1. Pokud jsou řídítka na kole, demontujeme z nich rohy,
brzdové páky, řazení, gripy i computer a poté je vyjmeme z představce.
Při odstraňování gripů si pomůžeme trochou vody, Ironu (čistidlo na
okna), nebo technického benzínu, který vstříkneme pod ně. K tomu se hodí
jak injekční stříkačka s jehlou, která propíchne grip, tak i obyčejný
šroubovák.
2. Označíme si ryskou místo zkrácení. Může se zdát, že
snad není třeba zdůrazňovat potřebu zkrácení obou konců rovnoměrně
(pozor i při měření, rozdíl mezi původní délkou a námi požadovanou je
také potřeba dělit dvěma). Ovšem nemálo je případů, kdy nová
řídítka končí jako nepoužitelná v koši kvůli fatální chybě.
3. Řídítka by při řezání měla být pevně upnutá, aby
řez byl rovný. Důležité je také ohlídat jeho rovnoměrnost, aby třeba
spodní strana nebyla kratší než horní. To může přinést problémy nejen
estetické, ale například i při montáži rohů.
4. Poté pilníkem strhneme všechny ostré hrany a otřepy, a
to jak z vnější, tak z vnitřní strany.
Tip: Jako po montáži jakéhokoliv komponentu, ani zde by neměla chybět kontrola dotažení všech šroubů, tedy u představce, rohů i objímek pák a řazení, a to zhruba po 100 km.
5. Montáž probíhá v opačném pořadí demontáže, šrouby
objímek prozatím neutahujeme napevno. Na gripy si opět pomůžeme trochou
vody, Ironu či technického benzínu. Pozor na použití saponátů,
důležité je, aby po vyschnutí tekutiny nedocházelo k protáčení gripů
na řídítkách.
6. Dalším úkonem je nastavení sklonu brzdových pák.
Optimálně by při pohledu ze sedla měly být v zákrytu za řídítky.
V této poloze je jejich úchop přirozený, ergonomický, zabraňuje
nadměrnému pohybu zápěstí při brždění.
7. Řadící páčky (pokud je tento systém používán) by
neměly příliš zasahovat do gripů a zužovat tak jejich šíři pro
pohodlný úchop. Jejich poloha by opět měla odpovídat ergonomii pohybu
prstů. Otočnou rukojeť je optimální zafixovat tak, aby se na středu horní
strany řídítek nacházela prostřední poloha z celkového rozsahu
(například v případě řazení pro přesmykač tedy poloha pro prostřední
převodník).
8. Po nastavení do optimální polohy pevně dotáhneme
všechny šrouby.
9. Správnou polohu brzdových pák na obloucích nejlépe
určíme na rovné podložce (v případě, že jsou demontovány z kola),
nebo pomocí rovného pravítka (krátké laťky). Konce pák by měly být ve
stejné rovině jako pomyslné prodloužení dolní hrany oblouků. Druhým
pravidlem správné pozice páky je její souběžnost s podélnou osou
kola – páka by neměla být vychýlená ani dovnitř, ani směrem od
kola.
10. Ani nastavení řídítek při montáži na kolo by nemělo
být náhodné. Ideální je stav, kdy je spodní rovná část oblouků
přibližně vodorovná, nebo ještě lépe – řídítka jsou trochu
podtočená, jak znázorňuje obrázek.
Tip: Příčinou vrzání v uchycení řídítek v představci jsou zpravidla nečistoty. Pomůže demontáž řídítek, důkladné vyčištění, odmaštění a poté zpětná montáž. Dosedací plochy však v žádném případě nemažeme!
Připravil: André Vebr
Foto: Velo
Přidat komentář