
1. Jednou z mnoha příčin praskání či cvakání bývají
nečistoty v závitech mezi klikami a pedály. Ty proto demontujeme (oba
pedály povolujeme při klice ve vodorovné pozici otočené dopředu směrem
dolů) a ocelovým kartáčem očistíme závity na osách. Pro vyčištění
závitů v klikách použijeme silnější jehlu, kterou důkladně odstraníme
usazeniny, poté závity namažeme vazelínou, pedály namontujeme a pevně
dotáhneme. Dotažení ještě překontrolujeme zhruba po 100–200 km.
2. Středové pouzdro, zvláště jeho uložení v rámu,
taktéž dokáže zahrát na jezdcovy nervy. Po stažení klik jej proto
demontujeme, řádně vyčistíme závity jak na miskách, tak i v rámu.
Poté řádně namažeme vazelínou a pevně dotáhneme.
3. Dalšími kritickými místy jsou kliky a uchycení
převodníků. Převodníky demontujeme z unašeče a vyčistíme veškeré
styčné plochy (včetně otvorů pro šrouby a jejich závitů). Tip: Při
demontáži střed. složení pamatujeme na rozdílné závity misek, kdy pravá
je opatřena levým závitem a levá pravým, obě tedy povolujeme ve směru
jízdy. Výjimku tvoří italský závit, kde jsou na obou miskách pravé
závity (obě povolujeme doleva). Tato středová složení se ale objevují
již jen sporadicky.
4. Při zpětné montáži můžeme použít vazelínu, ovšem
jako účinnější řešení se osvědčilo fixační lepidlo (například
Loctite či Bison), které zamezí vnikání nečistot do spojů a přitom
nebrání další případné demontáži.
5. Jestliže se pravá klika skládá ze dvou demontovatelných
kusů (klika + unašeč), části od sebe oddělíme (buď pomocí stahováku
či povolením šroubů), styčné plochy vyčistíme a taktéž namažeme
fixačním lepidlem. Spoj pak pevně dotáhneme.
6. Kliky namontujeme zpět na osu, pevně, ale s citem dotáhneme a dotažení (taktéž jako u pedálů) překontrolujeme ještě jednou zhruba po 100–200 km.
7. Jestliže je unašeč s klikami pevně spojen například lisováním bez možnosti rozebrání, může i toto místo být zdrojem nepatřičných zvukových projevů. Zde kromě reklamace či výměny klik zřejmě nic nepomůže – snad jedinou možností je tento spoj pouze propláchnout odmašťovadlem (technický benzín, aceton a podobně) a důkladně vyfoukat stlačeným vzduchem. Poté spáru můžete vyplnit fixačním lepidlem, které má při aplikaci poměrně řídkou konzistenci a je tak určitá šance, že se dostane co nejblíže středu spoje.
Připravil: André Vebr Foto: Velo
Přidat komentář