TEST: Orbea Oiz M-Pro

18.5.2023
XC full Oiz příznivci značky Orbea již důvěrně znají, stejně tak my z dřívějších testů, kde vždy exceloval. S novým provedením ale naše zvědavost opět vyrostla na maximum, takže nabídku osedlat stroj  z modelové řady roku 2023 nás ani nenapadlo odmítnout. Naopak. Sem s ním! Mučili jsme tohoto krasavce v provedení M-Pro a s lehkými změnami v komponentovém osazení oproti sériové nabídce (změny v programu MyO, více o něm v textu) jak v chladných dnech v ČR, tak i na trailech v Toskánsku kolem měst Punta Ala a Follonica při jarním bikovém soustředění.

První kilometry probíhaly v domácích luzích a hájích. To je vždy lepší, neboť nové kolo má za sebou jen první seřízení, vše si sedá. Ladění nebylo nijak náročné. Řízení příjemně a okamžitě padá do rukou a my se tak nemusíme pokoušet o kompletní přenastavení. Z představce na nás mává předinstalovaný držák computeru (Garmin), na řídítkách jsou nasazeny povedené pěnové gripy ESI, které máme na podobných strojích rádi pro jejich vlastnosti. Skvěle sedí, skýtají jistý úchop, tlumí vibrace a ruka je v komfortní zóně i po mnoha hodinách v sedle. Úhly řídítek bez zvednutí jsou ergonomicky velmi příjemné.

 

 

Zbyla tedy jen lehká změna pozice brzdových pák a řadicích páček, ale také páčky ovládající společně kompresní nastavení tlumiče a vidlice a k tomu ještě ovladač teleskopické sedlovky. Ano, na řídítkách máme spoustu ovládacích prvků, které zpříjemňují jízdu, ale taky zaměstnávají mysl. Chvíli trvalo, než jsme si zvykli na stálé zaměstnání pro levý palec. V prvních kilometrech jsme si namísto aktivace teleskopické sedlovky někdy zamkli tlumení, někdy se dopustili opačného omylu a pak v prazvláštních pozicích s hýžděmi těsně nad zadním kolem vše narychlo řešili. Vše je na jedné straně, páčky jsou těsně nad sebou, z té ovládající teleskopku čnělo lanko nad páčky regulující funkci tlumení…

Ale člověk si zvykne na vše, zautomatizuje pohyby, upraví drobné nedostatky. Poté jsme si předložené možnosti už jen užívali. Nemuseli jsme spouštět oči z trailu, a přitom jsme rychle měnili nastavení biku z celoodpruženého přes téměř pevný s lehce přivřeným tlumením až do úplného „hardtailu“. Při přejezdech po asfaltu jsme mohli snadno sekundovat rychlým gravelům a při vjezdu do lesa je s úsměvem nechat za sebou, protože celoodpružené horské kolo v lese prostě maká líp, obzvlášť když necháte sedlo spadnout dolů a získáte spoustu prostoru navíc.

 

 

V italských kopcích jsme na biku absolvovali silniční a gravelové výlety v délce kolem 100 km s převýšením vždy blízkým metě 2000 m. Tady jsme velmi často ponechávali tlumení logicky v zavřené pozici a jen se těšili z toho, jak stroj skvěle přenášel energii ze šlapání na zadní kolo a jak naše rychlost snadno sekundovala zmiňovaným gravelům.

Velký vliv na tento projev má základní myšlenka, s níž byl Oiz navržen a poskládán. Karbonové ráfky Oquo Mountain (Oquo je vlastní značka Orbey) s vnitřní šíří 30 mm spojené s náboji DT Swiss 350, velmi tuhý karbonový rám s moderní geometrií se strmou sedlovou trubkou a skvělou pozicí jezdce, při které se nenatahujeme, ani nekrčíme a v níž máme pocit, že šlapeme nad středem, velmi efektivně z pohledu využití síly. A jako tuhé kormidlo 760 mm široká karbonová řídítka.

Každé otočení kol je lehkost sama, rám a regulovatelné odpružení vše podpoří a kolo se velmi dravě žene vpřed. Sporťák tělem i duší, pro kterého je rychlost zcela přirozená.

 

 

Prašné cesty, kamenité chodníky, náročnější povrch. Tady volíme jedním pohybem páčky z řídítek pozici trailového nastavení tlumení a Oiz začíná hezky kopírovat terén, přitom jde stále pěkně za pedálem, jeho dravost nezmizí, nezačne se houpat a trápit vás. Ani po ujetí 120 km v kombinaci terénu a silničních přesunů nepřinese únavu, která by byla způsobena kolem – jen naším úsilím.

Daleko větší zkouška na nás, ale hlavně na Oize čeká při návštěvě místních trail center kolem Follonicy a Punty Ala. Nad Follonicou jsou jen modré a zelené varianty, lehké, ale stoupání k nim je klasicky italské. Prudké výjezdy klikatící se mezi kameny, chvílemi příjemný hliněný podklad, aby přišly okamžiky, kdy kolo třímáme v ruce a v gymnastických kreacích se ho snažíme dostat na druhou stranu za padlý strom. To už není typicky italské, silné vichřice páchají škody všude. Toto zpestření nám nevadí. Kolo je lehké, a tak ho jak vlaštovku posíláme za překážku a stoupáme k vrcholu.

 

 

Pak místní traily zdoláváme s úsměvem a kliďánko rovnou na oči. Mají flow, jsou čitelné a velmi zábavné. Pecka! Bike nás baví a v nás sílí jistota v jeho ovládání. Nasyceni zážitky chceme něco tvrdšího. Víme, že kolo je určeno pro XC a trailové ježdění, ale nám dává pocit, že dokáže mnohem víc. Tak se vydáváme do kopců kolem Punty Ala a jako cíl máme zdolání všech černých variant, a dokonce nás toulání zavane i na jeden červený trail (barevné značení dle aplikace Trail forks). Tady již na nás číhají skoky s dírou, kamenité skalky, koryta. No prostě něco pro endurové kolo jak vyšité.

Jedeme tedy jemněji a pro testovaný XC bike vybíráme ladnou stopu; přesto se ničemu nevyhýbáme a nescházíme žádný úsek. Lhali bychom, kdybychom tvrdili, že jsem vše jeli na oči. Mnohdy jsme si úsek nejprve prohlédli a pak se do něj pustili. Srdce tluče a úsměv na tváři je rozzářený na celý svět. Jo! Tohle je ono!

Oiz, jakkoliv znovu musíme připomenout, že jde o XC nářadí, nezklame. Podrží. Je to všeuměl. Všehoschopný v dobrém smyslu slova. Je velmi obratný a lehce se sklápí do zatáček. Přitom při dosažení větší rychlosti ve sjezdu zůstává stále stabilní. Geometrie se povedla na výbornou. Je to rychlík, který se nebojí ani těžkého terénu. Nemáme co vytknout, můžeme ho v tomto směru jen a jen doporučit.

 

 

Po pár jízdách dochází k doladění vidlice a tlumiče. Zrychlujeme trochu odskok, protože v techničtějších trailech nás za chvíli bolely ruce a my jsme potřebovali mít kolo klidné v rychlých kamenitých sjezdech, a přitom s ním poskakovat přes větší překážky s lehkostí vánku.

Oiz je roztančený v dobrém slova smyslu. Tanečník, co cítí rytmus, nechá se jím prostoupit a poté unášet. Velmi jistě nás vede složitými černými traily, kde navíc kola perfektně drží u země; odpružení zajišťuje, že pláště neztrácejí kontakt, a žehlí povrch. Ale pozor! Ani při větších ranách nedochází k dosažení tvrdého dorazu tlumiče. Jasně, že jsme tu využili plný zdvih, ale 120 mm zdvihu a vidlice položená pod úhlem 67° nám daly spoustu komfortního pocitu i na nejtěžším červeném trailu. Začátek zdvihu přitom má opačnou charakteristiku – jak pro vidlici, tak pro tlumič platí podobné, což jen podtrhuje kvalitu kola, jeho vyváženost. Odpružení je citlivé i na menší podněty, což jsme oceňovali už při tempové jízdě po rovině s rozbitým povrchem. Větší překážky přimějí odpružení ponořit se více, jde to hladce, bez odporu, takže kontakt s terénem je stálý. Vládne tu efektivní hospodárnost.

 

 

Pláště zakousnuté do trailu vydávají zvuk, jak když pilníkem hoblujete skálu, drží výborně, a brzdy Shimano XT odvádí neskutečný kus práce. Obávali jsem se, že na červeném trailu vezmou brzy zasvé, přece jen jsou dvoupístkové. Pravda je, že byly cítit, zahřívaly se, ale stále podávaly stoprocentní výkon. I v dlouhých sjezdech bez zastávky.

S očima na vrch hlavy, jak veverka z animáku, vyjíždíme znovu a znovu z trail centra a ještě několik minut pak vstřebáváme zážitky, právě prožité. Jako fakt?! Fakt jsme to všechno sjeli na XC biku? A celkem i důstojně? Hm, divizna v hlavě roste a dostavuje se hřejivý pocit. Úžasné!

Když se vždy na konci dne musíme přehoupnout na druhou stranu kopce, čeká nás stoupání ve své plné italské kráse. Převod 32×51 nás zouvá z bot a my olizujeme přední kolo a funíme k vrcholu kopce, abychom se už jen relaxačně spustili do tábora za ostatními kamarády.

Nový Oiz nás neskutečně překvapil – v prudkých stojkách nás nevyklopil, v prudkých sjezdech nevyhodil ze sedla, stejně silný byl v zatáčkách. V technických pasážích jsme ho dostali daleko za hranu jeho určení, přesto obstál. Když k tomu přidáme jeho dravost při šlapání a vychované odpružení, stojí před námi výborný univerzál, který překonal (a bude překonávat) s lehkostí všechny nástrahy, co nám může cyklistický svět nabídnout.

 

Ondřej Bílek

Foto: Michal Červený

Test vyšel v časopisu Velo 3/2023, více z jeho obsahu najdete zde


 

TECHNOBOX

rám Orbea Oiz Carbon OMX, pevná boostová osa

tlumič Fox I-line DPS Factory, tři pozice regulace komprese

vidlice Fox 34 Float SC Factory FIT4, tři pozice regulace komprese

zdvihy 120/120 mm

řazení/přehazovačka Shimano XT M8100/XTR M9100 SGS Shadow Plus (1×12)

kazeta Shimano XTR M9100 (10–51 zubů)

kliky Shimano XT M8100 (převodník 32 zubů)

brzdy Shimano XT M8100 (kotouče 180/160 mm, na testovaném kole Shimano XT)

zapletená kola Oquo Mountain Performance MP30Team Carbon, vnitřní šířka ráfku 30 mm

pláště Maxxis Rekon Race, WT 120 TPI Exo TLR, 29×2,4“

teleskopická sedlovka Fox Transfer SL Factory Kashima, průměr 31,6 mm, zdvih 150 mm

sedlo Selle Italia SLR Boost Fill Titanium Rail 316

řídítka OC MP10 Mountain Performance Carbon, průměr 35 mm, délka 760 mm

představec OC Mountain Performance MP10 Alu SL, sklon 10°, délka 85 mm

hmotnost 11,5 kg (vel. L, bez pedálů)

hmotnost kol (P/Z) 1805/2425 g (včetně pláště, tmelu, kazety, kotouče, bez pevných os)

cena 159 756 Kč

webové stránky modelu


 


TELESKOPICKÁ SEDLOVKA

Fox Transfer SL je spolehlivým teleportem do světa terénní zábavy. Zdvih 150 mm platí pro velikost L a je zcela dostatečný, funkce pak naprosto skvělá. Chod bez drhnutí a bez vůle, s přesnou aretací pozice.

BRZDY

Dvoupístkové brzdy řady Shimano XT jsou příjemně dávkovatelné, byť od začátku lehce ostřejší, a s ohromujícím brzdným účinkem, který je na toto kolo zcela dostačující. V kombinaci se sendvičovými kotouči nevadnou ani v dlouhých sjezdech a vždy odvádějí skvělý kus práce.

POHON

Kombinace komponentů Shimano XT a XTR je souhra přesnosti a jemnosti řazení. Převodový rozsah zajištěný kazetou s 10–51 zuby a převodníkem s 32 zuby nám otvíral brány ke všem vrcholům i k neomezené rychlosti na rovinatých úsecích.


 

VNITŘNÍ VEDENÍ A TO DALŠÍ

Rám Orbea Oiz byl stvořen z uhlíkového kompozitu s označením OMX. Spolu s technologií výroby ústí tato volba v nekompromisní tuhost celku. Rám je výjimečný tím, že od samého začátku nešlo o hledání kompromisu mezi hmotností, odolností a zdvihovým určením. Byl navržen pro zdvihy 120 mm a povedlo se dosáhnout váhy 1740 g. Jedná se o XC model, který je připraven na to nejtvrdší zacházení jak z pohledu výkonu, tak i náročnosti terénu. Všechny komponenty rámu, a to včetně vahadla, jsou z karbonu. Aby byl bike elegantní, je přítomen systém SIC pro vnitřní vedení kabelů a bovdenů rámem přes hlavové složení – uvnitř trubek byste pak našli interní vedení kabeláže. Druhý systém, I-line, skrývá i ten poslední možný kabel na rámu, kus vedoucí k tlumiči. Nechybí úchyty pro dva košíky, horní vodítko řetězu u převodníku ani pevná boostová osa.

 


FOTOGALERIE

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu