TEST: PELLS RAZZER RACE GX

před 3 týdny

Jednou za čas vezmeme test, který vyšel v tištěném Velu, a vdechneme mu druhý život na našem webu. Jako třeba nyní Pells Razzer Race GX z dubnového vydání.

 

Jako tradiční česká značka Pells dozajista rozumí tužbám českého zákazníka. Při pohledu do nabídky pro sezonu 2021 můžeme dovodit, že český zákazník má cit pro eleganci, nerad vidí šizení výbavy, ale taky je zřejmě v průměru dosti konzervativní.

 

 

„Vypadáš báječně,“ ujišťujeme se stále častěji po pozdravu s kamarády, abychom zakryli, že to s přibývajícími lety už tak báječné není. Rám Razzoru, jehož tvary jako bych znal snad dekádu, ale na rozdíl od nás vizuálně opravdu nestárne. Bude to tím, že jeho křivky diktovala funkce, nikoli módní rozmary designéra. V průběhu let pak stačilo jen trochu zploštit a prohnout horní rámovou trubku, schovat lanka a hadici dovnitř, přizpůsobit patky pevné boostové ose a Pells získal kolo, které nadělá spoustu parády i v současnosti. Pěkné mohutné svary a populární odstín šedé jeho přitažlivost jen podtrhnou.

 

V sedle vás ale trocha retra přece jen ovane, a proto bude férové hned na úvod jasně popsat, čím Razzer Race je a čím rozhodně být nemůže. V podobě, v jaké kolo koupíte, je jednoznačně naladěné spíše na víkendové výlety, na svižné vyjížďky po středně náročných stezkách, zvládne určitě i kdejaký maraton. Ale geny umožňující přesah do kategorie trail biku už na první pohled nenese. Platí to o geometrii rámu i volbě osazení.

První můžeme dokumentovat třeba rámovými úhly – hlavová trubka míří k zemi pod úhlem 71º, sedlová má 73º, tato hodnota je však pocitově ještě zmenšena hodně odsazeným zámkem sedla. Řídítka jsou široká 700 mm, představec dlouhý 80 mm (vel. M) a ráfky mají vnitřní šířku pouhých 19 mm. Starší škola.

 

U takového setupu výrobce vcelku rozumně vynechal teleskopickou sedlovku, pro její dodatečnou montáž však můžete využít neobsazený vstup do rámu pro lanko přesmykače. Při výběru vás bude limitovat pouze vnitřní průměr sedlové trubky 27,2 mm. Z nápadníků tohoto kola ale o teleskopu popřemýšlí nejspíš jen málokdo – Razzer nebude volbou mladých borců, kteří si chtějí osahávat nové obzory na náročných terénních lajnách. Pasuje k technicky umírněnějším povahám.

 

Mně nedělá potíže přijmout kolo takové, jaké je. Posouvám sedlo maximálně vpřed, čímž pro svou výšku 170 cm dosahuji kompromisně dlouhé pozice, ale také efektivnějšího využití síly nohou, kdy už nešlapu tolik před sebe. Po pár metrech si zvykám, že 700 mm mezi dlaněmi není kriticky málo, ale vzhledem k mé drobnější postavě celkem rozumná porce, a svižně sbírám metry cestou k nejbližšímu lesoparku. Rám je tuhý, kola ochotně nabírají rychlost, pláště Race King od Continentalu zlehka odvalují na pevném povrchu, aby s jistotou podržely o pár set metrů dále na hliněných lesních pěšinách. Díky pevným osám a celkově poctivým dimenzím trubek nemá kolo pražádný problém nejen s přenosem energie od šlapání, ale ani s oporou při manévrování. Vždy se vydá tam, kam mu jezdec poručí, necítíte tu problém s kroucením hlavové partie nebo zadní stavby.

 

Tento test pro mě byl příjemným jarním návratem do pořádného terénu. Na klikatém šlapavém trailu je řízení rychlé a zároveň předvídatelné, tady je Pells jako ryba ve vodě. Ale nezradil mě, ani když jsem se spustil z terénní hranky, kterou jsem několik měsíců neviděl a úplně se mi z ní dolů nechtělo. Stačí ohlídat stopu, pozici těžiště, nepanikařit a velká kola toho přejedou opravdu hodně, i když nejsou podpořena právě „sjezdovou“ geometrií.

 

Sedlo je trochu spartánské, tedy ve stylu spoře polstrované silniční skořepiny, ale ke sportovní povaze biku se vlastně docela hodí. Navíc pohodlí tu prýští odjinud – od kvalitní verze plášťů a nejspíš i komfortního provedení rámu. Ve výsledku je kolo na hliníkový hardtail velmi příjemné a udržíte-li kompresor na uzdě a nezabijete snaživost plášťů nesmyslně vysokým tlakem, získáte nejen pěknou dávku pohodlí, ale i dobrý grip na kamenech a kořenech.

 

RockShox umí dělat vidlice sofistikované a tedy komplikované, ale naštěstí má v nabídce i modely hodící se přesně pro tento typ biků. Recon Gold od uživatele vyžaduje jediné – správně odečíst z tabulky na vidlici tlak doporučený pro jeho hmotnost, nahustit vzduch a doladit tlumení odskoku. Před testem jsem vzduchovou komoru nafoukal na horní hranici pro mou hmotnost doporučeného tlaku a dostal jsem vidlici, jejíž vlastnosti se mi líbily. Spíše stabilní, ale ne necitlivou. Drobné snížení tlaku pak přispělo k aktivnějšímu využívání zdvihu a ještě lepší citlivosti. Kdo by chtěl experimentovat s progresivitou, tedy vkládáním vložek do vzduchové komory, má možnost, ale opět si myslím, že to nebude případ typického majitele Razzeru, už v továrním nastavení je vidlice výborná.

 

Testovaný „šedivák“ je rychlý a překvapivě pohodlný hardtail, který se dobře cítí na polních cestách, na zamotané pěšině v lese, ve výjezdech i lehčích až středně těžkých sjezdech. Z kopce dolů od něj jen nechtějte stabilitu trail biku ve vysokých rychlostech nebo aby vám dodal sebevědomí před pasáží na vašem limitu. Tu musíte zvládnout srdcem, nelze se spolehnout, že ji za vás vyřeší kolo. Není to moderní styl stavby, který koresponduje s nároky aktuálních závodních XC tratí, je to o generaci starší přístup ke geometrii a doladění. Ale vlastně takový ideál pro ten náš český kraj. Příjemné vlastnosti biku podtrhuje přesně a rychle fungující řazení a této kategorii výkonem odpovídající brzdy Shimano.

Karel Kuchler

Foto: autor a Magdaléna Kuchlerová

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu