TEST: Norco Sight A2 29

před 2 týdny
Model Sight je ve světě MTB již ustáleným jménem, ale pro rok 2024 dostal kompletně nový rám. Norco jej vybavilo takzvaným high pivot odpružením a novým designem. Jak se novinka chová v terénu a dává 150 mm zdvihu v kombinaci s vysokým čepem smysl?

 

 

Otázka je položena, začněme ale hezky od začátku. Tedy třeba geometrií, která je na all mountain jaksepatří připravena. Hlavový úhel 64°, sedlový 77,5°, délka zadní stavby 434 mm, reach 472,5 mm a rozvor 1253 mm. Takto nastavené hodnoty už sice zabrušují do parametrů standardních pro enduro, tedy mezi vyšší zdvihy, ale pro takto schopné kolo to může být jen přínos.

Rám ze standardní hliníkové slitiny byl svým zpracováním milým překvapením. Zahlazené svary ve spojích trubek u spousty lidí vzbuzovaly dojem, že se jedná o karbonové kolo. Tím spíš byli překvapení, když si ho potěžkali. Váží téměř 18 kilogramů. Proč by ale taky nemělo, vždyť to má být robustní parťák pro každou příležitost.

 

 

Za vypíchnutí také stojí pěkně zpracovaná oblast, kde se nachází kladka high pivotu, vysoko uloženého čepu. Je opravdu pěkně zakrytá a celá vzpěra je výborně přizpůsobena jejímu umístění, tedy i s gumovým chráničem pro maximální ochranu před nárazy od řetězu. Rám má standardní boostový rozměr pro zadní pevnou osu a disponuje také UDH patkou, kterou by i v našich končinách už neměl být problém sehnat.

 

 

Komponenty, které najdete na testované dostupnější verzi A2, byly vybrány dle hesla: Vše co potřebujete, a žádné zbytečnosti. Odpružení zde má v plné režii Fox, a to konkrétně vidlicí Float 36 Rhythm s patronou Grip a tlumičem Float X Performance s úchytem trunnion. Přestože se jedná o dostupnější výběr z katalogu Foxu, jejich chod tomu vůbec nenasvědčuje. Prostě Fox, chtělo by se napsat. Citlivost u vidlice 36 byla skvělá, hlavně v rozbitých pasážích a na roletách. Kde ovšem lehce ztrácela, byly větší nárazy. Při nich působila dost lineárním dojmem. Vyřešit tento problém je ale jen otázka přidání pár tokenů do vzduchové komory, čímž se zvýší progrese. Každý majitel kola si toto nastavení může doladit dle chuti.

 

 

To zadní stavbě a tlumiči progrese rozhodně nechyběla. Systém odpružení VPS-HP, jak jej Norco označuje, funguje opravdu skvěle. Anti-squat, tedy ochrana proti houpání při šlapání, je oproti modelu Optic lehce nižší, což ale nepovažuji za problém, jelikož je bike díky této úpravě kinematiky více citlivý a opravdu výborně „lepí“ kola k zemi. Trakce byla všudypřítomná, ať už se jelo jakýmkoliv terénem. Kanaďani se také rozhodli pro úpravu progrese celého systému, díky čemuž může tlumič směrem ke konci zdvihu postupně tvrdnout, a to v takové míře, že se mi během celého testování nepovedlo snad ani jednou dosáhnout tvrdého dorazu. A z fotky vidíte, že kolo jsem rozhodně nešetřil. Dodám, že tlumič byl nastavený na standardní 30% sag.

Celkovému pocitu skvělé funkčnosti odpružení pomáhá také fakt, že zadní stavba se při stlačení, tedy po nárazu, nejprve o 12 mm prodlouží, než se začne pohybovat nahoru. Kolo díky tomu zůstává opravdu značně stabilní a jisté i v terénu, kde už i některé enduro biky lapají po dechu. Je to opravdu návykový pocit, který mě nutil vlétnout do každé rozbité pasáže co nejrychleji a hledat si ty nejhorší stopy, abych zjistil, co ještě Norco zvládne.

 

 

Pohon je zde kompletně od Shimana, a to konkrétně z řady SLX. Přirovnal bych ji k sadě GX od Sramu – cenově dostupné komponenty, a fungují. Technologie Hyperglide, již Shimano používá, je sice svým projevem oproti Sramu jiná, ale zvykl jsem si opravdu rychle a po celou dobu testu jsem si užíval rychlé a přesné řazení bez cvakání a přeskakování.

 

 

Naopak brzdy Shimano MT-520 byly nejslabším bodem tohoto biku. Jejich výkon není špatný, ale v kombinaci se základními kotouči řady RT64 se při delších a prudších sjezdech s potřebou viset na brzdách zapotily natolik, že jejich efektivita byla najednou zhruba poloviční oproti stavu na začátku sjezdu. Lék? Rychlé puštění pák, po němž se vzduch dostal mezi destičky a kotouč a ochladil je, vždy trochu pomohlo, ale přiznejme si, že tohle není úplně praktické. S ohledem na schopnosti tohoto biku a vzhledem k jeho cenové kategorii bych ocenil spíše brzdy řady SLX, kvůli kterým bych byl ochoten obětovat například řadicí páčku či kliky za nižší řadu Deore. Jednoznačně by to prospělo.

 

 

Zapletená kola jsou na tomto stroji opravdu zajímavou kombinací. Ráfky Stan’s NoTubes Flow S2, které jsou uvedeny v katalogové výbavě tohoto kola, jsme na námi testovaném modelu neměli. Nás čekaly ráfky WTB I30 s 32 děrami a náboje Shimano SLX. Sestava fungovala naprosto bezchybně.

Obutí také neodpovídalo katalogu. Namísto dua Maxxis Minion DHF/DHR II tu byl pár Maxxis Assegai 3C MaxxTerra s bokem EXO+ a v šíři 2,5“. Trakce bylo opravdu na rozdávání, což jen umocňovalo možnosti tohoto biku, ale daň byla značná. Valivý odpor této kombinace byl děsný. A tohle slovo opravdu používáme jen výjimečně.

Řízení a kontaktní body s jezdcem zajišťují komponenty z vlastní dílny Norca, sedlo zdobí logo SDG. Řídítka široká 800 mm, s průměrem 35 mm a zdvihem 25 mm byla na Sight ideální volbou. To samé platí o představci dlouhém 40 mm. Gripy SDG Thrice jsou něčím, co se na kolech v našem kraji příliš často nevidí. I přes jejich malý průměr jsem byl mile překvapen nabídnutou oporou, a hlavně zajímavým a neokoukaným designem. O komfort sedacích partií se staralo výborné sedlo SDG Bel-Air V3, výškově s ním operuje teleskopická sedlovka SDG Tellis se zdvihem 200 mm a možností nastavit její chod dle osobních preferencí jezdce.

 

 

Má tedy high pivot u 150mm biku cenu? V tomto případě určitě ano. Nový Sight je opravdu skvělý a rozumně osazený. Neztratí se jak na lokálních trailech, tak na lehčích enduro závodech a ani v bikeparku. Jasně, není to 180mm enduro stroj a ani 200mm sjezďák. Pokud však sháníte kolo, které disponuje bezedným projevem zadní stavby, které se na rozdíl od jednočepových řešení při zmáčknutí zadní brzdy nepromění v pevňáka a které dokáže zazářit skoro v každé situaci kromě XC závodů, pak bude nový Sight ideální volbou a bude jen na vás, kam s ním vyrazíte a jaký úkol mu zadáte.

Připravil: Matěj Štětina

Foto: Petr Štuka

 


TECHBOX

  • rám hliníková slitina
  • tlumič Fox Float X Performance
  • vidlice Fox Float 36 Rhythm, patrona Grip, 44mm offset
  • zdvihy (P/Z) 160/150 mm
  • řazení/přehazovačka Shimano SLX M7100 (1×12)
  • kazeta Shimano SLX M7100 (10–51 zubů)
  • kliky Shimano SLX M7100, Hollowtech (převodník 32 zubů)
  • brzdy Shimano MT520 (kotouče 200/180 mm)
  • zapletená kola (náboje/ráfky) Shimano SLX/WTB i30, 32 děr
  • pláště Maxxis Assegai WT, EXO +, MaxxTerra, 29×2,5“
  • teleskopická sedlovka SDG Tellis V3, zdvih 200 mm, průměr 34,9 mm
  • sedlo SDG Bel-Air V3
  • řídítka Norco Alu, šířka 800 mm, zdvih 25 mm, průměr 35 mm
  • představec Norco Alu, délka 40 mm
  • hmotnost 17,79 kg (vel. S3)
  • cena 99 990 Kč

www.mojekolo.cz


 

 


 

SEDLOVKA

Teleskopka SDG Tellis poskytovala skutečně královský zdvih 200 mm. Po celou dobu testu se u ní neprojevil jediný problém, potěší i minimální provozní vůle.

 

VIDLICE

Float 36 Rhythm s patronou Grip je sice jedním ze základních modelů, které má Fox v nabídce, ale to jej ve funkčnosti rozhodně neomezovalo. Citlivě žehlil veškeré nerovnosti na trailu. Jen k větší progresivitě byly nutné tokeny.

 

POHON

Shimano SLX s technologií Hyperglide byla radost používat – naprosto tichý chod, přesné řazení a stoprocentní spolehlivost. Napínák, kterým disponuje přehazovačka, je dost silný na to, aby řetěz nelítal při každé menší nerovnosti, a v případě únavy mechanizmu je zde i možnost ho dotáhnout.


 

MAXXIS ASSEGAI

Model Assegai je jedním z nejagresivnějších vzorků, které Maxxis má ve své nabídce. Jedná se o plášť vhodný na široký mix povrchů a podkladů. Vyvinut byl ve spolupráci s vynikajícím sjezdařem Gregem Minnaarem, dle jehož slov se jedná o plášť, který kombinuje vše dobré z jeho oblíbených gum od Maxxisu – tedy z Minionu DHF a DHR II, High rolleru a modelu Shorty. Původně byl dostupný jen s odolnými sjezdovými boky, dnes už v celém rozpětí provedení – od nejlehčí verze Exo až po nejtěžší a nejtvrdší DH konstrukci. A také ve všech směsích, co jimi Maxxis disponuje.

 

 


FOTOGALERIE

 

 


 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu