TEST: Giant Fathom 29 2 – hravý neposeda

3.2.2023

Fathom poslední generace je hodně přepracovaný a hlavním mottem změn byla bezesporu zábava. „Náš“ Fathom 29 2 se pyšní širokými řídítky (780 mm) s průměrem 35 mm a představcem o délce 50 mm. Tady je jasně směřováno na zábavu a tuhost, tedy přesnost a rychlé ovládání předního kola.

Kompletní řazení Shimano Deore s dvanácti převody a kazetou s velkým rozsahem 10–51 zubů pracovalo precizně. Jen změna převodového stupně byla někdy méně jistá, páčky jsou lehce tužší při ovládání a zároveň je jejich odezva lehce gumová. Někdy bylo potřeba si při hledání správného převodového stupně trochu pomoci lehkým přesazením tahu, aby řetěz zapadl tam, kam má. Říznost XT nelze čekat, ale současně jsme nenašli velký prostor pro kritiku.

Převodník je unášen robustními klikami Praxis Cadet s převodníkem s 30 zuby. Fathom není konstruován jako XC baletka, ale jako houževnatý stroj na zábavu, takže tuhé a pevné kliky tady jsou jednoznačně na místě.

O dávkování zábavy se starají brzdy Tektro TKD 143, které spadají do nižší třídy, doplněné jsou kotouči o průměru 180 mm vpředu i vzadu. A i přes základní třídu tohoto modelu brzdy odváděly velmi slušný kus práce. Když si rozmyslíte, že chcete změnit vzdálenost páky od řídítek, musíte vytáhnout z kapsy imbusový klíč, ale dávkování brzdné síly bylo velmi čitelné a intenzita brzdného účinku naprosto dostačující. Tahle Tektra nejsou až tak moc agresivní, ale bike zastaví tam, kde si jezdec zvolí. A jako celek působí velmi příjemně.

Kola jsou složena z nábojů Shimano a hliníkových ráfků Giant s vnitřní šíří 30 mm, výplet čítá 28 drátů, a to je uživatelsky dobrá volba. Avšak ani tady se nejedná o váhový výkvět. Kola jsou spíše houževnatá a dobře odolávají tvrdým nárazům. Široké ráfky umožní „podfouknout“ pláště a užít si jejich zakusování do terénu, aniž by obutí mělo tendenci se bortit. Konkrétně hovoříme o Maxxisu Minion DHF vpředu a Aggressoru vzadu. Rozměr 29×2,5“. Tady je směr zcela jasný. Bavit se! Zakusovat se do terénu a lumpačit! Vše odvádí perfektní práci, jen na kole není dobré moc spěchat po rovině. Stojí to dost sil. Priority jsou jinde. Do kopce vyjede, ale nejvíc zábavy přijde na tvrdším trailu. Nemusíte se bát ani vzít bike víc do vzduchu.

O prostor nad kolem se postará teleskopická sedlovka Giant Contact Switch se zdvihem 165 mm. Netradiční číslo, ale i po změření je hodnota potvrzena. Zábavu v plné míře zprostředkuje geometrie. Hliníkový rám má delší rozvor 1203 mm a příjemně položenou vidlici. Hodnota 66° slibuje jistotu v technickém i rychlém sjezdu. U vidlice je ve specifikaci uvedena zajímavá poznámka – Giant Crest 34 nebo SR Suntour Raidon dle data výroby kola. Vždy se zdvihem 130 mm. My jsme dováděli na verzi s modelem SR Suntour Raidon s průměrem nohou 34 mm. Tabulku s převodem váhy jezdce na tlak v pracovní komoře byste na kole hledali marně, takže jsme šli rovnou podle citu. A zjistili jsme, že vidlice je nejslabším článkem kola. Lehce tupější z pohledu citlivosti a ochoty vklouznout do zdvihu. Chod je ale jinak příjemně progresivní a celkově se tak dá tenhle model hodnotit jako přijatelný.

Kdo by se bál, že kolo se zdvihem přední vidlice 130 mm a trailovou geometrií bude jen lenochem, plete se. O správnou pozici pro šlapání se stará úhel sedlové trubky 75°. Moderna! Takže bike sice kvůli hmotnosti neletí do kopce jako XC raketa, ale stoupání je velice příjemné a stabilní. A nám pak zbyde o to více síly na řádění z kopce.

Jen když se zaměříte na délku sedlové trubky, je o fous delší než u jiných kol. Větší sloping bychom u kola určeného na zábavu přivítali. Sice nás to nijak extrémně neomezovalo, ale byly okamžiky, kdy jsme se ve sjezdu úderem horní rámové trubky do vnitřní strany stehen ujistili, že kolo máme stále pod sebou. Jinak Fathom sedí a ochotně padá do zatáček jak hravý neposeda, jenže neposeda on rozhodně není. Je stabilní, přitom snadno ovladatelný. Brzdami si házíme zadním kolem doleva doprava a kreslíme na zem veselého hada.

Tohle kolo je opravdu strojem na zábavu. Továrnou na zážitky. A když vezmete v potaz pořizovací náklady, zcela jistě mu ty drobné nedostatky odpustíte a užijete si „fun factor“ v plné síle! I když nedostatky… U Giantu vždy platilo, že za málo peněz nabízí hodně muziky i ve vybavení. Kdybyste za tuhle cenu hledali jinde, většinou byste asi tak spokojení nebyli.

Připravil: Ondřej Bílek

Foto: Michal Červený

 

 

GIANT FATHOM 29 2

rám Aluxx SL-Grade, pevná boostová osa

vidlice Giant Crest 34 RCL, pevná boostová osa, zdvih 130 mm

řazení/přehazovačka Shimano Deore, 1×12

kliky Praxis Cadet Boost (převodník 30 zubů)

brzdy Tektro TKD143, dvoupístkové (kotouče 180/180 mm)

zapletená kola (náboje/ráfky) Shimano/Giant AM 29, 30 mm

pláště (P/Z) Maxxis Minion DHF, WT, EXO, TR/Aggressor, WT, EXO, TR, oba 29×2,5“ teleskopická sedlovka Giant Contact Switch, zdvih 165 mm

sedlo Giant Romero

řídítka Giant Contact Trail, šíře 780 mm, průměr 35 mm

představec Giant Contact TR 35, délka 50 mm

hmotnost 13,86 kg (bez pedálů, vel. L)

hmotnost kol (včetně kotoučů, kazety, plášťů a tmelu, P/Z) 2330/3145 g

hmotnost pláště (P/Z) 1040/950 g

cena 34 999 Kč

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu