TEST Ghost E-Riot Trail CF Advanced B625

5.10.2021

Ghost letos představil nový model trailového e-biku, který je osazen elektromotorem Bosch Performance CX čtvrté generace s krouticím momentem 85 Nm a výkonem 250 W a obdařen geometrií Superfit v kombinaci se systémem odpružení Traction Link (virtuální čep otáčení zadní stavby). Karbonový rám schovává ve svém trupu baterii o kapacitě 625 Wh, zadní stavba je hliníková. A dál?

 

Kolo již po vyjmutí z krabice působí jako velmi dobře zpracovaný celek. Ale v ruce je taky znát, že tento e-bike nebude patřit k nejlehčím – váha to chvíli potvrzuje hodnotou 24,06 kg. Musíme si však uvědomit, že se jedná o model z „dostupnější“ cenové kategorie (143 990 Kč), pak je daný údaj odpovídající. Pro kolo o dva a více kilogramů lehčí budeme muset sáhnout hodně hluboko do kapsy a vytáhnout částku klidně i dvakrát větší.

K nabíjení baterie je připraven vstup v levé části rámu u středového pouzdra. Zakrytý je plastovou krytkou, která drží v uzavřené pozici jen přes jemný plastový zobáček. Tento způsob utěsnění se ukázal jako nedostatečný a při dlouhé jízdě v dešti či při mytí kola se nám voda dostávala až na konektory. K tomu tvar a z působ zasunutí nabíjecího kabelu není úplně uživatelsky příjemný – musíme vždy dát důraz na správné natočení a úhel zasunutí nabíjecího kabelu.

 

Elektrický pohon Bosch má klasický „sdělovač“ údajů o rychlosti, stavu baterie, úrovně dopomoci a dalších informací umístěný na levé straně řídítek. Z boku volíme úroveň dopomoci, což je v terénu mnohdy velmi nepohodlné. Ač máme palce dost dlouhé, na ovladače dosáhneme tak tak a velmi často musíme přehmátnout či pohledem zkontrolovat, na kterém ovladači vlastně máme palec. Tohle je ale částečně věc návyku.

 

Změna režimu a rychlost reakce elektrického pohonu na změnu jsou okamžité. Motor předváděl příjemný nástup síly a jeho výkon byl zcela dostačující. Často jsme ho spíš museli krotit brzdami, aby nás neshodil v prudkých výjezdech. Jeho připojování do šlapání a stejně tak odpojování jsou citelné, ale ne nepříjemné. Při maximální dopomoci je dobré být v technických pasážích připravený na silný nástup motoru a přes brzdy zkrotit jeho intenzivní záběr. Jinými slovy, nenechat se shodit.

Když je motor vypnutý, jsou jeho odpory zcela zanedbatelné a díky kolům o průměru 29“ se nám uhánělo velmi lehce v dál. Avšak celková váha kola se vždy odrazila na lehkosti jízdy do kopce. I když jsou odpory při šlapání nízké, váha je stále vysoká a tahá za nohy.

 

Hliníkové ráfky jsou obuty 29“ plášti Maxxis Minion DHF v šíři 2,5“ vpředu a Minion DHR 2,4“ vzadu, oběma v provedení 3C MaxxTerra Exo, což by mělo zaručit jistou dávku odolnosti v terénu a přilnavosti k povrchu. To zde ale bohužel neplatí. Váha e-biku je velká a kolo se velmi často neovladatelně sune za nosem z kopce dolů. Zkoušeli jsme proto více měnit tlaky a laborovat s nastavením tlumicích jednotek.

 

Použito je odpružení RockShox v úpravě pro e-biky, vidlice Lyrik Select se zdvihem 150 mm a tlumič Deluxe Select, který krotí 140mm zdvih. Při jízdě jsme ale spíš měli pocit, že vidlice má pouze 120 mm chodu. A opět se nám zde vrací problém s přetíženým předkem kola. Vidlice se velmi lehce noří do zdvihu a kolo má ve sjezdech tendenci házet jezdce přes řídítka. Za to všechno může těžká a vysoko umístěná baterie. Ano, pokud s kolem brouzdáme po štěrkových či hliněných cestách, dokonce i ve vzduchu na skoku s tím nemáme takový problém, ale jakmile se s kolem ponoříme do techničtějšího ježdění, jdeme přes řídítka nebo nám permanentně ujíždí přední kolo. Vidlice se může „přefouknout“, natlakovat na vyšší než vhodné hodnoty, ale pak je její funkce na úrovni modelů z roku 2001. Když ji nastavíme optimálně na váhu jezdce pro lepší přilnavost předního kola, stále chodíme po dorazu. Její progresivita je fuč!

 

Zadní odpružení se chová mnohem lépe. Pěkně kopíruje překážky a nerovnosti na cestě a my máme mnohdy pocit bezedného zdvihu. To znamená určitou nevyváženost systému s předním odpružením a váhou na předním kole. Ale ani zadní odpružení není dokonalé. Přední trojúhelník kola je karbonový a zadní kyvná vidlice je hliníková. Celkově se stavba ukázala jako měkká a kolo se v zatáčkách kroutilo jak žížala. Byť nám teleskopická sedlovka se zdvihem 170 mm přináší spoustu možností volného pohybu nad kolem, stejně máme pocit, že pruží mnohem víc součástí na kole než jen tlumiče. Bohužel tomuto pocitu jdou vstříc i hliníková řídítka o průměru 31,8 mm. Ty se u elektrokol tohoto zaměření používají již málokdy. Kolo je těžké a řídítka pod větším zatížením působí gumovým dojmem a opět jen prohlubují pocit kroutícího se stroje pod námi.

 

Čtyřpístkové brzdy Shimano Deore se blýskly. Byť je na kole namontován téměř základní model, odvádí přesnou a jednoznačnou práci. Kotouče se nepřehřívají, sestava vždy skvěle brzdí a čitelnost v brzdové páce je perfektní.

 

Kolo jsme testovali ve všech druzích terénu a jen se potvrdilo, že jako lehký trail bike bude Ghost E-Riot Trail ve svém živlu a skupině výletníků přinese ze svého sedla kýžené zážitky. Do zatáček jde lehce, v rychlých trailech s nenáročným terénem kreslí úsměv na tváři jezdce. Ale jakmile bude chtít někdo toto kolo použít na tvrdší ježdění, bude předem celá akce odkázána k neúspěchu.

Ondřej Bílek

Foto: Michal Červený

 

GHOST E-RIOT TRAIL CF ADVANCED B625

rám Ghost E-Riot, karbonový přední díl/hliníková zadní stavba

motor Bosch Performance CX GEN.4

baterie Bosch Power Tube, 625 Wh

vidlice RockShox Lyrik Select

tlumič RockShox Deluxe Select

řazení/přehazovačka Sram Eagle SX/NX (1×12)

kliky Ground Fiftyone (převodník 34 zubů)

brzdy Shimano Deore, čtyřpístkové (kotouče 203/203 mm)

zapletená kola (náboj/ráfek) Fastace/Rodi Tryp, 29“, 30mm vnitřní šíře ráfku, 32 drátů

pláště (P/Z) Maxxis Minion DHF 3C MaxxTerra EXO 2,5×29“/Maxxis Minion DHR 3C MaxxTerra EXO 2,4×29“

teleskopická sedlovka Limotec Alpha 1, zdvih 170 mm

sedlo WTB Koda Medium Cromoly

řídítka Ground Fiftyone, 40mm zdvih, šíře 780 mm, průměr 31,8 mm

představec Ground Fiftyone Dia, průměr 31,8 mm, délka 50 mm

zdvihy 150/140 mm (P/Z)

hmotnost kol (P/Z) 2,620/3,610 g (včetně plášťů, tmelu, kazety, kotoučů, bez pevných os)

hmotnost 24,06 kg (vel. L, bez pedálů)

cena 143 990 Kč

GEOMETRIE (vel. L)

horní trubka 683 mm

hlavová trubka 140 mm

sedlová trubka 465 mm

zadní stavba 450 mm

rozvor 1266 mm

hlavový úhel 66°

sedlový úhel 77°

stack 652 mm

reach 487 mm

snížení středu 39 mm

 

 

 

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu