TEST: STEVENS E-Inception ED 8.7. 1

9.7.2023
E-bike německého výrobce máme v testu poprvé a je to premiéra, jak má být. Karbonový krasavec. Stevens se etabloval především v cyklokrosu, ale jeho nabídka zahrnuje i povedené hardtaily, silničky či gravely – a ještě vcelku nedávno i fully, nicméně ty jako objekt vývoje ustoupily právě e-bikům.

Karbonové celoodpružené elektrokolo E-Inception s moderními prvky geometrie je na první pohled velmi atraktivní. Rudý lak v kombinaci s karbonovými vlákny působí skvěle, stroj celkově velmi dravým způsobem. S o to větší chutí jsme tenhle e-bike podrobili plné zátěži.

Nastavení vidlice SR Suntour Durolux 38 jsme pro první jízdy provedli dle tabulky tlaků uvedených na levé noze vidlice. Vysokorychlostní kompresi jsme dotáhli na střed a odskok nastavili jen lehce pomalejší. A pak se děj vůle boží, jak se říká. Tlumič RockShox Super Deluxe Select+ jsme nafoukali na sag 30 % a úplně stejně jako u vidlice naladili odskok. Pro souhru. Na biku jsou nasazeny pláště specifikované pro e-bike, a tak jdeme s tlakem na nižší hodnoty, aby dobře seděly. Pláště jsou totiž ze své podstaty tvrdší, aby byly odolnější, ale v ten okamžik jsou taky méně poddajné, nižší tlak je tedy zcela na místě. Nabít baterku na 100 % a hurá ven!

 

 

Po prvních zkouškách různých módů nakonec ponecháváme tlumič po všechny další jízdy zcela otevřený. Za všech situací. Zadní stavba ve spolupráci s ním totiž pracuje dobře, necítíme ztráty energie či nadměrné houpání při šlapání. Stejně tak prvotní nastavení odpružení už není třeba měnit, vyhovuje nám.

Bike v provedení mullet (29“ přední kolo a 27,5“ zadní) slibuje plnou porci zábavy. Po silnici stroj jede lehce, ale ne moc rychle. Poctivé špunty dezénu plášťů jasně udávají, kde bychom s kolem měli jezdit, a tamtéž s ním jezdit chceme. Cyklostezka ani silnice to nejsou. Po vjezdu do terénu se před námi line stezka prudkým svahem, který je plný kořenů a kamení. Řadíme na druhý pastorek odshora, pak sáhneme i na nejlehčí a vida, je to gymnastika, ale motor neuvěřitelně tahá a máme co dělat, abychom při vyšším stupni motorové podpory udrželi přední kolo na zemi a přenesli trakci zadního kola na povrch.

Netrvá dlouho a vysmátí jsme nahoře na kopci. Úžasné! Motor Bosch má dost síly, aby nás jemně vytáhl jak výtah na Eiffelovou věž a my si to mohli užít. Je zde cítit již několik let vývoje a práce na elektromotoru, protože jemnost připojování a asistence i ve vysokých otáčkách je ohromující. Jen prostě obecně platí, že je dobré volit vhodnou míru podpory motoru, respektive si motor vyladit k obrazu svému pomocí aplikace. Pro naprostou spokojenost.

 

 

Bosch předkládá i další vynikající možnosti. Na displeji můžeme číst spoustu různých dat, některá z nich nám dávají doporučení pro ideální způsob jízdy. Nakonec se soustředíme hlavně na to, kolik wattů bychom měli dávat do pedálů a kolik v danou chvíli skutečně vynakládáme, jak rychle máme točit klikami (jakou máme mít kadenci šlapání) a jak rychle skutečně šlapeme. Tyto hodnoty jsou velmi užitečné, protože při dodržení doporučení je jízda velmi plynulá a motor se nikterak netrápí, jako kdybychom například šlapali pomalou kadencí na těžký převod (typický rys mnoha uživatelů e-biků). Stejně tak se šetří energie baterie. Kdo má pod čepicí, dokáže podle těchto ukazatelů i řadit. Takže pak je to trošku jak jízda s nápovědou, ale rozhodně to neuškodí, naopak prospěje.

Samozřejmě jsme tyto hodnoty byli schopni sledovat pouze při klidné jízdě. Jakmile jsme byli v divočejším terénu, displej mohl ukazovat, co chtěl, naše oči ale patřily jen cestě před námi. V terénu prostě většinou není prostor na koukání na čísílka. Ale je dobré, že při osahávání kola, seznamovacích jízdách, se můžete sledovat a můžete zkusit zažít si optimální způsob jízdy, zautomatizovat si ho, zapamatovat.

 

 

V terénu nás také mile překvapil jízdní projev kola jako celku. Karbonový rám předložil tuhost, které nebylo co vytknout, a jisté vedení stopy. Ač je bike robustnější a i šlapací střed je lehce výš, i jeho ovládání bylo velmi příjemné. Jen jsme museli v technických pasážích lehce víc brát za řídítka, protože největším limitem e-biku obecně je hmotnost, celkově nás tenhle stroj velmi potěšil. Prudké sjezdy byly v jeho sedle srandou, jen jsme opět museli počítat s hmotností a nevjíždět do těchto pasáží rychleji. Položená vidlice bike parádně vede, přední kolo drží u země jako přibité, a hlavně nás e-bike jako celek nechce přehodit přes řídítka. Jen vyšší střed nás občas potrápil, strkal nás ze zatáčky ven, a tak jsme se museli více „schovat“ do kokpitu, přikrčit, snížit těžiště, abychom kolu pomohli udržet nás v ideálním průjezdu točkou.

Ani v ostřejším tempu nás nepřestávalo překvapovat, jak dobrou práci odvádí tlumicí jednotky. Nenechte se znejistět nápisem na vidlici, SR Suntour Durolux 38 funguje výborně. Jak on, tak tlumič nechávaly v našich myslích po jízdách jen příjemné vzpomínky. Kola byla vždy jak přisátá k zemi, a pokud jsme se dostali do vzduchu, obě tlumicí jednotky zajistily dostatečnou progresivnost pro hladké a komfortní přistání zpět na povrch – žádné bezbřehé propadání zdvihem k dorazům se nekonalo ani tady, ani v jiných okamžicích. Obě jednotky se předvedly v práci se zdvihem a jeho vynakládáním velmi hospodárně, nechyběla ani počáteční citlivost. I přes váhu stroje jsme se tak nemuseli vůbec na nic ohlížet a šlapali a jezdili jsme stále „do plných“.

 

 

Naše dovádění s jistotou krotily brzdy Sram Code RS. Podržely nás při jakékoliv lumpárně, neoslabila je ani hmotnost kola atakující 25 kg. Jsou na to ostatně připraveny čtyřmi pístky, dobře se dávkují, mají silný stisk a nevadnou.

Lehký limit jsme našli jen v obutí. Pláště drží skoro všude, avšak jen do té doby, dokud není mokro. Mokrá hlína by ještě šla, ale mokré kořeny a kameny spolu s tvrdším pláštěm a těžším kolem, to je kombinace, kde by i ten nejlepší kouzelník záviděl rychlost provedeného triku nazvaného zmizení kola pod jezdcem. Jízda musela být v těchto pasážích velmi jemná, citlivá, i tak jsme ale v pedálech dost tančili.

Pro kontrolu kola jsme měli k dispozici řídítka o šíři 780 mm, což není špatná volba, ale s ohledem na vše výše uvedené bychom klidně sáhli po širších pro snazší kontrolu.

 

 

Celkově na nás tento Stevens udělal příjemný dojem. Ano, jsou tu detaily hodné připomínky, ale naštěstí jen takové, které lze doladit poměrně snadno – a pak se toto elektrické enduro stane tím správným parťákem na cestách za dobrodružstvím.

 

Ondřej Bílek

Foto: Michal Červený


TECHNOBOX

 

  • rám karbon SL HMF, pevná boostová osa
  • tlumič RockShox Super Deluxe Select+ Trunnion
  • vidlice SR Suntour Durolux 38, pevná boostová osa
  • zdvihy 170/170 mm
  • motor Bosch G4 Performance Line CX, 85 Nm, 250 W
  • baterie Bosch PowerTube 750 Wh
  • řazení/přehazovačka Sram GX Eagle Trigger/GX Eagle, 1×12
  • kazeta Sram GX 1275 Eagle (10–52 zubů)
  • kliky E-thirteen e-spec Plus (převodník 36 zubů)
  • brzdy Sram Code RS, čtyřpístkové, kotouče 200 mm
  • zapletená kola DT Swiss H 1900 Spline, vnitřní šířka ráfku 30 mm
  • pláště (P/Z) Schwalbe Magic Mary Evolution Super Trail/Schwalbe Eddy Current Evolution Super Gravity
  • teleskopická sedlovka Oxygen E-Scorpo DPR-E, zdvih 150 mm
  • sedlo Fizik Terra Alpaca
  • řídítka Oxygen E-Scorpo, průměr 35 mm, zdvih 25 mm, šíře 780 mm
  • představec Oxygen E-Scorpo, délka 35 mm
  • hmotnost 24,86 kg (vel. 20“, bez pedálů)
  • hmotnost kol (P/Z) 2570/3365 g (včetně pláště, tmelu, kazety, kotouče, bez pevných os)
  • cena 175 490 Kč
  • webové stránky

 


TELESKOPICKÁ SEDLOVKA

Teleskopické sedlovky jsou u tohoto e-biku montovány dle velikosti rámu, a to v rozsahu zdvihů 100–170 mm. Jemné ovládání z řídítek, plynulé změny pozice i její následné jisté držení byly samozřejmostí po celou dobu testu.

 

POHON

Sram GX Eagle je jednoduchý a funkční systém, který nabízí velký převodový rozsah díky 12stupňové kazetě. S ohledem na e-bike je zvoleno řazení po jednom stupni, což je velmi praktické – s ohledem na sílu pohonu je chráněn řetěz i kazeta.

 

BRZDY

Sram Code RS ve čtyřpístkovém provedení je velmi praktická volba, terénní e-bike nutně potřebuje kvalitní brzdy s dostatkem výkonu. V kombinaci s kotouči o průměru 200 mm nelze nic vytknout, jen jsme si museli zvyknout na lehce pružný chod brzdové páky.


 

Základní hráči

Karbonový rám je téměř uměleckým dílem, tenhle design se vážně povedl, konstrukce je kompaktní a vše je krásně zahlazeno do nejmenšího detailu. Na horní rámové trubce můžete nalézt připojení USB-C pro napájení smartphonu, světel a jiných zařízení. Ve spodní rámové trubce je schována baterie s kapacitou 750 Wh. Elektromotor drží několik speciálních šroubů, aby s ním jen tak někdo nemohl manipulovat. Ze spodní strany je ochráněn plastovým krytem.

Bosch G4 Performance Line CX je velmi kvalitním pohonem. Ztráty při běžném šlapání bez jeho asistence jsou totožné, jako byste jeli na kole bez elektromotoru, což dovolí komfortně dojet do cílového bodu i s prázdnou baterií. Po zapnutí dodá jednotka výkon 250 W, krouticí moment má hodnotu 85 Nm. Intenzitu dopomoci můžete volit z řídítek, na displeji se nabízí režimy Sport, eMTB, Tour, Tour+ a Auto. Dlouhý dojezd, nízká váha a malé ztráty při šlapání jsou jasnou předností tohoto elektromotoru.

 


FOTOGALERIE

 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu