TEST: Orbea Orca Aero M20iLTD

10.11.2023
Vzduch je nekonečno, lehkost, síla, neviditelné nic, a přitom všechno. Zdá se vám tato věta beze smyslu? A proč se tedy myšlenky na snížení aerodynamického odporu kola stávají modlou specialistů na tvarování takřka všech výrobců kol? Ač je ve srovnání s plochou jezdcova těla aerodynamický odpor jeho stroje výrazně menší, stále zůstává jednou z nejdůležitějších položek na seznamu možností pro vylepšení jízdního projevu.

 

 

Orbea Orca Aero, všeříkající označení kola majícího za úkol tupit ostří soupeřů v boji o vavříny, nebo i jen naplnit očekávání víkendových amatérských závodníků. U modelu M20iLTD, který se nám dostal v designu na přání značkou označovaným MyO do testu, je takový záměr patrný snad z každého detailu. To, že se výrobce chlubí úsporou 15 wattů při rychlosti 40 km/h a dokonce 28 wattů při „padesátce“ ve srovnání s předchozí generací, mohou naznačovat některé ze zásadních rámových specifik. Zde jistě oko nejednoho estéta potěší dokonale navazující profil přední vidlice na hlavní rámový trojúhelník, do kterého je zakomponováno i speciální tvarování minimalizující prostor mezi ním a obutím předního kola. Dost podobně je tomu i u sedlové trubky a jejího zakřivení v místech, kde je nejblíže zadnímu plášti. K této specifické úpravě doplňme, že značka počítala s využitím obutí do šíře 28 mm, s poznámkou, že i „třicítky“ se vejdou.

 

 

Jako přínos aerodynamice lze vnímat inspiraci geometrickými tvary, tedy trojúhelníkový profil spodní rámové trubky, nebo prakticky plochou horní rouru. Do koncepce aerodynamiky dokonale zapadají i zadní vzpěry s napojením do sedlové trubky připomínající spoiler formule.

 

 

To, že nejen minimalizací odporu vzduchu získáte kvalitní jízdní projev, zde dokládá konstrukce středového pouzdra. To je nafouklé jako balón z pouti, a tak logicky připravilo pozici pro standard Pressfit. Pokud k tomu připočítáte zkrácenou délku řetězových vzpěr a také celkového rozvoru na minimum, zde v řeči čísel 408/986,4 mm, je jasné, že pro únik energie někde v „nekonečné“ délce mezi klikami a zadním pohonem moc prostoru nezůstalo.

 

 

DOKONALÁ KAPOTÁŽ

Otázkou aerodynamiky to ale u rámu nekončí, i když speciální konstrukce boxu na nářadí/doplňky vypadá na první pohled trochu kosmicky. Stejně futuristicky pak návrháři vytvarovali i speciální košík a bidon, vše dokonale kopírující šířku spodní rámové partie. Zde spolu s minimalizací návětrné plochy jistě hrála svou roli i stabilita. Snížení těžiště pomocí tohoto úložného prostoru a koneckonců i celkové pozice středového pouzdra jen podporuje informaci, že se značka při stvoření tohoto modelu inspirovala v sekci speciálů pro boj s časem, konkrétně řady Ordu.

I proto tolik nepřekvapí další specifické vychytávky, jako plochá sedlovka s variabilní vložkou zámku sedla, která se dá podle potřeby otočit a upravit tak offset, nebo oválnými podložkami pod představcem, efektně ukrývajícími vedení brzd a řazení, snažících se bez povšimnutí proklouznout mezi omotávkou a nitrem rámu podél jeho těla. Plochá řídítka pak již většina uživatelů vnímá jako stabilní součást aerodynamicky laděných kol, zde ale jejich kapkovitý profil doplňují speciální pryžové vložky ukrývající i těch zbývajících pár centimetrů kruhového profilu u představce.

 

 

ZRCADLO DOBY

Již více jak rok jsou představeny zcela nové podoby nejvyšších řad Shimana, ke kterým se na podzim dorovnala i třetí v pořadí „stopětka“, ale i tak se nezřídka na nových modelech potkáváme i s předchozí jedenáctipolohovou generací Shimana. A nejinak je tomu i zde, logo Ultegry na nás svítí prakticky z celého osazení pracujícího při změně převodů s klasickými lanky. Ale co na tom, že tento počet pastorků již oslavil desáté narozeniny od svého uvedení na trh, stále je mezi uživateli nejrozšířenější. Navíc zde můžeme vidět skladbu převodníků 53/39, tedy žádné berličky pro lenochy, ale ostré sportovní „pily“. A pokud je značka Orbea klenotem španělské cyklo produkce, další závan blízkosti Středozemního moře můžeme cítit z obutí Vittoria, zapleteného setu Fulcrum i sedla Selle Italia.

 

 

LEHKOST BYTÍ

A právě italské doplňky se o pozornost přihlásily jako první. Magický hukot obutí po černé skořápce cesty nemohl zastřít lehkou neochotu setu k rozjezdu. Ale jo, vraťme se na pevnou zem, nejedná se přece i přes poměrně příznivou hmotnost o vrchařský model. O svých prioritách dokázalo kolo v jejich spolupráci přesvědčit hned, jak jsme se dostali do vyšší rychlosti. Tam se projevil apetit k souboji s časem. Pocitově velmi slušný setrvačníkový efekt celku, kdy pro udržování rychlosti stačila jen minimální snaha, jako by někde uvnitř pomáhal motor. Ten byste ale hledali marně, všechna vkládaná energie pocházela jen z práce lidských svalů a nutno podotknout, že byla dodávána s radostí. Odměna v podobě velmi kvalitní odezvy je návyková a i prezentovaná zkrácená stavba pro maximalizaci přenosu energie se potvrdila jako správný krok.

 

 

A pokud jsme zmiňovali zkracování, podobně, tedy jako povedený, jsme hodnotili i celkový rozvor. Přestože je kolo zařazeno do škatulky strojů zaměřených na rovinaté větrné etapy, nechyběla mu velmi lehká ovladatelnost předku. Pokud jsme se zaklesli do pák, nic nás nemohlo vyvézt z rovnováhy, stačil ale jen lehký povel a již kolo poslušně následovalo směr, který jsme mu zadali. Toto se jako vždy nejlépe projevilo v klikatých sjezdech, kde se tato kombinace vlastností odrazila na nadprůměrném klidu vedení bez jankovitosti, nebo ztráty jistoty ovládání na rozbitém podkladu.

 

 

Zbývá už jen poslední kolonka na vyplnění a tou je pohodlí. Trochu nás zamrzelo, že majitel kola naplno nevyužil možností bezdušové konfigurace zapleteného setu. Dostat ze hry dvě stě gramů duší na obvodové hmotnosti při současném vylepšení absorpčních vlastností by se jistě projevilo na příznivější známce hodnocení komfortu. Takto většina práce zůstávala na tvarování sedla Selle Italia, které se ve spolupráci s širokou plochou řídítek podepsalo na konstatování „průměrné“. Ono to ale ani tak nevychází zle, když si představíte průřezy jednotlivých rámových trubek, plochou aerodynamickou sedlovku a výšku ráfků, tak se vlastně o moc většího komfortu dožadovat nelze. Ale kdo by myslel na pohodlí, když má před sebou touhu po rychlosti působící na pravověrného silničáře stejně jako muleta na býka. Následuje start a jízda s větrem o závod, na pohodlí přijde čas až doma v křesle.

Připravil: Eda Pinkava

Foto: Michal Červený


TECHNOBOX

  • materiál rámu Orca Aero Carbon OMX
  • vidlice Orca Aero OMX IRC, kónický sloupek 1 1/8 – 1,5“
  • zapletená kola Fulcrum Racing 400 DB, pláště Vittoria Rubino IV g2.0 TLR, 25 mm, hmotnost kol 1300/1660 g (P/Z, včetně kotoučů 160/140 – P/Z, plášťů, duší a kazety) hmotnostplášťů/duší 270/110 g
  • sada Shimano Ultegra (11 rychlostí, kazeta 11–30 zubů)
  • kliky Shimano Ultegra (převodníky 53/39 zubů)
  • doplňky představec OC RP10 Road Performance (110 mm), řídítka OC RA10 Road Aero Carbon (42 mm), sedlovka Orca Aero Carbon (aero),
  • sedlo Selle Italia SLR Boost SuperFlow (ližiny horčík)
  • velikosti 470, 490, 510, 530, 550, 570, 600 mm
  • hmotnost 8,5 kg (velikost 550 mm, bez pedálů)
  • cena 109 380 Kč

web produktu


 


FOTOGALERIE

 


 

 

 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu