Tohle kolo jen tak neuvidíte: Hope HB 130

před 1 týdnem
Tak tohle jsem ještě „nežral”. A že jsem nějaký beef-eater jako ti Britové, co mají Hope na svědomí. Věřím, že značku Hope není třeba představovat, ale kolo HB130, to už jen tak někdo nezná, však jich je v Česku jen pár. Testovat bike věhlasné britské značky, ošperkovaný tím nejlepším, co výrobce produkuje, to je hodně zážitek. Nevšedních je více kol, jen těch „vau” momentů bylo za pár týdnů testování biku Hope více než obvykle.

 

Začnu hezky od základu, rámem. Jestli je něco, čím se Hope odlišuje od řady dalších, pak je to renomé získané opracováním hliníkové slitiny a v novější době pak i díly z uhlíkových vláken. Oba materiály jsou zastoupeny i zde. Rámový trojúhelník je z karbonu, vahadlo a zadní stavba z hliníkové slitiny. Čtyřčepové zavěšení s Horst-linkem spolu s 50 mm zdvihu tlumiče nabídne 130 mm zdvihu zadní osy. Modří už vědí, že tlumiče s tímto zdvihem lze snadno upravit až na 55mm zdvih, čímž by narostla hodnota zdvihu zadní stavby až na 143 mm, ač výrobce takové hrátky nezmiňuje.

 

 

Záměrem vývoje v anglickém Barnoldswicku byl univerzál. A to se bezesporu povedlo. Tuhost karbonové části rámu je přesvědčivá, flexe je v momentech největšího zatížení cítit až ve frézované zadní stavbě pospojované z různých dílů, což samo o sobě není to nejlepší pro tuhost. Jakmile se ale soustředíte na terén a ne na rám, nepostřehnete nedostatek. Při silovém šlapání na kopec, v ostrých zatáčkách, při dopadech, tam všude je vše v pořádku.

Geometrie kola závisí na zdvihu zvolené vidlice (140 nebo 150 mm) a na nastavení flip-chipu ve vahadle odpružení (high nebo low pozice). Testované kolo velikosti L bylo vybaveno 140mm vidlicí a testovali jsme ho v „nízkém“ setupu. Každopádně její hodnoty jsou vcelku konzervativní. U velikosti L uvádí Hope ideální výšku jezdce 175–185 cm, v praxi to ale bude tak o 5 cm méně – nebýt dnes už spíše delšího, 50mm představce, snad bych si okopal kolena.

 

 

Vidlice směřuje k zemi pod úhlem 66°, což v praxi znamená hravost a stoupající neklid ve vyšších rychlostech, ale také jistotu přesného vedení v pomalejších, technických pasážích, kde se zaváhání neodpouští. Stabilitě zásadně pomáhá i velmi nízký střed. Vrhnul jsem se tak i do nejprudších sjezdů, odkloněných zatáček a všech roztodivných rozmarů trailů, vše proběhlo nad očekávání dobře a bez kolizí pedálů s čímkoli.

Na dnešní poměry je spíše kratší i zadní stavba se svými 435 mm, nicméně takové rozměry podporují hravost kola. Tu já rád! Vyzdvihnu ještě ochotu kola zatáčet, lépe řečeno po navyknutí i řezat zatáčky. Už tady mi svítila očka.

 

 

 

První „vau“ moment přichází u odpružení, kde se podařilo naladit tlumič a odpružení tak, že mi padala brada údivem, div že jsem fousy nedřel o zem. Tady musím smeknout před naprosto dokonalým výsledkem, který přeskočil laťku toho, co považuju za luxusní. Stal se etalonem pro ostatní. Zkrátka perfektní zpracování všech velikostí překážek, současně jen minimální pohupování, a s 6mm vložkou uvnitř se mi nechtělo věřit, že jde skutečně jen o 130 mm zdvihu. Ten se totiž zdál nevyčerpatelný, přitom jsem se vždy obešel bez dorazů. Až hrubší terén, větší kameny a dopady do kořenové sítě daly pocítit, že limity dané zdvihem tu jsou.

 

 

Měkčeji nastavená vidlice se pokoušela udržet dech, ale nedařilo se jí to zcela – limity se hledaly snáze, chyběla tatáž progrese ke konci zdvihu. To ale neberte jako negativum, jen specificky nastavené odpružení pro maximální komfort, což se dá pumpičkou snadno změnit. To tato vidlice od Öhlinsu se dvěma ventilky umí – jedním se fouká hlavní komora, druhým pak ta, co řeší progresivitu. Co více chtít? Nic.

 

 

Druhé „vau“ zaznělo u zapletených kol a plášťů. Fotím, ukládám a objednávám tyhle Goodyear Escape Ultimate, protože něco takového jsem ještě nezažil. Krmil jsem je kořeny, hrabankou i štěrkem, kameny, vším kromě bahna. To je pravděpodobně jediné místo, kde by mohly dostat zabrat. Zůstala tak jen chvála za excelentní záběr, objem, poddajnost ve smyslu tlumení, ale hlavně a především za nedostižně nízký valivý odpor. Tak svižně akcelerující a snadno odvalující set kol jsem u trail biku zatím nikdy nezažil. Trail bike, co jede jak XC? Bez nadsázky, to chci taky!

Jistěže se do tohoto hodnocení promítla i karbonová kola Hope s nejnovější sérií nábojů, co už nedělá nepříjemný rachot, spíše vesele a rychle cvrliká, a s plochými dráty nejvyšší kvality. U tohoto setu budu stručný – zkoušejte, co chcete, ale na holičkách ho nenachytáte. To i díky němu se cenovka za celek přehoupla přes dvojku na začátku šesti cifer, ale výsledek za to stojí.

 

 

A nakonec třetí „vau“ – brzdy. Jen těžko se mi budou hledat slova, abych se neopakoval i tady, protože nejsilnější čtyřpístkové brzdy Hope V4 jsou skutečně to, co bych definoval jako kotvu. Jenže kotva se vláčí po dně, kdežto tyto brzdy jsou spíše zeď, proti které narazíte, když silně zmáčknete. Snadno vás sesadí z kola v jakékoli situaci, tak opatrně – dávkování je hezky pozvolné a dá se rychle naučit. Jen je to (příjemný) kulturní šok, i když jezdec přechází z jiných čtyřpístkových brzd. Většina konkurence je proti tomuhle modelu jen „přibržďovátka“ pro děti.

 

 

Vlažněji už jsem vítal řazení Shimano XTR s 11 rychlostmi a ještě s 34zubým převodníkem voleným majitelem kola pro jeho jízdy podél Labe. Volbu pro roviny chápu a běžný uživatel dostane na výběr při skládání kola. Rychle mi docházely lehčí převody a došlo i na tlačení do kopce tam, kde s Eaglem ještě jedu, ale rychlost a razantnost řazení se XTR upřít nedá a jedenáctkovou kazetu pro její ekonomičnost volí stále hodně cyklistů. Opět připomenu, že vše je otázkou volby během skládání kola, že tady jsme měli co do činění s kouskem, co už svého majitele má.

 

 

Se sedlem Prologo Zero jsme si nesedli. Tvar sice subjektivně ušel, jen kde jsem zvyklý na polstrování, zde byla jen tvrdá kůže a něco málo pod ní. Jde o volbu majitele kola z důvodu přítomnosti britské vlajky.

Zklamáním pak byl zdvih teleskopické sedlovky BikeYoke s pouhými 160 mm, což pro rám velikosti L a schopnosti tohoto biku vnímám jako nedostatečné. Leč zas a znovu – majitelovo přání má své opodstatnění. Sedlovka byla ovládána páčkou Hope. Překvapil mě její dlouhý krok bez jasného ohraničení, kam až se dá s páčkou dostat. Přitom k aktivaci sedlovky stačilo zmáčknutí do první třetiny. Žádná vůle ani klouzání prstů, Hope ví, jak na páčky.

Silikonové gripy Wolf Tooth pak už jen dokonávají dílo komfortu, skvělá volba pro každého, kdo řeší bolesti rukou při delší jízdě.

 

 

Bike Hope je z mého úhlu pohledu tradice bez technologických výstřelků a mladických nerozvážností. V některých ohledech je spíše konzervativní, do této kategorie spadá i design rámu, ale po funkční stránce? Dostane vás! Navíc cenová hladina říká, že je na trhu dlouhá řada dražších značek, přitom byste jen těžko hledali exkluzivnější kolo. Těchto je v celém Česku, co byste na pár prstech napočítali. V lepším stylu a při lepší funkčnosti už vystoupit z mainstreamu nejde.

Připravil: Petr Štuka

Foto: Daniel Frank


TECHBOX

  • rám karbon/hliníková slitina
  • vidlice Öhlins RXF36, boostová pevná osa
  • tlumič Fox Float DPX2
  • zdvihy (P/Z) 140/130 mm
  • řazení/přehazovačka Shimano XTR (1×12)
  • kliky Hope Evo (převodník 34 zubů)
  • brzdy Hope V4 (kotouče 200/180 mm)
  • zapletená kola (náboje/ráfky) Hope Pro 5/Biuniq VTR, karbonové, vnitřní šířka 30 mm
  • pláště Good Year Escape Ultimate 29×2,35“
  • teleskopická sedlovka Bike Yoke, zdvih 160 mm
  • sedlo Prologo Zero
  • řídítka Hope Carbon, 780 mm
  • představec Hope Gravity, 50 mm
  • hmotnost 13,8 kg (vel. L, bez pedálů)
  • hmotnost kol (P/Z) 2180/2620 g (včetně plášťů, tmelu, kazety, kotoučů, bez pevných os)
  • cena 205 000 Kč

web produktu


 


ZAPLETENÁ KOLA

Ráfky Biuniq VTR nejsou na českém trhu známé, jsou naprostou novinkou, nemají na sobě jediné poznávací znamení, ale to naopak dost z nás ocení. Ještě víc však vlastnosti těchto karbonových obručí. Hope je doplnil náboji Pro5, zhruba rok starou záležitostí. Nově mají místo 44 dokonce 108 bodů západkového systému, nižší odpor těsnění, větší ložiska – a tím nabídnou i větší tuhost.

 

RÁM

Pozor na krční páteř, až budete kývat hlavou nad detaily rámu, jako je vedení kabeláže k přehazovačce skrz pogumování řetězové vzpěry a podobně.

 

BRZDY

Limitovaná zelená série modelu V4 ladí se zelenými doplňky rámu a značkou Hope celkově. Kromě velkých pístků a destiček dává brzdám sílu i opletená hadice.

 

PLÁŠTĚ

S Goodyearem nemáme tolik zkušeností jako se zavedenými hráči, ale soudě dle modelu Escape Ultimate jde o dokonalou volbu – kulatý profil, neuvěřitelně jedou, a přitom zákus do terénu je jako u plášťů s vyšším vzorkem.


WOLF TOOTH GOAT LINK

Wolf Tooth ve spolupráci se značkou Lindarets připravil adaptér, který dovoluje přehazovačkám Shimano používat větší rozsah kazety, než pro jaký jsou původně plánovány. Goat Link míří na starší desetirychlostní přehazovačky z dob, kdy i 42zubý pastorek byl považován za velký talíř. Jenže časy se mění a kdo chce přehazovačky Shimano, třeba i ty 11rychlostní jako zde, provozovat s větší kazetou, měl by sáhnout právě po Goat linku, aby je odsadil vzad a dovolil správný pohyb řetězu na kazetě.

 

 


FOTOGALERIE

 

 


 

 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu