Počátky této italské značky sahají do roku 1987, kdy byla produkce zaměřena pouze na brzdy a zapletená kola motocyklů. Po nástupu horského kola bylo rozšíření sortimentu celkem logickou cestou a logo Formula se tak v roce 1993 objevilo i na kotoučových brzdách tohoto sportovního náčiní. A bylo to také poprvé, kdy se na kole objevila kotoučová brzda v sériovém provedení vůbec. Na motocykly tato značka ovšem nezanevřela a i dnes hraje jednu z důležitých rolí v deceleraci dvoukolových motorových vozidel, ze kterých také čerpá a přebírá zkušenosti pro vývoj brzd horských kol. Pro ně má v současné době připraveno celkem šest modelů pouze v hydraulickém provedení.
Potřebné nářadí:
- odvzdušňovací sada
- klíč torx T10
- tenké kleště
- imbusový klíč 4 mm
Výměna a údržba brzdových destiček
1. Výměna a údržba brzdových destiček je velmi jednoduchá.
Pomocí plochého předmětu nejdříve roztáhneme pístky na maximum.
2. Pomocí tenkých kleští sejmeme pojistnou závlačku
na dříku šroubu.
3. Imbusovým klíčem demontujeme pojistný šroub
s dříkem.
4. Destičky společně s rozpěrnými pružinkami
jednoduše z těla třmenu vyjmeme. Vyměníme je za nové, popřípadě lehce
osmirkujeme a očistíme staré.
5. Opačným způsobem namontujeme zpět. Před tím
ještě v případě nutnosti vyčistíme celou vnitřní část třmenu.
Odvzdušnění systému
1. Pomocí plochého předmětu roztáhneme destičky na maximum,
demontujeme odvzdušňovací šroub na třmenu umístěný v kloubu
vedení.
2. Odvzdušňovací šroub na třmenu umístěný
v kloubu vedení nahradíme adaptérem s naplněnou odvzdušňovací
stříkačkou.
3. Brzdovou páku demontujeme z řídítek (díky
dělené objímce není zapotřebí manipulovat s gripy ani řazením) a
umístíme ji do vertikální polohy tak, aby odvzdušňovací šroub směřoval
kolmo vzhůru. Optimální je demontovat kompletní brzdu a páku umístit
například z boku představce, na jiná samostatná řídítka či na kulatinu
upnutou do svěráku.
4. I zde nahradíme odvzdušňovací šroub mírně
naplněnou injekční stříkačkou s redukcí. Kapalinu protlačíme skrze
systém od třmene do páky, přičemž dbáme na to, aby třmen byl umístěn
níže než páka a stříkačka byla umístěna v kolmé poloze nad ní.
5. Po naplnění systému kapalinou a také v momentě,
kdy do horní stříkačky již neproudí žádné vzduchové bubliny,
zaslepíme otvor ve třmenu brzdy.
6. Opačným pohybem pístu stříkačky u páky brzdy
vytvoříme podtlak, čímž ze systému vysajeme poslední vzduchové bubliny.
To opakujeme zhruba tři- až čtyřikrát. Zpětným umístěním šroubu
zaslepíme otvor u brzdové páky a tím je proces odvzdušnění zakončen.
Vše důkladně otřeme a celou brzdu vrátíme na původní místo.
7. Pomocí otočného mechanizmu u pístu páky
nastavíme optimální chod brzdy (délku kroku) podle individuálních
požadavků.
André Vebr, foto: Štěpán Hájíček
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT