Prasklý drát ve výpletu

7.4.2020
Prasklý drát, případně i ve větším počtu, není především u horského kola ničím neobvyklým. Bez ohledu na to, zda příčinou je vnější vliv jako klacek, řetěz či pád nebo vliv času a špatného utažení drátů, si zaslouží vaši okamžitou pozornost. Torzo paprsku totiž dokáže pocuchat okolní komponenty, ale také nohy jezdce. Je dobré vědět, jak drát provizorně zajistit, následně vyměnit a finálně i vycentrovat kolo.
Zjistíte-li během vyjížďky prasklý paprsek ve výpletu, neváhejte a co nejdříve jej buď vymontujte, nebo důkladně zajistěte. Nesázejte na to, že ve výpletu drží, nejde-li vyjmout, propleťte jej mezi dráty. Kdyby se uvolnil, může to skončit potrhanou pokožkou lýtek nebo namotanou přehazovačkou.

 

1) Obnažit!

Kolo vytáhneme z patek (rámu či vidlice), vypustíme vzduch z duší či bezdušového systému, sundáme pásku z ráfku nebo jeho části a demontujeme kotouč. V případě zadního kola sundáme i kazetu. To vše překáží při odstranění zbytku drátu a instalaci nového.

Při výměně drátu je důležité dodržet průměr niple. Pokud profilovaný drát končí průměrem 1,8 mm, nipl s průměrem 2 mm na něj sice půjde našroubovat, ale při snaze o dotažení přeskočí přes závit.

 

2) Střihni nebo kruť

Zbytek prasklého drátu můžeme buď ustřihnout, nebo vyšroubovat, což bychom doporučili v případě hliníkových provedení. Pokud stříháte častěji, vyčleňte si na to jedny horší kleště, kovaná ocel umí nářadí dost potrápit.

 

3) Neboj se ohnout

Mírným přihnutím nového drátu si zjednodušíme protažení zbytkem výpletu. Lehké ohnutí po celé délce mu neublíží, jen to nesmíme přehnat a nesoustředit ohyb na jedno místo. Když nemáte po ruce správně dlouhý drát, můžete použít i jiný, o 2 mm delší. Kratší nikoli, drát musí projít až do hlavičky niple, jinak hrozí jeho roztrhnutí.

4) Hladce a obrace

Nový, už lehce ohnutý drát provlečeme otvorem v přírubě náboje (pozor na to, ze které stany do příruby náboje patří) a pokračujeme nad první křížení protější strany výpletu. Dál už není problém ho přiblížit k otvoru v ráfku, do kterého patří. Opět srovnáme zakřivení. Drát si můžeme opřít o kalíšek nebo rovnou část drátu se závitem strčit do příslušného otvoru.

 

5) Příprava niple

Zvláště u vysokých, tedy hlubokých ráfků je těžké trefit nipl do díry, pokud není použit kalíšek. Nipl spadlý do ráfku lze nejlépe vytáhnout (vytřepat) dírou pro ventilek. Pomoc u hlubokých ráfků je snadná: nipl se zašroubuje okrajem závitu na jiný drát nebo jeho část (lze ale použít například i párátko), prostrčí ráfkem a dál se jen přešroubuje z pomocné části drátu na nový.

 

6) Šroubování

Nipl má na sobě drážku určenou pro plochý šroubovák. Tím se zrychlí a usnadní šroubování. Je dobré přestat v momentě, kdy šroubovák, respektive nipl začne klást odpor.

 

7) Centrklíč na scénu

Pomocí správného rozměru centrklíče, respektive s odpovídající velikostí pro nipl, aby se předešlo jeho poničení, provedeme finální dotažení. Pokud se mění jeden drát, práce není složitá, veškerá pozornost se soustředí na jediný nipl a ostatní stačí pouze lehce docentrovat. Jde-li o více drátů, je dobré je utahovat po půl otáčce.

 

8) Centrovací stolice ukáže rovnost

Indikátorové úchylkoměry zvlášť pro vertikální a pro horizontální odchylky ráfku velmi snadno ukazují, kde ráfek lidově řečeno háže. Červené ručičky na stupnicích pak určují přípustnou odchylku. Pokud to kvalita ráfku dovolí, neměla by úchylka být větší než 0,2 mm. Upozorňujeme, že u spoje ráfku bývá také nepatrný hrb. Prioritu má vertikální rovnost, vycentrování do boku je jednodušší, jen je nutné dodržet vystředění ráfku do osy náboje.

 

9) Centrování na cestách

Jste-li na cestách a chcete ráfek aspoň trochu srovnat, můžete si pomoci kupříkladu imbusem upevněným pomocí gumičky k trubce zadní stavby nebo k vidlici. Stejně tak si vypomůžete i doma, nevlastníte-li centrovací vidlici.

 

 

10) Přetažený výplet

Správně utažený výplet se pozná tak, že křížené dráty lze od sebe sotva odtáhnout s tím, že strana u kazety bývá trochu tužší, u kotouče o něco volnější. Přílišné přetažení může poškodit ráfek, výjimečně i náboj. Výsledkem je pak boule na ráfku, protržení jeho stěny ráfku nebo i vytržení příruby náboje. Nedotažený výplet se naopak dále povoluje a kolo „plave“.

 

11) Rovné dráty a podržení proti překroucení

Pokud máte ploché dráty, je vhodné si je při centrování podržet. Zkroucením se zcela ztrácí jejich přednost, tedy aerodynamika. Drát je navíc určený pro určitý způsob zátěže a zkroucení výpletu životu nepřidá, spíše naopak.

 

 

Text a foto: Petr Štuka

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu