TEST: MMR Kore 10

18.10.2023
Španělská značka kol MMR, pro niž jsou charakteristické zejména stroje pro závodní použití, v rámci diverzifikace musí samozřejmě mít v nabídce také kola, která jdou i přesně opačnou cestou. Pro úplné pohodáře tu jsou elektrokola Kore s pevným rámem. Řada zahrnuje dva modely, nám byl do testu svěřen dostupnější z nich s číslem 10.

 

Stavebním materiálem je zde hydroformovaná hliníková slitina 6061 s dvojitým zeslabováním trubek. Je znát, že výrobce je zvyklý rámy dotahovat do detailu, tak se nezapomnělo ani na vnitřní vedení kabeláže nebo patku Sram UDH. Rám kromě běžných komponentů skrývá i integrovanou baterii o kapacitě 625 Wh, která pohání energií motor Bosch Performance Line CX s výkonem 250 W a krouticím momentem 85 Nm. Léty prověřený model, sázka na jistotu funkce a spolehlivosti.

První varování, že tento e-bike nebude jen další z řady těch, co už prošly redakcí, přišlo, když jsem hned po vybalování z krabice sundával namontovaný stojánek. Současně mě to donutilo důsledně si prohlédnout detaily rámu okolo patky pro boostovou osu, hodně se zde odlehčovalo. To byl jeden z momentů, kdy jsem si říkal, že takto ano. Jenže pak přišla řada i na opačná zjištění, naštěstí zejména u komponentů.

 

 

Chcete příklad? Vyloženě slabé se ukázaly úplně základní brzdy od Shimana, hlouběji už do jejich nabídky sáhnout nejde. Pokud k tomu přičteme menší kotouče (vlastně nejmenší použitelné bez adaptéru), pak nutně musí docházet k občasnému nedostatku brzdné síly, nedostatečnému chlazení, přehřívání. Na nenáročných místech jsem s brzdami vystačil, když jsem si ale zkusil delší a těžší sjezd, dostavilo se zmíněné. Poučení zní: nepouštět se s modelem Kore do větších akcí. Osazení eliminuje choutky na rychlejší jízdu nebo hrubší terén. Jenže to je vlastně dobře, tam už patří jiné stroje, MMR takhle není zacíleno, takže vlastně uvedené nelze brát za kritiku.

Přehazovačka má skutečně slabou pružinu k ramínku, proto často bouchala do rámu, což jí v dlouhodobém pohledu rozhodně nepomáhá. Zde mi myslí proběhlo „takto ne“ a „proč proboha“. Proč opět nejnižší patro nějakého výrobce? Byl to vlastně vtipný kontrast s patkou UDH, která naopak dovoluje použít komponenty ze sad nejvyšších. Nabízí se tak otázka, proč u takto koncipovaného kola vůbec volit 12rychlostní řazení, když by třeba i 11rychlostní dostačovalo a nejspíš by fungovalo lépe (už proto, že se nedělá v provedení SX Eagle), anebo vybrat nějaké Shimano s technologií Shadow+.

 

 

Nicméně samotné řazení funguje, rozsah kazety je enormní, to se musí nechat. Kombinace nejlehčího převodu, maximální asistence a pořádného obutí, to spolu s níže zmíněnou geometrií jen podtrhuje stoupací přednosti tohoto elektrokola. Řetěz pomáhá udržet na svém místě vodítko, což je pozitivní.

Kola Shimano MT500 s boostovými osami, tady už je čas na chválu výběru. Ač jde o základní model, nešetřilo se „na výrobci“ a na kvalitě zpracování je znát, že Shimano nechce, aby mu ani základní kola dělala ostudu. Ráfek má vnitřní šíří 24 mm, což pro turistické účely rozhodně stačí. Set neměl problém s tuhostí, po dobu testu držel výplet, i když jsme kolo brali i za hranice jeho určení a nejspíš i možností. Výplet sice čítá pouhých 24 drátů, ale mají průměr 2,3 mm. Každopádně u e-biků se setkáváme s hustějším zapletením, po krátkodobém testu však nemůžeme říci špatného slova.

Suverénně nejlepším dílem na kole jsou hned po vidlici pláště Hutchinson Griffus o šíři 2,5“. Jsou odolné, široké, přinášejí vyšší jízdní komfort, tlumí, drží, co víc si přát? Že kola nejsou lehká ani přes drátovou dietu a že i každý plášť váží kilogram, to mě u elektrokola nechává klidným, od akcelerace tu mám motor, nejsem na to sám.

 

 

RockShox 35 už nakukuje do střední třídy vidlic, některá provedení už používají lepší materiály a technologie pružení i tlumení. Samozřejmě záleží na konkrétním modelu, kterých je řada, zvláště v OEM světě (díly pro montáž na sériová kola) neexistuje žádný standard. Zde použitá varianta má dle aplikace TrailHead ocelové vnitřní nohy s povrchovou úpravou Fast Black, starší vzduchovou komoru Solo Air a tlumení TurnKey, tedy jde vlastně o trochu „nasvalený“ Recon či Judy Silver TK. Na jedné straně má zvolená vidlice opravdu citlivý chod, na druhé je to chod krátký a silně progresivní, snad aby chránil před tvrdým dorazem. Při testu jsem se za tři čtvrtiny zdvihu nepodíval, což odpovídá využívanému zdvihu zhruba 70 mm. To a geometrie kola je důvod, proč bych se u tohoto kola nebránil klidně až 120–130 mm vpředu. Zamykání vidlice z řídítek na jinak spíše turistickém kole mi moc nedává smysl, když jsem turista, tak chci komfort, tím spíš to platí u elektrokola, ale chápu, že hodně lidí na to slyší.

 

 

A nyní ke geometrii, když už zazněla. V rukou mám velikost L a pro mých 182 cm se zdá být ideální volbou. Dalo by se zde bavit klidně i o kratší, ale vesměs moderní geometrii typické pro současná XC kola, kdyby zadní stavba neměla délku dosahující parametru sedlové trubky. Na mrštnou reakci biku se 470 mm zadní stavby zapomeňte, zato stabilita, zejména při výjezdu, ta je zde na maximu. O tom si jiná kola mohou jen nechat zdát. Tohle je s ohledem na kategorii a očekávaný typ uživatele trefa do černého.

Nízký střed, jako je zde, je pro elektrokola zásadní. Už tak je znát vyšší hmotnost celku, a právě jen nízký střed pomůže udržet potřebnou stabilitu.

 

 

Elektrická část recenze? Motor Bosch zabírá a dávkuje sílu kultivovaně, to je důležité pro dobrý pocit. Odpor kladený po překonání hraniční rychlosti asistence je tu ale velký, na rovině byste rádi jeli rychleji, ale pak vás připravuje o síly. Další typicky ošemetné vlastnosti elektrického pohonu, jako je cuknutí po překročení rychlosti, hrkání, kvílení motoru, nic podobného se zde nekoná, to už Bosch překonal.

 

 

Nástup síly elektromotoru závisí na každém ze čtyř módů, které se nastavují velkými tlačítky ovladače na levé straně řídítek, kde je i displej pro zobrazení aktuální rychlosti. Pokud byste chtěli z kola dostat více informací než rychlost a stav baterie, už se bez chytrého telefonu neobejdete.

A abych byl důsledný, přidám své poslední „proboha proč“. Tentokrát se to týkalo ergonomie držení tlačítek při škrábání se do strmého kopce na Walk mód – protože držet horní tlačítko vedle displeje při už tak dost vypjaté situaci, to chce ruce klavíristy.

 

 

Když už jsme v úvodu nakousli integrovanou baterii, velmi slušná kapacita 625 Wh dovoluje využívat asistenci motoru okolo 65 km v terénu na E-MTB mód. Po rovině a s nižším stupněm asistence motoru by se lehčí a vytrvalejší jedinec mohl dostat ke tříciferným číslům. To už je pěkná řádka zážitků.

Text a foto: Petr Štuka


TECHNOBOX

  • rám hliníková slitina Alu 6061, hydroformované a dvakrát ztenčované trubky
  • vidlice RockShox 35 Silver, boostová pevná osa
  • zdvih 100 mm
  • řazení/přehazovačka Sram SX Eagle (1×12)
  • kazeta MMR XCR (11–50 zubů)
  • kliky FSA Forged E-bike (převodník 34 zubů)
  • brzdy Shimano MT200 (kotouče 180/160 mm)
  • zapletená kola Shimano MT500, vnitřní šířka ráfku 24 mm
  • pláště Hutchinson Griffus TLR, 29×2,5“
  • sedlovka Ritchey Comp
  • sedlo San Marco GND Dynamic
  • řídítka Ritchey Comp, 720 mm
  • představec Ritchey Trail, 70 mm
  • hmotnost 24,6 kg (vel. L, bez pedálů)
  • hmotnost kol (P/Z) 2360/3550 g (včetně pláště, duše, kazety, kotoučů, bez pevných os)
  • plášť/duše 960/240 g
  • cena 92 990 Kč

webové stránky produktu


 


RÁM

Rám elektrokola si vyloženě říká o boostové osy, to je vzhledem k hmotnosti a přenášeným silám jasné, a MMR to volání vyslyšelo. Navíc je tu vnitřní vedení kabeláže a další drobnosti, které odlišují nudnou nabídku od té zajímavé. Jinak kromě černé je rám dostupný i ve světle zelené barvě a dalších třech velikostech.

ODPRUŽENÍ

Vidlici RockShox 35 se nedá upřít kvalitní zpracování překážek – na to, jak základní materiály a technologie jinak představuje, fungovala dobře. Až na tu progresivitu v konci zdvihu.

PLÁŠTĚ

Španělský výrobce kola sáhnul po pláštích hned z nejbližšího zahraničí, po francouzském Hutchinsonu a jeho modelu Griffus, samozřejmě připraveném na bezdušové používání.

ŘAZENÍ

Dvanáct převodů na elektrokole má jasnou výhodu ve velmi jemném odstupňování převodů, ale neplatí to stoprocentně vždy – přehazovačka Sram SX Eagle prostě má své mouchy.


SENZORY OTÁČENÍ

Elektrokola jsou přímo závislá na množství senzorů, které sbírají data o jízdě a systém je pak vyhodnocuje; některá jsou jimi přímo prošpikovaná. Mezi ty základní bez diskuzí patří senzor tlaku nohy na kliku, který říká kolu, kdy má sepnout asistenci a kdy ji zas vypnout, jakmile jezdec přestane zabírat, kolik jí vynaložit. Hned druhý, nemálo potřebný, zajišťuje legislativou daný moment odpojení motoru po dosažení limitu, který je nastavený na 25 km/h s tolerancí plus minus 10 %. Nicméně instalovat senzor na kolo tak, aby byl nenápadný a pasoval, to Bosch vymyslel mistrně pomocí nasazovacího senzoru (respektive magnetu) na unašeč kotouče. Originální, univerzální řešení pro mnoho různých kotoučů.

 


FOTOGALERIE

 


 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu