TEST QAYRON RAM MKII Q

před 4 týdny

Qayron je mladá česká značka, která se zaměřuje především na technické ježdění. A tak ani u jejích XC kol nečekejte ryze závodní rysy. Není všechno čistokrevné XC, co je označeno XC, vždy je rozhodující podpis produktového manažera.

Modely Ram jsou cílené pro XC použití, ale už to, že mají vpředu vidlici se 120 mm zdvihu, z nich dělá biky univerzálnější. Průměr kol 29“ už je snad samozřejmost a jakýkoli výkyv mimo tuto hodnotu vždy vyvolá vášně. Model Ram je ale vyvolá z jiných důvodů.

Testovaný model Ram MKII Q je vrcholem nabídky čtyřčlenné série. Základem je rám z hliníkové slitiny 6061, což je o to důležitější sdělení, že se tak na pohled úplně netváří – většina svarů je totiž vyhlazena. Kupříkladu středové pouzdro nebo můstek mezi sedlovými vzpěrami se ale „housenkami“ netají. Středové složení se závitem, úchyt pro vodítko řetězu a vzadu boostová rozteč patek s pevnou osou, tady se dá jenom chválit, myslelo se na vše.

Nejlepší model Ramu má rám zahalený do červenočerného laku, který skvěle doplňuje červená vidlice Marzocchi Z2, což je všechno, jen ne typická XC vidlice. Mezi dalším osazením dominuje Shimano SLX s přehazovačkou XT, jen 180mm kotouče a náboje jsou z nižších pater hierarchie nabídky. Na ráfcích Rodi Tryp25 byly pro test nasazeny pláště Michelin Force XC 2,25“ místo sériových AM 2,35“. Sedlovka, řídítka a představec, to vše přišlo od Race Face v provedení Ride. Vnitřní vedení je zde jen částečné, tedy jde jen spodní rámovou trubkou a hned pod středem ji opouští, aby se kabeláž zviditelnila cestou k dalším komponentům.

Začněme u úchopu. Musíme pochválit výrobce za to, že menší velikosti biků mají taktéž menší proporce; že se na to myslelo, je jen dobře. Stejně tak to, že už je naštěstí pryč doba 120mm představců u velikosti L. U tohohle Qayronu máme ve zmíněné velikosti délku dokonce poloviční, což potvrzuje slova z úvodu o odlišných pojetích škatulky XC. Ram není ani úplně XC bike, kde by se daly čekat delší míry, ale ani nenabízí vyloženě trailový úchop. S řídítky, tam je to trochu jinak, mají 720 či 740 mm dle velikosti rámu. Kdo chce trailovější kokpit a na něm třeba i ovládání teleskopické sedlovky, anebo obecně trailovější model s většími terénními ambicemi, může se u Qayronu poohlédnout po modelu Spyro.

Ani z pohledu geometrie žádné nedomyšlené řešení u Ramu nenajdete, tady můžeme opět jen a jen chválit. Začít lze hned u vhodně naladěného posedu, který rozhodně není zastarale dlouhý, ale naopak moderně univerzální. Nabídl nám zábavu i podporu výkonu, a jestli se ptáte, co více, pak jednoznačně zábavu. A to je z našeho subjektivního pohledu skvělé.

Pokud má být Ram XC stroj, pak se mu trailové ambice rozhodně nedají upřít. Spíše kratší, hravá zadní stavba se 435 mm délky a zlatý střed univerzálnosti pro sklon vidlice v podobě 68° (opět, tohle není ryzí závodní XC s většinovými 70°). Sedlali jsme tak bike zcela pozitivně kompromisní, který agilně zatáčí, není třeba si s ním nikterak nadjíždět zatáčky, ale současně není zbrklý ani živý ve stopě. V prudkých výjezdech přitom Ram rozhodně netrpí odlehčováním předního kola a ztrátou stability.

Tuhost rámu se ukázala jako zcela dostatečná, naše snaha dostat jej do úzkých silovými záběry vycházela vniveč. Stejně tak se mu nepodlomily trubky ani v ostře říznutých zatáčkách.

Kde je u hliníku tuhost, objevuje se hned otázka na pohodlí. Zploštění zadní stavby Qayronu evidentně přináší ovoce v podobě solidního komfortu a menšího přenosu ostrých ran přímo do těla jezdce. Podle naší zkušenosti jde o bike velmi příjemně vyvážený i v tomto ohledu.

Brzdy po rychlém zajetí už spolu se 180mm kotouči pracují na výbornou a není místa, kde by o nich jezdec zapochyboval. Pak je tu pohon s velkým rozsahem převodů a 34zubým převodníkem, který počítá právě se spíše rychlými úseky než s dlouhým přemáháním kopců. Anebo také s výkonnými jezdci. Gripy Ergon GA20 nejsou ani hladké, ani příliš agresivní do rukou a jejich ergonomie nutí k zamyšlení, proč tvarování gripů nenapadalo nikoho už dříve.

Shimano SLX a XT představují řazení, které funguje rychle a přesně. Nikde nechrastil řetěz, nespadnul i přičiněním vodítka. Každopádně kdo kdy zkusil páčky XT, tak SLX obratem prodá, aby si mohl dopřát zařazení více převodů oběma směry. To je návykové. Kdybyste nutně potřebovali přesmykač, i ten lze namontovat, zvláště model v provedení Side Swing; pro ten je tu připravený výstup bovdenu z rámu.

Z vidlice přímo čiší tuhost a odolnost, tak, jak to vždy se značkou Marzocchi bývalo. Ta je nyní v područí Foxu, který optimalizoval vzduchovou komoru a také tlumení Rail. To v průběhu testovacích jízd zůstávalo pořád otevřené, protože pohupování se s dobře nastavenou vidlicí nekonalo. Naopak Z2 v tomto stavu přinášela komfort blízký Foxu 34, z něhož v principu vychází. Za mě tedy excelentní volba, která hravě funkcí předskočí i věhlasnější konkurenci.

Abychom nezapomněli na kola, přední náboj Shimano je na zapouzdřených ložiskách, taková drobná revoluce, což ale neplatí o náboji zadním, který je klasicky s kónusy. Ráfek je dostatečně široký, odolný i pro širší pláště, třeba i pro ty, které na kolo původně patří (2,35“). Dojem z testovaných je vyloženě pozitivní. Akcelerují s chutí, a přitom vzorek trápený na hlíně, prachu i šotolině nezklamal ani jednou, dokonce i s odkloněným svahem si poradil. Nabízí se otázka, co ty širší pláště kromě komfortu a odolnosti ještě mohou nabídnout. Trakci, jistě.

Jak vše stručně shrnout, když se neobjevila prakticky žádná negativa? Asi právě tak nějak – ohodnotit Qayron Ram MKII Q jako hodně dobré kolo za přijatelný finanční obnos.

TECHNOBOX

Uchycení vodítka či přesmykače

V případě Qayronu Ram dodávaného s jedním převodníkem není problém použít převodníky dva a doplnit rám o přesmykač. Je na to připraven. Jde o úchyt E-type (nebo též nižší přímý úchyt E2 či S3), tedy o dva závity vedle sebe s roztečí 22,1 mm, které slouží k upnutí buď vodítka řetězu, nebo přesmykače dle počtu převodníků na klikách. Stejnou rozteč má i prakticky nepoužívaný standard S2, jen díry nemají 5mm off set. Rozdíl oproti rozhraní S1 pak je znatelný, rozteč zde činí 42,7 mm. Ale i tomu už dávno odzvonilo.

QAYRON RAM MKII Q

rám hliníková slitina 6061, boostová pevná osa

vidlice Marzocchi Z2, zdvih 120 mm, boostová pevná osa

řazení/přehazovačka Shimano SLX/XT (1×12)

kazeta Shimano SLX M7100 (10–51 zubů)

kliky Shimano SLX, převodník 34 zubů

brzdy Shimano SLX (kotouče 180 mm)

zapletená kola (náboje/ráfky) Shimano/Rodi Tryp25, vnitřní šířka 25 mm

pláště (P/Z) Michelin Force AM Performance line 29, 29×2,35“ (sériově dodávané, na testovaném kole byl osazen jiný model v šíři 2,25“)

sedlovka Race Face Ride

sedlo Fizik Taiga

řídítka Race Face Ride, 740 mm

představec Race Face Ride, 60 mm

hmotnost 12,47 kg (vel. L, bez pedálů)

hmotnost kol (P/Z) 2070/2845 g (včetně pláště, duše, kazety, kotoučů, bez pevných os)

cena 44 990 Kč

Text a foto: Petr Štuka

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu