí strmě stoupat i rychle upalovat.


ZAKLÍNADLO OCLV

Nový karbonový rám Supercaliber SLR opět spoléhá na kompozit OCVL – nejde jen o typ uhlíkového vlákna, zkratka zahrnuje celou, mnoha lety ověřenou a stále zdokonalovanou technologii zpracování karbonu bez zbytečného materiálu, vzduchových bublin ve struktuře a mnoha dalších možných neduhů. S novou generací XC stroje došlo k dalšímu odlehčení a zároveň navýšení tuhosti. Váhový úbytek ale vychází i z toho, že rám nemá sofistikovaný systém vnitřního vedení lanek, bovdenů a brzdových hadic anebo Knock Block proti protočení řídítek. A ani horní vodítko řetězu. Systém odpružení IsoStrut je při zvýšení kapacity zadního zdvihu na 80 mm velmi efektivní a progresivní. Plovoucí uchycení zadního třmene zabraňuje paralyzovaní pružení při brzdění a drobný blyštivý plíšek v oblasti brzdového kotouče poškození rámu při manipulaci se zadním kolem. Nechybí montážní body pro dva košíky a pressfitový střed.

 


FOTOGALERIE

 


 

 

oblast dotazu

1 komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

  1. lukas (lukas.kaderabek@***) napsal:

    v článku není zmíněno, že sice nové řazení je pomalejší, ale zato oproti starší verzi je to vyrobené, aby se mohlo řadit při plném zatížení v kopci a jako konkurence není zmíněn podobný stroj: epic world cup s-works

Menu