specialista na rychlost TREK SPEED CONCEPT SLR 9 ETAP

před 3 týdny

Boj proti času v jakékoli cyklistické podobě, nebo chcete-li chronometr, Ironman, RAAM… Odedávna je časovka nazývána závodem pravdy. Nefunguje tady totiž skrývání za práci jiného, taktizování, vyčkávání na pravý okamžik k útoku nebo vyvážení se ve vzduchovém „pytli“ do vyšší rychlosti. Při této disciplíně má každý stejné podmínky a jen úroveň bolesti ve stehnech je ukazatelem toho, jestli jedete naplno, nebo se šetříte.

 

 

Americký Trek je v oboru aerodynamiky jedním z hlavních hráčů. Již řadu let před ostatními se soustředil na změny tvarování základu rámu, však vzpomeňte kupříkladu na ikonickou „kytarovou“ konstrukci Y-Foil, se kterou přišel již před čtvrt stoletím. Ale nemusí to být jen vzpomínky na doby dávno minulé, ač i tam bylo dosaženo řady úspěchů, ale také pohled do budoucnosti. Tak by se dal specifikovat aerodynamice zasvěcený model Speed Concept SLR 9 vybavený snad tím nejlepším, co současné technologie nabízejí.

 

Začněme u materiálového základu, tedy vlastního karbonu 800 Series OCLV. Technologie ukrytá ve zkratce anglických slov pro optimální kompresi a minimalizaci počtu zbylých dutin poskytuje jistotu, že nebude celek ani o gram těžší, než je nevyhnutelně třeba, a současně může garantovat nejvyšší tuhost. Však se stačí podívat na tvarování, které v místech jezdcova záběru nabývá maximálních rozměrů, ale současně hned jak to není bezpodmínečně nutné, zeštíhluje do kapkovitého průřezu pro dokonalé prořezávání vzduchu.

 

Ku pomoci zde byla přizvána technologie označená zkratkou KVF (Kammtail Virtual Foil). To je již po řadu let osvědčeným prostředkem, jak se zbavit nechtěné turbulence nebo víření vzduchu při působení na rám pod úhlem. Však se také Trek netají celkem znatelným posunem ve srovnání s předchozí generací stejné koncepce. Ta je mimochodem stará již osm let a až doposud byla konkurenceschopná.

 

ZAKLÍNADLO INTEGRACE

Jakékoli využití služeb doplňku, který nebyl pro konkrétní místo předem připraven, by mohlo celek ovlivnit nechtěným směrem, proto se nemůžeme ani na chvíli podivovat, že zde vše vypadá jako vymodelované z jednoho kusu. Současně ale potřebujeme nějakou tu variabilitu pro přizpůsobení konkrétnímu uživateli. Jak lze rozlousknout podobný oříšek, dokazuje Trek podobou kokpitu tohoto stroje. Variabilita úpravy totiž umožňuje pohyb na výšku v rozmezí 115 mm a stejně tak lze upravit i vzdálenost opěrek v rozsahu 120 mm nebo délku integrovaných nástavců 100 mm. Současně hned za integrovaným představcem v horní rámové trubce naleznete přihrádky na jídlo. Vážně nejde o žádnou aprílovou legraci. Pod pružným krytem se ukrývá několik úložných boxů s přepážkami, kam si v případě, že jedete triatlon nebo dálkovou jízdu, uložíte nejnutnější občerstvení. Aerodynamickým požadavkům pak neušla ani hydratace, tudíž se ani nesnažte hledat klasický košík na bidon. Dvojice pružných ližin je určena pro svírání speciálního, zcela plochého bidonu.

SKRYTÁ ZBRAŇ

Značka Trek byla prvním výrobcem, který se rozhodl narušit pevnou konstrukci rámového základu při snaze vylepšit parametry komfortu. A dost podobně je tomu i zde, pod kapotáží v prostoru těsně před sedlovou trubkou se totiž skrývá pružicí jednotka Iso-Speed. Ten samý systém, se kterým značka před lety vyrukovala u modelů zaměřených na rozbité silnice ardenských klasik, tak má za úkol nyní postarat se o nejnutnější dávku pohodlí i u bojovníků se stopkami.

Ostatně ať se již podíváte na kterýkoli detail tohoto skvostu v ceně 350 690 Kč, poznáte, že je zde tím nejlepším pro zajištění požadovaného úkolu. Samozřejmě se dá spekulovat nad koly Aeolus RSL 51 s pěticentimetrovou výškou ráfku, ale na druhou stranu jsou lehká a univerzálnější než disk. Spokojeně tak s vámi absolvují větrnou pláň i mírně zvlněný profi l s potřebou změn rytmu. A pokud máte jiný názor, je vám k dispozici konfigurátor Project One, kde si lze naladit celek bez jediného kompromisu.

Stejné hodnocení, tedy absolutní jistota funkce, lze prohlásit i u komponentového osazení Sram Red eTap. Dvojice ovládacích spínačů umístěných na koncích nástavců nenutí ke změně pozice při posunu řetězu na požadovaný pastorek „dvanáctikola“, stejně spolehlivě se nechají ovládat i kotoučové brzdy. Šíře možností pro úpravu posedu zde prakticky eliminuje starosti, jaká velikost je pro uživatele ideální. U jednotlivých nastavení je variabilita až 11 centimetrů výšky nebo 6 cm výšky sedla. To už je celkem dost pro to, aby si vybral doslova každý. Poslední číslo, které vám do skládačky tohoto stroje může chybět, je hmotnost, zde ve velikosti XL a včetně všech doplňků z fotografie velmi slušných 8,85 kg.

Eda Pinkava

Foto: Markéta Navrátilová

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu