TEST: Trek Rail 9 GX GEN 2

15.5.2023
Stává se mi, že ve spojení s endurovými koly používám výraz motorka. Zmíněná kola se svou robustností a zdvihy terénním motorkám přibližují. V případě některých trailových/endurových e-biků mám pocit, že už se o motorku jedná. Jedním z takových kol je Trek Rail 9 GX.

Základem je hliníkový rám, jemuž vévodí mohutná spodní trubka ukrývající v sobě baterii a pohon v podobě motoru Bosch Performance CX. Ostatní komponenty jen podtrhují mohutnost celého kola. Ať už je to vidlice RockShox ZEB Select+ a její 38 mm široké vnitřní nohy nebo pláště o rozměrech 29×2,5″. Je to zkrátka plnokrevný celooodpružený e-bike, který se ke své kategorii hrdě hlásí.

 

 

Od geometrie nečekejte žádné převratné hodnoty. Spíše se jedná o usedlejší koncepci rámu, což ostatně potvrdily mé první jízdní dojmy. Ač velikost L, nemohl jsem se zbavit pocitu, že rám je podobně krátký jako předchozí generace modelu Slash, ovšem ve velikosti M. A nemýlil jsem se. Hodnota reach dosahuje 465-470 mm podle nastavení excentrické matice Mino Link, která umožňuje drobné korekce geometrie, jak je v současnosti populární. V porovnání se současnými trail biky je to hodnota o 15-20 mm nižší, a to už je znát. Úhel hlavové trubky už následuje současný trend a nabývá hodnot 64,5-64,9°. Zrovna tak je tomu u skutečného úhlu sedlové trubky s 75-75,4°.

Že se jedná o klasického zástupce Treku, poznáte i podle dalších použitých technologií, kterými jsou vedle zmíněné stavitelné geometrie s prvkem Mino-Link přepákovaný jednočep ABP a systém zamezující poničení rámu řídítky Knock Block 2.0.

Trochu překvapivější jsou velikosti zdvihů, které dosahují 150 mm vzadu a 160 mm vpředu s tím, že lze použít vidlici až se 170 mm zdvihu. To už se posouváme z kategorie trail bike do kategorie all mountain. Proč by ne.

 

 

Když už jsem naťukl odpružení, rozeberu ho podrobněji. Není překvapením, že jak o přední, tak o zadní se starají výrobky firmy RockShox. Trek už s ní delší dobu spolupracuje a nechává si její produkty upravovat speciálně pro svá kola. Proto také u zadní stavby najdeme tlumič Super Deluxe Ultimate RT3 s průběžnou pístnicí Thru Shaft. Skvělá volba. Tlumič můžeme přepínat kompresní páčkou mezi dvěma polohami otevřeno/sjezd a uzamčeno/běžná jízda. Páčka je vsedě dobře přístupná. Nechybí ani stupnice pro nastavení odskoku a nezávislé třípolohové nastavení nízkorychlostní komprese. To najdeme přímo na kompresní páčce. Komu by to nestačilo, může si pohrát s množstvím tokenů uvnitř tlumiče. Osobně mám technologii Thru Shaft velmi rád, protože mi vyhovuje výborná citlivost tlumiče, kterou přináší, stejně tak hladkost chodu. To vše na vás u Railu čeká.

Neméně kvalitní je vidlice ZEB Select+ s masivní korunkou optimalizovanou pro e-biky. O plynulý chod se stará osvědčená vzduchová komora DebonAir, které zdařile sekunduje olejová tlumicí patrona Charger 2.1 RC. U vidlice je možné doladit míru komprese pomocí horního kolečka patrony Charger a odskok kolečkem na spodku nohy. Navíc se mi moc líbí hranatý masivní můstek, který celé vidlici dodává drsný výraz.

 

 

O pohon se stará motor Bosch Performance CX s výkonem 250 W a krouticím momentem 85 Nm. Energii mu dodává baterie Bosch PowerTube s 625 Wh. Ta se vyndává z rámu do strany a je pro lepší transport vybavena madlem. Celý systém je ovládán pomocí odnímatelné jednotky Kiox.

Neelektrická část pohonu je postavena na řadě Sram GX Eagle. Vpředu najdeme kliky X1 o délce 165 mm a s převodníkem s 34 zuby a vzadu kazetu s 12 pastorky o rozsahu 10–52 zubů. Převodník s 34 zuby by za normálních okolností byl na hraně, ale s motorem převody zkrátka nechybí.

Přesto mi vrtá hlavou volba řadicí páčky. Nemyslím tím řadu GX a její fungování. Tomu nemám co vytknout. Ale mrzí mě volba Single click neboli jednokrokového řazení. Chápu argumenty, že při náhlém přeřazení o několik pastorků trpí u e-biku celé pohonné ústrojí, ale zároveň to ubírá na efektivitě motoru. Ten beztak tahá za řetěz neustále a je potřeba před řazením výrazně ubrat na síle vložené do pedálů.

 

 

Mozkem celého systému je ovládací jednotka Kiox. Znalejší čtenáři možná zaregistrovali příchod nového ovládání Kiox 300, které je mnohem chytřejší, ale to lze nalézt pouze u dvou nejvyšších modelů Railu. Já se musel spokojit jen s „hloupější“ verzí. I ta však má funkcí na rozdávání.

Skládá se z běžně vypadajícího snímatelného cyklocomputeru a ovladače s tlačítky umístěného u levé ruky pro přepínání jízdních režimů, listování a ovládání displeje, a nechybí ani tlačítko pro pomoc při tlačení kola. Rozmístění tlačítek je zcela intuitivní, ale sklon ovladače mi vůbec nesedl. Zkoušel jsem ho různě polohovat, jak mi to jen prostor dovolil, ale nevyhnul jsem se nepříjemnému vyvracení palce při stisknutí libovolného tlačítka. Možná je to jen mojí rukou, ale tohle mě hodně rozčilovalo.

 

 

K displeji jsem shovívavější. Přehledně zobrazuje všechny možné údaje a barevně rozlišuje jednotlivé jízdní režimy. Také si lze nadefinovat vlastní obrazovky s různými metrikami. Nechybí ani možnost spárovat systém s mobilní aplikací. V té si lze například importovat trasu v gpx formátu přímo do ovládací jednotky, ta pak velmi zjednodušeně „naviguje“. Znamená to, že zobrazuje pouze trasu bez mapových podkladů. Vždy při vypnutí kola dojde k automatické synchronizaci zaznamenaných údajů do mobilní aplikace. V té si pak můžeme zobrazit i údaje o trase. Mezi běžnými metrikami nalezneme i poměr jízdy s podporou a bez podpory motoru a nechybí ani měření výkonu jezdce.

Vadou na kráse je absence GPS modulu v ovládací jednotce. Abychom mohli zaznamenat polohové údaje, musíme mít celou dobu spárovaný mobilní telefon. A ten se tím značně vybíjí. Proto jsem hledal na kole nabíjecí USB port, ale marně. Lépe jezdit s powerbankou v batohu.

Výborná je možnost sundat ovládací jednotku. Bez ní kolo nelze zapnout, protože se na ní nachází hlavní vypínač. Sejmutí a nasazení je snadné. Jednotka krásně zapadne do plastového držáku a magnety ji drží tak, že se ani v terénu neuvolní.

 

 

Mé pocity z jízdy v terénu byly zprvu rozpačité. Obratnost a ovladatelnost kola je i přes hodně položenou vidlici velmi dobrá. Paradoxně ji zhoršuje Knock Block, což je systém zamezující otočení řídítek tak, aby korunka vidlice poškodila rám. Výkon motoru v terénu není pro začátečníky, kolo je těžké a výkon vysoký, takže se stane, že kolo jede tam, kam nechcete. Je nutné předvídat kroky dopředu, zvykat si. Od posledního šlápnutí trvá řídicí jednotce několik milisekund, než odpojí motor. Na papíře se to zdá jako šťouravá poznámka, ale v terénu tím může vzniknout nepříjemná situace. Výjezdy v terénu doporučuji s ubraným výkonem, aby byl bike ovladatelnější.

Jakmile mi hlava tohle všechno přelouská, začnu si jízdu konečně užívat, a to plnými doušky. Výkonu je dostatek, motor jemně vrní a já letím lesem. Kořeny, kameny, sjezdy, výjezdy, hlava nehlava. Pláště dobře drží i na jarní podmáčené půdě. Hrubší Bontrager SE6 vepředu vede stopu a jemnější SE5 vzadu tlačí kolo vpřed. Tloušťka 2,5“ opticky i jízdně sedí. Jen občas při silnějším záběru cítím, jak mi zadní kolo rve hlínu pod zadkem.

Naštěstí se nešetřilo na brzdách. Čtyřpístky Code R musí pořádně zabrat, aby ubrzdily takový kolos, kterým je Rail. Také proto dostaly nadstandardní rozměry kotoučů. Vzadu 200 mm a vepředu dokonce 220 mm! Brzdný projev je na můj vkus zpočátku flegmatický. Nástup brzdné síly je laxní a pořádný záběr přichází při řádném stlačení páky. Poté již zabírají perfektně, ale ten začátek není v kombinaci s vysokou hmotností kola ideální.

 

 

Protože jsem se s 220 mm velkým kotoučem setkal prvně, zajímalo by mě, zda se nebude při zahřátí kroutit. Během testování nic takového nenastalo, jenže venkovní teploty se pohybovaly okolo 10–15 stupňů. V létě to bude o poznání náročnější.

Snad nejčastějším dotazem u elektrokol je jejich dojezd. Při plně nabité baterii svítí na displeji hodnota okolo 100 km v závislosti na zvoleném módu. Nicméně je to počítáno jako dojezd s podporou motoru. Ve skutečnosti může být dojezd až dvojnásobný podle kopcovitosti a náročnosti terénu. Díky statistikám v aplikaci jsem zjistil, že v terénu můj poměr mezi jízdou s podporou a bez podpory motoru nepřesáhl 2:1. Tedy třetinu cesty jsem jel za své. Na rovných cestách jsem se blížil dokonce k hodnotě 1:1. A jak to vypadá, když baterka dojde? Při rozjezdu je třeba zabrat. Jakmile se Rail rozjede nad nějakých 15 km/h, dá se na něm jet lehce a srovnatelnou rychlostí jako na normálním biku.

V úvodu jsem zmínil slovo motorka. V porovnání s lehkými trail biky to na první pohled tak vypadá. Přesto se Trek Rail svými jízdními vlastnostmi s nimi může rovnat. Těm, kteří se pro něj rozhodnou a přijmou 24 kg váhy, nabídne nesmírně pohodlné svezení a obrovské množství zábavy. A navíc oproti motorce se na Railu stále ještě musí šlapat.

 

Matěj Stejskal

Foto: Michal Červený


 

TECHNOBOX

 

rám Alu Alpha Platinum, ABP, Mino Link, Knock Block 2.0, pevná boostová osa 148×12 mm

tlumič RockShox Super Deluxe Ultimate RT3, DebonAir, tlumič Thru Shaft

vidlice RockShox Zeb Select+, DebonAir, tlumicí patrona Charger 2.1 RC, boostová osa 15×110 mm, ladění e-MTB

zdvihy 160/150 mm (P/Z)

motor Bosch Performance Line CX, 250 W, 85 Nm

baterie Bosch PowerTube, 625 Wh

řazení/přehazovačka Sram GX Eagle (1×12), Single click

kazeta Sram Eagle XG-1275 (10–52 zubů)

kliky Sram X1 1000 (převodník 34 zubů), délka 165 mm

brzdy Sram Code R, čtyřpístkové (kotouče P/Z 220/200 mm)

zapletená kola Bontrager Line Comp 30 TLR, vnitřní šířka ráfku 30 mm, bezdušové provedení

pláště (P/Z) Bontrager SE6 Team Issue, 29×2,5“/Bontrager SE5 Team Issue, 29×2,5“

teleskopická sedlovka Bontrager Line Elite, 31,6 mm, zdvih 170 mm (velikost L)

sedlo Bontrager Arvada, šířka 138 mm

řídítka Bontrager Line, průměr 35 mm, prohnutí 27,5 mm, 780 mm

představec Bontrager Elite, průměr 35 mm, délka 45 mm

hmotnost 24,15 kg (vel. L, bez pedálů)

hmotnost kol (P/Z) 2450/3100 g (včetně plášťů, tmelu, kazety, kotoučů, bez pevných os)

cena 198 690 Kč

webové stránky modelu

další e-biky Trek


 

 


MOTOR

Bosch Performance Line CX s 250 W a 85 Nm je naladěný přímo na jízdu v terénu. Elektronika dávkuje sílu postupně pro co nejpřirozenější pocit z jízdy.

 

KIOX

Ovládací jednotka sestávající z barevného displeje a tlačítkového ovladače. Displej funguje jako klíč od auta. Bez něj kolo nejde spustit.

 

TLUMIČ

Pokud něco opravdu vyčnívá nad ostatní komponenty, pak je to právě RockShox Super Deluxe Ultimate s technologií Thru Shaft. Průběžná pístnice dává zadní stavbě vynikající citlivost a hladký průběh zdvihu.

 

VIDLICE

Majestátní RockShox Zeb Select+ se zesílenou korunkou pro e-biky skvěle žehlí všechny nerovnosti, 160 mm zdvihu dovolí bikerovi pustit se i do hodně tvrdých sjezdů.


FOTOGALERIE

 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu