Orbea Oiz M11 AXS v terénu

před 2 týdny
TEST Orbea Oiz patří k oblíbeným bikům, i my ji rádi podrobujeme zatížení, a když to situace umožní, rádi také zkoumáme rozdíly napříč modelovou řadou. A právě ke srovnávání jsme nyní dostali jedinečnou příležitost.

 

Vloni jsme měli možnost otestovat Orbeu Oiz Team ve velikosti L, tentokrát jsme šlápli do pedálu levnějšímu modelu Orbea Oiz AXS ve velikosti M. Náš testovací jezdec narostl do výšky 180 cm, takže se zároveň pokusí pomoci v nesnadném rozhodování mnoha bikerů: raději ,,menší a hbitější”, nebo ,,větší a stabilnější”?

 

 

Byť se jedná o cenově dostupnější model, pořád jsme na karbonovém rámu, jen jej doplňují hliníkové komponenty. Designu kola to však vůbec neubírá. Když přifrčelo do redakce, hrálo v rohu barvami jako krásný chameleon. Tak to ne! Z rohu ven, seřídit a hurá do pedálů.

 

 

Personalizace biku nebyla náročná, stačilo jen nastavit správnou pozici sedla. No dobře, ještě jsme se pozdrželi s laděním tlumičové soustavy – vidlici podle tabulky tlaků uvedených přímo na levé noze a tlumič na sag 30 %. Museli jsme se ještě několikrát vysmýknout do sedla a pak zase zpět, než jsme dosáhli požadovaného nastavení. Regulace odskoku je velmi čitelná a s jasnou odezvou.

 

 

Po nasednutí jsme ani moc nepocítili rozdíl mezi lepším modelem a naším, který má těžší hliníková kola a hliníkový kokpit. Aspoň kam až naše paměť sahala. Velmi jsme však vnímali rychlé dosažení maximální rychlosti stroje a s převodníkem 32 zubů téměř okamžitě mlátili nohama do prázdna. To platilo pro silniční přesuny, tam jsme plakali po větším převodníku, v terénu nás to ale už netrápilo, tam se až tak rychle nejede. V sekcích, kde jsme přecházeli ze sjezdu do výjezdu a kola zalepená blátem nám házela mokré kousky štěstí za límec, jsme 32zubový převodník naopak oceňovali. Přesto zastáváme teorii, že v české kotlině postačí 34 zubů, a kdo má silné nohy, urve tu i 36zubový převodník. V Alpách jste rádi za 32 zubů a při maratonech s velkým převýšením, zvlášť když šlapete již čtvrtý den, by nohy klidně sáhly i po 30zubovém.

 

 

Testovaná Orbea byla osazena starším typem elektronického řazení Sram AXS v modelové řadě GX. Stará láska nerezaví, říká se, a ani my jsme nezaznamenali sebemenší problém. Na suchu, v bahně, v prachu, prostě vždy jsme měli zařazen správný převod.

Kombinace řazení Sram a brzd Shimano není tak častá, ale má své opodstatnění. Sram AXS skvěle řadí a Shimano XT je klasikou mezi brzdami, která nezklame. Byť jsou brzdy kombinovány s obyčejnými ocelovými kotouči z nižší řady, neubírá jim to ani trochu na účinnosti. Přesná pozice záběru, přesné a jednoznačné dávkování brzdné síly, zadní či přední kolo blokujeme, kdykoli potřebujeme.

 

 

Abychom měli radost z jízdy i v techničtějším terénu, nechal nám výrobce na stroji řídítka v šíři 760 mm. A opět se nám potvrzuje, že pokud nejste velmi drobné postavy, je tato šíře nejnižší použitelnou pro dnešní XC. Kokpit je plně hliníkový a je příjemně tuhý, nechává nás jistě vést kolo stopou. To umocňuje i představec délky 60 mm – rychlejší reakcí předního kola naše XC ožívá! Jen občas nás usměrní teleskopická sedlovka, jejíž zdvih 125 mm je příjemný, ale sedlo je i v nejnižší pozici přece jen stále vysoko na to, abychom bez omezení překračovali hranice kategorie XC.

 

 

A tady se dostáváme k porovnání velikostí M a L. „Emko“ je opravdu veselé, vrtí se a chce si hrát. Jenže když jsme se dostali na velmi kluzký povrch, pokud jsme byli ve velmi prudkých svazích, bylo na nás kolo malé a až nestabilní. Měl jsem pocit vosy na bonbónu, jak by řekl můj děda, kdyby mě viděl. Velikost L je delší, stabilnější a dává pocit mnohem větší jistoty v extrémnějších pasážích. Nám tedy vyšlo, že by jezdec při výšce 180 cm měl mít pro agresivnější ježdění velikost L a bude jak v bavlnce. Jenže tohle poznání rozbíjí rozdílná stavba každého z nás. Záleží na délce nohou, trupu, paží… Trochu zobecnit ale můžeme.

 

 

Funkce rámu je naprosto precizní. Kinematika odpružení vůbec nezaostává za dražší verzí a byť máme model na dostupnějším karbonu OMR, je rozdíl prakticky neodhalitelný. Tím spíš, že i tlumiče Fox Performance odvádí velký kus práce a my, ať na kolo jakkoliv tlačíme, nedostáváme se na doraz a cítíme velikou houževnatost celku.

Jenom trošku jsme bojovali s uložením lahve do košíku na spodní rámové trubce. Tady u velikosti M není mnoho prostoru, ale šikovná ruka jej dokáže vyjmout i vrátit zpět, jen si občas vynadá s tlumičem, který se dost hlásí o své místo na slunci.

Odpružení je možné přepínat do tří pozic (zavřeno-trail-otevřeno) z řídítek, jenže kromě přepínání tlumení levým placem měníme i pozici teleskopické sedlovky. To je spíš něco pro dnešní „palcové“ děti sedící u svých telefonů než pro nás.

 

 

O klidný a nerušený prožitek se stará vnitřní uložení bovdenů, brzdových hadic a maličký napínák usměrňující řetěz. Všechno funguje na výbornou, přesto se k nám stále dostával nepříjemný rachot. Zjistili jsme, že kvůli malému převodníku vede řetěz těsně nad řetězovou vzpěrou a tím dochází k jeho bušení do rámu. Pravděpodobně by problém vyřešilo nalepení silnější pryžové ochrany nebo samozřejmě použití většího převodníku.

Orbea Oiz je i v tomto dostupnějším provedení krásným kolem, které svou geometrií a funkčností podpoří jezdce a zároveň nechává možnost k individuální dostavbě dle požadavků konkrétního majitele.

Připravil: Ondřej Bílek

Foto: Michal Červený


TECHBOX

  • rám Orbea Oiz Carbon OMR
  • tlumič Fox I-line DPS Performance
  • vidlice Fox 34 Float SC Performance Grip
  • zdvihy (P/Z) 120/120 mm
  • řazení/přehazovačka Sram GX Eagle AXS, 1×12
  • kazeta Sram PG-1230 Eagle (11–50 zubů)
  • kliky Sram Stylo 6K Eagle Dub (převodník 32 zubů)
  • brzdy Shimano XT M8100 (kotouče 180/160 mm)
  • zapletená kola Oquo Mountain Performance Al, vnitřní šíře ráfků 28 mm
  • pláště Maxxis Rekon Race WT 120 TPI Exo TLR, 29×2,4“
  • teleskopická sedlovka OC Mountain Control MC20, průměr 31,6 mm, zdvih 125 mm
  • sedlo Fizik Taiga S-alloy rail (na testovaném kole Selle Italia)
  • řídítka OC Mountain Performance Al, průměr 35 mm, šířka 760 mm
  • představec OC Mountain Performance, délka 60 mm
  • hmotnost kol (P/Z) 2075/2670 g (včetně pláště, tmelu, kazety, kotoučů, bez pevných os)
  • hmotnost 12,35 kg (velikost M, bez pedálů)
  • cena 134 790 Kč

webové stránky


 

 


 

SEDLOVKA

Teleskopická sedlovka OC Mountain Control je spolehlivým teleportem do světa zábavy. Zdvih 125 mm je pro velikost kola M celkem dostatečný, funkce naprosto skvělá. Chod bez drhnutí a bez vůle s přesnou aretací pozice.

BRZDY

Dvoupístkové brzdy řady Shimano XT jsou příjemně dávkovatelné, s ohromujícím brzdným účinkem, který je na toto kolo zcela dostačují.

POHON

Sram AXS GX je přesné a jemné řazení. Převodový rozsah kazety 10–50 zubů a převodníku 32 zubů nám otvíral brány ke všem vrcholům. Jen na rovinkách jsme občas šlapali vodu.


DOSTUPNĚJŠÍ, PŘESTO VÝBORNÝ

Rám testovaného kola je vytvořen z dostupnější úrovně karbonu Orbey, který nese označení OMR. Přesto dává kolu nekompromisní tuhost a pevnost. Rám je výjimečný tím, že nejde o XC raketu s navýšenou kapacitou odpružení, ale od počátku byl navržen pro zdvihy 120 mm. Všechny komponenty rámu včetně vahadla zadního odpružení jsou z karbonu, a to i u tohoto modelu. Tím je dosaženo extrémní tuhosti a lehkosti. Aby bylo kolo elegantní, máme zde systém SIC, který zavádí kabely do rámu přes hlavové složení, pak je již vše skryto v útrobách. Rám se systémem odpružení přepákovaného jednočepu je vybaven montážními body pro dva košíky na lahev, horním vodítkem řetězu a pevnou boostovou osou.

 


FOTOGALERIE

 


 

 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu