Základní údržba kotoučových brzd – 5.díl Formula

20.12.2020
Kotoučové brzdy Formula jsou podle slov této firmy prvními, které se sériově objevily na horském kole. Značka fandí hydraulice, mechanický model v jejím sortimentu nenajdete. Všechny kotoučové brzdy značky Formula jsou hydraulické, svorně pracují s brzdovou kapalinou s označením DOT 4. Pozor: v případě použití kapaliny s vyšším číslem může dojít k trvalému poškození pryžového těsnění systému. K odvzdušnění systému budeme potřebovat patřičné nářadí a také speciální redukce, bez kterých se při tomto úkonu neobejdeme. Optimální je použít doporučenou sadu dodávanou výrobcem, nám se dobře osvědčil dílenský přípravek od firmy Avid. Následnou údržbu a odvzdušnění budeme demonstrovat na mezi bikery rozšířeném modelu Oro K24.
FORMULA Počátky této italské značky sahají do roku 1987, kdy byla produkce zaměřena pouze na brzdy a zapletená kola motocyklů. Po nástupu horského kola bylo rozšíření sortimentu celkem logickou cestou a logo Formula se tak v roce 1993 objevilo i na kotoučových brzdách tohoto sportovního náčiní. A bylo to také poprvé, kdy se na kole objevila kotoučová brzda v sériovém provedení vůbec. Na motocykly tato značka ovšem nezanevřela a i dnes hraje jednu z důležitých rolí v deceleraci dvoukolových motorových vozidel, ze kterých také čerpá a přebírá zkušenosti pro vývoj brzd horských kol. Pro ně má v současné době připraveno celkem šest modelů pouze v hydraulickém provedení.

Potřebné nářadí:

  • odvzdušňovací sada
  • klíč torx T10
  • tenké kleště
  • imbusový klíč 4 mm

Výměna a údržba brzdových destiček 1. Výměna a údržba brzdových destiček je velmi jednoduchá. Pomocí plochého předmětu nejdříve roztáhneme pístky na maximum.

2. Pomocí tenkých kleští sejmeme pojistnou závlačku na dříku šroubu.

3. Imbusovým klíčem demontujeme pojistný šroub s dříkem.

4. Destičky společně s rozpěrnými pružinkami jednoduše z těla třmenu vyjmeme. Vyměníme je za nové, popřípadě lehce osmirkujeme a očistíme staré.

5. Opačným způsobem namontujeme zpět. Před tím ještě v případě nutnosti vyčistíme celou vnitřní část třmenu.

Odvzdušnění systému 1. Pomocí plochého předmětu roztáhneme destičky na maximum, demontujeme odvzdušňovací šroub na třmenu umístěný v kloubu vedení.

2. Odvzdušňovací šroub na třmenu umístěný v kloubu vedení nahradíme adaptérem s naplněnou odvzdušňovací stříkačkou.

3. Brzdovou páku demontujeme z řídítek (díky dělené objímce není zapotřebí manipulovat s gripy ani řazením) a umístíme ji do vertikální polohy tak, aby odvzdušňovací šroub směřoval kolmo vzhůru. Optimální je demontovat kompletní brzdu a páku umístit například z boku představce, na jiná samostatná řídítka či na kulatinu upnutou do svěráku.

4. I zde nahradíme odvzdušňovací šroub mírně naplněnou injekční stříkačkou s redukcí. Kapalinu protlačíme skrze systém od třmene do páky, přičemž dbáme na to, aby třmen byl umístěn níže než páka a stříkačka byla umístěna v kolmé poloze nad ní.

5. Po naplnění systému kapalinou a také v momentě, kdy do horní stříkačky již neproudí žádné vzduchové bubliny, zaslepíme otvor ve třmenu brzdy.

6. Opačným pohybem pístu stříkačky u páky brzdy vytvoříme podtlak, čímž ze systému vysajeme poslední vzduchové bubliny. To opakujeme zhruba tři- až čtyřikrát. Zpětným umístěním šroubu zaslepíme otvor u brzdové páky a tím je proces odvzdušnění zakončen. Vše důkladně otřeme a celou brzdu vrátíme na původní místo.

7. Pomocí otočného mechanizmu u pístu páky nastavíme optimální chod brzdy (délku kroku) podle individuálních požadavků.

André Vebr, foto: Štěpán Hájíček

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu