TEST: Specialized Status 160

24.7.2023
Status je bike, který dle Specializedu cílí primárně na zábavu. Přitom do něj ani nemusíte investovat většinu svého jmění. Určitě tak je vhodný i pro začínající jezdce, debutanty ve světě celoodpružených kol a terénního dovádění. Ale zdaleka nejen pro ně. Klíčem k úspěchu tu je mix velikostí předního a zadního kola. Ano, 29“ a 27,5“. Ale zdaleka nejen on…

 

 

Hliníkový rám, houževnatost, odolnost, relativní dostupnost, to jsou hlavní trumfy, s nimiž jde Status do souboje o přízeň zákazníka. A samozřejmě velké S na hlavové trubce jako záruka, že vše by tu mělo hrát v dokonalé symfonii. Plus to, že když nějaký ten trik zrovna nevyjde podle představ, nebudete trpět hrůzou ze stavu kola.

Srdcem zajímavého biku je hliníkový rám ze slitiny M5, Specializedu vlastní, a s moderními prvky geometrie. Stroj je primárně určen na enduro či freeridové ježdění a bikepark mu také rozhodně nebude cizí. Velmi položený úhel řízení, zdatně postavená sedlová trubka, zdvihy 160 mm. Tím je definováno, že se s kolem bude dát šlapat na vrchol kopce, ale ještě spíš z něj pádit v rychlosti dolů. V přiměřené rychlosti, protože nejde o sjezdovou geometrii, kdy je bike celkově velmi dlouhý a přední vidlice ještě více položená; zde je pořád ještě zohledňována univerzalita.

 

 

Obě tlumicí jednotky můžeme přivřít a snažit se tak zrychlit při šlapání, ale kýžený efekt nepřichází. Přesněji a výstižněji řečeno nemůže; zamykání odpružení totiž není potřeba, protože systém odpružení je velmi dobře zkonstruovaný, takže nedochází ke zbytečnému houpání kola během šlapání. Tím pádem nemaříme energii, a tak zamčením tlumicích jednotek dochází jen ke ztvrdnutí celého kola – připravíme se o komfort, jsme jak na žebřiňáku, aniž bychom za to dostali něco navíc. I toto koresponduje s našimi slovy ze začátku o důležitosti či vlivu přítomnosti velkého S na hlavové trubce. Američané odpružení umí, obejdou se bez berliček. Bike stoupá vzhůru stabilně, bez neklidu při vedení stopy, bez zvedání předku. Jen je tu samozřejmě nutné zohlednit hmotnost celku atakující bez pedálů 16 kg.

 

 

Slušný zlom přichází v okamžiku, kdy se kopec přehoupne ze stoupání do klesání. Již po prvním dosednutí za řídítka jsme cítili, že bike je koncipován k zábavě a na cestu z kopce dolů. Delší reach, vyšší stack, dlouhý rozvor a položená vidlice, tohle všechno se okamžitě spojilo v jedno a nám bylo jasné, že určení celku na zábavu jen podtrhne kombinace kol 29/27,5“. A bylo tomu tak.

Vidlice Fox 36 odvádí slušný kus práce a žehlí a žehlí, a když jí naložíme ještě víc, sice se zanoří, ale vždy mírou odpovídající terénnímu impulzu, takže nás nerozhodí náhlý propad do zdvihu nebo „žvejknutí“ kola. A když dostane maximální ránu, necinkne o doraz.

Zadní stavba tomu zdárně sekunduje (krocená tlumičem Fox Float), její projev je takřka identický s projevem vidlice. I tohle je velkou devizou tohoto Specializedu. Vyváženost odpružení, jeho hospodárnost.

Obě dvě tlumicí jednotky jsou značně houževnaté a v kombinaci s velmi tuhým rámem kolo jede z kopce jak mašina na zábavu a chvílemi jak buldozer na cestu za dobrodružstvím. Nekroutí se ani v kompresích, ani v ostrých zatáčkách či při dopadech skoků, kola drží při zemi, odpružení žehlí a žehlí. A jak přidáváme a tlačíme na bike ještě víc a víc, projevuje se další skvělá charakteristika odpružení, citelná progresivita s postupem zdvihu.

 

 

Čím je svah prudší a rychlost větší, kolo se dostává do svého živlu. S rychlostí ožívá; stabilita zůstává zachována, ale nechybí ani snadná ovladatelnost, hravost. Bike snadno protahujeme všemi zatáčkami, vždy je oporou. Vedle geometrie funguje i mix průměrů kol, respektive tyto dvě veličiny se ideálně doplňují. Ale je tu zásadní fakt – jezdec nesmí zapomenout, že co přejede 29“ kolo s prstem v nose, tam může 27,5“ klopýtnout či se zaseknout. Zadnímu kolu je prostě v některých momentech více pomoci než přednímu.

Jenže díky této kombinaci je bike opravdu velmi obratný, i v zavřených zatáčkách pěkně padá ze strany na stranu a my se můžeme parádně vrtět trailem.

 

 

Endurové pláště Butcher (přední se směsí T9 – vězte, že to u plášťů Specialized znamená „lepidlo“ nejměkčího charakteru) umožňují nafouknout nízký tlak a tak si užít jejich úžasných vlastností. Zakusují se do všech typů podkladů a ani v mokru nás nezklamou a parádně drží – i na kluzkých kamenech a kořenech. Jediný neduh nás potrápí na hodně tvrdém podkladu, kdy při naklonění kola dochází ke zlomení měkkých špuntů na krajích běhounu a kolo ujede pod rukama, pod nohama. Jinak i přes to, že jsou pneumatiky nazuty na základnější řadu zapletených kol, je celkový vjem velmi příjemný. Kola jsou sice hliníková a těžká, ale zároveň jsou velmi houževnatá a v jízdě a dovádění nám to nijak nevadí. Naopak, pokud skočíme do boku či nestihneme kolo vrátit do ideální pozice po přistání ze skoku, tuhý rám a kola to pohltí a bike nás nekatapultuje ze sedla. Ano, šlapání si vlivem toho všeho (a vyšší hmotnosti biku) řekne o více síly, ale u tohoto typu kola pro zábavu z kopce dolů a v dané ceně je to dobrá volba.

 

Bike je poplatně určení osazen řídítky v šíři 800 mm, krátkým představcem a velmi příjemnými gripy, které ve spolupráci s odpružením pomáhají s vibracemi, ale taky parádně drží v dlani.

Sada Sram Eagle NX s 12 převody není žádný hightech, a rozhodně přidává dost gramů. Ale na novém kole funguje precizně a převody mění mezi krajními pastorky s 11/50 zuby bezproblémově. V kombinaci s předním převodníkem s počtem zubů 32 je tu dostatečné množství převodů, abychom se pomalu vyškrábali na kopec a pak si užili rychlou cestu dolů.

 

 

Radost dávkují brzdy Sram Code R ve čtyřpístkovém provedení. Jsou to dobře zvolené „kotvy“, a když jsme na bike přesedli z jiného testovaného modelu, museli jsme si chvilku zvykat na jejich ostrý nástup a brutální účinnost. Dávkování pak ale bylo příjemné a čitelné, nezklamaly v žádném okamžiku. Stále odváděly pěkný kus práce a nevadly.

A aby se nám dostávalo radosti v plných douškách, je Status vybaven teleskopickou sedlovkou s bohatým zdvihem 170 mm. Je to sice opět základnější provedení, ale funkce je zcela v pořádku. Zastavuje a drží v každé námi zvolené pozici, chod je jemný a ovládání lankem spolehlivé a jednoduché.

 

 

Jak je z celého testu čitelné, Specialized Status je dostupný bike ze základnější řady flotily Specializedu, ale přináší jak zkušeným jezdcům, tak začínajícím divočákům spoustu legrace a schopností, které nás posunou v našich jezdeckých dovednostech opět o kus dál. V rámci dané kategorie nadmíru povedený kus!

Připravil: Ondřej Bílek

Foto: Michal Červený


TECHNOBOX

  • rám Alu M5, Specialized Status, boostová pevná osa
  • tlumič Fox Float X Performance, dvě pozice regulace
  • vidlice Fox Float 36 Rhythm, dvě pozice regulace, boostová pevná osa
  • zdvihy 160/160 mm
  • řazení/přehazovačka Sram NX Eagle, 1×12
  • kazeta Sram NX Eagle (11–50 zubů)
  • kliky Sram NX Eagle (převodník 32 zubů)
  • brzdy Sram Code R, kotouče 200/200 mm
  • zapletená kola Specialized 29, 28 drátů, 30mm vnitřní šíře ráfku
  • pláště (P/Z) Butcher, Grid Trail casing, Gripton T9, 2Bliss Ready, 29×2,3“/Butcher, Grid Trail casing, Gripton, 2Bliss Ready, 27,5×2,3“
  • teleskopická sedlovka X-Fusion Manic, 34,9 mm, vnitřní vedení, 170mm zdvih
  • sedlo Body Geometry Bridge Comp
  • řídítka Specialized, Alu 6061, průměr 35 mm, šíře 800 mm
  • představec Alloy Trail, 40mm délka
  • hmotnost 15,85 kg (vel. S4, bez pedálů)
  • hmotnost kol (P/Z) 2340/3000 g (včetně pláště, tmelu, kazety, kotouče, bez pevných os)
  • cena 85 000 Kč
  • webové stránky produktu

 


 


 

TELESKOPICKÁ SEDLOVKA

Model X-Fusion Manic se předvedl jako spolehlivý teleport do světa zábavy. Zdvih 170 mm je pro velikosti kola S4 dostatečný, funkce naprosto skvělá. Chod bez drhnutí a bez vůle s přesnou aretací pozice.

 

BRZDY

Perfektní práce s detailem, palec nahoru pro produktové manažery. Čtyřpístkový model Sram Code R je ostrý v maximálním výkonu, odolává přehřátí i v dlouhém těžkém sjezdu a je příjemně dávkovatelný. V kombinaci s rotory o průměru 200 mm dodají odvahu.

 

POHON

Sram Eagle NX je základní řada, která na novém kole odvádí příjemnou práci. Kazeta nabídne krajní pastorky s 10/50 zuby, převodník přidá 32 zubů, takže není třeba se bát o nedostatek v žádné situaci.

 

HLINÍKOVÝ RÁM

Slitina M5 už je mantrou Specializedu, Status spoléhá právě na rám z ní svařený. Má podpořit odolnost a tuhost. Dalším příslibem spolehlivosti a funkčnosti je použitý systém odpružení FSR s možností změny geometrie flip chipem, který je umístěn v oku tlumiče. Změna geometrie je velmi jednoduchá, stačí jeden imbusový klíč a z lehkého endura uděláme téměř sjezdové kolo. Geometrie dostala parametry směřující především k zábavě (položený úhel vidlice, postavená sedlovka, sakra dlouhý rozvor, krátká zadní stavba), tamtéž cílí kombinace 29“ a 27,5“ kol. Aby kolo bylo i pro oko lahodící, jsou veškerá vedení skryta uvnitř rámu a vystupují jen v nejnutnějších okamžicích. Rám je vybaven klasickým, šroubovacím středem a montážními místy pro jeden košík na lahev.

 


FOTOGALERIE

 


 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu