Odvážnější Canyon Lux – verze Trail CFR

před 4 týdny
Jako by to bylo včera, kdy jsem měl možnost testovat první generaci modelu Lux Trail. Přestože se jednalo o jakýsi houpavější derivát závodního XC speciálu Lux, užil jsem si na něm hodně zábavy. Dva roky utekly jako voda a přede mnou stojí druhá generace, která zcela opouští svého XC jmenovce a jde si svou vlastní cestou. Jak velkou změnou kolo prošlo? Má vůbec takový model v už tak dost bohaté nabídce Canyonu smysl? Takové myšlenky mi letěly hlavou, když jsem si pro něj jel do redakce.

 

 

Pocítil jsem příjemné šimrání na zátylku, když na mě z krabice vykoukl zlatooranžový rám s nápisem CFR. Ihned jsem věděl, že mám možnost otestovat tento bike v druhé nejvyšší konfiguraci. Už během sestavování bylo jasné, že nový Lux Trail má s normálním Luxem společný jen název a moc se nepodobá ani ryze trailovému modelu Neuron, který je zdvihově výš. Canyon tentokrát odvedl kus pořádné práce, kolo mě nadchlo jak designem, tak technickými detaily.

Zcela přepracovaný rám působí drsným dojmem. Tenké sedlové vzpěry a horní trubka zase lehkostí. Nejzajímavější je ovšem okolí tlumiče. Ten je částečně skryt v horní trubce, která je z tohoto důvodu vyprofilovaná. Zcela schované je vahadlo, které se přesunulo ze sedlové trubky právě do horní. Z pravé strany je navíc jeho čep skryt pod lichoběžníkovou krytkou, takže iluze chybějícího vahadla je téměř dokonalá. Konstrukčně nádherně zpracovaný detail.

 

 

Z hlediska čísel doznala geometrie jen několika málo změn, které jsou ovšem zásadní. Hlavový úhel se položil o 0,5° na 67°. O poznání více se změnil úhel sedlové trubky, kdy došlo k napřímení o 1,5° na 76°. Díky výraznému slopingu horní trubky se zkrátila sedlová o 55 mm. Ostatní hodnoty jsou buď totožné, nebo se liší o 1–2 mm oproti předchozí generaci. Například zdvih zadní stavby zůstal 115 mm, a přitom se jedná o zcela jiné kolo.

 

 

Nejradši bych se na něj hned posadil, ale první projížďku budu muset krapet odložit. Díky přímému prodeji jsou sice kola Canyonu cenově dostupnější, ale dorazí rozebraná v krabici a čekají na sestavení. Zrovna v tomto případě nejde jen o utažení pár šroubků momentovým klíčem. Verzi CFR (v rámci značky nejvyšší kvalita karbonových rámů) totiž doplňuje řada nadstandardních komponentů, se kterými je třeba si trochu pohrát.

Nejvíce času jsem strávil s nastavením kokpitu. Utáhnout karbonové kombo tak, aby nebyla volná hlava a řídítka byla kolmo, nebylo lehké. Celou práci ještě ztěžovaly bovdeny ovládacích páček a hadice brzd, které se vzájemně proplétaly jako klubko hadů. Ale zadařilo se a po úvodním nafoukání odpružení jsem konečně mohl vyrazit.

 

 

Neuvěřitelný mazlík. Tak jsem si ho interně pojmenoval. Ze všech částí se na mě smějí komponenty v té nejvyšší kvalitě. Pohon je čistá řada Shimano XTR. Převodník s 34 zuby a 175 mm dlouhé kliky jsou zvoleny pečlivě. V kombinaci s 12 pastorky v rozmezí 10–51 zubů mám vždy dostatek převodů, nehledě na povrch a sklon trasy. Přehazovačka řadí zcela bezchybně, a to i ve sněhu a blátě.

Již zmíněný karbonový kokpit kombinuje příjemnou ergonomii a vysokou tuhost. Navíc použité gripy Ergon jen podtrhují snahu o co nejvyšší pohodlí. Stejně je tomu i v případě sedla. Opět od Ergonu, navíc s karbonovými ližinami jako třešničkou. Tohle kolo je stavěné na dlouhé vyjížďky ve vysokém komfortu.

Dva roky práce jsou opravdu znát. Letošní Lux Trail je svým jízdním projevem úplně jinde než předchozí model. Velkou měrou se na tom podílí vzpřímená sedlová trubka. Poloha těžiště jezdce je umístěna více ke středu kola, takže jízda v sedle v terénu a stejně tak i stoupání se obejdou bez zbytečného poposedání.

 

 

Odpružení je výběr toho nejlepšího, co lze získat od firmy Fox. Vidlice o zdvihu 120 mm je díky 34mm vnitřním nohám krásně tuhá a díky provedení step-cast i lehká. Její nastavení je velmi jednoduché. Stačí nafoukat vzduchovou komoru doporučeným tlakem a nastavit odskok a nízkorychlostní kompresi. Tlumič Float SL je odlehčená verze léty prověřeného modelu Float. Nastavení je podobné jako u vidlice. Jen hra s tlakem trvá déle.

Jak vidlice, tak tlumič jsou ovládány pomocí dvojice třípolohových páček. Od zcela otevřené polohy po absolutní zámek. Aby odpružení fungovalo jako celek, je nutné si pohrát s napětím lanek ovládání. Ta lze snadno předepnout pomocí šroubovací objímky.

Jakmile je odpružení zcela uzamčeno, z kola se stává raketa. Karbonová kola DT Swiss XRC 1200 Spline jsou tuhá a mají minimální odpor ložisek, takže na pevném povrchu uhání kupředu. Také obutí je přizpůsobeno rychlosti. Hlavně tedy zadní plášť Racing Ralph má hladký vzorek s minimálním valivým odporem.

Prostřední polohu odpružení jsem využíval nejčastěji. Zcela zamčené kolo je použitelné na asfaltu nebo štěrku, ale jakmile přijde na řadu rozbitá polní nebo lesní cesta s kořeny, je potřeba ho změkčit. Na jízdních vlastnostech to ovšem nic nemění. Stále je to ta úžasná raketa, jen je pohodlnější.

 

 

Konečně k terénu. Již jsem psal, že nový Lux Trail významně překonává svého předchůdce, ale teprve jízdou v pořádném terénu a z kopce se mi představuje úplně jiné kolo. Vyniká především stabilitou ve vyšších rychlostech. Karbonová kola s 30 mm širokými ráfky jsou krásně tuhá a drží i v ostrých zatáčkách. A hlavně oceňuji zkrácenou sedlovou trubku, která umožnila osazení teleskopky se 150 mm zdvihu (pro velikost M a vyšší), což je navýšení o 50 mm. Výrazně se tím zlepšila ovladatelnost kola. Je to koncert, jehož jsem dirigentem, a taktovkou mi je kombo s brzdami Shimano XTR ve dvoupístkovém provedení, s kotouči 180 mm vepředu (větší se kvůli step-cast vidlici nevejde) a 160 mm vzadu. Navíc oku i prstům lahodí použité karbonové páky.

 

 

Ovšem nejzásadnější je chování odpružení ve sjezdu a na trailech. Možná někoho překvapím, ale přízvisko Trail bych v názvu kola vynechal. Mohlo by totiž případné zájemce zmást. Na flow trailech nemá konkurenci. Odpružení se nepropadá, krásně kopíruje terén a žehlí nerovnosti. Jen na tvrdších trailech a v prudkých rychlých sjezdech už to není taková zábava. Není se čemu divit – 120/115 mm zdvihu prostě není dostatek v porovnání s klasickými trail biky, které operují se zdvihy o 15–20 mm vyššími. Tam, kde chybí zdvih, nastupuje progresivita, aby se zabránilo poškození. Pružení tvrdne a biker pociťuje každou větší překážku.

Proto také říkám, že spíš než o trail bike jde o univerzální rychlý full. Vícedenní expedice, etapové závody nebo dlouhé celodenní vyjížďky jsou v sedle Luxe Trail zábavou. Bike je na to připraven. Rám poskytuje prostor pro dva košíky s bočním vkládáním. Na spodní rámovou trubku se vejde litrová láhev, ale na sedlovou maximálně 600 ml. Ta se navíc za jízdy dost špatně vyndává. Dají se tedy vozit buď dvě menší láhve, které se prohodí, nebo velká a malá a přelévat je. Nechybí ani úložný prostor ve spodní rámové trubce. Poskytuje dostatek prostoru pro nářadí, náhradní díly nebo třeba svačinu. Není to ovšem všelék. Běžný mobil otvorem neproleze, nepovedlo se mi vtěsnat ani pumpičku.

 

 

Pouze jedinou věc se mi nepodařilo elegantně vyřešit. Stabilní umístění cyklocomputeru nebo navigace. Pravidelně vozím na řídítkách Garmin upevněný na standardním držáku s kulatou objímkou. Problém je, že kombo má kruhový průřez pouze na koncích a směrem k představci přechází do čtyřúhelníkového průřezu. Některá komba mají přípravu na upevnění držáku, ale zde nic takového není. Nakonec jsem to vyřešil jednoduchým držákem a gumičkami, ale ideálně to nedrželo.

V souvislosti s kombem musím ještě zmínit jedno estetické faux pas. Na levé straně se nachází současně ovládání sedlovky a lockout odpružení. V jednom místě se tak stýkají dvě objímky páček a tři bovdeny. Osobně bych preferoval nějaké elegantnější řešení. Buď použití dálkově ovládané teleskopky, nebo něco na principu gripshift lockoutu. Sice by to nebyl výrobek Fox, ale určitě by se na trhu našlo nějaké designově povedenější řešení. Případně by si Canyon mohl nějaké navrhnout sám. Byla by to další z mnoha vychytávek, kterou by bikeři jistě uvítali.

 

 

Trochu mě mrzí, že jsme dostali tento bike do ruky ve chvíli, kdy podzimní plískanice pozvolna přecházely do prvních zimních sněhů. Bikeparky byly již zavřené a traily kluzké a blátivé. Nemohl jsem si tak zcela vychutnat veškeré vlastnosti a schopnosti Canyonu Lux Trail. I tak jsem si ježdění na kole nadmíru užil. A naopak jsem si vyzkoušel, jak se bike chová v pořádném marastu. Díky tomu jsem objevil slabinu kola, která by se v létě neprojevila. Zadní plášť je sice rychlý, ale vůbec nedrží, jakmile povrch trochu zvlhne a změkne. Do kopce prokluzuje a z kopce úplně plave, což dokáže zkazit pocit z jízdy i u tak vymazleného biku. Být to mé kolo, Racing Ralph by dostal okamžitě vyhazov.

 

 

Na začátku jsem si položil dvě otázky. Na první jsem si v textu odpověděl hned několikrát. Na druhou v podstatě také, ale nepřímo. Canyon Lux Trail CFR je kolo, na kterém lituji, že den má jen 24 hodin. Je rychlé, svěží, hravé, stabilní a dravé zároveň. Mít ho ve své bikové flotile, byl bych nadšený, ale zároveň je mi jasné, že bych tím upozadil všechna ostatní kola.

Text a foto: Matěj Stejskal


TECHBOX

  • rám Lux Trail CFR, boostová osa 12×148 mm, ochrana rámu IPU
  • vidlice Fox 34 Factory, step-cast, boostová osa 15×110 mm, třípolohové dálkové ovládání
  • tlumič Fox Float SL Factory, třípolohové dálkové ovládání
  • zdvihy (P/Z) 120/115 mm
  • řazení/přehazovačka Shimano XTR (1×12)
  • kazeta Shimano XTR CS-M9101 (10–51 zubů)
  • kliky Shimano XTR M9125 (převodník 34 zubů)
  • brzdy Shimano XTR M9110, dvoupístkové (kotouče 180/160 mm)
  • zapletená kola DT Swiss XRC 1200 Spline, vnitřní šířka ráfků 30 mm
  • pláště (P/Z) Schwalbe Wicked Will SR TLE EVO, 29×2,4“/Schwalbe Racing Ralph SR TLE EVO, 29×2,35“
  • teleskopická sedlovka Fox Transfer SL Factory, 31,6 mm, zdvih 150 mm
  • sedlo Ergon SM10 Pro, karbonové ližiny
  • kombo řídítek a představce Canyon CP0037, karbon, 50/760 mm (představec/řídítka)
  • hmotnost 11,35 kg (vel. M, bez pedálů)
  • hmotnost kol (P/Z) 1990/2200 g (včetně kazety, kotoučů a plášťů, bez pevných os)
  • cena 171 999 Kč

web produktu


 

 


BRZDY

Brzdy Shimano XTR považuji za jedny z nejlepších. Výborně dávkují výkon a nepropadají se během delšího brzdění. Technologie ICE u konstrukce kotoučů dobře odvádí teplo a brzdy se nepřehřívají. Karbonové páky lahodí oku a padnou přesně do ruky.

 

PITNÝ REŽIM

Uvnitř rámového trojúhelníku je dost místa pro dvě láhve. Na dolní trubku se bezpečně vejde litrová, na sedlové už tolik prostoru není, ale ani 600 ml není málo.

 

VIDLICE

Fox 34 Factory step-cast je vidlice určená na tvrdší XC a traily. Je navržena s ohledem na minimalizaci hmotnosti při maximalizaci tuhosti. Proto využívá tužší, 34 mm široké nohy, které jsou v dolní části zploštěny. Důvodem pro tvarovou úpravu je možnost použití užší korunky pro úsporu hmotnosti. Současně však musí být zachován boostový rozměr 110 mm – proto zploštěné nohy. Průměr kotouče je kvůli tomu omezen na maximum 180 mm.

 

OCHRANA RÁMU

Součástí hlavového složení je systém zabraňující řídítkům v protočení (IPU), předchází se tak možnému poškození rámu. Minimalistické vodítko řetězu zamezuje jeho pádu mezi rám a převodník. Nechybí ani tuhá fólie na náběžné hraně dolní trubky a lehký gumový chránič řetězové vzpěry.

 


KOLO JAKO KUFR S NÁŘADÍM

Využití prostoru uvnitř spodní rámové trubky jako úložiště je dnes zcela běžná praxe, která se neomezuje jen na horská kola, ale objevuje se už i mezi štěrkolety a výjimečně u silniček. Canyon je známý svými vyšperkovanými technickými detaily. Není tedy divu, že Lux Trail má hned tři úložiště. Největší z nich se samozřejmě nachází ve spodní rámové trubce. Ovšem krytku otvoru nenajdete přímo pod košíkem, jak tomu bývá, ale mnohem výše. Získává se tím úložný prostor téměř v celé délce trubky. Navíc kryt není namáhán košíkem s plnou lahví. Přímo na spodní straně krytu se nachází jedna bombička s 25 g CO2 a plnicí ventil. Prostor od otvoru dolů ke středu vyplňuje voděodolné pouzdro, ve kterém najdete další bombičku, dvě montpáky a duše. Prostor nad krytem zůstává volný pro osobní věci.

 

 

Další úložiště objevíte na spodní straně profilované horní trubky. Pomocí gumového držáku je zde upevněn multiklíč Minitool 6+1, takže je snadno po ruce. Posledním úložným prostorem jsou konce řídítek, do kterých jsou zastrčeny zátky Sahmurai Sword (sada pro opravu bezduší včetně pěti knotů). Celkem je v kole poschováváno deset kusů nářadí, které stačí na všechny běžné opravy. Nutno podotknout, že tato sada není v základu dodávána s kolem a musí se objednat zvlášť.

 

 


FOTOGALERIE

 

 


 

 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu