Podzimní novinky Specialized jsou ve znamení 700c

6.10.2023
Silnice zaměřené na rychlost, vytrvalost i na lehký terén – to jsou v kostce novinky, které nám s příchodem podzimu servíruje americký Specialized. Seznamte se s novým a zároveň nejrychlejším Tarmacem všech dob, pohodlným modelem Roubaix SL8 a elektro gravelem Turbo Creo 2.

Specialized Tarmac SL8

 

Nová kombinace aerodynamiky, lehkosti a jízdní kvality

Možná se to nezdá, ale nový Tarmac SL8 je již osmou generací tohoto závodního silničního kola. Výrobce tak čerpal z dvaceti let zkušeností a dle svých slov připravil kombinaci aerodynamiky, lehkosti a jízdní kvality, která byla dříve považována za nemožnou. Díky tomu má být nová silnice zároveň nejrychlejším Tarmacem všech dob. Promluvit můžeme nechat dostupná čísla, která výrobce prezentuje: Nový Tarmac SL8 je o 16,6 sekundy rychlejší na 40 km, než byl dříve, rám váží pouhých 685 gramů a o 33% se zlepšil poměr tuhosti k hmotnosti. Všeho se podařilo dosáhnout převážně díky závodním simulacím s použitím skutečných dat z reálného světa.

 

 

Aero hraje prim

Při řešení aerodynamiky Specialized používá barvu Flo-Vis. Inženýři ji využívají k tomu aby viděli, jak přední hrana Tarmacu SL8 ovlivňuje proudění. Díky tomu mohou aero prvky umístit tam, kde to má smysl. Tímto způsobem se nový Tarmac stává nejvíce aerodynamické silniční kolo vůbec – tedy alespoň podle Specializedu. To znamená, že má být aerodynamičtější než model Venge. Nejvíce je fokus na aerodynamiku vidět u přední částí, hlavovky, nazvané Speed Sniffer. V praxi jde o sloupek vidlice posunutý v hlavové trubce více vzad – přední část hlavy tak může být ostřejší a lépe rozrážet vzduch.

 

 

Rám ve znamení lehkosti i pohodlí

Nejlehčí sériově vyráběný rám Specialized patřil ještě nedávno modelu Aethos. Tarmac SL8 si z něho vzal inspiraci a dokonce ho překonává. Nový rám váží pouze 685 g, což je o 15% méně, než tomu bylo u Tarmacu SL7. Zlepšil se také poměr tuhosti ke hmotnosti. Nové kolo má být tužší při šlapání a má disponovat přesnějším řízení. Dle informací tohle všechno navíc dokáže kombinovat s pohodlnou jízdou v sedle. Má jít dokonce o nový standard pro komfort u závodního kola. Dosáhnout toho umožnil pokročilý karbon FACT 12r.

 

Specialized Roubaix SL8

 

Plynulejší znamená rychlejší

Inovovaný Roubaix, model odkazující na slavnou klasiku, využívá nové technologie Future Shock 3.0 vpředu a AfterShock vzadu. Jde tedy o další generace tlumících prvků, s nimiž Specialized už řadu let experimentuje, aby zvýšil komfort svých endurance silnic a gravelů. Nárazy tak mají být o 53 % menší oproti nejbližší konkurenci, tedy alespoň podle slov a dat značky. Plynulost a menší únava – to je to, čeho chtěl Specialized dosáhnout s tím, aby kolo zůstalo hbité a příčně tuhé pro přenos výkonu a přesné ovládání. Future Shock 3.0 pod představcem má být navíc mnohem lépe laditelný a poskytuje 20 mm odpružení. AfterShock je pak spojen se sedlovkou a zvyšuje její průhyb.

 

 

Větší prostor pro pláště

Aby byla jízda jistější, šel Specialized cestou širších pláštů. Roubaix SL8 si tak má umět lépe poradit s dlouhými jízdami po různých typech povrchu. Průchodnost rámu a vidlice nyní umožňuje vozit až pláště 38c/40mm. Tento vytrvalostní silniční stroj tak dokáže poskytnout lepší trakci než kdy dříve, a to i na nerovných silnicích nebo při lehkém gravel pojetí jízdy. Extra objem plášťů navíc nemá znamenat žádné nevýhody, protože jsou mimořádně lehké. Roubaix SL8 si podle všeho nejlépe rozumí s plášti S-Works Mondo, které jsou standardně osazeny, ale stejně dobře si poradí s plášti Turbo 28 mm nebo Pathfinder 38 mm.

 

 

Nejvíce aero Roubaix

Když jsme zmínili aero přístup u modelu Tarmac, nelze opomenout ani zde. Roubaix SL8 má být dosud nejaerodynamičtějším Roubaixem, a to díky novým aerodynamickým tvarům, snížené spodní rámové trubce, upravené hlavové trubce a sníženým sedlovým vzpěrám. S hmotností pouhých 825 gramů je rám o 50 gramů lehčí než byl jeho předchůdce. Roubaix SL8 taktéž využívá zkušeností z modelu Aethos a je vyroben z prémiové karbonové směsi FACT 12r.

 

Specialized Turbo Creo 2

 

Poměr dojezdu k hmotnosti

Vychytat tento poměr byl při vzniku druhé generace Turbo Creo jednou z největších výzev. Specialized uvádí, že se to však povedlo, a to bezkonkurenčně. Přitom má nový elektrický gravelbike o 33 % vyšší výkon a o 43 % vyšší točivý moment. Lehkost má být navíc tak výrazná, že zapomenete, že jedete na elektrokole. Aby toho bylo možné dosáhnout, byl na výrobu rámu použit karbon FACT 11r. Geometrie je progresivní a je střižena tak, aby bylo snadné jezdit po silnici i v terénu – Creo 2 je nejschopnější kolo s berany, které kdy Specialized vyrobil. Oproti svému předchůdci má Creo 2 menší úhel hlavové trubky, nižší střed a kratší představec.

 

 

Zcela nový motor SL 1.2

Zásadní inovací je u tohoto modelu také použití nového elektromotoru. SL 1.2 je dle slov konstruktérů značky nejúčinnější systém pro elektrokola na světě. Kombinuje maximální dojezd s nízkou hmotností, poskytuje o 33 % vyšší výkon (320 wattů) než předchůdce a má o 43 % vyšší točivý moment (50 Nm). A navíc má být tak tichý, že ho při jízdě ani neuslyšíte.

 

 

Future Shock 3.0 znovu v akci

Model Creo 2 je stejně jako již zmíněný Roubaix vybaven technologií Future Shock 3.0. Ta poskytuje i totožných 20 mm plynulého odpružení, které snižuje nárazy až o 53 %. Future Shock má za úkol především udržet řídítka stabilnějšími, což zajišťuje hladší jízdu s větší kontrolou a jistotou i na velmi nerovném povrchu. Future Shock má zároveň snižovat únavu při dlouhých dnech v sedle. Sebevědomí při jízdě zároveň přidávají i velmi široké pláště. Creo 2 nasazuje model Tracer 47c, ale dle informací se “vejdou” dokonce až 2,2″ pláště.

 

 

Praktičnost a informace

Creo 2 má i široké možnosti, co se osazení doplňky týká. Brašny, nosiče – zde se nekladou meze a sám Specialized disponuje originální výbavou, kterou můžete využívat hlavně pokud používáte Range Extender. Připevnit lze také blatníky kompatibilní až s plášti do rozměru 47c. Kdo rád kolo dál ladí, ten by měl vyzkoušet také to, co nabízí aplikace. Přizpůsobit si díky “appce” lze výkon nebo třeba vyladit dojezd a uzamknout systém, abyste odradili zloděje.

 

připravil: Martin Kuška

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu