

- 0 – minimální náročnost
- 5 – akce pro průměrně zdatného mechanika
- 10 – nastal čas navštívit servis
Potřebné nářadí:
- sada imbusových klíčů
- vazelína
- přípravek na lisování ložisek/osy
- lepidlo na ložiska a závity
část 1 – Ložiska lisovaná do rámu
1. Nejprve je třeba dostat se k ložiskům, která chceme
vyměnit – v tomto případě jsou to ložiska usazená v raménku, které
stlačuje tlumič. Demontujeme tedy šroub upevňující tlumič a poté
i celé raménko. Než jej ale zcela vyjmeme z rámu, je třeba celou zadní
stavbu vhodným způsobem zafixovat, aby nezůstala viset na bovdenech či
hydraulické hadici zadní brzy a nepoškodila je.
2. Stará ložiska lze uvolnit z rámu pomocí k tomu
určeného přípravku, který rozloží tlak na celou plochu ložiska. Pokud
žádný takový nevlastníme, můžeme většinou ložisko poměrně snadno
vyklepnout pomocí kladiva či gumové palice. Je ale třeba postupovat
maximálně obezřetně, aby se ložisko nerozpadlo a v rámu nezůstal jeho
vnější kroužek. Ten by pak bylo nutné následně odbrousit!
tip Po odstranění plastové prachovky se můžeme podívat na
stav původních ložisek. Je na nich dobře vidět, jak se léta provozu spolu
s korozí podepsaly na jejich vzhledu i chodu.
3. Jsou-li všechna stará ložiska vyjmutá, můžeme
přejít k montáži nových. Předtím je ale vhodné důkladně očistit
styčné plochy v rámu, případně použít fixační lepidlo na ložiska a
závity (například Loctite, Bizon a další).
4. Profesionální, ale i podomácku vyrobený přípravek na lisování ložisek by měl mít styčnou plochu rozsahem pokrývající celé ložisko, aby byl tlak rovnoměrně rozložen na vnitřní i vnější kroužek.
5. Lisování nového ložiska by mělo probíhat postupným
plynulým tlakem, nikoliv rázovitě. Kontrolovat je třeba také to, zda je
ložisko do rámu zasouváno pod správným úhlem, tedy v ose čepu.
6. Po usazení všech ložisek můžeme opět zkompletovat
zadní stavbu. Předtím ale ještě namažeme vazelínou vnitřní stranu
ložisek, aby na nich lépe držely podložky, které sem patří. Na škodu
opět není ani použití závitového lepidla na šrouby, které drží
jednotlivé čepy.
7. Nakonec vše řádně dotáhneme a upevníme zpět
tlumič.
část 2 – Ložiska s vlisovanou osou
8. V případě ložisek stažených objímkou nejprve pomocí dílenského přípravku vylisujeme ven z rámu samotnou osu. Ložiska pak bude možné po povolení objímky vyjmout rukou. Montáž nových ložisek probíhá stejně jako v předchozím případě, jen v opačném pořadí jednotlivých úkonů.
část 3 – Kluzná pouzdra
9. U kluzných pouzder je třeba nejprve demontovat upínací
šrouby, poté vysunout nosný čep a nakonec opatrně vytlačit ven původní
plastová pouzdra.
10. Na jejich místo pak přijdou nová, která opatrně
zalisujeme zpět do rámu. Pomoci si zde můžeme různými způsoby,
například truhlářskou svěrkou. Postupovat je ale třeba maximálně
opatrně, abychom některý z dílů nepoškodili.
11. Nakonec již stačí namazat čep, vsunout jej do pouzdra,
vrátit zpět příslušné podložky a celou zadní stavbu opět složit
dohromady.
Text: Štěpán Hájíček, Foto: autor, archiv
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT