TEST: Specialized S-Works Epic World Cup

24.5.2023
Specialized Epic je mnoha lety prověřené špičkové sportovní nářadí jak v celoodpružené verzi, tak i jako hardtail. Když se řekne Epic, amatérští i profesionální cyklisté zbystří a neomylně ho zařadí mezi XC rakety, které výrazně pomáhají k úspěchům. Nyní je závodní full ještě vyladěnější, je tu jeho nová generace. A my měli možnost otestovat ji v té nejlepší podobě.

Aby byl náš výčet kompletní, musíme zmínit, že u Epicu můžeme zvolit i verzi EVO, která nabídne větší zdvihy (120 mm) proti klasické variantě se zdvihem 100 mm. Je to důležité doplnění, protože zcela nový Epic slibuje kombinaci všech uvedených strojů dohromady. Těžko si představit, že? Pomůžeme vám s tím – měl by být rychlý jako hardtail, ale v terénu schopný jako EVO, to jsou jeho dvě krajní podoby.

 

 

Pod rudým kabátem námi prověřovaného modelu vidíme karbonová vlákna, je to, jako když se jeden dívá do hlubin moře. Zážitek. Stejně jako komponenty, které korespondují s vrcholnou řadou S-Works. Zcela nová sada Sram XX SL Transmission s měřičem výkonu, karbonová kola, kombo řídítek s představcem i pevná sedlovka. Asi není ani potřeba zmiňovat, že lepší komponenty si těžko lze představit.

Jenže je tu něco zásadnějšího, co poutá pozornost. Partie zadního odpružení. Jeho řešení má přinést velký průlom, chce totiž smazat rozdíly mezi hardtaily a celoodpruženými závodními stroji. Na pohled není moc patrný tlumič, důkladně ukrytý v horní trubce. Celý rám je tak jednoduchý, jak si jenom dokážete u fullu představit – absence nepotřebných čepů, vahadlo drobné, téměř neviditelné. Epic opravdu působí téměř jako hardtail.

Jít cestou nesmlouvavého minimalizmu umožnilo technickému vývoji Specializedu dosáhnout nových standardů torzní tuhosti, která má mít svůj vrchol v partii kolem středového složení. Jednoduchost a snaha o co největší integraci tlumiče s mimořádně odolnými pouzdry přináší také výhodu ochrany před nečistotami a blátem. A pak je tu hmotnost nalakovaného rámu i s tlumičem pouhých 1765 g. Specialized se při vývoji konstrukce trubek a vrstvení karbonu inspiroval u svého nejlehčího silničního kola, jaké kdy bylo vyrobeno, modelu Aethos. Ten se chlubí rámem o váze 585 g.

 

 

Jedním z klíčů toho, aby celý koncept dokonale fungoval, je spolupráce Specializedu se Sramem, a to na tlumiči SID WCID (World Cup Integrated Design). Perličkou při jeho vývoji byla situace, kdy při prvním setkání si konstruktéři Sramu „klepali na čelo“, že takto to vyrobit nelze a nebude to fungovat. Šlo. Tlumič kontroluje zdvih zadní stavby 75 mm a díky kombinaci pozitivní a negativní vzduchové patrony má maximalizovat aktivitu tlumiče při přejezdu nerovností, ale zároveň umožňovat co nejlepší přenos síly od pedálů. Specialized uvádí, že těchto 75 mm se však chová jako mnohem vyšší zdvih, přibližně na úrovni 100 mm.

Další důležitou zprávou je, že tlumič má být schopen ideálního vyladění pro různé typy jezdců. Velkých změn navíc lze docílit také instalací nebo vyjmutím tokenů. A samozřejmě změnami mezi třemi režimy – firm, medium a active. Nejtužší nastavení má za cíl imitovat pocit hardtailu. Okamžitá odezva na šlápnutí a aktivace zdvihu při větších nerovnostech. Sag je nulový. Medium má sag zhruba 2 mm a počátek zdvihu je měkčí a tlumič aktivnější. Nejměkčí nastavení vyhladí zkraje zdvihu nejvíce nerovností a sag tlumiče má být zhruba 4 mm. Nicméně těmito režimy to nekončí. Jezdec může ladit také cokoli mezi nimi.

Tlumič má navíc unikátní charakteristiku průběhu – na počátku zdvihu je chod tzv. degresivní, což znamená, že na jeho aktivování je nutná větší síla. Jakmile se dostane do zdvihu, je průběh spíše lineární a ke konci zdvihu, díky integrovanému elastomeru Jounce Bumper, pak progresivní, což zajistí lepší kontrolu proti dorazu.

 

 

Tlačítka namísto páček u elektronického řazení jsou trochu odlišná na pocitové rovině, ale po pár minutách již přesně a s jistotu nacházíme správnou pozici prstu na ovladači a vždy posíláme přehazovačce správný signál. Brzdy Sram Level ULT jsou velmi decentní a svými ostře řezanými liniemi dobře navazují na řídítka. Vše je uhlazeno do jednotného designu, a vzhledem k tomu, že bike je bez teleskopické sedlovky, řazení je ovládáno elektronicky a brzdové hadice vedou rovnou z páky přes hlavové složení do rámu, bike dostává absolutně čistý design.

Účinnost brzd je dostatečná a ač jsou zde dvoupístkové třmeny, tak v kombinaci s brzdovými kotouči s průměrem 180/160 mm odvádí vždy skvělý kus práce. Mají lehce tupější nástup, ale zvykneme si, potřebné maximum nechybí, bike nám zastavuje dle potřeby.

Potěší ergonomičnost řídítek. Svými úhly příjemně padnou do rukou, jsou velmi tuhá při záběru, a přitom nepřenášejí do dlaní zbytečné otřesy. Uprostřed se na nás natahuje malý „jazýček“, příprava pro nacvaknutí cyklocomputeru, který bude spolupracovat s přítomným wattmetrem a který nabídne i další funkce využitelné ke kvalitnímu tréninku. My si spárovali jak řazení, tak i wattmetr do hodinek Garmin Enduro. Vše fungovalo precizně.

 

 

Nová elektrická sada Sram XX SL maká velmi dobře. Dost nás překvapilo, že řazení v plné zátěži je nejtišší. Ať se do pedálů opíráme silou a pálíme kvalty jak nahoru, tak dolů, vždy přesně sednou na zvolený převodový stupeň. Zmiňme, že Epic je vybaven horním vodítkem řetězu. Pro úplnou jistotu jezdce.

Karbonová kola Roval jsou příkladně tuhá a pocitově beze ztrát využívají energii, která přiletí od jezdcových nohou. Pláště s měkčí směsí na předním kole (T7/T5) a tvrdší (jen T5) na zadním kole rychle odvalují a příjemně drží. Lehce jen tančíme na mokrých kamenech a kořenech. Tady bychom ocenili směs T7 po celém běhounu předního pláště, a klidně i měkčí. Ale i tvar pláště je konstruován pro rychlé odvalování, a tak nás nic nebrzdí.

 

 

Ano, začali jsme protentokrát tím méně podstatným. Komponenty. Chceme vás trochu napínat. Velkým pokladem tohoto stroje totiž rám a odpružení. Pocit, že máme co do činění s fullem, nebyl o moc větší, ani když jsme se vyhoupli do sedla. Ani odsud nevidíte žádný velký důkaz přítomnosti odpružení. Tlumič o délce 210 mm a se zdvihem 40 mm je zcela revoluční. Degresivně progresivní charakteristika? Je toto možné? Ano, je!

Komu by zdvih zadní stavby 75 mm přišel málo, řekneme mu, ať se nejdříve sveze. Třeba pak sám uzná, že se plete. Tedy aspoň takové jsou naše zkušenosti. Díky koncepci systému odpružení, ale hlavně tlumiče jsme měli za jízdy pocit, že jedeme na kole se zdvihem minimálně 100 mm.

 

 

Na tlumiči můžeme nastavit jak tlak v pozitivní komoře, tak v negativní. Tím regulujeme sílu potřebnou k uvedení tlumiče do chodu. Na druhém konci tlumič v posledních dvou centimetrech zdvihu přidá progresivitě jako prevenci dorazu. Ke kolu jsou vázány tři druhy tabulek s možností setupu systému. Firm, medium a active. My jsme byli velmi spokojeni s nastavením active, kdy stačil malý impulz do zadního kola a tlumič byl ihned aktivní. Díky tomu jsme si mohli užívat velmi komfortní terénní jízdu bez větších rázů. Opravdu platí, že střední část zdvihu je více lineární, v této části Epic velmi hladce reaguje na překážky různých velikostí. Přituhováním v poslední fázi zdvihu pak vyvolává pocit, že jeho konec je ještě v nedohlednu. Tenhle Specialized se přitom ani v nejměkčím nastavení nehoupe a jde neskutečně za pedálem. Ale opravdu neskutečně! Domů jsme se většinou vraceli s jazykem na vestě a totálně šťastní.

 

 

Další pozice nastavení tlumicí jednotky nás taky nezklamaly, ale vždy se už především zvětšovala mez, potřebná intenzita rázu, s kterou docházelo k odemknutí odpružení. V nejtvrdším nastavení se kolo chová jako pevňák a tvrdě letí vpřed, už ale také více cítíte terén pod sebou. My jsme právě proto s největší oblibou zůstali u nejměkčího nastavení.

Vidlice RockShox SID je vybavena systémem Brain, který se ovládá snadno i za jízdy. Uprostřed kolečka naleznete regulaci odskoku. Tlak ve vidlici nejprve nastavujeme dle tabulky na vnitřní straně nohy, abychom brzy zjistili, že právě tohle nejjednodušší nastavení nám vyhovuje nejvíce. Výkon vidlice koresponduje se zadní stavbou, je špičkový, jsme svědky dokonale vyvážené souhry bez falešných tónů.

 

 

Ač bike disponuje „jen“ pevnou sedlovkou, zásadní omezení nepřichází. Geometrie dovoluje s ním cvičit dle potřeby a pouštět se i do strmých úseků se zavřenými zatáčkami, jako by o nic nešlo. Epic podrží vždy, když je potřeba. Vidlice položená pod skoro trailbikovým úhlem 67,5° vede kolo přesně i v rychlých pasážích, její přínos se projeví i v prudkých svazích, které jsme prolétávali, jako by šlo o cestu v loukách. Samozřejmě to není jen zásluha vidlice, ale nenašli jsme místo, kde bychom nad geometrií i jen lamentovali – naopak jsme všude kroutili hlavou v úžasu.

Rám je neuvěřitelně tuhý, ale i zde platí to, co jsme cítili u komba řídítek a představce – neznamená to, že přenáší nepříjemné vibrace. Takhle vypadá důmyslná a důsledná práce s uhlíkovými vlákny, „programování“ vlastností rámu. Houževnatý, to je slovo, které by dobře vystihlo jeho projev.

Tohle kolo je neskutečná raketa, která přinese i amatérskému jezdci pocity, které zažívají špičkoví jezdci na světových tratích, a nesmazatelně se vám dostane pod kůži. Fantazie!

 

Ondřej Bílek

Foto: Michal Červený

Test vyšel v časopisu Velo 3/2023, více z jeho obsahu najdete zde


 

TECHNOBOX

rám karbon, S-Works FACT 12m Carbon, WCID suspension design, SWAT EMT Cage-Mount Tool, pevná boostová osa

vidlice RockShox SID SL Ultimate Brain, Debon Air, pevná boostová osa

tlumič RockShox-Specialized SIDLuxe WCID Ultimate, Ride Dynamics Developed

zdvihy (P/Z) 110/75 mm

řazení/přehazovačka Sram XX SL Transmission (1×12), elektronické

kazeta Sram CS-1299 (10–52 zubů)

kliky Quarq XX SL power meter crankset, karbon (převodník 34 zubů)

brzdy Sram Level Ultimate (kotouče 180/160 mm)

zapletená kola Roval Control SL, DT Swiss 180 Internals, DT Swiss Ratchet EXP, vnitřní šíře ráfků 30 mm

pláště (P/Z) Specialized S-Works Fast Trak, S-Works Casing, směsi T5/T7, 29×2,35“/ Specialized Renegade, Control Casing, směs T5, 29×2,35“

sedlovka Roval Control SL, karbon, 30,9 mm

sedlo Specialized

kombo řídítek a představce Roval Control SL Integrated, karbon

hmotnost 9,63 kg (vel. S4, bez pedálů)

hmotnost kol (P/Z) 1470/1970 g (včetně pláště, tmelu, kazety, kotouče, bez pevných os)

cena 315 000 Kč (dostupnější verze Pro 230 000 Kč, rámový set 165 000 Kč)

web Specialized Epic


 


SEDLOVKA

Pevná karbonová sedlovka Roval je šperk – offset 0 mm, titanové šrouby, výborné pohlcování vibrací, hmotnost 150 g při délce 415 mm a průměru 30,9 mm.

KOMBO

Karbonové kombo řídítek s představcem váží pouhých 250 g u verze se 70mm představcem a 780mm řídítky – tyto parametry se samozřejmě mění s velikostí rámu.

POHON

Sram XX SL je souhra přesnosti a jemnosti řazení. Převodový rozsah kazety 520 % a převodník s 34 zuby jsou u závodního stroje parádní kombinací, přinášely nám neomezené možnosti. Jemné zabzučení bylo vždy jasnou odezvou na náš impulz tlačítky elektronického řazení.

BRZDY

Dvoupístkové brzdy Sram Level ULT jsou příjemně dávkovatelné s jemnějším brzdným účinkem. Tupější nástup brzdného účinku v začátku se zdá být charakteristickým rysem Sramu.

 

Ještě k rámu

Karbonový rám Specialized Epic S-Works je jedním z nejlehčích děl, které kdy vyšlo z dílny Specializedu. Výhodou konstrukce evokující hardtail je už jen to, že do rámu se vejdou dva košíky na lahve, a to bez kompromisu. Nechybí ani možnost montáže boxu na nářadí. Přepákované jednočepové odpružení operuje se 75 mm zdvihu. Maličké vahadlo ukryté v rámu u tlumiče pomáhá eliminovat krut zadní stavby a zároveň dává v kombinaci s tlumičem RockShox, vyvinutým ve spolupráci Specializedu a Sramu, kolu skvělou charakteristiku odpružení. K dispozici jsou v první řadě tři základní režimy odpružení, v řadě druhé pak díky možnostem ladění vše, co je mezi dvěma krajními módy.


FOTOGALERIE

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu