TEST – TREK FUEL EXE 9.9 XX1 AXS – Bike plný výzev

24.10.2022

Pojďme chvíli snít. Zavřete oči. Představte si karbon. Hodně karbonu. Celý rám i řadu komponentů. Těch nejlepších komponentů. Elektronických. Nejen řazení, ale taky teleskopickou sedlovku. Anebo třeba kontrolu tlaku v odpružení a pláštích. Přidejte lehký tichý motor, který slibuje nerušit zvuky přírody a vašeho dechu. Překlenout propast mezi klasickými biky „na vlastní pohon“ a e-biky. Je to krásný sen? Přesně takový jsme mohli nějaký čas doopravdy žít. V sedle Treku Fuel EXe 9.9 XX1 AXS, který není pro každého. Ale je fantastický!

Model Fuel EXe je aktuální horkou novinkou amerického výrobce, navíc ostře sledovanou a očekávanou. My jsme jej mohli otestovat nejen ještě před ofi ciálním odhalením, ale také „v plné náloži“, tedy v té nejlepší výbavě z možných. Ano, cena tomu odpovídala. Ne, neprozradíme. Zatím ne. Ale jisté je, že jde o jedno z nejdražších kol, která kdy prošla redakcí. Kolo pro ty, kteří rádi vlastní to nejlepší.

Rychle bike nastavit a ven! Ač kolo vypadá na první pohled velmi nenápadně, je doslova nacpáno moderními vymoženostmi. Elektronickými. Takže to nevydržíme a po pár kilometrech první vyjížďky si dáváme kávu a prohlížíme a dolaďujeme. Řídítka trochu níže, jak jsme zvyklí, a ejhle – v krku vidlice je uložené nářadí. Pokud chceme povolit a následně utáhnout a vymezit vůli řízení, je nutné hledat šroub ke stažení ze spodní strany krku vidlice. Na horní straně je právě a jen box pro nářadí. Tam nic nestáhnete, zato si můžete prohlédnout sadu imbusů, šroubováku, torxů a nýtovače Bontrager.

Nastavit výšku sedla je standardní úkon, ladění pozice sedla se u elektronického Reverbu liší od většiny produkce. Pro předozadní změnu stačí povolit hlavní šroub a sedlo posunout, sklon se reguluje šroubem na čele zámku.

Tlaky v pneumatikách a tlumičích volíme nejprve podle sebe a po třetí jízdě nastavujeme kolo podle hodnot doporučených Trekem. Je to velmi snadné. Zadáte do aplikace k ovládání elektrického pohonu, jaké máte kolo a kolik vážíte, a přilétnou vám doporučené tlaky. Nafoukáme na ně, pružení i pláště, a jejich hodnoty zadáme do aplikace Sram AXS. Důvod? Protože máme opravdu plně vybavený bike. Tedy i snímacími sadami RockShox AirWiz (pružení) a Quarq TyreWiz (tlak v pláštích), které tlaky kontinuálně hlídají a vyhodnocují. A upozorňují nás, pokud se cokoliv změní. Po uložení hodnot se na snímačích rozsvítí zelené kontrolky. Případný únik tlaku je signalizován červeným světlem a my můžeme reálnou hodnotu zkontrolovat buď v aplikaci, nebo manometrem. Pozor! Jakmile na kolo usednete, tlak v pružení stoupá a kontrolky červenají. Jejich správná funkce je vždy v nezatíženém stavu.

To už máme v sobě druhou kávu a přichází na řadu třetí. Nastavování totiž pokračuje, a to u ovladačů řazení a teleskopické sedlovky. Probíhá taky v aplikaci Sram AXS. Tento úkon už je standardní, jeho popis vynecháme. Možností se tu ale nabízí spousta. U třetí kávy se ale ještě pouštíme do nastavení motoru v aplikaci Treku. Zakládáme si účet, navazujeme komunikaci s kolem a hurá do ladění. Nejprve se nám nedaří hodnoty upravit, tady se ale nesmí vynechat první krok – resetování původního nastavení. Pak si pro každý mód individuálně nastavíme rychlost dopomoci, úroveň dopomoci v procentech a krouticí moment. Můžeme též přidat informaci o tom, odkud a kam jedeme, kolik kilometrů ujedeme a kolik nám posléze má zbýt v baterii „šťávy“. Uf, těch možností je mnoho, ale hlavně napoprvé. Pak si člověk vše osahá, uloží a už to bude snadné. To nejvíce důležité máme nastaveno a můžeme konečně opravdu ven. Spálit ten kofein…

Krásná zpráva na začátek je, že tenhle bike váží ve velikosti L a bez pedálů 18,2 kg! Ano, je to e-bike, ale je to model z kategorie odlehčených. Motor je slabší, tudíž i baterie může být menší, a pak jsou tu samé luxusní materiály a technologie a komponenty. Tohle kolo má pomáhat, ne vyjíždět kopce za vás. Ale ono i na to má výkonu dost. Když frčíme po asfaltu a motor pomáhá, je to pohyb příjemně snadný. Zkoušíme vypnout motor, jet za svoje, a ejhle – odpor motoru při šlapání je znát, ač by dle dokumentace neměl být. Například Shimano EP8 se umí opravdu zcela odpojit od pohonu, motor Treku ne zcela. Pokud motor běží, jeho zapojování do šlapání je velmi příjemné a jemné, pohyb našich nohou nijak neruší, vše je „přirozené“.

Lehké pocukávání při nástupu motoru přichází jen v prudkých stoupáních s nerovným povrchem a při zvolených třech největších pastorcích. Při jízdě na lehký převod tu o sobě motor dá vědět, ale ne nijak zásadně. Upozorní na to, že je přítomen. Úroveň dopomoci motoru volíme ovladačem u palce levé ruky, a to velmi snadno, příjemně a intuitivně. Na displeji na horní trubce jasně vidíme aktuální úroveň dopomoci, a dále je patrné, kolik síly vynakládá motor a kolik jezdec. Všechny hodnoty jsou jasně zobrazeny ve wattech.

Když zkoušíme výdrž baterie tohohle lehkého e-biku, opakovaně se nám daří při maximální úrovni dopomoci motoru dosáhnout hodnot okolo 760 výškových metrů – při váze jezdce 76 kg bez chráničů a batohu. Následné plné nabití baterie trvá 2.45 hod. Hodnoty výškových metrů absolvovaných při plném výkonu motoru nám přijdou více vypovídající než údaj o kilometrech, který je ovlivněn profi lem trasy. S plnohodnotným e-bikem najedete více, ale za cenu citelně vyšší hmotnosti ovlivňující jízdní vlastnosti biku. A pravda je, že i u slabšího motoru vnímáme maximální výkon motoru jen jako doplňkový – pořád chceme sportovat, a tak většinu času trávíme s nižší dopomocí, vydáváme více vlastní energie, Trek nám jen usnadňuje pohyb a my jsme spokojeni.

Nový Fuel EXe lze navíc doplnit o přídavnou baterii (poloviční kapacita v porovnání s hlavní baterií, tedy 180 Wh), pro kterou je připraven držák košíku na láhev v blízkosti dobíjecího místa. To je kryto gumovou zátkou, která podle našich zkušeností velmi dobře těsní. Hlavní baterii ale můžete z rámu vyjmout (stačí povolit jeden imbusový šroub, který drží jak spodní kryt rámu, tak baterii v rámu) a dobíjet ji samostatně. Jak se vám to zrovna hodí.

Elektronické ovládání teleskopické sedlovky pracuje naprosto precizně a zdvih 170 mm dává jezdci mnoho místa k pohybu nad kolem. Tento zdvih platí pro rám velikostí L a XL, u menších je zdvih nižší. Podobně jsou přizpůsobovány postavě jezdce i parametry dalších komponentů, konstruktéři Treku patří mezi „uvědomělé“, ty, kteří dobře vědí, čeho biker žádá. Stejně precizně funguje i elektronické řazení Sram XX1 AXS. My jsme si v aplikaci nastavili funkci ovladačů podle svých zvyklostí a pak už jsme si jen užívali dokonalé symfonie s ódou na řazení.

Zajímavé je chování kola v terénu. Bike perfektně sedne do ruky. Řídítka s integrovaným představcem jsou nejen parádní na pohled, ale zároveň jsou tuhá a nepřenášejí zbytečné vibrace – materiál si s nimi dokáže poradit, aniž by tahle přednost měla jakýkoliv negativní dopad. Vidlice položená pod úhlem 65° drží přední kolo vždy jistě ve stopě a ani v prudkých sjezdech nás nenechá na pochybách, že máme vše pod kontrolou. Bike je stabilní na rozbitém podkladu i ve vysokých rychlostech, současně snadno ovladatelný. Ostatně čekat v tomto směru nějaké pochybení, to bychom nesměli být u Treku. Celkově moderní střih geometrie nedává prostor pro připomínky či nejistotu jezdce. Krásná práce. To platí i pro rozložení těžiště nad kolem či třeba pro prudké výjezdy.

Zadní odpružení se systémem Active Braking Pivot pracuje se 140 mm a doslova lepí zadní kolo k trailu, takže my jen zadní brzdou regulujeme průjezd zatáčky smykem či rychle v koleji. Kolo je celkově velmi ochotné pokládat se do zatáček, k tomu přináší jezdci veliký kus komfortu – od malých nerovností po velké rázy, od citlivých reakcí pro progresivní přituhnutí. Nakládání se zdvihem je příkladné, vždy je ho vynaloženo přesně tolik, kolik je potřeba, a chod je postupně dostatečně progresivní i citlivý zpočátku. Při šlapání se systém nijak zásadně nehoupe, obešli jsme se bez jeho zavírání. Tady si opět můžeme dovolit být strozí. Odpružení funguje skvěle, a to na obou frontách (vpředu se 150 mm). Proč? Protože Trek. Uvedené vlastnosti pak jednoznačně podporují kvalitní brzdy Sram Code s kotouči o velikosti 200 mm.

Je ale zcela nutné správně zvolit tlak v pružení, kde nás aplikace Trek nezklamala – po zkoušce vlastních hodnot jsme se spolehli na ty doporučené, a při zadání objektivních vstupních hodnot (tady není proč lhát a ubírat si kilogramy váhy, jako když mluvíte s kamarády) to fungovalo. U pneumatik jsme ale po zkušenostech zvolili o něco nižší tlaky. Ač se pláště tváří jako měkké, i na tvrdém podkladu či na kamenech střílí a kloužou. Snížení tlaku pomáhá k jízdnímu komfortu, ale tady zůstává prostor ke zlepšení – přezutí. Ač jsme zmínili, že nižší hmotnost tohohle e-biku má kladný vliv na jeho ovládání, jsou místa, kde ji jednoduše nezapře. Typicky v prudkých sjezdech na sypkém podkladu. Tady by pomohla jiná směs pneumatik a větší přilnavost.

E-bike Trek Fuel EXe v tom nejlepším balení, které jsme mohli testovat, je doslova nabitý elektronikou, novinkami a moderními technologiemi. Jimi bude oslovovat specifickou část jezdců. Víceméně nutná je záliba v mobilních aplikacích a zásuvka s elektřinou. Co se týká jízdních vlastností, je schopen omámit mnohem větší skupinu bikerů. Funguje skvěle. Ještě bychom to mohli říct jinak. Pokud jste klasik, stanete se otrokem elektrifi kace biku. Milujete-li ale novinky a rádi ladíte ve velkém, z tohoto rauše se vám nebude chtít vystoupit!

Ondřej Bílek

Foto: Tomáš Král

Rám je základ, motor síla

Karbonový rám z fi remního materiálu OCLV se chlubí jak vysokou pevností, tak i tuhostí. Ve svém nitru skrývá malý nenápadný motor TQ s výkonem 300 W a krouticím momentem 50 Nm. Je slabší, tudíž může být použita i menší baterie a celek výrazně ušetří na hmotnosti, ale i na takového „prcka“ jsou to parádní hodnoty. Motor je osazen tzv. harmonickou převodovkou, čímž vypadají ze hry hlučné řemeny. A motor je podle našich zkušeností opravdu hodně tichý, navíc i plynulý v záběru. Baterie s kapacitou 360 Wh je schovaná ve spodní rámové trubce, stejně tak i veškerá kabeláž. Trek Fuel EXe se tak pyšní velmi čistým designem. Změnu geometrie kola můžeme provést pomocí otočení matice umístěné v zadním oku vahadla odpružení. Změna úhlu přední vidlice je z 65,5° na 65° a sedlová trubka nám „lehne“ ze 77,5° na 77°. A to jsou již citelné hodnoty.

TREK FUEL Exe 9.9 XX1 AXS

rám Trek Fuel EXe, karbon OCLV, vyjímatelná baterie, vnitřní vedení lanek, Mini Link, ABP, boostová pevná osa

tlumič RockShox Super Deluxe Ultimate AirWiz, tlumení RCT2

vidlice RockShox Lyrik Ultimate AirWiz, pružení DebonAir, tlumení Charger 3 RC2, boostová pevná osa

zdvihy (P/Z) 150/140 mm

motor TQ-HPR50, 300 W, 50 Nm

baterie TQ 360 Wh

řazení/přehazovačka Sram XX1 Eagle AXS, elektronické, bezdrátové, 1×12

kazeta Sram Eagle XG-1299, 10–52 zubů

kliky E*thirteen E*spec Race, karbon, převodník 34 zubů, délka 165 mm

brzdy Sram Code RSC, kotouče 200/200 mm

zapletená kola Bontrager Line Pro 30, ráfky karbon OCLV, vnitřní šíře 30 mm, 28 drátů pláště Bontrager SE5 Team Issue, TLR, bočnice Core Strength, 120 tpi, 29×2,50“

teleskopická sedlovka RockShox Reverb AXS, zdvih 170 mm, bezdrátová – elektronicky ovládaná, průměr 34,9 mm

sedlo Bontrager Arvada

řídítka/představec Bontrager RSL, karbon OCLV, tzv. kombo, provedení v jednom kusu; zvýšení řídítek 27,5 mm, šířka 820 mm, sklon/délka představce 0°/35 mm

hmotnost 18,2 kg (vel. L, bez pedálů)

hmotnost kol 2280/2830 g (P/Z, včetně pláště, tmelu, kazety, kotouče, bez pevných os)

cena 379 990 Kč

FOTOGALERIE 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu