1. Po vypuštění tlaku z duše opatrně nasadíme montpáku
pod patku pláště (pozor, aby se duše nedostala mezi plášť a montpáku,
mohlo by dojít k jejímu procvaknutí) a tlakem na páku přetáhneme patku
pláště přes hranu ráfku.
2. V tomto okamžiku máme dvě možnosti. Pokud jde plášť snadno sundat, stačí jej rukou přidržet a tahem páky po hraně ráfku postupně uvolňovat zbytek. Pokud plášť v ráfku drží pevně, přichází ke slovu druhá varianta. První montpáku zachytíme pomocí speciálního očka za drát, v malé vzdálenosti nasadíme pod patku pláště druhou montpáku a zopakujeme postup z prvního bodu. Poté už by plášť měl jít snadno demontovat. Pokud vaše montpáka není vybavena očkem pro uchycení za drát, stačí ji jen přidržet.
3. Stejně tak se bez montpák obejdeme v první fázi montáže pláště na ráfek. Stačí jej jednou patkou na libovolném místě nasadit do ráfku a navléknout do něj celou jednu stranu. Důležitější je první krok před instalací duše v podobě jejího mírného nahuštění tak, aby držela tvar.
4. Následuje vyjmutí duše. K dokončení demontáže
pláště již nejsou montpáky zapotřebí, plášť jde snadno sundat
rukou.
5. Duši začínáme do ráfku nasazovat od ventilku, až poté
pokračujeme po celém obvodu ráfku.
6. I s montáží druhé strany pláště do ráfku je nutné
začít u ventilku. Ten nepatrně zatlačíme zpět do ráfku a poté nasadíme
patku pláště pod ventilek. Tento krok je důležitý pro to, abychom plášť
mohli přesně usadit v ráfku.
7. Poté od ventilku pokračujeme po obvodu ráfku oběma rukama
v nasazování pláště.
8. Většinu plášťů lze nasadit do ráfku holýma rukama.
Pokud ne, musí opět přijít ke slovu montpáka. Ovšem jen s největší
opatrností, aby nedošlo k procvaknutí duše.
9. Před hustěním je dobré zkontrolovat, zda ventilek není
nakřivo. Předejde se tak zbytečnému defektu. Zhruba po dosažení poloviny
tlaku je dobré hustění přerušit a roztočit kolo v ruce. Zběžný pohled
odhalí, zda je plášť přesně usazen a nikde nehází.
10. Zvláštní kapitolou jsou bezdušové pláště. Jejich
nasazení do ráfku je shodné s montáží běžných plášťů, jen pozor na
kovové montpáky, které mohou poškodit ráfek a způsobit netěsnost
systému. Prvním krokem je tedy nasazení celého pláště do ráfku. Poté
však potřebujeme mýdlovou vodu pro snazší zapadnutí patky do ráfku a pro
lepší utěsnění systému při hustění.
11. Mýdlovou pěnou potřeme obě patky pláště a teprve
poté přistoupíme k hustění. K němu je lepší používat velkou pumpu,
k zapadnutí patek do ráfku je zapotřebí prvotní větší tlak.
Připravil: Rudolf Hronza
Foto: Velo
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT