Bosch: chytrý pohon elektrokol v roce 2024

6.11.2023
Očekávání od výrobce komponentů na elektrokola, jako je Bosch, jsou vždy ta nejvyšší. Nastolení nových měřítek, trendů, možností konektivity, diverzifikace a rozšíření nabídky produktů poplatně jejich účelu, vyplnění posledních mezer v portfoliu. Právě teď si můžete přečíst, co tato slova znamenají pro zřejmě nejsilnějšího hráče na poli pohonu elektrokol. Představujeme všechny zásadní novinky Bosch pro rok 2024, které dokazují, že tento výrobce očekávání dostál.

 

Zmenšit, odlehčit, lépe zabudovat, pořádně propojit a podle svého si systém i vyladit, třeba o lepší akumulátor nebo o displej s pořádně vybroušenými pixely. Tak by se vlastně dala shrnout prohlídka toho, co se odehrává v hlavách inženýrů od Bosche. A hlavně toho, co tito mágové přes newtonmetry a watthodiny přetavili v realizaci, kterou bude již brzy možné mít i na svém kole. Ale co by to bylo za představení, vzít hned několik velmi zásadních počinů ze světa e-biků takto po povrchu. Inu, začněme rovnou tím hlavním, co už zanedlouho přibude v nabídce rodinky Performance Line, jak Bosch část svých systémů označuje. A co už brzy projde naším testem.

 

 

Performance Line SX pro lehká elektrokola

Za označením Performance Line je nejznámější přídomek CX. Nově se však přidává pojem SX. S novým modelem má výrobce dle svých slov za cíl stanovit standardy pro sportovní jízdu na lehkých elektrokolech, hlavně co se týká elektrických gravelů a cestovních kol. Nová pohonná jednotka kombinuje vysoký výkon a úsporu energie (trvalý výkon 250 W, při vysoké kadenci až 600 W, krouticí moment 55 Nm) s nízkou hmotností díky hořčíkovému obalu (přibližně 2 kg váží pohonná jednotka, celý systém pak 4 kg).

 

 

Tyto vlastnosti a vyladěná odezva na šlapání mají zajistit přirozený dojem z jízdy i po překonání rychlostního limitu 25 km/h pro vypnutí motoru a umožnit na gravelech sportovní jízdu i intenzivní trénink a na cestovních elektrokolech pak rychlé projíždění městem. Odpor systému byl ve srovnání s jinými pohonnými jednotkami Bosch snížen o více než 50 % a jízda má být také tišší. Jednotka se však objeví i na lehkých eMTB. Modelu Performance Line SX asistují dynamicky progresivní jízdní režimy Tour+ a EMTB, které se dají individuálně upravit v aplikaci eBike Flow.

„Nyní, když má většina typů jízdních kol svou elektroverzi, se svět cyklistiky stává ještě rozmanitějším. S naším novým modelem Performance Line SX cílíme především na sportovně zaměřené jezdce, pro které je důležitá nízká celková hmotnost elektrokola, aby mohli zažívat přirozený pocit z jízdy a agilitu jako na běžném kole,“ vysvětluje Claus Fleischer, ředitel společnosti Bosch eBike Systems.

 

 

K novému pohonu i nový akumulátor

Energii u řady SX rozděluje nový akumulátor CompactTube 400. Nejlehčí „články“ v nabídce Bosch eBike lze samozřejmě integrovat do spodní trubky rámu. Akumulátor váží přibližně dva kilogramy a má kapacitu 400 Wh, což je hodnota běžně dostačující i pro jezdce, kteří rádi šlapou do pedálů velkou silou. Pokud by však byl zapotřebí další zdroj energie, lze připojit nový dodatečný akumulátor Range Extender 250 (přibližně 1,6 kg, 250 Wh) o velikosti láhve na vodu. V kombinaci s integrovaným CompactTube 400 si dojezd prodloužíte až o 60 %.

 

 

Poprvé si zasprintovat

Pro novou pohonnou jednotku vyvinul Bosch ještě něco navíc, a to progresivní jízdní režim Sprint. Novinka pomáhá rychle dosáhnout vysokého tempa a to si udržet. Stejně jako ostatní zmíněné jízdní režimy lze i projev režimu Sprint individualizovat. Dle výrobce si tuto možnost nejvíce užijí majitelé elektrických gravelů.

 

 

Ovladač Mini Remote Dropbar

Ve jménu minimalizace a odlehčení Bosch nelení ani s představením drobného ovladače asistence. Malou ovládací jednotku Mini Remote Dropbar lze připevnit na berany gravelů o průměru 31,8 mm, a to vlevo od představce do míst, kde končí omotávka. V kombinaci se System Controllerem, CompactTube 400 a právě i díky minimalistickému ovladači nepřesahuje hmotnost celého systému 4 kg. Jako vhodný displej pro celý tento systém a zobrazení údajů o jízdě Bosch doporučuje převážně model Kiox 300.

 

 

Chytrý systém ještě chytřejší

Odladěný hardware, to není pouze samotná mechanika, ale také digitální funkce. V modelovém roce 2024 se Bosch rozhodl rozšířit také modulární portfolio součástí tzv. chytrého systému, jehož digitální možnosti využívá ještě rozsáhleji.

„Chytrý systém je digitální budoucností elektrocyklistiky. Abychom v majitelích elektrokol ustavičně podněcovali zájem o nové technologie, průběžně rozšiřujeme chytrý systém o nové hardwarové prvky a digitální funkce,“ vysvětluje ředitel společnosti Bosch eBike Systems.

 

 

Pohony Active Line

Již od léta 2023 se součástí chytrého systému stanou i oblíbené pohonné jednotky Active Line a Active Line Plus, které můžete nacházet hlavně na trekkingových a městských elektrokolech. Active Line systémy jsou známé svojí koncepcí vhodnou na odpočinkovou jízdu. Budou využívat přesné snímače a umožní tak mimo jiné mimořádně plynulé rozjíždění.

 

Jednodušší a pohodlnější řazení

Od podzimu 2023 bude pro elektrokola vybavená chytrým systémem a řazením v náboji kola dostupný systém eShift. Přehazování je při jeho použití jednodušší a pohodlnější. Chytrý systém se totiž stará o trvale optimální průběh řazení za každé situace – v záběru i mimo něj. Funkce eShift, která je pro chytrý systém určena, se bude zpočátku dodávat se systémy řazení Rohloff, 3×3 a Enviolo.

 

 

Lehké akumulátory, vysoká úroveň flexibility

Nový akumulátor CompactTube 400 jsme již zmínili u systému SX. Mezi zásobníky watthodin je toho však mnohem více nového. Jednou novinkou je akumulátor PowerPack 400 Frame, který Bosch uvádí jako nejmenší a nejlehčí rámový akumulátor (400 Wh, zhruba 2,2 kg váhy). Dostupné budou také náhradní akumulátory umístěné na nosiči, pojmenované známými pojmy, jako je PowerPack 400 Rack a PowerPack 500 Rack (400, respektive 500 Wh). Poslední zmíněné akumulátory se vyznačují zlepšenou ochranou před odcizením z nosiče a užším konstrukčním provedením, což ocení každý, kdo na kole cestuje či s ním často manipuluje ve městě.

Chytrý systém navíc umožňuje akumulátory vzájemně kombinovat, a tím dosahovat ještě delších dojezdů při převážení těžkých nákladů, dojíždění na velkou vzdálenost nebo při náročnějších vyjížďkách. Pro majitele elektrokol to znamená vyšší míru flexibility – ať už potřebují dodatečnou energii nebo dávají přednost trvale nízké hmotnosti elektrokola, mohou se rozhodovat zcela individuálně, podle aktuální potřeby, a mít náhradní akumulátor v záloze, když na to přijde.

 

Lehká nabíječka 2A Charger

Novou kompaktní nabíječku představuje typ 2A Charger. Je zhruba o 25 % lehčí a o 40 % menší než současná standardní nabíječka Bosch 4A Charger. Lze ji tak pohodlně přepravovat a snadno ukládat kamkoliv do batohu, a tedy používat při vyjížďkách i při cestách do práce.

 

 

Propojené řídicí jednotky a displeje

V podobě typu Purion 200 představuje Bosch kompaktní řídicí jednotku, která současně funguje jako barevný displej s pěkným rozlišením. Díky integrovanému senzoru okolního světla má být Purion 200 optimálně čitelný za všech podmínek. Zobrazuje veškeré důležité informace, třeba stav nabití s přesností na 1 %, zvolený jízdní režim, aktuální čas jízdy nebo celkovou ujetou vzdálenost. Další výhodou jednotky Purion 200 je možnost kombinace s druhým displejem, jako je jednotka Kiox 300. Lze ji však propojit i s chytrým telefonem. Bosch uvádí, že se u Purionu 200 zaměřil také na maximálně ergonomické ovládání.

Novinkou v nabízené řadě displejů je také jednotka Kiox 500. Při úhlopříčce 2,8“ je tento barevný displej asi o 40 % větší než Kiox 300. Obzvláště praktická mají být i zvuková upozornění v určitých situacích – jezdec například uslyší, že uhnul z plánované trasy nebo že se blíží k cíli cesty. A přibude ještě něco. V budoucnu si budou moci e-bikeři přizpůsobovat zobrazení na displeji Kiox 500 i Kiox 300 prostřednictvím aplikace eBike Flow, a tím sami určovat zobrazované položky, včetně jejich pořadí. Na jedné obrazovce bude možné současně vytvořit až tři dlaždice.

 

 

Prémiové předplatné aplikace Flow+

S modelovým rokem 2024 získáte možnost předplatit si u Bosche prémiové Flow+ vycházející z oblíbené e-bikové aplikace Flow. Toto předplatné bude zahrnovat prémiovou službu eBike Alarm (v případě aktivace funkce eBike Lock a instalace nového ConnectModule), v budoucnu bude rozšířeno o další doplňkové služby a funkce. Službu Flow+ si uživatelé mohou aktivovat prostřednictvím služby App Store nebo Google Play. Při pořizování budete mít svobodu rozhodnutí, zda si koupit měsíční (4,99 eura) nebo roční předplatné (39,99 eura).

A aniž byste si připlatili za Flow+, s modelovým rokem 2024 vám aplikace poskytne další zajímavé informace pro trénink. Třeba si můžete nechat ve statistice zobrazit spálené kalorie. Bosch nabídne i další doplňkové funkce. Kdo používá Android, získá šanci přejmenovávat své trasy uložené v aplikaci, libovolně je popisovat a v závislosti na zkušenostech a osobním vkusu třeba ještě „ověnčit“ emotikony.

Připravil: Martin Kuška

Foto: Bosch


OČEKÁVANÁ DOSTUPNOST NOVINEK BOSCH

od léta 2023

  • Performance Line SX
  • režim Sprint
  • Active Line
  • Active Line Plus
  • CompactTube 400
  • Purion 200
  • Kiox 500
  • přizpůsobitelné zobrazení na displejích Kiox 300 a Kiox 500
  • 2A Charger

 

od podzimu 2023

  • PowerMore 250
  • PowerPack 400 Frame
  • PowerPack 400 Rack
  • PowerPack 500 Rack
  • Mini Remote Dropbar
  • eShift pro řazení v náboji kola
  • funkce DualBattery u vybraných akumulátorů určených k použití v kombinaci s chytrým systémem

 

Informace na webu bosch-ebike.com


FOTOGALERIE

 


 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu