SOUBOJ ZDVIHŮ: Merida One-Sixty vs. Merida One-Forty

25.1.2024
V předminulém roce Merida oživila svou řadu trailových a enduro kol uvedením přepracovaných modelů One-Forty a One-Sixty. Oba jsou postaveny na stejném rámovém základu, shodná je i zadní stavba, avšak rozdílné specifikace tlumiče a vidlice mění jejich záběr použití pro trailové a enduro ježdění. I proto jsme obě kola postavili proti sobě pro porovnání jejich vlastností. Samozřejmě jsme při tom zohlednili rozdílný materiál rámů i cenu.

 

Merida One-Sixty

Merida One-Forty

 

Zdvih zadního kola v obou případech zajišťuje přepákovaná jednočepová konstrukce, která se spoléhá na několik stupňů prohnutí sedlových vzpěr namísto klasického čepu. Jedná se o sofistikovanější verzi systému P-Flex, který vychází z lehkého XC kola Merida Ninety-Six.

Díky vertikálnímu uspořádání vahadla je úhel, pod kterým se ohýbají sedlové vzpěry při kompresi odpružení, minimalizován do té míry, že se prohýbá méně než u jejich XC kol se zdvihem 100 mm. Proto si Merida může dovolit tvrdit, že jeho únavová životnost je prakticky neomezená, a to nezávisle na materiálu. Firma přešla na uspořádání flex-pivot ze stejných důvodů jako mnoho dalších značek v posledních několika letech. Tento způsob zajištění zdvihu zadního kola se obejde bez dalších nadbytečných ložisek, rám tak může být lehčí, jednodušší. Stále je však poměrně neobvyklé vidět implementaci tohoto řešení na kolech se zdvihem zadního kola větším než 140 mm.

 

 

Na modelu One-Sixty se při použití tlumiče o rozměrech 230×65 mm jedná o zdvih zadní stavby 162 nebo 171 mm v závislosti na velikosti zadního kola (29“/27,5“). U modelu One-Forty dosahuje zdvih 143 mm, respektive 151 mm. Je nasnadě klást si otázku, jak pevný může být rám vzhledem k přirozenému prohnutí sedlových vzpěr.

V tomto ohledu šla Merida nad rámec, oba rámy – jak karbonový, tak hliníkový – splňují požadavky norem ASTM kategorie 5, a jsou tedy schváleny pro použití při „extrémních skocích nebo ve sjezdech na těžších stezkách při rychlostech přesahujících 40 km/h“. Merida tedy může u One-Sixty garantovat svou záruku i pro jakoukoli dobu jízdy v bikeparku, ačkoli záruka u One-Forty je „jen“ kategorie 4 (s výjimkou jízdy v bikeparku), a to čistě jen kvůli použitým komponentům.

Spolu s přepracovaným rámem a odpružením se u obou modelů změnil i přístup k velikosti. Namísto výběru na základě délky sedlové trubky rámu a výšky jezdce je pro výběr správné velikosti důležitější hodnota reach. K dispozici je pět velikostí: X-Short, Short, Mid, Long a X-Long. Všechny využívají krátkou sedlovou trubku a nízkou hodnotu (výšku) stacku. Větší rámy se dodávají s vyššími řídítky, která zvyšují efektivní výšku stacku. Další důležitou součástí přístupu založeného na hodnotě reach je nová teleskopická sedlovka Team TR (viz techbox).

 

 

ONE-SIXTY 6000

Kapacitně nadupanější One-Sixty do testu přišla jako první s lehkým předstihem, a proto začneme jí. Testované provedení 6000 znamená nejlepší skladbu komponentů, s kterou lze aktuálně One-Sixty v ČR zakoupit – nad ním jsou ještě dvě vyšší specifikace. Máme tak k dispozici mix komponentových sad SLX a XT doplněných o kliky Race Face. O odpružení se stará vidlice RockShox Zeb Select se zdvihem 170 mm a tlumič Super Deluxe Select+ od téže značky. Zdvih zadní stavby je s 29“ kolem 162 mm. Zbytek komponentů, jako jsou řídítka, sedlovka, sedlo a gripy, doplnila sama Merida. Až na specifickou sedlovku nejsou ničím výstřední, ale svůj účel bezezbytku plní.

 

 

Pokud jde o klíčová čísla geometrie, One-Sixty má hlavový úhel 64° a velmi strmý efektivní úhel sedlové trubky 79°. Řetězové vzpěry jsou poměrně krátké, a to 434 mm při osazení 27,5“ kola a přehození flipchipů na zadní stavbě a 437,5 mm u plnohodnotného 29“ osazení. Přestože má testovaný kus ve velikosti L reach 498 mm, strmý sedlový úhel znamená, že efektivní délka horní rámové trubky je ve skutečnosti poměrně krátká.

Rozhodně nejste nataženi a spolu s řídítky se zdvihem 30 mm poskytuje One-Sixty vzpřímenou jízdní pozici, která mi během mnohahodinových trailových/enduro vyjížděk připadala velmi pohodlná a komfortní – což potvrdili i další jezdci. Zvolená velikost L mi tak byla s mými 180 cm výšky jako na míru dělaná. Velkou předností je zdvih použité sedlovky 230 mm (!) a relativně krátká sedlová trubka, kdy lze sedlo spustit opravdu velmi nízko – jezdec tím dostane nad kolem až takřka nepřirozeně velký manévrovací prostor. Sám jsem zatím na jiných testovacích kolech takovou volnost nezažil.

 

 

V rámci odpružení Merida připravila pro nové modely One-Sixty a One-Forty podrobnou příručku s informacemi o nastavení. Hned v úvodu doporučuje nastavit tlumič na 30 % sagu společně s doporučenými tlaky dle hmotnosti jezdce a terénu. Nechal jsem se jimi inspirovat, ale jde opravdu jen o doporučení, s nastavením jsem posléze dosti laboroval.

One-Sixty mi totiž mimo jiné dělala partnerku na týdenní dovolené v okolí Val di Sole, kde bylo plno možností najít pro mě to správné nastavení. Po projetí velké části z lokálních bikeparků a trailů jsem tak volil přidání zhruba 8–10 psi navíc oproti tabulkovým hodnotám, a to z důvodu větší podpory zadní stavby, společně s mírně rychlejším odskokem. A nakonec jsem byl s jejím projevem velmi spokojen.

Na rychlých pasážích s menšími nerovnostmi poctivě žehlila a nepropadala se do většího zdvihu, aniž by musela, velké skoky či dropy jí nedělaly problém. Zde už záleželo hodně na jezdci, zda kolu pomůže čistou jízdou, nebo ho nechá jet svou stopu a bude doufat. Velmi zajímavá by byla výměna vzduchového tlumiče za pružinu (na předsériových kolech byla vidět). Každopádně bez odboček – tohle odpružení se výborně povedlo, je účinné a hospodárné.

 

 

S čím jsem však nebyl už tolik spokojen, byla vidlice ZEB Select. Poctivě jsem s sebou do bikeparku vozil pumpu na tlumič a zkoušel různé tlaky, bohužel přesto zůstávala velmi tupá v reakci na menší nerovnosti a nedala se doladit k větší citlivosti. Ladění odskoku ani výměna tokenů nepomohly a po týdnu ježdění mě z ní bolely ruce, což se mi na jiných kolech neděje. Zde bych volil okamžitou výměnu za vyšší model ZEB Ultimate, kde je možnost doladění komprese.

 

 

 

I tak byly sjezdy na Meridě velmi opojné. Zadní stavba přidávala pocitu opory a jistoty, k tomu byla na začátku 162mm zdvihu příjemně měkká, citlivá. Takže i ve větších kamenitých sekcích a rozbitých zatáčkách si kolo vědělo rady a jezdce podpořilo. Poměrně dlouhý reach a kratší zadní stavba pomáhaly udržet rovnováhu. Při jízdě na obzvláště technických trailech jsem se vždy cítil dobře umístěný mezi koly a jistý. V řadě pasáží tak bylo mnohem jednodušší nechat kolo prostě jet, aby si téměř samo probojovalo cestu. Též čím strmější sjezd byl, tím více se One-Sixty cítila jako doma. Překvapivě i na rychlejších a méně skloněných trailech dokáže udržet dynamický dojem z jízdy.

 

 

Co se stoupacích možností One-Sixty týče, tak jedna z prvních věcí, které si všimnete, když nasednete, je, jak moc se při sezení cítíte vpředu díky velmi strmému úhlu sedlové trubky. Což je ten správný pocit při zdolávání stoupání, zejména těch se strmějším sklonem. Relativně vzpřímená pozice (vytvořená díky strmému úhlu sedlové trubky a relativně kompaktní horní rámové trubce o efektivní délce 621 mm) byla příjemná i pro záda (kola s volnějším úhlem sedla mohou vyžadovat větší hrbení, aby se přední kolo udrželo při zemi). V technických stoupáních jsem neměl žádné problémy se zvedáním předního kola. Úhel sedlové trubky naštěstí není tak strmý, abyste při jízdě po rovině příliš tlačili rukama do řídítek.

Na rovině i v kopcích je zadní stavba velmi stabilní a zbytečně se nepohupuje, vlastně ani není třeba tlumič uzamykat, a to ani při zdolávání silničních stoupání. Osobně jsem se o tom dostatečně přesvědčil při asfaltovém výšlapu na Passo di Gavia.

 

 

 

ONE-FORTY

„Stočtyřicítka“ je navržena podle receptu na všestranné trailové 29“ kolo, zdvih zadní stavby 143 mm doplňuje vidlice svými 150 mm. Jak už jsem napsal výše, rám je v podstatě identický s One-Sixty, oba modely zásadně odlišuje jen právě nižší zdvih a rychlejší pneumatiky.

 

 

Geometrie One-Forty je stejně jako u jejího většího sourozence velmi progresivní. Kvůli o 20 mm nižšímu zdvihu vidlice jsou úhly o stupeň strmější, přičemž hlavový úhel činí 65° a sedlový úhel neuvěřitelných 80°! V řadě technických detailů a komponentů bych se opakoval, a tak rovnou přejdu na hlavní rozdíly (kdo chce více podrobností, může oči nasměrovat do tabulky). Rám je hliníkový bez vnitřní šachty pro uložení nářadí, s krátkou sedlovou trubkou a nízkou výškou stacku.

Znovu tedy platí, že se při výběru velikosti budete hlavně orientovat dle hodnoty reach. Zde, u trail biku, bych však již dával pozor, reach je i u menších rámů velmi dlouhý a nemusí vyhovovat všem, danou velikost bych si před koupí raději otestoval. U námi testované velikosti L je to 618 mm, tedy jen o tři milimetry méně než u One-Sixty.

 

 

Komponentová skladba je obdobná, vystupuje z ní hlavně vidlice Marzocchi Z1. Použitá patrona Rail vychází z patrony Grip koncernového Foxu a je to poznat. Snadno se nastavuje a jednoduše dobře funguje. Chod vidlice je plynulý, odpružení dostatečně progresivní pro většinu jezdců, a pokud je to nutné, lze použít lockout. Zadní stavba je společně s tlumičem RockShox Deluxe Select+ aktivnější a mírně jsem přifukoval „psíky“ nad výrobcem doporučený tlak; vlastně hodně obdobně jako u One-Sixty.

Při jízdě do kopce je One-Forty špičkou ve své třídě. Merida dokázala kolo velmi dobře naladit, až jsem se občas přistihl, jak kontroluji páčku aretace, zda je tlumič otevřený nebo zavřený. Při běžném zatížení při šlapání nedochází k žádnému pohybu. Zamykání jsem tak využil jen při delších přesunech po silnici. Samozřejmě tomu napomáhá velký sedlový úhel. Pokud vyjíždíte strmější pasáže, lze díky dostatečnému prostoru nad horní částí kola, vzhledem k plně zasunuté sedlovce do nízké sedlové trubky, snadno přenášet váhu těla, abyste co nejlépe přidali přilnavost nebo ovládali dráhu předního kola.

 

 

Z kopce to lze na Meridě parádně rozbalit. Dlouhý reach, položený hlavový úhel, zadní stavba a vidlice Marzocchi Z1 jsou skvělým základem pro slušný sjezdový potenciál. A to jak v rychlých utažených trailech, tak i ve strmějších sjezdech. Znovu se tu ale zastavím u výběru velikosti rámu. Právě zde se projeví, jakou velikost jste zvolili – ne úplně pro svou výšku, ale pro to, jakým typem jezdce jste. U One-Sixty jsem měl zcela jasno, u menší sestry bych váhal, zda si vybrat M a mít ovladatelnější a svižnější kolo pro trailové hrátky na uzavřenějších tratích. Nebo si vybrat L a spíše se přesunout do více skloněných kamenitých trailů, kde bych naplno využil naprostou stabilitu a kontrolu v táhlejších zatáčkách menších bikeparků.

 

 

Asi jediné, co bych One-Forty vytkl, je strmý sedlový úhel 80°, který více zatěžuje zápěstí na rovnějších úsecích trailu nebo při jízdě po silnici. Podobně by si ode mě zasloužily výtku použité až moc hubené gripy (na One-Sixty jsem je v třetině testu vyměnil za vlastní) a možná bych podobně vyměnil představec za kratší, tedy z 50 na 40 mm. Tím bych však u aktuálního modelu s jakýmkoliv laděním skončil.

 

 

 

Nové jsou lepší. Tečka!

Merida při redesignu One-Sixty i One-Forty odvedla skvělou práci, jejíž vybroušeným diamantem je rám, kolem kterého dokázala postavit dvě báječná kola. One-Sixty jako progresivní enduro, u něhož dynamický pocit z jízdy pomáhá zpříjemnit i ty nejmírnější traily, ale díky působivému odpružení a geometrii si poradí i s těmi nejdivočejšími stezkami, když to budete chtít pořádně rozjet. A One-Forty, z kterého je všestranné trailové kolo s velmi dobrým poměrem ceny a výkonu, bike, který si bere to nejlepší z větší sestry a na kterém si užijete spoustu zábavy, ať už jste nováčkem nebo zkušeným jezdcem.

Připravil: Petr Ducháček

Foto: Petr Štuka, Míla Čech


 

MERIDA ONE-SIXTY 6000

  • rám karbonový, One-Sixty CF-4 III, boostová pevná osa
  • vidlice RockShox Zeb Select, 44mm offset, boostová pevná osa
  • tlumič RockShox Super Deluxe Select+
  • zdvihy (P/Z) 170/162 mm
  • řazení/přehazovačka Shimano XT/SLX M7100 Shadow+ (1×12)
  • kazeta Shimano SLX M7100 (10/51 zubů)
  • kliky Race Face Turbine (převodník 32 zubů)
  • brzdy Shimano SLX M7120 (kotouče 203/203 mm)
  • zapletená kola Merida Expert TR, vnitřní šířka ráfku 29 mm
  • pláště (P/Z) Maxxis Assegai TR EXO+ 3C MaxxGrip, 29×2,5“/Maxxis DHR TR DD 3C MaxxTerra, 29×2,4“
  • teleskopická sedlovka Merida Team TR, zdvih až 230 mm
  • sedlo Merida Expert SL
  • řídítka Merida Expert TR, 780 mm
  • představec Merida Expert eTRII, 40 mm
  • hmotnost 15,75 kg (vel. L, bez pedálů)
  • hmotnost kol 2085/2640 g (P/Z, včetně plášťů, duší, kazety, kotoučů, bez pevných os)
  • cena 134 990 Kč

web produktu


 


 

MERIDA ONE FORTY 700

  • rám Alu, One-Forty Lite III, boostová pevná osa
  • vidlice Marzocchi Z1, 44mm offset, boostová pevná osa
  • tlumič RockShox Deluxe Select+
  • zdvihy (P/Z) 150/143 mm
  • řazení/přehazovačka Shimano XT/SLX M7100 Shadow+ (1×12)
  • kazeta Shimano Deore M6100 (10/51 zubů)
  • kliky Race Face Aeffect (převodník 32 zubů)
  • brzdy Shimano SLX M7120 (kotouče 203/203 mm)
  • zapletená kola Merida Expert TR, vnitřní šířka ráfku 29 mm
  • pláště Maxxis DHF TR EXO 3C MaxxTera, 29×2,5“/Dissector TR EXO+ MaxxTera, 29×2,4“
  • teleskopická sedlovka Merida Team TR, zdvih až 230 mm
  • sedlo Merida Expert SL
  • řídítka Merida Expert TR, 780 mm
  • představec Merida Expert eTRII, 50 mm
  • hmotnost 16,35 kg (vel. L, bez pedálů)
  • hmotnost kol P/Z 2085/2640 g (včetně plášťů, duší, kazety, kotoučů, bez pevných os)
  • cena 86 990 Kč

web produktu


 


 

Sedlovka Merida Team TR

Velmi důležitým prvkem obou kol Merida je nová teleskopická sedlovka z vlastní produkce. Ta má v maximu neuvěřitelných 230 mm zdvihu a je plynule nastavitelná až do 30 mm zdvihu. Samotná změna zdvihu probíhá aktuátorem na boční straně sedlovky, kdy jezdec zasune sedlovku až po okraj sedlové trubky, vysune ji do plného rozsahu, usednutím následně upraví délku zdvihu na přijatelnou hodnotu a nechá ji aretovánu. Pomocí aktuátoru doladí tuto změnu zdvihu jako koncový bod celého zdvihu sedlovky.

Samotný aktuátor je kolečko, na kterém je hrubé lanko, které svým pohybem upravuje výšku zdvihu na spodním konci sedlovky. Jakmile začne při otáčení do plusu nebo minusu lanko prokluzovat, je nastaven mezní bod. Ano, trochu krkolomný, ale vcelku jednoduchý způsob. Jediným drobným minusem tohoto řešení je jeho velikost a umístění na levé straně sedlovky, kde o něj lze škrtnout nohou při šlapání. Ovšem je to chytrý koncept, jehož smyslem je dovolit co největší zasunutí sedlovky do rámu kola.

 


FOTOGALERIE

 


 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu