Žádné kolo na nákupy nebo na víkendové výlety pro „paní radovou”, ale dravý hardtail – výrazný sloping horní trubky pro prostor nad rámem, položená vidlice se zdvihem 120 mm, plnotučné pláště, na kterých se hrubým vzorkem rozhodně nešetřilo, robustní rám a v něm decentně uložený elektromotor. Tohle nejspíš bude hodně veselá jízda v sedle elektrického oře.
Je to jedno ze tří šedých kol v testu v tomto vydání. Každé ale je jiné, není šedá jako šedá. Tenhle šedý krasavec však na sebe poutá více pozornosti – může za to třpytící se lak doplněný o „měděný” nápis Trek na bocích masivní spodní rámové trubky. A taky motor.
Je zvykem, že u dostupnějších elektrokol se potýkáme s váhou. Ta je u Treku Marlin+ 8 značně redukována lehkou verzí elektrického pohonu a kvalitním hliníkovým rámem.
Díky tomu se dostáváme na hodnotu 21,5 kg a s tím se již dá rozumně pracovat.
Rám je tuhý tak, jak rámy e-biků bývají ze své podstaty, a tak nám hravě přenáší energii ze šlapání na zadní kolo i při vypnutém motoru. Uchycení obou kol boostovými pevnými osami jistě odvádí určený kus práce, ale na rozdíl od rámu je právě v kolech lehká poddajnost cítit. Já vážím 80 kg, což zdaleka nedosahuje limitu Treku pro maximální zatížení kola (136 kg) – těžší jezdci budou měkkost výpletů vnímat ještě výrazněji. Přesněji pokud s ním nebudou jezdit po polních cestách, ale pustí se s ním do opravdového terénu. Stejně tak je při zatížení měkčí vidlice. Myslím, že tyto detaily korespondují s cenovou kategorií kola.
Pláště Bontrager Gunnison Pro XR široké 2,6“ se do terénu zakusují jak zběsilé. Na mokrém podkladu je to tedy už trošku tanec, tam už má tohle obutí jasné limity, ale hlína a sypký podklad dají možnost projevit jejich přednosti.
Geometrie rámu je velmi příjemná. Delší zadní stavba se projevuje v hravých a techničtějších pasážích – trošku nám tam „překážela“, bere kolu obratnost. Na druhou stranu delší rozvor přinesl kýženou stabilitu a jistotu v jízdě při větší rychlosti a přejíždění nerovností. Je to tak vlastně asi v pořádku, odpovídá to předpokládanému uživateli a jeho umu za řídítky. Vyšší uložení řízení, a tedy úchopu je příjemné na delší cestování, naštěstí nás příliš nelimitovalo při práci s kolem v terénu. Pokud se rozhodnete vydat na delší výlet, rozhodně budete hýčkáni jak geometrií, tak právě posedem. Marlin+ dokáže jezdce uvelebit do svého křesla, pohodlného i na dlouhých vzdálenostech. Při takových výletech byl pryč ztuhlý krk a podobné trable.
Ale tohle kolo je i hravé. Nahrává tomu položení vidlice, která jistě vede přední kolo v prudkých svazích, ale dovolí i průlet zatáčkou ve velmi komfortní zóně. A pak je tu délka úchopu, která nahrávala ovladatelnosti v různých situacích. Jistota a stabilita převažují, ale obratnost nechybí.
Trek zvolil pro pohon lehčí jednotku Bosch Active Line Plus, která je krmena baterií se sníženou kapacitou 400 Wh, ukrytou ve spodní trubce. Elektromotor nabídne krouticí moment 50 Nm. Je to málo? Nebojte, není. I když mají „plnotučná“ elektrokola krouticí moment až dvojnásobný, tohle kolo je celkem lehké a i se slabším motorem uhání jak splašené. Je to jednou a kousek více, než je síla jezdce.
Náběh motoru a připojování jeho síly k našemu šlapání je velmi jemné, plynulé. Nijak nenarušuje šlapání. My jsme si v aplikaci nastavili právě toto jemnější připojování v nižších módech dopomoci a naopak agresivní s plnou silou náběhu v nejsilnějším módu. A bylo to znát. Elektromotor s námi necukal, ale zároveň jsme na jeho intenzivní nástup byli připraveni.
Velmi příjemný je automatický režim Auto, kdy systém sám vyhodnocuje, kolik má v dané situaci jezdci „poslat energie pod pedály“. Fungovalo to překvapivě dobře, řídicí jednotka vždy dávkovala vhodnou dopomoc. Jen jsme měli pocit, že nás zbytečně rozmazluje. Že síly bylo více, než kolik bychom právě my chtěli. Jenže tohle už automaticky vyřešit nejde – rozpoznat jezdce, určit, jestli chce víc sportovat nebo více pomoci. My jsme první skupina.
Lehce nás na začátku trápil odpor elektromotoru. Ať jsme jeli za své či jsme měli zapnutý motor, nemohli jsme točit nohama volně. Když jsme potřebovali rychle protočit nohy zpět, třeba před překážkou, naráželi jsme na nepřirozený odpor. A rozhodně velmi citelný. Po pár kilometrech jsme si zvykli. Když jsme překročili hodnotu 25 km/h anebo když jsme jeli za své po vybití baterie, odpor pohonné jednotky nebyl nijak extra citelný. Při jízdě v režimu maximální dopomoci jsme ujeli zhruba 25 km s 900 výškovými metry. Což na baterii s kapacitou 400 Wh není špatný výkon. Ale jakmile jsme začali více šlapat, nebyl problém s kolem absolvovat výrazně delší výlet – při jednom takovém jsme ujeli zhruba 60 km s 1500 výškovými metry a domů jsme přijížděli s 13 % kapacity baterie. To na lehké elektrokolo není špatné.
Vše jako na dlani. Na levé straně řídítek se promítají informace na maličkém displeji Purion 200. Ač je malý, je zcela přehledný. Ovladače jsou umístěny a designovány typicky pro Bosch. Jedním palcem můžeme putovat v celém menu, měnit úroveň dopomoci či si listovat ve zobrazovaných hodnotách.
Kdo by si chtěl lépe nastavit kolo k vlastním požadavkům, doporučujeme synchronizovat ho s aplikací Bosch eBike Flow. Zde si jednoduše nastavíte, jak moc a s jak intenzivním náběhem síly vám bude pomáháno, můžete si zamknout kolo či se mrknout, zda systém nepotřebuje nějakou aktualizaci a podobně. Možností je řada.
Pojďme ještě na chvíli zpět ke kolu. Vidlice RockShox Recon je na toto kolo až poddimenzovaná. Na běžnou jízdu a lehký terén stačí, tam svou funkci zvládá na výbornou. Ale jakmile kolo více zatížíme v těžším terénu, je poddajnost konstrukce citelná. Chod je příjemný a progresivní. S dobře nastaveným odskokem se kolo chová velmi čitelně a řídítka nás nekopou do rukou.
Trek Marlin+ 8 je povedený hardtail, který rozhodně potěší na dlouhých cestách za dobrodružstvím, ale bude i prostředníkem zábavy na trailech, pokud ho tu nebudete příliš trápit. Ale do těžkého terénu je beztak lepší vzít si fulla.
Připravil: Ondřej Bílek
Foto: Jaroslav Svoboda
TECHBOX
- rám hliníková slitina Alpha Gold, Trek Marlin 8+
- vidlice RockShox Recon Silver RL, zdvih 120 mm
- řazení/přehazovačka Shimano Deore, 1×12
- kazeta Shimano DeoreM6100 (10–51 zubů)
- kliky FSA CK-220, délka 165 mm (převodník FSA, 32 zubů)
- brzdy Shimano – páky MT4100, třmeny MT420 (kotouče 203 mm)
- zapletená kola Bontrager Line TLR 30, 30mm vnitřní šíře ráfku
- pláště Bontrager Gunnison Pro XR, 29×2,6“
- teleskopická sedlovka TranzX JD-YSP18, průměr 31,6 mm, zdvih 150 mm
- sedlo Bontrager Arvada
- řídítka Bontrager, průměr 31,8 mm, šíře 750 mm
- představec Bontrager Comp, délka 50 mm
- hmotnost kol (P/Z) 2350/3280 g (včetně pláště, tmelu, kazety, kotoučů, bez pevných os)
- hmotnost 21,5 kg (velikost L, bez pedálů)
- cena 81 990 Kč
TELESKOPICKÁ SEDLOVKA
TranzX se zdvihem 100 mm pro velikost S a 150 mm pro velikosti M, L a XL má jemný chod, jistou aretaci v dané poloze a optimální rychlost výsuvu.
BRZDY
Čtyřpístkové brzdy Shimano v základní řadě odvádí neskutečný kus práce a ukazují, že i levný komponent může být velkou oporou pro krocení těžkého kola.
POHON
Shimano Deore ve dvanáctistupňovém provedení je velmi výkonné řazení. Převodový rozsah je dostatečný a spíše laděný do terénu a do strmých stoupání. Řazení je přesné a s jednoznačným chodem.
Hliníkový základ
Hliníkový rám ze slitiny Alpha Gold ubytovává ve svých útrobách motor Bosch Active Line Plus s parametry 50 Nm a 250 W a 400Wh baterii, kterou můžeme doplnit o externí baterii PowerMore a tím navýšit kapacitu až o 60 % (250 Wh). O stavu baterie, rychlosti, kadenci šlapání či dojezdu kola informuje přehledný displej Bosch Purion 200, který je umístěný na levé straně řídítek. Anebo můžeme vše pohodlně najít v aplikace Bosch eBike Flow a v ní ladit výkon a charakteristiku motoru a provádět řadu dalších úkonů. Na rám je možné namontovat dva košíky na lahev, stojánek i nosiče brašen, které jsou dodávány jako příslušenství Trek.
FOTOGALERIE
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT