
Je praktickým pomocníkem při rozhodování, kterou z oprav je snadné provést doma a se kterou se již vyplatí navštívit servis.
- 0 – minimální náročnost
- 5 – akce pro průměrně zdatného mechanika
- 10 – nastal čas navštívit servis
Potřebné nářadí:
- nožík
- jemný smirkový papír
1. Pokud se začnou čelisti hůře vracet, měli bychom
nejprve zaměřit pozornost na vedení lanka – zkontrolovat jeho povrch a
stav bovdenů. S činností brzd také bezprostředně souvisí stav kovového
vodítka. Vysuneme z něj tedy plastovou vložku a zjistíme, zda není
v ohybu prodřená.
2. Problémem mohou být také nečistoty v místě
otáčení čelisti. Sundáme tedy čelisti z čepů, které pak dobře
očistíme. Známky oxidace nebo zbytky barvy odstraníme jemným smirkovým
papírem. Stejně tak důkladně očistíme vnitřek čelisti.
3. U brzd, které se otáčejí na vlastním čepu, mohou
být příčinou zhoršené funkce nečistoty uvnitř mechanizmu. Pokud to
konstrukce brzdy umožňuje, můžeme ji opatrně rozebrat a vyčistit okolí
pružinky.
4. Na sejmutých čelistech můžeme dobře zkontrolovat
stav brzdových špalků. Většinou je na nich vyznačena mez, za kterou by
opotřebení nemělo dojít. Této hranice většinou dosáhneme, když se
opotřebují drážky, které odvádí z brzdné plochy vodu a nečistoty.
5. Pokud jsme neměli brzdy optimálně seřízené (brzdili jsme „pod ráfek“), může být brzdový špalek opotřeben nerovnoměrně. Vytvořenou hranku můžeme seříznout nožem a poté obrousit do roviny pilníkem.
6. Čepy namažeme a čelisti zajistíme na svém místě
šrouby. Pokud máme více možností ukotvení pružiny v rámu nebo vidlici
(nejčastěji tři), vyhovuje většinou prostřední otvor. Chod čelistí si
můžeme vyzkoušet – měla by bez problému dojít k ráfku a pak se lehce
vracet.
7. U opotřebovaných špalků přistoupíme k výměně. Jedna z „kloubových“ podložek je vždy širší než druhá. Podle toho, zda ji na šroub umístíme před nebo za čelist, můžeme volit polohu čelisti a její vzdálenost od pláště. Čelisti by měly být přibližně rovnoběžné (neměly by se sbíhat ani rozbíhat), ale měly by vždy nechávat dostatečný prostor kolem pláště.
8. Špalek nastavíme tak, aby na ráfek dosedal celou
plochou. U ráfků s užší brzdnou plochou a širokých plášťů vyžaduje
tento úkon více trpělivosti – musíme vše seřídit tak, aby nedocházelo
ke kontaktu pláště a špalků.
9. Nyní musíme zajistit, aby se obě čelisti vracely
rovnoměrně. Zašroubováním malého šroubku z boku brzdy zvětšujeme
předpětí pružiny čelisti – oddalujeme ji od ráfku. Pokud možnosti
šroubků k seřízení nestačí, můžeme brzdu oddálit přihnutím pružiny
směrem ven. Následné jemné vyladění provedeme opět šroubky.
Karel Kuchler, foto: Štěpán Hájíček
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT