U většiny výrobců platí pravidlo, že jakýkoliv neautorizovaný zásah uvnitř vidlice v záruční době znamená ztrátu garance. Proto pokud nechcete o záruku přijít, svěřte raději v tomto případě péči o svou vidlici odbornému servisu. Při kompletní repasi vidlice většina výrobců doporučuje vyměnit kompletně všechna těsnění včetně prachovek. Těsnění bývají jednorázová a jejich opětovné nasazení může způsobit netěsnost vidlice a unikání oleje u vzduchových vidlic vzduchu z komory. Pokud jsou prachovky mezi vnitřníma a vnějšíma nohama (případně i podložky) použity opětovně, nemusí držet ve správné poloze a mohou poškodit povrch vnitřních nohou. Stejně důležité je i plnění výrobcem doporučovaným olejem – ostatní mohou mít příliš agresivní složení a mohou poškodit těsnění. Pro rozebrání vidlice je optimální využít k tomu určené nářadí, užitím nesprávného může dojít k nevratnému poškození vidlice nebo jejich částí.

Tato značka je cyklistickou veřejností vnímána hlavně jako výrobce dostupných vidlic, které většinou najdou uplatnění na kompletních kolech střední a nižší kategorie. Přesto má RST ve svém výrobním programu i poměrně zajímavé kousky, jako například vidlici Space, na jejímž vývoji se značnou měrou podílel český trialista Jaromír „Spaceman“ Spěšný.
Historie společnosti známé dnes jako RST sahá až do roku 1972, kdy firma začala vyrábět díly pro auta a motocykly. Název RST (Rapid Suspension Technology) vznikl až v roce 1991, kdy tato značka začala vyráběla a prodávat odpružené vidlice a tlumiče pro jízdní kola. V současnosti lze ve výrobním programu RST nalézt modely střední a nižší třídy, tlumiče a mechanické kotoučové brzdy. Technologicky nejvíce propracovaná vidlice je již zmiňovaný model Space s otevřenou olejovou lázní a pevnou osou, určený hlavně pro disciplíny trial a street.
1. Nejprve je potřeba povolit předpětí pružin. Poté přijde
na řadu speciálně tvarovaný klíč, kterým povolíte zoubkované matice na
korunce. Neměl by být problém sehnat tento klíč u prodejce vidlic RST.
V případě, že budete chtít na tento úkon použít kleště, je potřeba
počítat s tím, že nenávratně poškodíte plastovou matici.
2. Po vyšroubování horní matice již stačí jen vytáhnout
obě pružiny ven z vidlice.
3. + 4. Aby bylo možné stáhnout monoblok vnějších kluzáků, je třeba povolit imbusové šrouby na jejich spodní straně. Ty jsou obvykle zapuštěné. Zároveň je potřeba přidržet matku uvnitř vidlice pomocí dlouhého imbusového klíče. Ten by opět měl být k dostání u prodejců. Pozor! Tento dlouhý imbusový klíč slouží pouze k přidržení šroubu, nikoliv k utahování. Je totiž vyroben z měkkého kovu a při silovém dotahování může snadno dojít k jeho ulomení.
5. Jsou-li již šrouby povoleny, stačí stáhnout kluzáky
z vnitřních nohou. Dříve, než začneme vidlici čistit, je z ní třeba
ještě vytáhnout plastové dorazy, které patří na konec pístnic a které
většinou zůstanou uvnitř vidlice.
6. Nyní máme vidlici rozebranou a můžeme ji důkladně
vyčistit. Po sejmutí prachovky je třeba věnovat největší péči
stíracím kroužkům, na kterých ve velké míře závisí hladký chod
vidlice. Zapomenout bychom neměli ani na prachovky, které mohou být zevnitř
značně znečištěné. Pružiny většinou není potřeba čistit, pokud
nejsou výrazně zaneseny. Stačí na ně pouze aplikovat přiměřené
množství čisté vazelíny.
7. Na řadu přichází mazání. Dovnitř každé nohy vtlačte
poměrně velké množství vazelíny (pro představu asi jednu polévkovou
lžíci). Není třeba se obávat, že by se vidlice přeplnila a nepracovala.
Přebytečná vazelína totiž případně bude vytěsněna okolo stíracích
kroužků a stačí ji otřít.
8. + 9. Při sestavování vidlice nejprve nasuneme prachovky na vnitřní nohy, poté složíme celek. Aby nevytekla vazelína spodními otvory pro šrouby, je vhodné je při sesazování vnitřních a vnějších nohou přidržet prsty. Následně spojíme šrouby na spodní straně vidlice a opatrně je utáhneme. Opět je třeba přidržet matku dlouhým klíčem zevnitř vidlice.
10. Nakonec již jen usadíme zpět pružiny, lehce namažeme
závity horních matic a opatrně je zašroubujeme, aby se nestrhl plastový
závit. Posledním krokem je usazení prachovek.
11. + 12. Na počátku rozebírání nohy s olejovou patronou je třeba demontovat ovládací páčku na vrchu korunky. Ta je jištěna malým šroubem. Pozor! Pod páčkou na zadní straně je malý plastový zobáček na pružince, který slouží k vytvoření poloh páčky. Ten je potřeba hlídat, při neopatrnosti se snadno ztratí.
13. + 14. Abychom mohli vyjmout samotnou olejovou patronu, je nejprve třeba povolit šroub na spodu vidlice. Poté opatrně povolíme horní matici, nejlépe očkovým klíčem nebo tzv. oříškem a gola klíčem. Pro údržbu olejové patrony stačí jen její očista. Mazat pístnici také není třeba, jelikož je mazána olejem uvnitř patrony.
Údržba olejové patrony (LockOut)
Samotnou olejovou patronu není třeba rozebírat, ani to není možné. Pouze je nutné ji vyndat při celkovém rozebírání vidlice.

Tip 1
U některých modelů vidlic (převážně krosových) je na spodu olejové patrony svorník. Před skládáním vidlice je třeba jej dotáhnout, jinak by se po složení vidlice mohl strhnout závit uvnitř olejové patrony.
15. Pokud olejovou patronu montujeme zpět do vidlice, nejprve
upevníme na své místo spodní šroub. Je potřeba přidržet pístnici rukou
a zatlačit ji lehce dovnitř vidlice. Poté namažeme závit horní matice,
zašroubujeme ji a utáhneme.
16. Než nasadíme zpět ovládací kolečko, je potřeba najít
správnou polohu pro páčku. Malý ovládací dřík nemá žádný doraz,
otáčíme jím proto doleva (proti směru hodinových ručiček) a hledáme bod
uzamčení vidlice jejím stlačením rukou. Po jeho nalezení nasadíme
ovládací kolečko tak, aby páčka směřovala dopředu. Zároveň je třeba
myslet na malý plastový zobáček na pružince, který je nutné zatlačit pod
kolečko na místo, kam patří.
Pružina s mechanizmem stavitelného zdvihu

Tip 2
Na spodu, uvnitř této pružiny, se nachází malý bílý plastový díl, který může někdy při jízdě vydávat nepatřičné drnčivé zvuky. K odstranění tohoto efektu jej stačí namazat vazelínou, díky které se přilepí k pružině.
Některé vidlice RST disponují možností vnějšího seřízení zdvihu. Jejich údržba se v ničem zásadním neliší od základního provedení, pouze je při skládání potřeba ohlídat správné nastavení pružiny.
17. + 18. Změna zdvihu se u vidlic RST provádí pomocí závitového mechanizmu na pružině. Před skládáním vidlice musí být tento mechanizmus sešroubovaný k sobě, tedy je nutné zcela snížit zdvih.
Text a foto: Štěpán Hájíček
Cauko sfukol som vidlu (rst storm air a chytila nejaki podtlak asi nejde ju natlakovat brzdi ju v dvoch tretinach. Ak vieš poraď DAKUJEM 🙂