TEST: sedlovka Ergon CF Allroad Pro Carbon Setback

16.9.2023
Cyklistickému světu je toto pojetí sedlovky dobře známé již řadu let, a to z kol značky Canyon, kde je s ním spojena zkratka VCLS – Vertically Compliant Laterally Stiff. Vertikálně poddajná, příčně tuhá, heslo, které jednoznačně popisuje záměr její konstrukce.

 

Ta je zcela jedinečná, a to díky implementaci principu listových pružin. Sedlovku Ergon CF Allroad Pro Carbon Setback tvoří dvě samostatné části s průřezem ve tvaru D, které jsou ve spodní části spojeny šroubovým spojem, v horní pak otočně zámkem sedlovky. Ten je možné namontovat dvěma způsoby pro dosažení kýžené pozice sedla (více vpřed, více vzad). A to nejpodstatnější nakonec, výrobce slibuje délku dráhy pohybu sedlovky až dva centimetry.

 

 

Při nastavování pozice (sklonu) sedla je potřeba nejprve povolit šroub spojující obě poloviny sedlovky ve spodní části, zasunout sedlovku do rámu, nastavit sklon sedla, na malé stupnici odečíst hodnotu, vytáhnout sedlovku z rámu, utáhnout šroub a poté finálně upevnit v kýžené výšce v rámu. Díky zámku hlavice spojenému s oběma „listy“ prostřednictvím otočných čepů by se sklon sedla neměl v průběhu pružení měnit. To můžeme na základě našeho testu potvrdit. Co však nikdy exaktně nepotvrdíme, je uváděný „zdvih“. Ten je navíc z principu ovlivněn hmotností jezdce. Tuhost sedlovky je totiž neměnná, takže si asi dokážete představit, jakým způsobem bude pracovat pod 50kg ženou a jakým pod 100kg svalovcem. Ano, rozdílným.

 

 

V případě testovacího jezdce vážícího okolo 90 kg však byla schopnost pružení velmi dobrá a sedlovka skutečně předváděla vlastnosti, jež jsou jejími tvůrci proklamovány. Hrubé lesní cesty plné výmolů či s pozůstatky asfaltu příjemně vyhlazuje, stejně tak filtruje i drobnější nerovnosti podkladu. Sedlovka Ergon pracuje lépe než většina běžných karbonových „trubek“, které jsme kdy sedlali.

 

 

Na tomto místě však ještě musíme zmínit jedno „ale“ spojené se zmíněnou konstrukcí. Výkon pružení je zde značně závislý ještě na míře vytažení z rámu. Mít sedlovku vytaženou na spodní rysce rovnající se zasunutí 110 mm, či ponechanou v maximálním povoleném zasunutí 210 mm má rovněž zásadní vliv na její výkon. Toto a již zmiňovaná váha jezdce jsou dva klíčové parametry, které musí mít potenciální zákazník při úvahách o pořízení na mysli.

Odmyslíme-li si nezanedbatelnou cenu, musíme dát tomuto počinu za kombinaci nízké hmotnosti a velkého přínosu na poli pohodlí jízdy, který navíc není vykoupen snížením jízdního výkonu, jednoznačně palec nahoru. Možná se ještě zeptáte na vrzání – během měsíčního testu převážně v suchu jsme ho nebyli svědky.

Připravil: Jaroslav Novák


TECHNOBOX

  • rozměry 27,2×345 mm
  • varianty přímá, zahnutá
  • délka dráhy pružení až 20 mm
  • váhový limit jezdce 100 kg
  • hmotnost 240 g
  • cena 6999 Kč

web produktu

 

plus

  • výborná funkce bez snížení jízdního výkonu
  • nízká hmotnost

 

minus

  • lehce zdlouhavější prvotní nastavení sklonu sedla
  • závislost výkonu na míře zanoření sedlovky do rámu

FOTOGALERIE


 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu