TEST: Giant Stance E+ 1

27.10.2023
Letošní rok je na novinky bohatý. Bikový trh jako by se oklepal po předchozích čtyřech letech nejistot, kdy nikdo nechtěl přijít s něčím novým. Samozřejmě to neplatí plošně, ale tenhle pocit člověk snadno získal. Nový je i trailový elektrický full Giant Stance E+ 1 – a rozhodně u něj nejde jen o drobné kosmetické úpravy, ale o zásadní změny.

 

Ty největší změny se odehrávají vždy u rámu, a to hlavně v geometrii, na to už jsme si zvykli. Ani nový Stance E+ není výjimkou. Jeho rám je jak tvarově, tak rozměrově od základu přepracován, aby odpovídal současným trailovým trendům. Výrazně se změnily úhly. Hlavová trubka je položenější o 1,5° na 65,5°. Úhel sedlové trubky se naopak napřímil o 2,5° na dnes běžných 76°. Kolo se prodloužilo, reach je o 30 mm delší, zakotvil na 450 mm, rozvor se prodloužil dokonce o 45 mm. Také se o 20 mm snížilo středové složení, jehož svislá vzdálenost od os kol nyní činí 40 mm. Z uvedených čísel je patrné, že kolo se celkově „rozpláclo“. Výsledkem je výrazné zlepšení po stránce stability.

Po stránce tvarové dostal rám ostřejší podobu. Zmizela prohnutá horní trubka, stejně jako sedlová trubka pod vahadlem, nahradily je přímé trubky. Zadní stavbě zůstalo jednočepové uložení s vahadlem nazývané FlexPoint, ale zdvih se navýšil o 5 mm na celkových 125 mm.

 

 

A to ještě není vše. Výrazně se zlepšila ochrana rámu. Chránič řetězové vzpěry je dostatečně dlouhý a masivní. Navíc ho doplňuje asi 10 cm dlouhý chránič spodní strany sedlové vzpěry. Kmitající řetěz by tak neměl vůbec ohrozit rám. Předělaná je i krytka nabíjecího konektoru. Občas odstávající gumu nahradil plast s pružinkou, který přesně zapadne do otvoru v rámu a bezpečně ochrání kontakty před nečistotami a vlhkostí. A ještě jedna novinka mě na rámu příjemně překvapila a potěšila, a sice univerzální patka přehazovačky UDH, kterou vyvinul Sram pro sjednocení patek u všech rámů. Z pohledu bikera je to úžasná věc.

 

 

Pohon nového Stance, motor Yamaha SyncDrive Sport 2, disponuje 75 Nm krouticího momentu, takže sil má na rozdávání a nestalo se mi, že by nemohl. Spíš jsem musel ubírat výkon. K tomu slouží ovládání na levé straně řídítek. Má barevný displej a šest tlačítek. Bohužel jen tlačítka pro přidávání a ubírání výkonu motoru jsou snadno dosažitelná palcem. Pro ovládání zbylých čtyř (například k přepínání informací na displeji) je nutné povolit úchop a pootočit ruku. Na přímém slunci jsou na displeji dobře čitelné jen kontrastní bílé hodnoty. Barvy zcela splývají s černým pozadím. To mi ale vůbec nevadilo. Horší byla odezva displeje na stisk tlačítek. Při opakovaném stisku se zobrazení zpozdilo i o několik milisekund. Na jízdu to nemá vliv, ale působí to dojmem, že je řídicí jednotka přetížena.

 

 

Při jízdě jsem málokdy zaslechl bzučení motoru. Nová generace je tichá natolik, že ji zcela přehluší běžné zvuky přírody. Dávkování výkonu řídí skupina senzorů, kterým dominuje torzní senzor, doprovázený senzorem kadence. Zkoušel jsem střídat silový a frekvenční styl jízdy a dospěl jsem k názoru, že torzní senzor má vyšší prioritu, stojí nad senzorem kadence. Motor zabírá více při silnějším záběru do pedálů než při vyšší frekvenci šlapání. V praxi to znamená, že mohu využít plný výkon motoru i při pomalém otáčení klik.

Nesmírně důležitá při jízdě v terénu je reakce motoru na změnu šlapání. V případě Stance E+ motor ihned vypíná, jakmile přestanu šlapat. Stejně tak okamžitě klesne výkon při menším záběrů do pedálů. Paráda.

Naopak velkým neduhem elektrokol, kterýtrápí i Stance, je neustálé cukání pedálů, když v klidu sedím na sedle s jednou nohou na zemi a druhou na pedálu. Citlivost torzního senzoru je natolik vysoká, že jej aktivuje i pouhé položení nohy na pedál, a tím neustále nutí motor se otáčet. Kolo mi pod zadkem neustále cuká a já musím držet brzdu.

 

 

Nejen u rámu se projevily mezigenerační změny. Došlo i na pohonné ústrojí. Zatímco u loňského modelu bychom našli dvanáctku Shimano Deore (1×12), současný model používá desetirychlostní řadu Shimano Deore LinkGlide. Ta je již třetím rokem pevně zakotvena v portfoliu a slibuje vysokou životnost. Na někoho by to mohlo působit dojmem použití lacinějších komponentů. Možné to je, ale spíš mi to dává smysl v souvislosti s vysokým výkonem motoru, a tedy nárokem na životnost řetězu. Komponenty řady LinkGlide byly navrženy tak, aby se během jízdy méně opotřebovávaly. Kazeta nemá tak velký rozsah, takže přechod mezi jednotlivými pastorky je plynulejší a netrpí tak ani řetěz. Jezdil jsem ve všech možných terénech a nikdy mi nechyběly převody. Nižší rozsah oproti 12pastorkovým kazetám kompenzuje výkon motoru. Takže zcela rozumný krok.

 

Je čas obrátit směr jízdy a věnovat se chování kola při sjezdu. Odpružení patří do kategorie nižší střední třídy a nenabízí téměř žádné možnosti individuálního nastavení. Přesto vidlice RockShox 35 Silver se zdvihem 140 mm plní svou funkci svědomitě. Robustní 35 mm tlusté vnitřní nohy jsou navrženy pro použití na e-bikách. K dispozici je nastavení odskoku a páčka lockoutu na pravé noze. Tlumič SR Suntour Raidon R je ještě jednodušší. Tam je možné nastavit jen odskok. Pokud je ale tlumič dobře naladěn, funguje bezproblémově.

 

 

Při sjezdu se Stance chová velmi sebejistě. Vyšší hmotnost je v tomto případě ku prospěchu. Kolo je stabilnější a výborně drží stopu. Odpružení zvládá i hodně těžký terén, a přestože je střed šlapací osy posunut hodně dolů, zůstává kolu dobrá světlost, takže kryt motoru nemá téměř žádnou práci. Ani se z kola nelinou žádné rachtavé zvuky, které jsou většinou dílem vůle baterie v rámu. Díky novému utahovacímu zámku se baterie ani nehne.

 

 

O zkrocení zdivočelého stroje se starají čtyřpístkové brzdy Tektro Orion s 203 mm velkými kotouči. Zprvu mě jejich projev nepřesvědčil, protože dávkování síly při slabém stisku pák bylo nevýrazné. Jakmile jsem vzal za páky o poznání více, brzdná síla se projevila naplno. Při delším intenzivním brzdění mě potěšila stabilita systému. Páky jednoduše netvrdly.

A co když dojde šťáva? To se samozřejmě stát může. Giant sice uvádí orientační dojezd podle různých jízdních podmínek, ale nikde jsem je nenašel definované. Na displeji se zobrazuje zbývající dojezd kola, ale ten se skokově mění podle aktuální zátěže motoru. Nezbylo mi nic jiného než jet až do úplného konce. Jízda po rovině mě nezajímala, protože jsem se neustále pohyboval rychlostí kolem 25 km/h, takže motor střídavě spínal a vypínal. Daleko zajímavější to bylo v kopcích, a to pořádných. Tam jsem se dostal na dojezd 40–45 km v nejvýkonnějším módu Power. Když uvážím sklon a celkové převýšení, tak to není vůbec špatná hodnota.

 

 

Ve chvíli, kdy dojde baterie, je dobré mít dostatek vlastní energie. Kolo je bez motoru těžké a líné. Celkem dobrým řešením je demontáž baterie a jízda bez ní. Baterii nově chrání samostatný odnímatelný kryt, který lze použít i bez baterie v rámu. Tím se bike stává o 4 kg lehčí a dá se na něm mnohem lépe jezdit. Radši ale doporučuji hlídat si baterii v nabitém stavu. Nabíjení není nejrychlejší. Z 0 na 100 % to trvá kolem pěti hodin, takže se vyplatí nabíjet přes noc. A takové to krátké doťuknutí, které funguje třeba u mobilu, u Stance neplatí.

Největší devizou elektrokola z mého pohledu je obecně schopnost vyjet tam, kam se s běžným bikem nevyškrábu. Stance mi tak umožnil objevit vrcholky pro mě dosud neznámých kopců. Čím prudší výjezd, tím více oceňuji přítomnost motoru.

 

 

Naopak limit biku jsem nalezl v rychlém kamenitém sjezdu. Vidlice nebyla schopna pobírat všechny rázy a po chvíli mi odešly ruce. V křivolakých pasážích zhoršuje dobrou ovladatelnost vyšší hmotnost kola. Stejně tak je potřeba s ní počítat v klopenkách a při skocích je nutné pořádně zabrat.

Text a foto: Matěj Stejskal


TECHNOBOX

  • rám Aluxx SL Aluminium, odpružení FlexPoint, boostová osa 12×148 mm, univerzální patka UDH
  • tlumič SR Suntour Raidon R
  • vidlice RockShox 35 Silver, boostová osa 15×110 mm
  • zdvihy 140/125 mm (P/Z)
  • motor Yamaha SyncDrive Sport 2, 75 Nm
  • ovládací jednotka RideControl Dash
  • baterie EnergyPak Smart 625 Wh (hmotnost 3950 g)
  • řazení/přehazovačka Shimano Deore LinkGlide (1×10)
  • kliky FSA Comet E-Bike (převodník 36 zubů), vodítko řetězu
  • brzdy Tektro HD-M750 Orion, čtyřpístkové (kotouče 203 mm)
  • zapletená kola (náboje/ráfky) Giant eTracker Boost, 6 děr/Giant AM 29, vnitřní šířka 30 mm
  • pláště (P/Z) Maxxis Minion DHF, 29×2,5“, EXO, TLR/Maxxis Dissector, 29×2,4“ WT, EXO, TLR
  • teleskopická sedlovka Giant Contact Switch, 30,9 mm, zdvih 150 mm (velikost rámu M)
  • sedlo Giant Sport
  • řídítka Giant Connect TR Riser, průměr 31,8 mm, šířka 780 mm
  • představec Giant Contact, 40 mm
  • hmotnost kol (P/Z) 2800/3650 g (včetně plášťů, duší, kazety, kotoučů, bez pevných os)
  • hmotnost 25,9 kg (vel. M, bez pedálů)
  • cena 115 999 Kč

web produktu


 


POHON

Řada Shimano Deore LinkGlide klade důraz na perfektní funkčnost a trvanlivost. Řazení probíhá hladce a komponenty podle dostupných zkušeností vynikají vysokou životností.

VNITŘNÍ VEDENÍ

Pouze jeden vstup, a navíc mimo rám. Bovdeny a hadička jsou svedeny v jednom místě do rámu, otvor se nachází v krytce hlavového složení.

VIDLICE

RockShox 35 Silver zvládá všechny druhy terénu a svým zdvihem 140 mm přežehlí i pořádné hrany. Na rovině je díky lockoutu zcela uzamykatelná.


HYBRID CYCLING TECHNOLOGY

Motor SyncDrive Sport 2 od firmy Yamaha, baterie EnergyPak Smart, řídicí jednotka RideControl Dash a aplikace Ride Control. Všechny tyto prvky jsou společně propojeny v chytrý ekosystém pohonu elektrokol firmy Giant. Vylepšený motor SyncDrive Sport 2 poskytuje krouticí moment 75 Nm a podporu až 400 %, a to při kompaktnějších rozměrech a nižší hmotnosti. Ovládací jednotka RideControl Dash s barevným displejem přehledně zobrazuje základní údaje během jízdy a ovládá motor. Nechybí ani tlačítko pro asistenci motoru při tlačení kola a na boku ukrytý USB-C port pro nabíjení třeba mobilu nebo navigace.

 

 

Dostatek energie zajišťuje baterie Li-Ion o napětí 36 V a kapacitě 625 Wh. Tu lze rozšířit o dalších 250 Wh pomocí přídavné baterie, která se umístí do rámového trojúhelníku a připojí do nabíjecího konektoru. Jakmile je hlavní baterie vybita, řídicí jednotka automaticky přepne na náhradní zdroj.

 

 

Správnému smart systému nesmí chybět mobilní aplikace. Tou je Ride Control, jež se pomocí Bluetooth spáruje s ovládací jednotkou kola. V aplikaci lze nalézt detailní informace o všech komponentech, jejich aktuální stav, ale i si individuálně nastavit jednotlivé stupně podpory motoru.

 


FOTOGALERIE


 

 

oblast dotazu

1 komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

  1. Tomáš (stastny-tomas@***) napsal:

    „Ve chvíli, kdy dojde baterie, je dobré mít dostatek vlastní energie. Kolo je bez motoru těžké a líné. Celkem dobrým řešením je demontáž baterie a jízda bez ní.“
    Vždyť ji přece dal povezu s sebou.
    Mimochodem, baterie nedojde nikdy.

Menu