TEST – sedlo SPECIALIZED S-WORKS POWER MIRROR

před 1 týdnem

V životě už to tak bývá. Léta spokojeně žijeme zakonzervovaní v přesvědčení, že podoba toho či onoho je definitivně daná, že základních limitů bylo dosaženo. A pak přijde někdo, kdo tenhle náš klid naruší. Je to logické, technologie se neustále vyvíjejí. A tak vám nyní můžeme předložit test sedla se zcela inovativně pojatou konstrukcí. Svršek modelu Specialized S-Works Power Mirror byl vyroben 3D tiskem z tekutého polymeru a dal tak zapomenout na několik dekád, kdy standardní provedení sestávalo z pěny a potahu.

Skelet novinky je ještě standardní, karbonový (materiál FACT), z uhlíkového vlákna jsou i ližiny. Na této skořepině ale najdete strukturu plástve, která dle slov Specializedu umožňuje nekonečně ladit hustotu materiálu a tím každé místo co nejlépe přizpůsobit potřebám cyklisty. Název technologie Mirror je vypovídající, s nadsázkou jde o přesný odraz cyklistických pozadí. „Každé místo“ znamená opravdu velmi malý prostor – matice svrchní partie sedla totiž sestává z 16 000 vzpěr a 7799 uzlů, z nichž každý může být laděn jednotlivě. Nebyl by to Specialized, aby chyběla koncepce Body Geometry, tedy zohlednění anatomie těla i pohybu na kole, avšak díky 3D tisku posunutá k hranici absolutna.

Sedlo se pochlubí i úchyty vlisovanými zespoda do skeletu, do nichž lze elegantně přichytit kompatibilní doplňky SWAT. Pozor je potřeba dát na tvar ližin. Zatímco běžné (většinové) jsou kruhové s průměrem 7 mm, zde čekají oválné 7×9 mm, je tedy nutné použít odpovídající typ zámku sedlovky.

Na výběr jsou dvě šířky sedla, 143 a 155 mm. Naším testem prošla širší varianta, které jsme navážili 195 g.

Pohled na sedlo odhalí výrazný středový otvor ve skeletu, který je řídce krytý polymerovou pláství. Malá výseč v zadní části sedla vypadá podobně, zde už ale je nosná platforma celistvá. Zbytek sedla se tváří vlastně vcelku normálně, jen je jeho povrch perforovaný mnoha malými otvory. Při mačkání na povrch jsou patrné rozdíly, zatímco například zadní okraj sedla je tvrdší, špička citelně měkčí.

A pak tenhle výkvět technologií upnete na kolo a jezdíte. Cíl přinést jízdě maximum pohodlí se povedlo naplnit bezezbytku, protože 3D Power se jednoduše přizpůsobuje pozadí. Oproti původnímu modelu je větší středový otvor, takže jej nevyplní vložka kalhot a my jsme necítili v citlivých partiích takřka žádný tlak. Oproti pěnovému provedení je citelně nižší i tlak na sedací kosti, rovněž tak měkčí špičku jsme vnímali pouze pozitivně. Nikde se přitom nic nekrabatí, strukturovaný materiál se pod tlakem snadno „poskládá“ bez jakýchkoliv negativních následků. Není to sedlo s měkkým pěnovým polštářem, které je při delší jízdě na obtíž. Je to výkonnostně laděný model, ovšem neuvěřitelně pohodlný.

Krátká špička zamezuje tření mezi nohama při šlapání, které je u klasických délek někdy patrné. Specifikum krátkých sedel, určitá jednopozičnost usazení jezdce, je tu upozaděna. Špička je širší a měkčí, tudíž když se v prudkém stoupání anebo při intenzivním tempu posunete vpřed, rozhodně to není nepříjemné. Pohyb po sedle nekladl odpor, rozhodně nám změny pozic „nesvlékaly kraťasy“. Ač je povrch umělý, nepotili jsme se, sedlo je výborně odvětrané.

Jestli bychom mu něco vytknuli, pak je to asi očekávaná záležitost – dostat ze složité konstrukce následky jízdy v blátě není zdaleka tak jednoduché, jako když máte otřít klasické provedení. Struktura se zanáší.

„Každý, kdo si ho vyzkoušel, ho hned chtěl, byl nadšený. Pak si ale našel cenu a rozmyslel si to,“ okomentoval test náš fotograf, který už sedlo delší dobu používá. Ano, také u cen nějaké skupiny produktů si říkáme, že existuje daný limit, který prostě nelze přesáhnout. A ono lze i tohle. Cena exkluzivního sedla Specializedu činí závratných 10 999 Kč. Ale pokud ty peníze máte a není vám líto utratit je za sedlo, můžete si být jistí, že získáte nejspíš to nejlepší sedlo vůbec. Nekompromisní kombinaci nízké hmotnosti, výkonu a pohodlí.

www.specialized.com

 

plusy

vynikající komfort (a to i při změnách pozic), skvělé odvětrání, hmotnost, exkluzivita konstrukce

minusy

zanášení bahnem/čištění

Připravil: Rudolf Hronza

Test byl publikován v časopisu Velo 12/2020

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu