Svižník Superior XP 969

před 4 týdny
TEST Po dlouhé době hýčkání pozadí na celoodpružených kolech větších i menších zdvihů jsme přizvali do testu hardtail. A předešleme, že ne ledajaký. Superior XP 969 si nás podmanil.

 

Ač na obrázcích vypadá jako bílá Sněhurka, v reálu má barva spíš šedý nádech, na kterém ještě lépe vyniknou zrcadlící se nápisy SUP a Superior. Komponenty jsou černé, což vytváří poutavý decentní design, u něhož si troufneme napsat, že má ambice oslovit snad všechny.

 

 

Řídítka a představec jsou zvoleny skvěle, co se týká délek i úhlů. Pro spokojenost stačí doladit pozici páček. U brzdových pák Deore od Shimana se to děje snadno, jen na vzdálenost páky od řídítka potřebujeme imbusový klíč. U levnějších modelů je to klasika. Na levé straně se nabízí ovladač předního odpružení, to aby ani levý palec nezůstal bez práce.

Na tomhle biku nás potěšil systém bránící protočení řídítek při pádu. BlockLock sice přidá pár gramů navíc, ale pokud si máme vybrat mezi přeraženou horní rámovou trubkou a zničeným řazením a pár gramy navíc a klidem, BlockLock je jasná volba.

 

 

Rám s vnitřním vedením kabelů je vůbec óda na radost. Ano, i takto dostupný model má propracované vnitřní vedení kabelů pro snadný servis či horní vodítko pro přední převodník. Tyhle drobnosti kolo významně posouvají. Při jízdě po rozbitých stezkách se z pevného kola nelinuly žádné nepatřičné zvuky. Zmínit musíme i tvarování rámu, které je jednoduše sexy. Je to přesně to, co odlišuje dva stejně barevné rámy – tvar podtrhuje design a možná právě on rozhodne, že ukážete na Superior.

 

 

Komponenty Shimano SLX zajišťovaly vždy přesné a spolehlivé řazení. Stačilo první den naladit a přesnost systému se pak nevychýlila ani o fous během celého testu. Jasně, dražší sady jsou o něco lehčí, tišší a ještě přesnější. Ale taky výrazně dražší. Kombinace 34zubého převodníku a kazety s rozsahem 10–51 zubů je na naše podmínky skvělá, obzvlášť u lehkého a rychlého hardtailu. Díky většímu převodníku lze i hodně rychle upalovat, když je stezka skloněna lehce z kopce. Při jízdách po rovinatějších úsecích pastorek s deseti zuby zaručí, že kadence šlapání bude jen málokdy maximální, přitom rychlost značná. Naopak díky velkému pastorku a lehkosti a tuhosti celku jsme pak nenaráželi na převodovou nedostatečnost ani v prudkých stoupáních, byť už to občas trochu tahalo za nohy. A co víc, tenhle bike je závoďák, takže tahle volba je tu prostě na místě.

Kdo by se bál, že ho brzdy SLX zklamou, rozhodně nemusí. Kotouče průměru 180 mm vpředu a 160 mm vzadu podpořily dvoupístkové třmeny a brzdy vždy odváděly skvělý kus práce – a s přesností typickou pro Shimano. Pláště Schwalbe Racing Ray a Ralph se parádně zakusují do terénu a brzdy ladí zábavu. Od zadního kola se jen někdy při opravdu tvrdém brzdění na kořenech či dírách ozývá lehké praskání. To je ale v pořádku. Je to vlastně důkaz, že uchycení třmene je dokonale tuhé – zvuky plynou z mikro posuvů brzdového obložení uvnitř třmenu.

 

 

Máme-li pojmenovat nějaké slabší místo celku, jsou to zapletená kola. DT Swiss X1900 jsou krásná, funkční a spolehlivá, ale také těžká. Jejich přítomnost tak je znát při akceleraci a ve stoupáních. Je cítit, jak moc je rám dobře disponovaný, jak by chtěl letět, ale jak mu v tom set trochu brání. Ale pozor, ono je to takto vlastně v pořádku. Sedíme na dostupném biku s karbonovým rámem, výbava odpovídá ceně. A tenhle Superior jako takový dokonce výkonem ze své kategorie vystrkuje růžky výš. Základ má na to, aby proháněl ty nejlepší hardtaily vůbec. Zkusili jsme si to. Na pár jízd jsme bike osadili karbonovými výplety, které máme do testu. Byl to náhle doslova katapult vpřed! Kolo jako by začalo tančit těsně nad povrchem, letělo, a jeho odezva na pedál byla jak výstřel z praku. Tohle nás opravdu velmi potěšilo a bavilo.

 

 

Menší průměr sedlovky a karbon jako stavební materiál jednoznačně přinesly komfort, který velmi oceňujeme. On už i rám dával v rozbitých pasážích vědět, že toho zvládne poměrně dost utlumit, Superior rozhodně patří k nemálo pohodlným bikům. Tady lze jen chválit.

 

 

V prudších sjezdech se pevný stroj chová velmi předvídatelně a čitelně. V geometrii se neskrývají žádné záludnosti, naopak, je moderní a povedená, jezdec se na ni může plně spolehnout. Kolo je stabilní do výjezdu, jisté v pomalé i vysoké rychlosti, snadno ovladatelné. Větší komentář netřeba, když něco perfektně funguje. Jen snad k velikosti. Standardně sedláme biky velikosti L, ale tady bychom klidně brali M. Na větší, testované, jsme lehce víc natažení, máme pocit většího kola. To se ale i tak dobře ovládá, a pokud se přikrčíme, pracujeme s těžištěm, výborně si poradí se zatáčkami. Jen rychlý přechod pravá-levá je trochu náročnější právě na práci s těžištěm. Vyšší těžiště bylo znát.

 

 

Řídítka zůstávají i po přesunu podložek nad představec poměrně vysoko, takže při prvních jízdách máme potřebu stále se na kole rovnat. Kdyby byl stack o trochu menší, asi by nám to vůbec nevadilo. V zatáčkách nás to lehce strká z kola ven, takže musíme důsledně pracovat s těžištěm. Tohle nás znovu vrací k úvahám o velikosti. Jsme tu v redakci výškami blízko pomezí.

 

 

Vidlice RockShox Sid pracovala na výbornou, držela přední kolo stále v kontaktu s terénem. A tak můžeme říct, že tenhle Superior je nejen pěkný, ale současně taky hodně ambiciózní stroj. A co víc, jeho základ výrazně převyšuje možnosti cenové kategorie, do které celek řadí komponentová výbava. Stačí lehké změny a můžete se s ním rovnou měřit s nejlepšími.

Připravil: Ondřej Bílek

Foto: Petr Štuka

 


TECHBOX

  • rám karbon, Carbon MTB Race Pro Mid Modulus, boostová pevná osa
  • vidlice RockShox SID SL Select RL R, boostová pevná osa, zdvih 100 mm
  • řazení/přehazovačka Shimano SLX SL-M7100-IR RapidFire Plus/SLX RD-M7100 Shadow Plus, 1×12
  • kazeta Shimano Deore CS-M6100-12, 10–51 zubů
  • kliky Shimano SLX FC-M7100 Hollowtech II (převodník 34 zubů)
  • brzdy Shimano BL-M6100/BR-M6100 (kotouče 180/160 mm)
  • zapletená kola DT Swiss X1900 Spline 29“, vnitřní šířka ráfku 25 mm
  • pláště (P/Z) Schwalbe Racing Ray Performance Addix SpeedGrip/Schwalbe Racing Ralph Performance TwinSkin Addix, 29×2,25“
  • sedlovka One1 Race, karbon, průměr 27,2 mm
  • sedlo Fizik Terra Aidon X5
  • řídítka One1 Race, Alu, zdvih 5 mm, šíře 760 mm, průměr 31,8 mm
  • představec One1 Race, Alu, zdvih -7°
  • hmotnost 10,50 kg (vel. L, bez pedálů)
  • hmotnost kol 1990/2690 g (včetně plášťů, tmelu, kazety a kotoučů)
  • cena 66 990 Kč

webové stránky


 

 


SEDLOVKA

Pevná, avšak karbonová sedlovka s průměrem 27,2 mm je lehká, ale o to tu jde až v druhé řadě. Citelně totiž navyšuje pohodlí jízdy, které je na Superioru už tak značné. I přes jeho sportovní ambice.

BRZDY

Dvoupístkové třmeny Shimano SLX podporují ve výkonu kotouče o průměrech 180/160 mm. Brzdy vynikají přesností, jemností ovládání a spolehlivostí.

POHON

Dalo by se říci osvědčená klasika. Shimano SLX v kombinaci s kazetou Shimano Deore. Převody odpovídají určení kola, kazetu s pastorky 10–51 doplňuje převodník s 34 zuby.


POD POVRCHEM

Karbonový rám Superior je prioritně určen na maratonské a XC tratě či celodenní vyjížďky. Zvolená směs uhlíkových vláken a technologie zpracování přinesly kolu tuhost, která plně využívá energie vynaložené jezdcem. Rám je připraven pro pevnou boostovou zadní osu a pro osu středovou typu Press fit. Z vybavení vypíchneme systém BlockLock proti protočení řídítek, horní vodítko řetězu, propracované interní vedení kabelů a montážní body pro dva košíky. Třmen brzdy je schován v trojúhelníku zadní stavby, tím je chráněný. Projev při brzdění vypovídá o tuhosti tohoto montážního místa. Prostě pečlivá práce do posledního detailu.

 

 


FOTOGALERIE

 

 


 

 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu