Demontáž starého lanka usnadní jeho přeštípnutí v půli, kratší díly se snáze sundávají z kola (vlevo). Chcete-li lanko zachránit pro další použití, uštípněte po jeho uvolnění ze stahovacího šroubu pouze roztřepený nebo zohybaný konec (vpravo). Lépe jej vyjmete ze starého bovdenu a provlečete novým. Na koncovku bovdenu, která uvízne v návarku, platí úzký šroubovák.
Montáži bovdenu předchází vždy naměření správné délky. Příliš
dlouhý bovden překáží a může svým obloukem zvyšovat riziko zalomení a
zvyšovat tření lanka, krátký bovden zase při zatočení dokáže
nežádoucím způsobem ovlivňovat chod řazení i brzdění. Konec bovdenu
nasaďte do páky či řadícího systému, otočte řídítka do maxima a
naměřte nejkratší oblouk bovdenu. Pokud tuto naměřenou délku přidržíte
u návarku a zatočíte řídítky, neměl by druhý konec bovdenu vyskočit.
Vyplatí se ponechat centimetr délky navíc pro případ nepovedeného
přeštípnutí bovdenu. Postačí také poměřit nový bovden se
stávajícím, pokud jeho délka vyhovuje.
Po
přeštípnutí nesmí být drát bovdenu ohnutý, ani nesmí ostrá hrana
přeštípnutého drátu zasahovat do prostoru, kudy povede lanko. Nepovede-li
se, nezbývá než chybu napravit opětovným uštípnutím konce. Kdo má po
ruce brusku, může konec bovdenu zbrousit dočista. U podélně
„vinutých“ bovdenů pro řazení vás nemine použití silnějších
kloubových kleští. Přeštípnutí by nemělo být šikmé, ale rovné, aby
bovden přesně zapadl do koncovky. Pokud praskne plastová bužírka, bude
potřeba proces opakovat.
Následuje vyrovnání otvoru do teflonové trubičky, která může být po štípání zmáčknutá. Nejlépe poslouží drát z výpletu s hrotem zbroušeným do špičky (viz obrázek). Drát odpovídá vnitřnímu průměru bovdenu. Pokud se přeštípnutí bovdenu nepovedlo, obtížně procházející drát nedostatek odhalí.
Nasazení koncovky předchází poslední krok – promazání bovdenu. Vždy by jej měl provázet řídký olej. Dle vybavení jej lze do bovdenu vstříknout ze spreje, olejničky nebo speciální maznice.
Plastová bužírka bovdenu může po přeštípnutí přečnívat. Konec
bovdenu vložíme mezi ostří nůžek, lehce stiskneme a bovden na konci
„obtočíme“. Stejně pomůže ostrý nůž atd.
Po
přípravě bovdenu se dostává ke slovu lanko a jeho montáž do brzdové
páky. Pro snadné zavedení lanka mají brzdové páky proříznuté stavěcí
šrouby i tělo. Provlékání lanka bovdenem je nejlepší začít od té
strany bovdenu, kterou jste bovden mazali. Mazadlo se lépe dostane po celé
délce bovdenu. Před zavedením je dobré potřít i lanko jemnou vrstvou
mazadla. Stačí si olej kápnout mezi prsty a mezi nimi lanko protáhnout.
Velmi důležité je vedení bovdenů tak, aby se nekřížily.
Občas
se lze setkat i s křížením lanek při spodním vedení bovdenů. Touto
cestou lze snížit ohyb řadících bovdenů.
Lanko
před konečným dotáhnutím utáhněte pouze lehce a zkuste krok brzdy. Až se
dostanete k optimu, teprve pak dotáhněte „na fest“. Předejdete
poškození lanka. U všech komponentů, zejména u řadícího systému, si
vedení lanek často „sedne“, takže je potřeba je znovu dotáhnout.
Roztřepení lanka brání speciální koncovka. Na její upevnění je lepší použít kleště s nepříliš ostrými čelistmi (např. starší „model“, kombinačky apod.), aby se předešlo přeštípnutí koncovky při jejím zmáčknutí. Koncovku zmáčkněte na dvou místech.
V případě potřeby koncovku nahradí nipl – nejprve jej upevněte a poté
uštípněte jeho hlavičku.
Takto
vypadá lanko nechráněné koncovkou. Při zpětné montáži nezbývá než
konec zkrátit. Což nelze do nekonečna. Roztřepený konec nejen vypadá
nedobře, ale také se o něj lze snadno poranit.
Lanko
by za utahovacím šroubem nemělo být příliš krátké, ani příliš
dlouhé. U brzdy (MTB V-Brake) přečnívající konec snadno schováte za
čelist.
Připravil: Rudolf Hronza
Foto: Velo
hledám jak udělat spojkoví lanko 1,30m síla 4mm ale zde je jen mini práce po ať to slisuju jak chcu tak to vždy vyklouzne nedržíto na soustruhu do 6 šroubku navrtám dirku a teď zalisovat ale jak ? nejlíp kde to zalisujou díky Vlasto