TEST: Giant Trance X Advanced E+ aneb poprvé v karbonu!

15.4.2023

Jako by se svět najednou vrátil do normálu, napadlo mě na pražském letišti. Jako za „starých dobrých časů“ jsem mířil za prezentací a prvním testováním novinky v sortimentu Giantu, a to na samý okraj francouzského města Nice. Tady nám byl předveden nový e-bike, který byl posledním scházejícím dílkem ve skládačce. Díky karbonovému modelu Trance X Advanced E+ a jeho hliníkové obdobě Trance X E+ má Giant nyní kompletní sadu elektrokol kopírující nabídku běžných fullů. Navíc je to pro značku historicky první karbonový e-bike!

Psal se rok 2022. Nyní Giant představil top modely tohoto provedení, ale to nic nebrání tomu, ohlédnout se i za těmi z nižších pater nabídky.

Žádné zdržování, jen pár minut po příjezdu už jsme třímali v ruce nejlepší provedení, tedy celokarbonový Trance X Advanced E+ 0. Jen namontovat pedály, upravit pozici pák u jednoho stanu, posunout se ke stanu Foxu pro správné nastavení odpružení, kde na nás čekal Chris Trojer, kterého z našich stránek už důvěrně znáte z rozhovorů z veletrhu Eurobike. A pak se hned jelo na zahřívací okruh a následně na jeden delší a těžší, kamenitější, to jako předzvěst dne druhého. Ale nejdříve něco málo o kolech. Jak už bylo naznačeno, Giant připravil karbonové i hliníkové verze, od každé pak celkem tři kvalitativní úrovně osazení. To, co obě varianty spojuje, jsou 29“ kola, integrovaná baterie, zdvih vidlice 150 mm sekundující 140 mm zadního odpružení Maestro, tedy vlastního zavěšení zadní stavby Giantu operujícího s virtuálním bodem jejího otáčení. Horní vahadlo je vždy karbonové, spodní z hliníkové slitiny. Horní navíc disponuje otočnou vložkou známou v MTB jako Flip-chip, kterou lze měnit geometrii. To pro sedlový úhel znamená změnu ze 76° na 76,7° a pro hlavový z 65,8° na 66,5°.

Testovaná velikost L má v nižší pozici horní rámovou trubku dlouhou 637 mm, přičemž reach načte hodnotu 482 mm, hlavová trubka je dlouhá jen 110 mm a rozvor činí 1268 mm. Giant ve výjezdech evidentně hraje na stabilitu, tedy předkládá delší zadní stavbu (473 mm). Představec měří 50 mm, řídítka 780 mm, kliky jen 165 mm. Společný pro jednotlivé modely je pak ještě i motor SyncDrive Pro vyvinutý ve spolupráci s Yamahou s krouticím momentem 80/85 Nm a až 360/400 % podpory – silnější motor mají karbonové modely. Zapínání najdete na horní rámové trubce, jde tu měnit i režim podpory, zvolený mód a stejně tak stav baterie ukazují přítomné diody. Plnohodnotné ovládání, tedy takové, které je vždy perfektně po ruce, najdete na řídítkách vedle gripu. Doznalo výrazných změn – je mnohem kompaktnější, oblejší a disponuje jen třemi tlačítky, která lze programovat v telefonní aplikaci.

Každá velikost rámu má jinak natočený motor, což má vliv na průchodnost sedlovky; ta je sama o sobě vynikající, zhruba 15 až 17 cm od středu se nevejde sedlovka kvůli motoru a kabeláži, jinak nic nepřekáží. Vnitřní vedení kabeláže je jednoduché, bovdeny se uvnitř nacvakávají do rámu, nikde nic nemlátí a nepřekáží. Stačí jen vyndat baterku.

Když jsme u baterií, karbonové modely nedovolují použití větší kapacity než 625 Wh jen kvůli hmotnosti, které se hliníkové varianty nebojí a je jim jedno, jestli do nich zasunete kapacitu 500, 625 nebo i 750 Wh. Zásadní výhodou proti námi posledně testovanému motoru Giantu, tedy tomu, co byl na prezentaci elektrického Reignu, je zmenšení rozměrů a o 37 mm lepší průchodnost terénem, což byl u Reignu místy problém. Stále však platí, že motor používá šest senzorů pro svůj automatický režim.

TEST

Jak už zaznělo, k testu jsme ve Francii dostali nejvyšší model Trance X Advanced E+ 0 vybavený technologií automatického elektronického řízení odpružení Foxu nazvanou Live Valve. Vpředu kooperovala s vidlicí F36 v provedení Factory, vzadu s tlumičem Fox Float X, přičemž řídicí jednotka sídlila na spodní straně horní rámové trubky. Tohle kolo je moderna se vším všudy, výkladní skříň možností. A to ještě nekončíme s popisem. Uhlíkovými vlákny se to na biku jen hemží, jsou z nich nejen 780mm řídítka, ale i ráfky zapletené do vlastních nábojů e-TRX z produkce Giantu a taktéž kliky Praxis. Čtyřpístkové brzdy a 12rychlostní řazení dodalo Shimano svou řadou XT. Velkou pochvalu si výrobce zaslouží za celou řadu dílů, které se svou velikostí vážou na velikost rámu, tedy třeba gripy rozměru Large, 50mm představec místo 40mm u menších velikostí, 170mm zdvih sedlovky. Zde můžeme hovořit o důslednosti a zkušenostech.

Na první pohled bych netipnul 2,6“ šíři plášťů Maxxis Assegai vpředu a Dissector Exo+ vzadu. Hmotnost 22,5 kg jsem si vyzkoušel už při zavěšování kola před transportem na start. Úvodní část dne nám totiž bylo slíbeno stoupání, proto také otočná vložka Flip-chip putovala do pozice High. Slíbených 1000 výškových metrů začínáme ještě mnohem dále od města díky převozu dodávkami. Několik dalších hodin, vlastně většinu jízdní doby, jsme se brodili přes kameny a skalky všech možných velikostí a tvarů. Když byla možnost se před těžším úsekem rozjet, bylo příjemné sledovat, kam až se dá za podpory elektromotoru vyjet. Kolo se pralo o každý metr s obrovským nasazením a apetitem, dokud nebylo po všem. V horším případě došlo na aktivaci módu Walk pomáhajícího s tlačením, nebo rovnou na nošení či přenášení.

V tomto momentu zpytuji své svědomí, že jsem si před startem nestáhl aplikaci k nastavení ovládání, ale krátké zahřívací kolo předchozího dne nebylo dostatečně silnou motivací cokoli z defaultního vyladění měnit. Proč to? Walk mód se aktivuje prostředním nejmenším tlačítkem, po jeho stisku začne blikat levá řada diod na rámu signalizující sílu příkonu a následně se drží tlačítko, v našem případě bohužel horní, což znamenalo, že na něm palec dost klouzal, a tak se přerušoval asistenční mód. Sériová kola budou mít z výroby nastavený Walk mód na spodní tlačítko, což je logičtější a ergonomičtější, nebojte se. S velkou pravděpodobností se bude tvar tlačítek ještě v blízké budoucnosti měnit, zde musí vyhrát praktičnost nad designem. Nebude se pak stávat ani nechtěná změna úrovně příkonu motoru, ze které se zpět na automatický režim vrací krátkým a dlouhým zmáčknutím spodního tlačítka.

Právě automatický režim plně vytěžuje šestici senzorů a systematicky, dle algoritmů pomáhá jezdci. Chtě nechtě jsem zkusil i další režimy, ale proti automatickému mi přišly nepraktické, prostě jen zařazená rychlost na motorce, co vlastně občas i škodí. Nastala snad doba, kdy stejně jako u aut budeme volit automat či manuál i u kol? Za mě už to tak je, lepší aktuální mód jezdec nevymyslí, nestihne přepnout, aby dosáhl lepšího výsledku a efektivity. Tohle se Giantu velmi povedlo. Posed na kole mi perfektně vyhovuje, i sedlový úhel mi přijde naprosto v pořádku, přední kolo se v prudších pasážích nijak moc neodlepuje od země a také sklon vidlice řadím mezi univerzální pro trailové použití. Není nijak přehnaný pro snadnou ovladatelnost i v menších rychlostech, překlápění na stranu nebo jiné neduhy ústící v nervozitu se v těchto momentech nekonají. Škrtání klikami ani středem o zem tu také nečekejte, průchodnost kola je výborná.

Automatiku Live Valve mám nastavenou dle doporučení Chrise na sportovní režim s druhým nejméně citlivým naladěním, hraju tedy na efektivitu přenosu energie – žádné pohupování, jen pohyb vpřed a trakce. Přál bych si mít více času a zkoušet další možnosti. Poslední kilometry před vesnicí, kde čeká oběd, už jsou mimo kamenité stezky, čeká nás jen zpevněná štěrková cesta vhodná i pro auta. Po nějakých dvou hodinách venku mám pořád k dispozici tři čárky baterie z celkových pěti a konečně si užívám, jak kolo ochotně jede, i když zrovna terén nechce vyklepat kosti z těla. Mám čas a klid, a tedy ideální příležitost soustředit se na tuto vlastnost. Opět prověřuji, zda bych nebyl rychlejší na plný příkon, ale automatický režim i zde dává mnohem větší smysl, přidává tak nějak přirozeně, jako bych šlapal sám. Asi to nejde úplně přesně popsat a musíte to sami vyzkoušet a zažít, abyste mohli stejně jako my, co jsme se tu na prezentaci a v sedlech sešli, uznat, že takové směřování vývoje má smysl. A že konkurence má co dohánět.

Během oběda je baterie (vlastně spíš jen pro jistotu) dobíjena a Flip-chip otočen do nízké pozice, o geometrii tedy nyní platí, že je více položená. Rozdíl po nasednutí je znát ihned, zejména nižší těžiště. Zatáčení je najednou jistější právě díky nižšímu středu. Druhou změnu už zvládám sám přes Bluetooth, tedy úpravu nastavení Fox Live Valve v mobilní aplikaci na Comfort, mód s maximální citlivostí. Tahle změna je také neskutečně znát a ve výsledku po obědě sedlám prakticky úplně jiné kolo než dopoledne. Výrazně citlivější, u vidlice přesně tak, jak jsem od modelu 36 zvyklý. Vážně stojí za to stáhnout si aplikace pro nastavení odpružení a pohrát si s ním, najít nějaký univerzální ideál, pokud si nechcete hrát s nastavením před každou částí trasy. Nastavení Live Valve už není tak černobílé, jak bývávalo, spíše nabídne celou pestrou paletu odstínů šedi jak vysoko, tak i nízkorychlostní komprese, přičemž defaultní nastavení přímo na tlumiči a vidlici, tedy to se šroubkem na imbus, je na maximálně otevřené pozici pro maximální citlivost. To stejné platí i o aplikaci pro nastavení motoru a jeho ovládání.

Do kopce už jsme toho ten den moc nenajeli ani nenatlačili, naopak přišla prověrka brzd. Dvaceticentimetrové kotouče se mi podařilo zahřát, ale nikoli upéct, takže kombinace dlouhých sjezdů a čtyřpístků Shimano XT s 8“ kotouči se zdá být neotřesitelná. Řazení stejné řady mě nijak nepřekvapilo, nic než rychlý a přesný zásah přehazovačky v ten správný moment. Jako obvykle. Snad jen o karbonové kliky jsem se začal bát, nějaké ochranné prvky by si zasloužily. Karbonová kola obstála v kamení bez újmy, stejně tak pláště bez knotu, byť to neměly snadné – na volných kamenech a štěrku se trakce hledá jen těžko. Délka rámu, rozměry úchopu, ba dokonce ani sedlo, nic z toho bych neměnil, nevedlo by to k lepšímu výsledku. Elektrokola od Giantu mají často novější a radikálnější, novodobější geometrii než zbytek portfolia značky. Po večerní prezentaci detailů a objasnění některých rozhodnutí nezbývá než zatleskat jejich strůjcům. Excelentní e-biky, ať už karbonový nebo hliníkový Trance E+, jsou univerzální krotitelé kopců, tedy v obou směrech svahu, a sakra stojí za to přes ně hodit nohu!

 

 

Vědět, kam jet

Spolu s elektrokoly došlo i k představení nové tlačítkové navigace. Ta je zatím ve fázi prototypů, je celkem odolná, ustojí prý kdejaké pády, uvnitř jsou poctivě dráty, žádné komplikace. Kromě klasické GPS a Galileo umí využívat i satelitní systém Baido a další, to pro přesnost až 32 cm! Díky tomu se dá podle ní dobře řádit na silnici i v lese. Umí měnit intenzitu podsvětlení, své informace posílá do cloudu a přebírá z něj, takže při ztrátě či zničení nepřijdete o data. Z telefonu lze kdykoliv přidat trasu ve formátu GPX. Nebo přes WiFi, přes kterou se provádí běžná synchronizace. Záznam přístroj nahraje automaticky do profilu spárovaného se Stravou nebo jinou aplikací, kterou zadáte.

Není dotykový, protože prst je vzhledem k displeji velký. Mapové podklady mohou být různé, záleží, co se vejde na SD kartu s kapacitou 16 GB, kterou lze zachránit v případě totálního poškození zařízení. Ale to už je jen drobnost. Dokreslení. Vlastně ideální. Ukazuje na komplexnost Giantu, který si je dobře vědom, co vše k dobrému elektrokolu patří, aby bylo skutečně dobré. A to jeho, novinka Trance X, je bez přehánění excelentní.

Připravil: Petr Štuka

Foto: Giant

 

GIANT TRANCE X ADVANCED E+ (vel. L, nastavení Flip-chipu v pozici Low)

sedlová trubka 450 mm

horní trubka 637 mm

hlavová trubka 110 mm

rozvor kol 1268 mm

zadní stavba 473 mm

BB drop 30 mm

stack 621 mm

reach 482 mm

hlavový úhel 65,8°

sedlový úhel 76°

 

FOTOGALERIE

oblast dotazu

1 komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

  1. Ondra (ondrej.waloschek@***) napsal:

    Dobrý den, rád bych se zeptal, zda lze baterii jednoduše a rychle vyjmout (quick release). Dekuji!

Menu