Počátky této původem garážové americké značky zabývající se převážně brzdovými komponenty sahají do roku 1991. O rok později, v době, kdy kotoučové brzdy na MTB kolech patřily spíše do oblasti sci-fi a V-brzdy prodělávaly poslední vývojová stadia, si Avid na konto připsal primát výrobce produkujícího nejlehčí cantileverové brzdy na trhu (Tri-Align). Tento název se používá i u současných kotoučových brzd, kdy je tak označován systém uchycení jejich třmenu. V roce 2004 byla značka pohlcena cyklistickým magnátem Sram, kde momentálně vedle standardních ráfkových brzd také produkuje sedm modelů hydraulických a čtyři typy mechanických kotoučových brzd a je jednou z nejsilnějších na trhu.
Potřebné nářadí:
- kleště
- brzdová kapalina DOT 4 nebo 5.1
- odvzdušňovací sada Avid
- torx T10 (součástísady)
- imbusy
výměna, údržba destiček
Pomocí kleští vytáhneme destičky z uchycení ve třmenu. Jeho vnitřní
část očistíme a pomocí například plochého klíče roztáhneme
pístky.
Destičky obrousíme pomocí smirkového papíru, popřípadě
vyměníme za nové.
Rozpěrnou pružinu umístíme mezi ně, stiskneme mezi prsty a
celek vložíme zpět do třmenu. Přitom dbáme na to, aby pravá destička
(označená jako
- byla umístěna na stranu
blíže k výpletu. O spolehlivém zajištění destiček ve třmenu by nás mělo ujistit charakteristické kliknutí.
odvzdušnění
Nejprve je potřeba odstranit z kapaliny všechen vzduch. Naplňte jednu
stříkačku do poloviny brzdovou kapalinou, uzavřete klapku a několikrát
lehce povytáhněte tělo stříkačky. Povolte klapku a vytlačte uvolněný
vzduch ven. Pozor, abyste nezatáhli moc silně, mohlo by dojít k nasátí
vzduchu kolem těsnění.
Demontujte odvzdušňovací šroub na třme nu a místo něj
zašroubujte stříkačku s brzdovou kapalinou.
Povolte nastavení vzdálenosti destiček (Pad Contact
Adjuster – pokud jsou jím brzdy vybaveny), nebo destičky roztáhněte
plochým předmětem.
Uvolněte šrouby objímky páky. Tu natočte tak, aby směřovala
kolmo k zemi. Za tímto účelem bude pravděpodobně nutné povolit také
řazení.
Demontujte odvzdušňovací šroub na páce a místo něj
připojte prázdnou stříkačku s otevřenou klapkou. Stlačte páku brzdy až
k řídítkům a zafixujte ji (například gumičkou).
Otevřete klapku stříkačky u třmenu a palcem jemně
povytáhněte tělo stříkačky (vytvoříte podtlak). Jestliže je v systému
nějaký vzduch, tímto způsobem jej dostanete zpět do stříkačky,
přičemž držte stříkačku kolmo vzhůru, aby přebytečný vzduch nemohl
zpět do systému.
Pomoci si můžeme poklepáním na třmen. Pusťte táhlo a celý
proces opakujte, dokud ze systému nebude vycházet žádný vzduch, a klapku
uzavřete. Tím je odvzdušněný třmen brzdy.
Odstraňte gumičku a uvolněte brzdovou páku. Za kolmého
držení stříkačky otevřete klapku u třmenu a vytlačte kapalinu do
systému, až začne vtékat do stříkačky u páky. Ta by se měla naplnit
zhruba do čtvrtiny objemu. Zavřete klapku nejdříve u páky, potom
u třmenu. Zde také odšroubujte hadičku a otvor zaslepte šroubem, který
jste před tím demontovali. Systém je naplněn a odvzdušněn, včetně
vedení.
Poslední fází je zbavení se nežádoucího vzduchu
v pákách. Povolte klapku stříkačky (v kolmé poloze) u páky a stejně
jako u třmenu palcem lehce povytahujte a povolte táhlo, čímž vytvoříte
podtlak. Tímto způsobem se z kapaliny vytáhnou poslední zbytky vzduchu.
Táhlo pusťte a proces opakujte, dokud v systému nebude žádný vzduch.
Během procesu také zkuste poklepat na páku a několikrát zmáčkněte
brzdovou páku. Klapku uzavřete.
S ještě připojenou stříkačkou natočte páku do
horizontální polohy a hadičku odšroubujte. Otvor napusťte několika kapkami
kapaliny až po okraj a zaslepte.
Otvor napusťte několika kapkami kapaliny až po okraj a
zaslepte. Přebytečnou kapalinu otřete ze všech částí brzd, přičemž
dbejte na to, aby se nedostala do kontaktu s brzdovými destičkami. Nastavte
páky a popřípadě i řazení do optimální provozní polohy. Celý systém
by měl být připraven k provozu.
připravuje: André Vebr, foto: Štěpán Hájíček
Orca Orcinus
Dobrý den, se zájmem čtu Váš návod na odvzdušnění kotouč. brzd AVID, které mám na svém kole. Kde koupím odvzdušńovací soupravu AVID? Děkuji. S pozdravem